در نظر گرفتن شغلی به عنوان یک مشاور تجاری؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید
اینجاست که مشاوران کسبوکار وارد میشوند. از آنجایی که این حرفهایها درجهای از کسبوکار مشتریان خود را جدا میکنند، میتوانند از آنچه کار میکند، چه چیزی کار نمیکند و چگونه آن را تعمیر کنند، دیدی چشمگیر داشته باشند. به همین دلیل است که مشاوران تجاری دارایی بسیار ارزشمندی در حل مشکلات هستند.
تبدیل شدن به یک مشاور تجاری می تواند یک مسیر شغلی رضایت بخش، چالش برانگیز، هیجان انگیز و پرسود باشد. اما برای موفقیت به عنوان یک مشاور کسب و کار دقیقاً چه چیزی لازم است – و چگونه می توانید پای خود را در کار بگذارید و حرفه ای را در مشاوره شروع کنید؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.
یک مشاور تجاری چه کاری انجام می دهد – و چرا مسیر شغلی خوبی است؟
اول از همه – قبل از اینکه به نحوه تبدیل شدن به یک مشاور تجاری بپردازیم، اجازه دهید به سرعت به این موضوع بپردازیم که یک مشاور تجاری چیست، چه کاری انجام می دهد و چرا ممکن است بخواهید شغلی را به عنوان یک مشاور تمام وقت کشف کنید.
مشاور کسب و کار چیست؟
مشاوران تجاری توسط شرکت ها و صاحبان مشاغل استخدام می شوند تا به آنها کمک کنند تا چیزی را بهبود بخشند. که چیزی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برای مثال، ممکن است یک مشاور تجاری برای کمک به یک شرکت برای بهبود عملکرد فروش استخدام شود. یا ممکن است مشاور دیگری برای کمک به شرکت در توسعه سیستمهایی برای افزایش بهرهوری کلی، شناسایی فرصتهای کاهش هزینه، یا ارزیابی و اصلاح استراتژی استخدام سازمان بیاید.
اساساً، اگر یک شرکت با استراتژی، برنامهریزی، افراد، حل مسئله، بهرهوری، کارایی یا هر موضوع دیگری مرتبط با مدیریت کسبوکار مشکل دارد، میتواند از تخصص یک مشاور بهرهمند شود.
مشاوران عمومی، عمودی و افقی
به طور معمول، مشاوران تجاری در یکی از سه دسته کلی، عمودی یا افقی قرار می گیرند. در اینجا یک تفکیک از معنای این است:
مشاوران عمومی: هر صنعت یا موضوع
مشاوران عمومی در طیف گسترده ای از صنایع، بخش ها و عملکردها کار می کنند. به جای تمرکز بر یک تخصص، تجربه و تخصص آنها اغلب در زمینه های مختلف به دست می آید و اعمال می شود، از جمله:
- صنعت
- نوع کسب و کار
- مقیاس کسب و کار و بودجه
- روش شناسی کسب و کار
از آنجایی که آنها پیشینه متنوعی را به روی میز می آورند، مشاوران عمومی کسب و کار در موقعیت منحصر به فردی برای مقابله با هر نوع نیاز تجاری، ارزیابی سریع و یافتن راه حل هایی هستند که می توانند با موفقیت در سراسر سازمان به کار گرفته شوند.
مشاوران عمودی: صنایع خاص
برخی از شرکت ها نیازها، خواسته ها و مشکلاتی دارند که به شدت مختص صنعت آنهاست. برای رسیدگی موفقیت آمیز به این حوزه ها، صاحبان مشاغل باید با مشاوری کار کنند که درک درونی از نحوه عملکرد آن صنعت داشته باشد.
مشاوران عمودی از دانش و تجربه خود در یک صنعت خاص (به عنوان مثال، خودرو، نفت و گاز، مراقبت های بهداشتی، رسانه و سرگرمی، خدمات مالی) استفاده می کنند تا ارزش واقعی را برای روابط مشاوره ای خود به ارمغان آورند و بینش ها و راه حل های مناسب و ویژه صنعت را ارائه دهند. مشتریان آنها
مشاوران افقی: حوزه های موضوعی خاص
گاهی اوقات، این صنعت نیست که جایگاه ویژه ای دارد، بلکه پروژه یا مشکل است. کارشناسان موضوعی (SMEs) روی حوزه خاصی از کسب و کار متمرکز هستند که در آن تخصص ویژه ای در آن ایجاد کرده اند، خواه از طریق آموزش آکادمیک و/یا تجربه واقعی کار بر روی آن موضوع در صنایع مختلف باشد. مشاوران افقی می توانند خود را به عنوان شرکت های کوچک و متوسط در زمینه های مختلف از جمله:
- تجزیه و تحلیل
- فناوری کسب و کار
- بازاریابی و فروش
- عملیات
- مدیریت ریسک
- امور مالی شرکت
- پایداری
- دگرگونی
وقتی صحبت از مشاوره کسب و کار می شود، هیچ دسته ای بهتر از دیگری نیست. مشاوران از پیشینه خود استفاده می کنند تا بیشترین ارزش را به مشتریان خود ارائه دهند – چه از طریق مشاوره در زمینه موضوعی خاص یا صنعت، یا ارائه خدمات عمومی تر.
