• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

پویا - داینامیک

  • خانه
  • بلاگ
  • پویا - داینامیک
  • دینامیک سیستم چیست؟

دینامیک سیستم چیست؟

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی پویا - داینامیک
  • تاریخ اردیبهشت 7, 1401
  • نظرات 0 نظر

هدف سیستم دینامیک کمک به افراد در تصمیم گیری بهتر در مواجهه با سیستم های پیچیده و پویا است. این رشته فلسفه و ابزارهایی را برای مدل‌سازی و تحلیل سیستم‌های پویا فراهم می‌کند. به همان اندازه مهم، این رشته تکنیک ها و ابزارهایی را برای بررسی تصمیم گیری فعلی و کمک به تصمیم گیرندگان در یادگیری فراهم می کند.

محتوای اصلی

زبان مدل‌سازی بصری است و برای همه انواع کاربردها در پزشکی، اقتصاد، مدیریت و غیره رایج است. این باعث می‌شود System Dynamics ابزاری ایده‌آل برای کارهای بین‌رشته‌ای باشد، و یادگیری را کارآمدتر می‌کند، زیرا ساختارهای اساسی سیستم تمایل به تکرار خود از یک زمینه کاربردی به دیگری

خود را به عنوان یک تصمیم گیرنده در یک محیط پویا آزمایش کنید

قبل از اینکه به خواندن ادامه دهید، کمی تجربه در تصمیم گیری کسب کنید. این تجربه درک متن زیر را برای شما آسان تر می کند. در اینجا می توانید یک آزمایش آزمایشگاهی ساده را در قالب یک سند اکسل دانلود کنید.

تمایل عمومی به درک نادرست اهمیت تاخیر

برای توضیح اینکه سیستم دینامیک چیست، تاخیرها را به عنوان مثال انتخاب می کنیم. درک تاخیر در ابتدا آسان است: شما کاری را انجام می دهید و فقط کمی طول می کشد تا نتیجه کامل را ببینید. با این حال، اگر تصمیمات جدید را بر اساس آنچه در حال حاضر می بینید، قرار دهید، بازخوردی که تصمیم خود را بر اساس آن قرار می دهید به تأخیر می افتد. از آنجایی که اطلاعات قدیمی است، همه چیز شروع به پیچیده شدن می کند. در واقع آزمایش‌های آزمایشگاهی، که برخی از آنها مشابه آزمایش فوق هستند، نشان می‌دهند که تصمیم‌گیرندگان تمایل دارند اهمیت تأخیر را دست کم بگیرند. گاهی اوقات طوری رفتار می کنند که انگار تاخیرها اصلاً وجود ندارد. شاید شما هم همین را تجربه کردید.

کنترل یک سیستم فیزیکی

هنگام دوش گرفتن و تنظیم آب گرم، اکثر ما تجربه کرده ایم که آب خیلی گرم می شود، دوباره تنظیم می کنیم و خیلی سرد می شود. قبل از اینکه بتوانیم آن را تثبیت کنیم، دما از دمای مطلوب فراتر می رود و شاید نوسان کند. مشکل به دلیل مدت زمانی است که از تنظیم شیر تا زمانی که تغییر دما را احساس کنیم طول می کشد. اگر بر اساس دمایی که در لحظه احساس می کنیم به چرخاندن شیر ادامه دهیم، بیش از حد تنظیم می کنیم. به دلیل بازخوردهای سریع و گاهی سخت، ما به سرعت یاد می گیریم که با دوش گرفتن برخورد کنیم. ما تنظیمات را کم می کنیم و منتظر می مانیم تا آب “قدیمی” از خط لوله عبور کند. شکل زیر نمادهای استانداردی را نشان می دهد که برای نشان دادن ساختار سیستم های دینامیکی استفاده می شود. مستطیل نشان دهنده یک مخزن یا یک انبار است، که طول می کشد تا با ورودی افزایش یابد یا با خروجی کاهش یابد. این تجمع باعث پویایی می شود.

کنترل مصرف الکل، یک سیستم بیولوژیکی

در آزمایش فوق از شما خواسته شد که مصرف الکل را کنترل کنید تا به غلظت الکل معینی در خون برسید. چالش در زمان بلعیده شدن الکل تا جذب در جریان خون است. اگر تا زمانی که احساس می کند به سطح مورد نظر نرسیده است، نوشیدنی بنوشد، افزایش بیش از حد به دنبال خواهد داشت. این بینشی است که بسیاری از جوانان از آن برخوردار نیستند. گاهی اوقات این عواقب جدی است زیرا نوجوانان بیش از حد مست در تصادفات شدید درگیر می شوند.

