15 ویژگی کلیدی محیط کارآفرینی
15 ویژگی کلیدی محیط کارآفرینی
محیط کارآفرینی مجموعه ای از همه آن شرایط و آثار بیرونی است که بر زندگی موجودات زنده و توسعه کارآفرینی تأثیر می گذارد. بنابراین محیط کارآفرینی دارای ویژگی های بسیاری است.

ویژگی های محیط کارآفرینی
ویژگی های زیر از محیط کارآفرینی را می توان تجسم کرد:
1. بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان
محیط زیست جزء لاینفک زندگی انسان است زیرا انسان در محیط متولد می شود، تغذیه می کند و رشد می کند.
محیط زیست مجموعه ای از همه آن شرایط و آثار بیرونی است که در زندگی انسان و رشد آن تأثیر دارد.
2. محیط تحت تأثیر عوامل مختلف است
محیط شامل عوامل یا عناصر مختلفی است، فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فناوری، اخلاقی، قانونی و غیره.
این عوامل نه تنها بر یکدیگر تأثیر می گذارند، بلکه بر محیط نیز تأثیر می گذارند و از محیط نیز تأثیر می پذیرند.
مرتبط: 11 محیط های غیراقتصادی مؤثر بر محیط کسب و کار .
3. پویایی یا تغییر توانایی
محیط پویا است و پایدار یا همیشگی نیست، زیرا:
- تغییرات منظم و جدیدی در همه نوع محیط رخ می دهد.
- سیاست ها، روش ها و سیستم ها هر از گاهی در حال تغییر هستند.
- استراتژی ها، سیاست ها و اهداف نیز با تغییر در همه عوامل، همچنان در حال تغییر هستند.
4. تماس منظم با محیط زیست
برای هر فردی ضروری است که خود را به طور منظم با محیط در تماس نگه دارد تا آگاهی از تغییرات و اتفاقات محیط مشاهده شود.
او ممکن است مطابق با تغییرات محیط کار کند یا کار را انجام دهد. من ارتباط دو طرفه را دوست دارم.
5. یک فرد محصول محیط است
انسان محصول محیط زیست است. انسان اساساً با توجه به محیطی که در آن به دنیا می آید و رشد می کند، چه خوب و چه بد، کار می کند.
او همچنین سعی می کند خود را با محیط تنظیم کند.
اما ممکن است با استفاده از هوش، دانش، ظرفیت ها، رفتار و رفتار خود تغییرات جزئی در محیط ایجاد کند. اما، احتمال تغییرات اساسی کم است.
مطالب مرتبط: 16 عامل مؤثر بر محیط اقتصادی (با مثال) .
6. غیر قابل کنترل
محیط غیرقابل کنترل است زیرا ترکیب عواملی است که خارج از کنترل تجارت هستند، مانند سیاست دولت، کنترل های قانونی، ساختار اجتماعی، سیاست و همکاری خارجی و غیره.
اگرچه کارآفرین سعی می کند با دانش، تجربه، مهارت و کارایی خود آنها را کنترل کند، اما به طور معمول امکان ایجاد تغییرات قابل توجهی وجود ندارد.
7. مناطق جغرافیایی
محیط بر دو نوع است: داخلی و خارجی.
کارآفرین قادر به کنترل محیط داخلی (مواد، مصرف کنندگان، کارکنان، رقبا و واسطه ها) و غیره است.
اما محیط بیرونی (سیاسی، اقتصادی، فنی، قانونی) دارای گستره جغرافیایی وسیعی است که باعث کاهش یا افزایش دامنه فعالیت موسسه می شود.
«محیط شامل همه آن عوامل بیرونی است که مؤسسه را به سمت فرصتها و مخاطرات سوق میدهد».
8. چالش ها را به ارمغان می آورد
محیط در عصر علمی کنونی چالش هایی را پیش روی انسان قرار داده است.
دامنه کارآفرینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
توجه ویژه در همه کشورها به تولید و استفاده از فناوری رایانه، ارتباطات، پردازش داده ها، استفاده از صنعت انرژی اتمی و فناوری جدید و غیره می شود.
چالشهای مختلفی مانند تعادل محیطی، کنترل فعالیتهای ضد اجتماعی، فشارهای جهانی، تامین کرامت منابع انسانی و حفظ سلامت انسان در محیط پویا در حال ظهور است.
مطالب مرتبط: 15 اهمیت کارآفرینی (در اقتصاد مدرن) .
