فرصتهای کارآفرینی معمولاً به عنوان موقعیتهایی تعریف میشوند که محصولات و خدمات را میتوان با قیمتی بیشتر از هزینه تولیدشان فروخت . بنابراین، “فرصت کارآفرینی” موقعیتی است که در آن کارآفرینان می توانند برای کسب سود اقدام کنند.
کارآفرین فرصت چیست؟
یک فرصت چیست؟

فرصت، مسیری از فعالیت است که هم قابل عمل است و هم پتانسیل ارائه ارزش به کارآفرین و مشتریان را دارد.
فرصت ها اولین مرحله واقعی هر سرمایه گذاری کارآفرینی هستند و آنها سهام در تجارت کارآفرینان جدی هستند. معیارهای خاصی که فرصت ها را تعریف می کنند، آنها را از ایده ها متمایز می کند.
تفاوت بین ایده ها و فرصت ها
یک تصور غلط رایج این است که ایده برای یک کسب و کار جدید ارزش ذاتی دارد.
این ارزش احتمالاً بر اساس پتانسیل پول سازی کسب و کار است. اما واقعیت این است که ایده ها ارزش ذاتی ندارند .
برای به دست آوردن ارزش – برای تبدیل شدن به یک فرصت – یک ایده باید به یک مسیر عمل تبدیل شود که ارزش تولید کند.
یک ایده فقط روی کاغذ وجود دارد. یک فرصت عملی است و راه روشنی برای موفقیت دارد. ایده ها اغلب از تمایل به ایجاد ارزش ناشی می شوند، اما تنها زمانی می توانند فرصت هایی در نظر گرفته شوند که بتوان برای کارآفرین و مشتریان ارزش ایجاد کرد.
فرصت ها از کجا می آیند؟
ایده ها در یک لحظه می آیند و می روند و اغلب ظاهراً از هیچ جا نیستند.
با این حال، فرصت ها نیاز به بررسی و تزکیه دقیق دارند. از آنجایی که افراد مختلف تجربیات زیسته متفاوتی دارند، به اطلاعات مختلف دسترسی دارند، مجموعهای از منابع مختلف و دیدگاههای متفاوتی دارند، رویکرد خاصی که بهترین است از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
جستجوی فعال
جستجوهای متعهد، ساختارمند و منظم برای فرصتهایی که متناسب با مهارتها و تجربههای منحصربهفرد آنها باشد – که به عنوان اثر انگشت کارآفرینی شناخته میشود – یکی از راههایی است که کارآفرینان میتوانند فرصتها را پرورش دهند.
با استفاده از این رویکرد، کارآفرینانی که به دنبال فرصت های جدید هستند، به جای جستجوی دانش یا ایده های جدید، بر راه حل های مشکلات موجود تمرکز می کنند. راه حل ساده تر، بهتر است.
راه حل های ساده تر شانس بیشتری برای موفقیت دارند. راهحلهای سادهتر برای اجرا آسانتر هستند و انتقال آنها به مشتریان بالقوه آسانتر است.
اطلاعات
همانطور که تجربه زیسته هر فرد تنها مال اوست، افراد مختلف نیز به اطلاعات متفاوتی دسترسی دارند.
این توزیع نامتقارن اطلاعات می تواند منبع فرصت باشد. چیزی که ممکن است صرفاً یک ایده خوب برای یک کارآفرین باشد، ممکن است بر اساس اطلاعاتی که به آنها دسترسی دارند و ماهیت اثر انگشت کارآفرینی آنها، فرصتی برای کارآفرین دیگر باشد.
تغییر دادن
تغییر هم سالم و هم اجتناب ناپذیر است. تغییر می تواند به دو روش مجزا فرصت ایجاد کند:
- تغییر امکان انجام کارهایی را فراهم می کند که قبلاً انجام نشده است.
- تغییر انجام کاری را به روشی ارزشمندتر ممکن می کند.
در برخی موارد، تغییر بیرونی می تواند کاتالیزوری باشد که یک ایده را به یک فرصت تبدیل می کند.
اثرگذاری
فرصت ها می توانند از فرآیند اثرگذاری به دست بیایند. تأثیر به بهترین وجه به عنوان مخالف علیت توصیف می شود.
اثربخشی فرآیندی است که برای شناسایی فرصت های کارآفرینی در زمانی که آینده ناشناخته یا غیرقابل پیش بینی است استفاده می شود. به جای شروع با یک هدف در ذهن و جمع آوری منابع برای رسیدن به آن هدف، اثربخشی با منابع موجود شروع می شود و بر اساس آن منابع یک هدف ایجاد می کند.
برای مثال، آشپزی که در حال برنامه ریزی یک منو است، تعیین می کند که چه غذاهایی را می خواهد درست کند، سپس مواد تشکیل دهنده را خریداری می کند.
این یک رویکرد علّی برای تهیه یک وعده غذایی خواهد بود. اگر در خانه هستید و تصمیم دارید از موادی که در دست دارید یک غذا درست کنید، رویکردی موثر دارید.
کارآفرینان وقتی فرصت ها را در بازارهای موجود جستجو می کنند، کشف می کنند. این بدان معناست که آنها روندهای فنی، اقتصادی یا اجتماعی را مشاهده می کنند. شناخت فرصت ها یک فرآیند شناختی است. این به توانایی افراد در تشخیص الگوها و اتصال نقاط متکی است.
کارآفرینان فرصتهایی را ایجاد میکنند که با دیگران درگیر ایدههای پرطرفدار شوند، و هر بار مشخصتر میشود که کاربر چه نیازهایی دارد و چگونه آنها را حل میکند. ایجاد فرصت یک فرآیند اجتماعی است. متکی بر توانایی