چرا مشاوره انتخاب شغلی خوبی است؟
دلایل مختلفی وجود دارد که چرا تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار یک حرکت حرفه ای قوی است، مانند:
- انعطاف پذیری. مشاور تجاری بودن می تواند مسیر شغلی انعطاف پذیرتری نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر باشد. از آنجایی که شما کارمند شرکت نیستید، در نحوه و زمان کار خود کمی انعطاف دارید. بهعنوان یک صاحب کسبوکار کوچک، شما همچنین انعطافپذیری برای برنامهریزی زمان استراحت بین مشتریان دارید – و نیازی به نگرانی در مورد میزان مرخصی با پرداخت پولی که استفاده میکنید یا اینکه آیا مورد تأیید قرار میگیرد، ندارید.
- تغییرپذیری به عنوان یک مشاور تجاری، شما به یک شرکت یا یک شغل وابسته نیستید. در عوض، شما در حال کار با مشتریان مختلف برای حل مشکلات مختلف هستید. همه چیز به طور مداوم در حال تغییر است – و این تنوع می تواند تجربه روزانه شما را تازه و هیجان انگیز نگه دارد.
- فرصت مالی اگر به دنبال مسیر شغلی هستید که درآمد خوبی به همراه داشته باشد، یک مشاور تجاری انتخاب خوبی است. طبق دادههای PayScale ، متوسط حقوق برای یک مشاور تجاری تقریباً 75 هزار دلار است – اما با تجربه، دریافت حقوق شش رقمی عادی است.
چه چیزی برای یک مشاور تجاری موفق است؟
بنابراین، واقعاً چه چیزی یک مشاور خوب را می سازد؟ بیایید به برخی از هفت ویژگی کلیدی که می خواهید برای موفقیت در دنیای مشاوره داشته باشید نگاهی بیندازیم:
1. شما تجربه را روی میز می آورید
مشاوره یک نقش ابتدایی نیست. ارزشی که یک مشاور برای مشتریان خود به ارمغان می آورد، تجربه و تخصص آنها در یک زمینه خاص است. اگر می خواهید وارد مشاوره شوید، باید قبلاً آن تجربه و تخصص را داشته باشید.
به طور کلی، مشاوران کسبوکار سالها تجربه (چه در محل کار، چه در یک محیط دانشگاهی، یا ترکیبی از هر دو) قبل از شروع به برگزاری کنسرتهای مشاوره دارند. بنابراین قبل از اینکه در مورد برندسازی خود به عنوان یک مشاور کسب و کار فکر کنید، مطمئن شوید که برای پشتیبان گیری از آن مهارت دارید.
2. شما می توانید به سرعت اعتماد ایجاد کنید
مشاوران کسبوکار گاهی اوقات میتوانند شبیه افرادی به نظر بیایند که فقط به همه میگویند که چه کار اشتباهی انجام میدهند. این نوع نگرش فقط باعث می شود افراد در برابر تغییراتی که شما می خواهید اعمال کنید مقاومت بیشتری نشان دهند. در عوض، حرفه ای، دوستانه باشید و بر ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل تمرکز کنید – و هر نفسی را پشت در بگذارید.
3. شما یک ارتباط دهنده عالی هستید
به عنوان یک مشاور کسب و کار، وظیفه شما تشخیص مشکل و ارائه راه حل است. و برای انجام این کار، باید:
- برای درک بهتر مشکل و تأثیر آن بر کسب و کارشان، به صحبت های مشتری خود گوش دهید
- راه حل را به گونه ای مطرح کنید که تیم را تشویق کند تا با برنامه شما هماهنگ شود
4. شما “همیشه روشن” هستید
وقتی برای یک شرکت به طور تمام وقت کار می کنید، برای “روزهای مرخصی” بخشش خاصی وجود دارد. اما وقتی مشاوری هستید که ساعت به ساعت صورتحساب میگیرید، باید هر روز بازی A خود را بیاورید. و این بدان معناست که در بالاترین سطح خود عمل کنید، حتی اگر به این معنی باشد که ساعات طولانی را برای انجام کار وقت بگذارید.
