سینرژی چیست؟
سینرژی چیست؟
هم افزایی حالتی از تعامل مشترک است که در آن شرکت کنندگان مختلف به اهداف مشترک کمک می کنند. در دنیای تجارت، “هم افزایی” به معنای شکلی از کار تیمی است که در آن شرکت ها یا بخش های مختلف تلاش های خود را برای اثر ترکیبی بیشتر با هم ادغام می کنند.
ریشههای کلمه «سینرژی» را میتوان به یونانی «sunergiā» که به معنای «همکاری» و «sunergos» (گاهی اوقات «synergos» نوشته میشود) که به معنای «همکاری» است، جستجو کرد. مترادف اصطلاحنامه نزدیک، “synergia” معنای تقریباً یکسانی دارد و گاهی اوقات به عنوان یک کلمه کلیدی در تنظیمات شرکت استفاده می شود.
فراتر از کلمه رایج: چگونه می توان هم افزایی تیمی ایجاد کرد

کلمات پر سر و صدا رپ بدی را دریافت می کنند – به خصوص کلمات کلیدی تجاری. از فریمیوم گرفته تا هایپر محلی، این اصطلاحات به قدری استفاده می شوند که اساساً معنای خود را از دست می دهند. یک جستجوی سریع گوگل فهرستی را در لیست «100 بدترین واژه های تجاری برتر» قرار می دهد – و تقریباً همه لیست ها شامل هم افزایی هستند.
مانند بسیاری دیگر از کلمات کلیدی تجاری، هم افزایی به قدری مکرر مورد استفاده قرار گرفته است که همیشه آنقدرها که قبلاً بود، عمل نمی کند. اما هر کلمه هدفی در پس ایجاد خود دارد – و هم افزایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله، ما به تعریف واقعی هم افزایی و نحوه استفاده از این اصطلاح – نه به عنوان یک کلمه رایج – بلکه به عنوان محرکی برای رشد و تأثیرگذاری تیم خواهیم پرداخت.
هم افزایی چیست؟
هم افزایی زمانی است که دو یا چند چیز – سازمان ها، بخش ها یا حتی تیم ها – با هم کار می کنند تا چیزی با ارزش تولید کنند. این کلمه رایج مورد استفاده نادرست از فلسفه یونان باستان الهام می گیرد که «کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است». در واقع کلمه سینرژی از کلمه لاتین synergia گرفته شده است که از کلمه یونانی synergos گرفته شده است. Synergos به معنای “با هم کار کردن” یا “همکاری” است.
در هسته خود، هم افزایی به شما کمک می کند تا به طور مؤثر با شرکای متقابل ارتباط برقرار کنید، و با آنها همکاری کنید. پس چرا این کلمه اینقدر مورد تمسخر قرار می گیرد؟
سرچشمه واژه های هم افزایی
مفهوم هم افزایی در کسب و کار در دهه 1990 محبوبیت پیدا کرد، زمانی که مدیران شرکت ها و بانکداران سرمایه گذاری از هم افزایی شرکتی برای به دست آوردن خرید برای ادغام ها و ادغام های پیشنهادی (M&As) استفاده کردند.
هم افزایی شرکتی ارزش اضافی مورد انتظاری را که شرکت ها با ادغام به دست می آورند را توصیف می کند. به عبارت دیگر، دو شرکت که تحت یک ادغام یا اکتساب با هم کار می کنند، می توانند ارزش بیشتری نسبت به مجموع اثرات فردی خود تولید کنند. این تا حد زیادی به دلیل صرفه جویی در مقیاس است. کسبوکارهای بزرگتر و ادغام شده نه تنها از یکدیگر حمایت میکنند، بلکه به کاهش هزینهها نیز دست مییابند که در نهایت منجر به سودآوری بالاتر میشود.
گاهی اوقات، هم افزایی شرکتی فقط فرآیند M&A را توصیف نمی کند. همچنین زمانی که یک شرکت کار یک شرکت دیگر را به صورت متقابل به فروش میرساند یا به عنوان مثال به اعضای تیم برای توسعه محصول متقابل تجاری وام میدهد، استفاده میشود.
در عمل، هم افزایی شرکتی – و به ویژه هم افزایی مالی، که زمانی است که دو شرکت امور مالی را ادغام می کنند – به سختی به دست می آید. ادغام دو کسبوکار و کلیت آنچه آن کسبوکارها نشان میدهند – از جمله امور مالی، کارمندان، محصولات، فرهنگ و شیوهها – زمان و تلاش زیادی میطلبد. بدون فرآیند مدیریت تغییر صحیح ، فرآیند M&A ممکن است از مزایای مورد نظر خود کوتاهی کند. به این هم افزایی منفی می گویند.