9. ارتباط با اهداف و کارکردها
محیط با اهداف و کارکردهای فرد یا کارآفرین موسسه رابطه دارد.

محیط هر سازمان، همراهی با دانش، شرایط، اثرات و نیروهای بیرونی است که با اهداف و وظایف آن سازمان ارتباط دارد.
10. اجبار به تغییرات
هر سازمان و نهادی حاصل محیط خود است.
شکل موسسه را محیط تعیین می کند.
از آنجایی که محیط یا اجزای آن پویا و در حال تغییر هستند، ضروری است که موسسه بر این اساس در سیاست ها و برنامه های خود تغییراتی ایجاد کند.
به عنوان مثال ، تغییر ذائقه مصرف کننده در مد، طرح ها، سبک زندگی، استاندارد زندگی، قوانین دولتی و سیستم ها، کارکنان، سرمایه گذاران و منافع مؤسسات مالی، مؤسسات تجاری را وادار می کند تا تغییرات مناسبی را بر این اساس ایجاد کنند.
مطالب مرتبط: 15 نقش کارآفرین به عنوان مبتکر (توضیح داده شده) .
11. مسئول در قبال همه عناصر
کارآفرین مسئول تمام اجزا یا عناصر محیط زیست، دولت، مصرف کنندگان، مردم عادی، کارکنان، سرمایه گذاران، سازمان های دولتی، رقبا، نهادها، جامعه و ملت است.
منافع همه آنها باید در نظر گرفته شود. در این تصمیم گیری برای یک سازمان تجاری .
12. ایجاد ابزار
خواه کارآفرین از محیط برای کارش بهره مند شود، به محیط بازمی گردد.
در این فرآیند، او تبدیل منابع را انجام می دهد تا انواع مختلفی از ابزارها مانند مکان، شکل، زمان و حقوق و غیره ایجاد شود.
این ابزارها نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده می کنند.
13. تبادل اطلاعات
هر کارآفرینی در کنار تبادل منابع، اطلاعات را با محیط نیز مبادله می کند.
این اطلاعات ممکن است به جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی مرتبط باشد. او مطابق با این اطلاعات مدیریت می کند.
علاوه بر این ، کارآفرین همچنین اطلاعاتی را به محیط و گروههای مختلف آن مانند دولت، مصرفکنندگان ، سرمایهگذاران، کارمندان، انجمنها و مردم عادی به صورت روزانه ارائه میکند.
به این ترتیب، کارآفرین اطلاعات را با محیط مبادله می کند.
مطالب مرتبط: 20 اهمیت مطالعه محیط کسب و کار .
14. محیط جغرافیایی یا اجتماعی است
محیط ممکن است جغرافیایی یا اجتماعی باشد، محیط جغرافیایی شامل شرایط جغرافیایی، اقلیم، فیزیکی، انرژی ها، پوشش گیاهی طبیعی، کوه ها، فلات ، دشت ها، اقیانوس ها، رودخانه ها، امواج و بنادر و غیره است.
در حالی که محیط اجتماعی شامل سنتها، نظامها، ارزشها، آداب و رسوم اجتماعی، چشمانداز نسبت به آسایش و قراردادها، ارادت به خانواده، عشق به هنر، استانداردهای آموزشی، چراغهای قدرت، محبت و دوستی و غیره است.
15. عناصر دیگر
1. محیط زیست فرصت های مختلفی را برای کارآفرین فراهم می کند. او فعالیت های مختلفی را با درک محیط انجام می دهد. او چالش ها را می پذیرد، موانع را از بین می برد و سعی می کند محیط را متعادل کند.
2. در بلاتکلیفی زندگی و کار می کند. رویدادهای آینده را می توان تا حدی با مطالعه محیط ارزیابی کرد. اما، کارآفرین نمی تواند به او اطمینان کامل بدهد.
3. محیط محدوده کار کارآفرین، اجزای قابل کنترل و فشارهای محدودکننده و غیره را مشخص می کند که کارآفرین باید در آن کار کند.
4. هر کارآفرین باید نیازها و انتظارات محیط خود را برآورده کند. کارآفرینی که نمی تواند آنها را برآورده کند ممکن است به سختی انتظار وجود داشته باشد و در عوض همچنان ادامه می دهد.
5. مطالعه مناسب محیط، ارزیابی صحیح اثرات بیرونی و از پیش تعیین تغییرات و فرصت های بیرونی برای کارآفرین بسیار مشکل است.