البته، بهترین مشاوران همچنین تشخیص میدهند که هیچکس نمیتواند همیشه «روشن» باشد—بنابراین مطمئن میشوند که استراحت بین مشتریان و پروژهها را برای حفظ تعادل بین کار و زندگی در اولویت قرار میدهند.
5. می توانید در پایان یک پروژه، آن را رها کنید
اگر از آن دسته افرادی هستید که از نظر عاطفی روی کار خود سرمایه گذاری می کنید و احساس مالکیت واقعی بر مشکلات و راه حل ها دارید، ممکن است مشاوره به نظر یک چالش باشد. بهعنوان مشاور کسبوکار، بخشی از کار این است که در پایان پروژه کنار بیایید و به مشتری اجازه دهید هر طور که صلاح میداند از کار شما استفاده کند.
در پایان روز، اگر از کنار رفتن و رفتن به پروژه بعدی احساس خوبی ندارید، یک حرفه در مشاوره در نهایت میتواند در درازمدت از نظر احساسی بسیار سنگین باشد.
6. جایگزین های مناسبی برای ارتباطات کاری بلندمدت پیدا می کنید
مشاور تجاری بودن جنبه گرگ تنها دارد. حتی اگر زمانی که با مشتری کار می کنید ممکن است در رویدادها و جشن های شرکت شرکت کنید، این احتمال وجود دارد که همیشه احساس کنید که یک فرد خارجی هستید. به عنوان یک مشاور، باید ارتباطات معنیداری را خارج از محل کار ایجاد کنید – در غیر این صورت، تنها بودن یک گرگ میتواند به تنهایی تبدیل شود.
از طرفی، کار بر روی قراردادهای مختلف و با مشتریان مختلف این فرصت را به شما می دهد که با انواع مختلف افراد ملاقات و کار کنید – که می تواند کار شما را محرک و جذاب نگه دارد.
7. مایلید به جایی که کار است سفر کنید
به عنوان یک مشاور، باید به جایی بروید که مشتری است – و این به معنای سفر است. اگر فکر سفر طولانی – چه با ماشین، قطار یا هواپیما – برای شما جذاب به نظر نمی رسد، ممکن است از مشاوره خارج نشوید. موفقترین مشاوران کسبوکار از حجم بالای سفری که کار لازم است لذت میبرند – یا حداقل تحمل میکنند (و واقعاً از تمام مزایای مرتبط با سفر، مانند جمع کردن امتیاز هتل و مایلهای خطوط هوایی، لذت میبرند).
برای شروع آماده اید؟ 6 گام برای تبدیل شدن به یک مشاور تجاری
شما می دانید که یک حرفه به عنوان یک مشاور تجاری چگونه به نظر می رسد. شما می دانید که برای موفقیت به عنوان یک مشاور چه چیزی لازم است. حال سوال این است که چگونه می توانید در دنیای مشاوره شروع کنید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید؟
در اینجا نگاهی به مراحلی که باید برای تثبیت خود به عنوان مشاور کسب و کار و شروع رسیدگی به پروژه های مشتری بردارید، آورده شده است:
1. تعیین کنید که چه نوع مشاور تجاری خواهید بود
قبل از اینکه بیش از حد در ساختن کسب و کار خود پیش بروید، مهم است که مشخص کنید که چه نوع مشاور کسب و کار خواهید بود – و چگونه می خواهید خود را در برابر مشتریان قرار دهید. مثلا:
- آیا قصد دارید 20 سال تجربه مدیریتی خود را در سراسر صنایع برای ارائه خدمات مشاوره تجاری عمومی در زمینه های مختلف استفاده کنید؟
- آیا مدرک دکترای توسعه سازمانی دارید که قصد دارید از آن برای کمک به مشتریان در ایجاد فرهنگ شرکتی قوی استفاده کنید؟
- آیا قصد دارید بر اساس کار طولانی مدت خود در یک تولید کننده خودرو، خدمات مشاوره هدفمند را به مشتریان صنعت خودرو ارائه دهید؟
هرچه بتوانید ارزشی را که تجربه خود به روی میز می آورد واضح تر به دست آورید – در انتقال این ارزش به مشتریان بالقوه موفق تر خواهید بود.
2. تصمیم بگیرید که چه وظایفی را برای مشتریان خود انجام خواهید داد
مشاوران کسب و کار مختلف به طور متفاوتی مشورت می کنند. برخی از مشاوران تجاری به عنوان مشاور عمل می کنند و برنامه های عملی را برای مشتری تنظیم می کنند که بعداً مستقیماً توسط کارمندان مشتری اجرا می شود. مشاوران دیگر برای نظارت بر کار در هیئت هستند – در حالی که دیگران هنوز آستین ها را بالا زده و کار یا پروژه را خودشان تکمیل می کنند.