هیاهوی هم افزایی شرکتی در رابطه با ادغام و تملک – همراه با اثرات منفی بالقوه زمانی که اقدامات ترکیبی به نتیجه نرسید – به ارتباط امروزی با هم افزایی به عنوان یک کلمه کلیدی کمک کرد.
بخوانید: مدیریت تغییر چیست؟ 6 مرحله برای ایجاد یک فرآیند مدیریت تغییر موفق
چگونه هم افزایی با کار تیمی مرتبط است
در هسته خود، سینرژی راهی را برای همکاری با یکدیگر برای ایجاد نتایج عالی توصیف می کند. اگرچه این اصطلاح توسط مدیران شرکت انتخاب شده است، اما به عنوان یک قاعده به ادغام و تملک اشاره نمی کند. به هر حال، این اصطلاح از یونان باستان می آید و در اوایل دهه 1600 در عمل استفاده می شد .
هم افزایی تیمی این ایده را می گیرد که کل از مجموع اجزای آن بیشتر است و آن را در کار گروهی به کار می برد. این هم افزایی مثبت اعضای تیم را قادر می سازد تا در محل کار خود کامل باشند – با تجربیات منحصر به فرد زندگی، دیدگاه ها، استعدادها و سبک های ارتباطی خود . در واقع، دیدگاه منحصر به فرد هر فرد دقیقاً همان چیزی است که یک تیم را قادر می سازد بهترین کار خود را انجام دهد. با تکیه بر نقاط قوت هر یک از اعضای تیم – در حالی که به آنها فرصت هایی می دهید تا از یکدیگر بیاموزند – تیم شما می تواند در کنار هم بسیار بیشتر از آنچه که به تنهایی قادر به انجام آن باشد به دست آورد.
تفاوت بین تنوع و هم افزایی
تنوع نشان می دهد که تیم شما چقدر شبیه یا متفاوت است. هر چه تجارب، پیشینه، دیدگاه ها و باورهای متنوع تری در تیم خود داشته باشید، تنوع تیم شما بیشتر می شود.
اما می دانیم که ارزش گذاری ساده برای تنوع کافی نیست. اینجاست که ابتکارات تجاری مانند برنامههای تنوع و گنجاندن (D&I) وارد عمل میشوند. تعهد به یک تیم متنوع به معنای انجام کار برای ایجاد یک محیط عادلانه تر و فراگیرتر است .
هم افزایی تیم بر بخش «انجام کار» تنوع تمرکز دارد. برای دستیابی به هم افزایی تیمی، نمی توانید فقط یک تیم متنوع داشته باشید، بلکه باید همکاری و ارتباط بین اعضای تیم را تقویت کنید تا با هم چیزی شگفت انگیز بسازید. وقتی اعضای تیم بتوانند در محل کار خود کامل باشند، می توانند همکاری و هم افزایی بهتری را باز کنند.
بخوانید: رویکرد آسانا به تنوع، شمول و برابری
ایجاد هم افزایی تیمی
اثر هم افزایی تیم منجر به کار تیمی موثر و نتایج پر تاثیر در سراسر تیم می شود. اما مانند همه مهارتهای بین فردی، ایجاد هم افزایی تیمی به زمان و تلاش نیاز دارد. برای ایجاد هم افزایی تیمی، این سه استراتژی را امتحان کنید:
1. با ارتباط شروع کنید
هسته اصلی هر گروه کاری قوی ارتباطات است. این به ویژه برای گروه های مختلف صادق است. ارزش یک گروه متنوع ناشی از اختلاف نظرها و تجربیاتی است که اعضای تیم روی میز می آورند – اما اعضای تیم برای به اشتراک گذاشتن آن تجربیات باید احساس راحتی در بیان خود داشته باشند. با ارتباطات مؤثر در محل کار ، اعضای تیم می توانند آزادانه و دقیق خود را بیان کنند و بدون زحمت بیشتر به هم افزایی دست یابند.
برای شروع ایجاد مهارت های ارتباطی خوب در محل کار:
- محل ارتباط تیم شما و در مورد چه مواردی را مشخص کنید. وقتی اعضای تیم بفهمند کجا باید ارتباط برقرار کنند، مانع انجام این کار کمتر می شود. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، یک برنامه ارتباطی تنظیم کرده و با کل تیم خود به اشتراک بگذارید.