این سیستم مشابه چیزی است که در شکل برای دوش نشان داده شده است. اما در این مورد، استوک اول نشان دهنده الکل موجود در معده و استوک دوم نشان دهنده الکل موجود در خون است.

از آنجایی که دیدن اینکه چه رفتاری در طول زمان از یک ساختار سیستمی مشخص می شود دشوار است، از شبیه سازی های کامپیوتری استفاده می شود. شکل زیر نشان می دهد که چگونه غلظت الکل در آزمایش آزمایشگاهی ایجاد می شود اگر فرض کنید مصرف الکل در هر نقطه از زمان با غلظت مورد نظر منهای غلظت واقعی برابر است. (این کار را در آزمایش انجام دهید و ممکن است اولین شبیه سازی را انجام داده باشید). نمودار زیر نتیجه ای مشابه آنچه را که بسیاری در آزمایش مشاهده می کنند و برخی از جوانان در عمل تجربه می کنند نشان می دهد.

کسب و کار

تاخیر همه جا هست برای مثال، در تجارت، تنظیم ظرفیت تولید به زمان نیاز دارد. ساخت و نصب ماشین‌های جدید و استخدام و آموزش کالج‌های جدید به زمان نیاز دارد. آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که هم دانش‌آموزان و هم متخصصان تمایل دارند اهمیت تأخیر را دست کم بگیرند. یک پیامد این است که بسیاری از بازارها رفتار نوسانی از خود نشان می‌دهند که بین دوره‌های مازاد و کمبود ظرفیت متناوب است. بهترین نمونه شناخته شده بازار خوک است. در چنین بازارهایی تاخیر بسیار بیشتر از تاخیرهایی است که هنگام دوش گرفتن تجربه می کنید. بنابراین یادگیری از تجربه بسیار بیشتر طول می کشد. علاوه بر این، در چنین بازارهایی، داده هایی که دریافت می کنید تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر نیز قرار دارند. به عنوان مثال، در بازار خوک، قیمت خوک با قیمت ذرت متفاوت است.

نیاز به مطالعه

تاخیرها را می توان در همه زمینه ها یافت. سیستم های پویا همچنین دارای عوارض دیگری به جز تاخیر هستند، به عنوان مثال تقویت بازخورد، بازخورد جبرانی، غیر خطی بودن، روابط موجودی و جریان و غیره. بنابراین هم مطالعه نحوه عملکرد سیستم های پیچیده و هم کمک به یادگیری اهمیت دارد. در واقع، این یک ایده جدید نیست. به گفته یوهانس کپلر (1609): “راههایی که انسانها از طریق آنها به بینش خود در مورد مسائل آسمانی می رسند، به نظر من تقریباً به اندازه خود آنها ارزش شگفتی دارند.” با پیوستگی و پیچیدگی روزافزون جامعه، تحلیل و آموزش بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

جالبه برای کی؟

در آینده، یادگیری در مورد سیستم های پویا باید بخشی از آموزش عمومی ما باشد. تلاش های مداومی در ایالات متحده برای استفاده از سیستم دینامیک در مدارس ابتدایی و متوسطه وجود دارد . نمادهای کاملاً ساده سهام و جریان ها و حلقه های بازخورد مورد استفاده در سیستم دینامیک ابزارهای قدرتمندی برای درک آنچه در غیر این صورت پیچیده و پیشرفته تلقی می شود، از شتاب و سرعت گرفته تا فلسفه عمیق است. در حال حاضر System Dynamics برای تحقیقات و آموزش در تعداد زیادی از زمینه های جداگانه استفاده می شود، به صفحه اصلی System Dynamics Society مراجعه کنید، و برای تجزیه و تحلیل توسط شرکت های بزرگ، دولت ها، آژانس های بین المللی و شرکت های مشاوره استفاده می شود.

عکس:
ارلینگ موکسس
• 

بسته DynamicSystems  مجموعه ای از رویه ها برای ایجاد، دستکاری، شبیه سازی و ترسیم مدل های سیستم های خطی است.

• 

اشیاء سیستم پیوسته و گسسته ممکن است به روش‌های مختلفی ایجاد و تعریف شوند، از جمله معادلات دیفرانسیل، توابع انتقال، ماتریس‌های فضای حالت، و نمایش‌های بهره با قطب صفر، و ممکن است از شکلی به شکل دیگر تبدیل شوند.

• 

سیگنال های ورودی مانند شکل موج سینوسی و پله ای را می توان با استفاده از دستورات تولید سیگنال ایجاد کرد. اینها می توانند برای شبیه سازی یک مدل با استفاده از  ابزارهای شبیه سازی DynamicSystems استفاده شوند.

• 

ابزارهای رسم استاندارد، مانند نمودارهای Bode و root-locus، در دسترس هستند و می توانند برای رسم اشیاء سیستم پیوسته و گسسته استفاده شوند.