قبل از اینکه شروع به معرفی مشتریان کنید، مشخص کنید که خدمات شما چه چیزی را شامل می شود – و اینکه آیا می خواهید یک استراتژی ساده تر یا سبک اجرای عملی داشته باشید.
3. اعتبارنامه کسب کنید و گواهینامه بمانید
وقتی مشتری مشاوری را استخدام میکند، میخواهد بداند که یک متخصص را استخدام میکند – و اعتبارنامهها کمک زیادی به شما در ایجاد این اعتبار میکنند.
حداقل باید مدرک و/یا پیشینه مناسبی در مدیریت کسب و کار داشته باشید. و اگر متخصص هستید، مدرک و/یا پیشینه در آن صنعت یا رشته خاص ضروری است. اما بسته به نوع مشتریان یا صنایعی که قصد دارید با آنها مشورت کنید، ممکن است نیاز به حفظ اعتبارات اضافی نیز داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر قصد دارید با رستوران ها در مورد اقدامات بهداشتی و ایمنی مشورت کنید، باید توسط مقامات بهداشتی مربوطه گواهی نامه دریافت کنید. اگر صنعت یا حوزه موضوعی شما (مثلاً مدیریت پروژه) به گواهینامه حرفه ای نیاز دارد، باید قبل از شروع مشاوره، آن گواهی را ایمن کنید – و سپس مطمئن شوید که آن گواهی را به روز نگه دارید و در صورت لزوم تمدید کنید.
4. یک طرح تجاری بنویسید
همه کسب و کارها نیاز به یک طرح کسب و کار قوی دارند. همانطور که در حال آماده شدن برای راه اندازی مشاوره خود هستید، یک طرح تجاری پیش نویس کنید که به وضوح موارد زیر را مشخص می کند:
- خدماتی که قصد دارید به مشتریان ارائه دهید/مشکلاتی که قصد دارید برای حل آنها به آنها کمک کنید
- بازار هدف شما – و اندازه آن بازار
- تجزیه و تحلیل جامع از رقبا در بازار شما – و اینکه چگونه می خواهید رقابت کنید
- نقطه تمایز شما این است که چگونه می خواهید در مقابل رقبا متمایز شوید و توجه مشتری ایده آل خود را جلب کنید
- یک طرح بازاریابی که جزئیات نحوه بازاریابی کسب و کار و جذب مشتری را شرح می دهد
- چارچوب صورتحساب شما و بودجه سطح بالا
- هر گونه عامل خطر شناخته شده (به عنوان مثال، رکود اقتصادی یا بازار بسیار رقابتی)
5. ابزارهای مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود را بیابید
اگر می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، به ابزارهای مناسب نیاز دارید. و اگر می توانید، بهتر است آن ابزارها را از همان ابتدا پیاده سازی کنید. زمانی که کسبوکارتان راهاندازی شده و درآمد ایجاد میکند، بسیار سادهتر و زمانبرتر از تلاش برای انتقال همه چیز به مجموعهای از ابزارهای جدید است.
مدتی را صرف تحقیق در مورد ابزارهایی کنید که برای راه اندازی، رشد و مدیریت مؤثر کسب و کار مشاوره خود نیاز دارید. این شامل:
وجود ابزارهای مدیریتی و حسابداری مناسب از همان روز اول، کسب و کار شما را برای موفقیت آماده میکند و به شما امکان میدهد روی یافتن و جذب مشتریان تمرکز کنید.
6. به دنبال مشاغل مناسب خود بروید
هنگامی که کسب و کار خود را راه اندازی کردید، زمان آن فرا رسیده است که به آنجا بروید و شروع به یافتن مشتریان و پروژه کنید. به شبکه خود ضربه بزنید تا به مردم اطلاع دهید که در حال انجام مشاوره هستید. ارجاعات را بخواهید به سازمان های حرفه ای بپیوندید و بازاریابی خدمات خود را شروع کنید.
به یاد داشته باشید، هرچه افراد بیشتری در مقابل آنها قرار بگیرید، فرصت های بیشتری برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان پولی وجود خواهد داشت – و در نتیجه کسب و کار مشاوره شما موفق تر خواهد بود.
زمان بهتری برای شروع وجود ندارد
هنگامی که مناسب باشد، مشاوره می تواند یک مسیر شغلی هیجان انگیز، رضایت بخش و پرسود باشد. و اکنون که می دانید چگونه یک مشاور کسب و کار شوید، همه چیزهایی را که برای شروع در مسیر موفقیت نیاز دارید در اختیار دارید.
این پست در فوریه 2021 به روز شد.