- ارتباط دو طرفه را در اولویت قرار دهید . بخشی از یک عضو تیم مشارکتی، به ویژه در یک گروه متنوع، گوش دادن به ایده های دیگران است به جای اینکه فقط سعی کنید ایده های خود را در آنجا مطرح کنید. برای ایجاد این مهارت ها، اعضای تیم را تشویق کنید تا گوش دادن فعال را تمرین کنند.
- بین حقایق و داستان ها تفاوت قائل شوید. “حقایق در مقابل داستان” یک تکنیک رهبری آگاهانه است. “حقایق” جزئیات قابل مشاهده ای هستند مانند اینکه چه کسی در یک جلسه شرکت کرده است. از سوی دیگر، «داستان» تفسیر شما از موقعیت است. با جدا کردن داستان ها از واقعیت ها، می توانید تا زمانی که نتوانید آنها را تأیید کنید، از اقدام بر اساس داستان ها اجتناب کنید.
بخوانید: 12 نکته برای برقراری ارتباط موثر در محل کار
2. اعتماد و همکاری را تقویت کنید
اعضای تیم علاوه بر دانستن نحوه برقراری ارتباط موثر، باید در انجام این کار احساس راحتی کنند. مطمئن شوید که با الگوبرداری از بهترین شیوههای همکاری تیم ، فضایی را برای اعضای تیم ایجاد میکنید تا تمام خود را به کار بیاورند .
برای تقویت همکاری:
- دعوت به خلق مشترک بخش کلیدی هم افزایی تیمی این است که روی چیزهایی با هم کار کنیم تا کاری را که هر فرد به تنهایی قادر به انجام آن نیست تولید کند. برای انجام این کار، فقط به اعضای تیم نگویید که روی یک پروژه با هم کار کنند. در عوض، جلسات طوفان فکری برگزار کنید، بحث را دعوت کنید و در را به روی اختلاف باز کنید. خلق مشترک به معنای ساختن یک ایده با هم است ، نه اینکه به سمت هدفی جداگانه حرکت کنیم.
- ارتباط باز را تشویق کنید. اعضای تیم باید احساس راحتی کنند که چه احساسی دارند، نظرات خود را در مورد پروژه ها بیان کنند یا با سایر اعضای تیم مخالفت کنند. ما اغلب با اختلافات مانند یک چیز بد رفتار می کنیم، اما اختلاف نظر سالم در واقع کلید همکاری خوب تیمی است.
- با مثال رهبری کنید. ایجاد همکاری تیمی به زمان نیاز دارد – اما بهترین راه برای شروع این است که رفتاری را که می خواهید در تیم خود ببینید، مدل کنید. مطمئن شوید که همیشه از خلق مشترک دعوت میکنید و از نظرات جدید استقبال میکنید، و خواهید دید که تیم خود نیز همین کار را میکند.
بخوانید: 10 گام آسان برای تقویت همکاری تیمی
3. هنجارهای گروهی را عمداً تنظیم کنید
هنجارهای گروهی قوانین ناگفته ای هستند که نحوه تعامل اعضای تیم را راهنمایی می کنند. حتی اگر هنجارهای گروهی را تعیین نکنید، طبیعتاً با همکاری تیم شما توسعه خواهند یافت. هنجارهای گروهی که کنترل نشوند میتوانند منجر به اعمال بدی شوند که اعضای تیم را ناراحت میکند و در نهایت منجر به پویایی بد گروه میشود .
اما با تنظیم پیشگیرانه هنجارهای گروهی، همکاری تیم خود را آسان تر می کنید. آشکار کردن این “قوانین ناگفته” باعث کاهش حدس و گمان و عدم اطمینان می شود، بنابراین اعضای تیم می توانند زمان کمتری را صرف نگرانی و زمان بیشتری برای انجام کارهای مشترک و تاثیرگذار خود کنند.
برای جلوگیری از آن، هنجارهای گروهی را فعالانه تنظیم کنید. برای نمونههایی از نحوه رهبری تیم، هنجارهای گروهی را تنظیم کنید، مقاله ما را در مورد نکاتی برای ایجاد هنجارهای گروهی برای تیمهای با عملکرد بالا، با مثالهایی از 7 مدیر آسانا بخوانید .