• 

ابزارهای دستکاری سیستم مکانیزمی را برای تجزیه و تحلیل پیشرفته سیستم ها از جمله پایداری، قابلیت مشاهده، کنترل پذیری و حساسیت ارائه می دهند.

• 

اشیاء سیستم ممکن است با استفاده از ابزارهای شبیه سازی برای به دست آوردن فرکانس، ضربه و پاسخ گذرا شبیه سازی شوند.

• 

متغیر محیطی Digits  را می توان برای تطبیق سیستم هایی که به دقت عددی بیشتری نیاز دارند افزایش داد. برای جزئیات  بیشتر در مورد نحوه تغییر تعداد ارقامی که Maple هنگام مدیریت اعداد ممیز شناور نرم افزار استفاده می کند، به اعداد مراجعه کنید.

• 

می توانید بسیاری از دستورات  بسته DynamicSystems را به روش ریاضی قابل کلیک  از طریق گزینه های حساس به زمینه موجود در Context Panel اعمال کنید. برای جزئیات، به استفاده از پانل زمینه با DynamicSystems مراجعه کنید.

توجه:  نمادهای مورد استفاده برای متغیر زمان پیوسته ، متغیر فرکانس مختلط، متغیر فرکانس گسسته ، متغیر زمان گسسته ، متغیر ورودی ، متغیر خروجی و متغیر حالت  باید قبل از استفاده از  بسته DynamicSystems حذف یا تغییر داده شوند. برای جزئیات بیشتر به SystemOptions مراجعه  کنید.

توطئه

طرح بود

طرح نیکولز

طرح نایکیست

نقاط گسسته را ترسیم کنید

پاسخ ضربه ای را ترسیم کنید

بزرگی طرح

فاز پلات

پاسخ طرح

پاسخ طرح به صورت سه بعدی

صفرها و قطب ها را ترسیم کنید

طرح ریشه-کنتور

طرح ریشه-موقعیت

• 

DynamicSystems[BodePlot]  : اندازه و فاز در برابر فرکانس نمودار

• 

DynamicSystems[DiscretePlot]  : بردار نقاط گسسته را رسم

• 

DynamicSystems[ImpulseResponsePlot]  : پاسخ ضربه ای یک سیستم

• 

DynamicSystems[MagnitudePlot]  : بزرگی گزارش نمودار در برابر فرکانس

• 

DynamicSystems[NicholsPlot]  : بزرگی نمودار نمودار در مقابل فاز

• 

DynamicSystems[NyquistPlot]  : رسم پاسخ فرکانس در صفحه مختلط

• 

DynamicSystems[PhasePlot]  : فاز نمودار در مقابل فرکانس

• 

DynamicSystems[ResponsePlot]  : پاسخ یک سیستم به یک ورودی داده شده را رسم می کند

• 

DynamicSystems[RootContourPlot]  : یک نمودار ریشه-کانتور ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[RootLocusPlot]  : یک نمودار ریشه-منبع ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[ZeroPolePlot]  : صفرها و قطب های یک سیستم خطی

ایجاد شیء سیستم

• 

DynamicSystems[AlgEquation]  : ایجاد یک شیء سیستم معادلات جبری

• 

DynamicSystems[ضرایب]  : ایجاد یک شی سیستم ضرایب

• 

DynamicSystems[DiffEquation]  : ایجاد یک شیء سیستم معادله دیفرانسیل یا تفاوت

• 

DynamicSystems[IsSystem]  : بررسی محتوای یک شی سیستم

• 

DynamicSystems[FrequencyResponseSystem]  : ایجاد یک شیء سیستم پاسخ فرکانسی

• 

DynamicSystems[NewSystem]  : ایجاد یک شی سیستم

• 

DynamicSystems[PrintSystem]  : محتوای یک شی سیستم را چاپ می کند

• 

DynamicSystems[StateSpace]  : ایجاد یک شی سیستم حالت-فضا

• 

DynamicSystems[SystemOptions]  : پرس و جو و تغییر گزینه های شی سیستم

• 

DynamicSystems[TransferFunction]  : ایجاد یک شیء سیستم تابع انتقال

• 

DynamicSystems[Verify]  : بررسی محتوای یک شی سیستم

• 

DynamicSystems[ZeroPoleGain]  : ایجاد یک شیء سیستم با بهره صفر

تبدیل سیستم

• 

DynamicSystems[SSModelReduction]  : سیستم فضای حالت را کاهش می دهد

• 

DynamicSystems[Resample]  : نمونه‌برداری مجدد از شی سیستم زمان گسسته

• 

DynamicSystems[ToDiscrete]  : گسسته کردن یک شی سیستم

• 

DynamicSystems[ToContinuous]  : تبدیل شی سیستم زمان گسسته به زمان پیوسته

تولید سیگنال

• 

DynamicSystems[Chirp]  : یک شکل موج چیرپ ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[Ramp]  : یک شکل موج رمپ ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[Sinc]  : یک پالس

• 

DynamicSystems[Sine]  : یک شکل موج سینوسی ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[Square]  : ایجاد یک موج مربعی دوره ای

• 

DynamicSystems[Step]  : یک شکل موج پله ای ایجاد می کند

• 

DynamicSystems[Triangle]  : یک شکل موج مثلثی دوره ای ایجاد می کند

تحلیل سیستم

• 

DynamicSystems[CharacteristicPolynomial]  : محاسبه چند جمله ای مشخصه یک سیستم حالت-فضا

• 

DynamicSystems[ControllabilityMatrix]  : ماتریس کنترل

• 

DynamicSystems[Controllable]  : قابلیت کنترل یک سیستم فضای حالت را تعیین می کند

• 

DynamicSystems[کوواریانس]  : محاسبه خروجی و ماتریس‌های کوواریانس حالت سیستم که توسط نویز سفید هدایت می‌شوند.

• 

DynamicSystems[GainMargin]  : محاسبه فرکانس بهره-حاشیه و فاز متقاطع

• 

DynamicSystems[Grammians]  : محاسبه گرامیان قابل کنترل و مشاهده

• 

DynamicSystems[NormH2]  : هنجار H2 یک سیستم را محاسبه می کند

• 

DynamicSystems[NormHinf  : محاسبهاچ∞ هنجار یک سیستم

• 

DynamicSystems[ObservabilityMatrix]  : محاسبه ماتریس مشاهده پذیری

• 

DynamicSystems[قابل مشاهده]  : قابلیت مشاهده یک سیستم فضای حالت را تعیین می کند

• 

DynamicSystems[PhaseMargin]  : برگرداندن فرکانس حاشیه فاز و افزایش متقاطع

• 

DynamicSystems[RuthTable]  : جدول Routh (پایداری) یک چند جمله ای

• 

DynamicSystems[SSTtransformation]  : تبدیل شباهت را روی ماتریس های فضای حالت انجام می دهد

• 

DynamicSystems[StepProperties]  : محاسبه خواص یک پاسخ مرحله ای

دستکاری سیستم

• 

DynamicSystems[AppendConnect]  : سیستم‌ها را به هم اضافه کنید

• 

DynamicSystems[FeedbackConnect]  : یک یا دو سیستم را در بازخورد وصل کنید

• 

DynamicSystems[ParallelConnect]  : سیستم ها را به صورت موازی متصل می کند

• 

DynamicSystems[ScaleInputs]  : مقیاس ورودی ها با ضرایب ثابت

• 

DynamicSystems [ScaleOutputs]  : مقیاس خروجی ها با ضرایب ثابت

• 

DynamicSystems[SeriesConnect]  : سیستم ها را به صورت سری متصل می کند

• 

DynamicSystems[SSModelReduction]  : سیستم فضای حالت را کاهش می دهد

• 

DynamicSystems[Subsystem]  : استخراج یک زیرسیستم از یک سیستم

• 

DynamicSystems[SystemConnect]  : اتصال سیستم ها

خطی سازی

• 

DynamicSystems[EquilibriumPoint]  : پیدا کردن نقطه تعادل محلی یک سیستم که محدودیت‌ها را برآورده می‌کند.

• 

DynamicSystems[Linearize]  : ساخت یک مدل خطی از یک سیستم در یک نقطه

ابزارهای شبیه سازی

• 

DynamicSystems[FrequencyResponse]  : پاسخ فرکانسی یک سیستم را محاسبه می کند

• 

DynamicSystems[ImpulseResponse]  : محاسبه پاسخ ضربه یک سیستم

• 

DynamicSystems[Simulate]  : محاسبه زمان پاسخ یک سیستم به یک ورودی

 

 

 

 

 

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

سیستم دینامیکی
اردیبهشت 7, 1401

مطلب بعدی

رویکردهای مدلسازی شناختی در کنترل سیستم های پویا
اردیبهشت 7, 1401

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

images (43)
مدل های مفهومی
24 شهریور, 1401
مدل های مفهومی به طور خلاصه
21 شهریور, 1401

22 ژانویه 2013 اصول طراحی مدل های مفهومی به طور خلاصه ارسال شده توسط جف جانسون و آستین هندرسون این مقاله توضیح می‌دهد که مدل‌های مفهومی چیست و ارزش توسعه یک مدل مفهومی یک برنامه نرم‌افزاری قبل از طراحی رابط …

download (2)
25 اردیبهشت, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید