استراتژی های یادگیری فعال در تدریس فیزیک
1. معرفی
یادگیری فعال ، که از طریق آن دانش آموزان مشارکت فعال در
فرایند یادگیری وسیله مهمی برای توسعه مهارت های دانش آموزان است. در
فرایند یادگیری فعال ، دانش آموزان از دریافت کنندگان منفعل خارج می شوند
آگاهی برای شرکت در فعالیتهایی که شامل تجزیه و تحلیل ، ترکیب است
و ارزیابی علاوه بر توسعه مهارتها ، ارزشها و نگرشها. یادگیری فعال
نه تنها بر توسعه مهارت های دانش آموزان بلکه بر مهارت های آنها نیز تأکید دارد
بررسی نگرشها و ارزشهای خود [1]. هنگامی که یادگیری فعال انجام می شود
خارج ، شبیه سازی ، بحث ، ارائه دانش آموزان ، بازی ها ، ایفای نقش ، تلنگر
نمودارها و جزوه ها عناصر اساسی درس فیزیک هستند.
مایرز و جونز معتقدند که یادگیری فعال شامل سه مورد است
عوامل متقابل [2]. اینها عبارتند از: عناصر اساسی ؛ راهکارهای آموختن؛
و منابع آموزشی عناصر اساسی یادگیری فعال صحبت کردن است ،
گوش دادن ، خواندن ، نوشتن و تأمل کردن. این پنج عنصر شامل شناختی است
فعالیتهایی که به دانش آموزان اجازه می دهد تا س questionال را روشن ، تلفیق و مناسب کنند
1.1 ادبیات مربوط به یادگیری فعال
نمی توان برای کل واژگان تعریف کلی پذیرفت
یادگیری فعال است ، زیرا نویسندگان مختلف در این زمینه متفاوت هستند
مفاهیم تفسیر شده با این حال ، ممکن است برخی از موارد مورد پذیرش عمومی ارائه شود
تعاریف و برجسته کردن تفاوتها در نحوه استفاده از اصطلاحات رایج.
یادگیری فعال عموماً به عنوان هر روش آموزشی که درگیر باشد تعریف می شود
دانش آموزان در فرایند یادگیری به طور خلاصه ، یادگیری فعال دانش آموزان را ملزم به انجام این کار می کند
فعالیتهای یادگیری معنی دار داشته باشید و در مورد کارهایی که انجام می دهند فکر کنید [3]. در حالی که
این تعریف می تواند شامل فعالیتهای سنتی مانند مشق شب باشد
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 29
یادگیری فعال به فعالیتهایی (تظاهرات ، کار گروهی و غیره) اشاره دارد
وارد کلاس درس شد [4]. به عبارت دیگر ، همه یادگیری به نوعی معنا دارد
یادگیری فعال ، اما فعال به سطح مشارکت دانش آموز در این زمینه اشاره دارد
فرایند آموزشی یک محیط یادگیری فعال به دانش آموزان نیاز دارد و
معلمان به مشارکت پویا بپردازند که در آن مشارکت می کنند
مسئولیت آموزش
اخیراً محققان زیادی در داخل و خارج از کشور انجام داده اند
بررسی تأثیر روشها یا استراتژیهای یادگیری فعال بر دانش آموزان
پیشرفت [5-14]. در تحقیقی که توسط سیوان و همکاران انجام شد ، دانش آموزان دریافت کردند
آموزش از طریق یادگیری فعال و یادگیری دانش آموز محور [5]. دانش آموزان’
درک اثربخشی این تکنیک ها با استفاده از
پرسشنامه و مصاحبه نتایج سهم کلی از را نشان داد
رویکرد یادگیری فعال مورد استفاده در آموزش های توسعه دانش آموزان
مهارتهای ارتباطی و حل مسئله و همچنین تفکر انتقادی آنها
توانایی اهمیت ترکیب جنبه های کار میدانی در کلاس درس
یادگیری نیز برجسته شد کارآیی و اجرای فعال
در مطالعه دیگری توسط تکنیک های یادگیری بر روی دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت
سیوان و همکاران [1] در کلاس هایی که از تکنیک های یادگیری فعال استفاده می شود ، از آن استفاده کنید
مشاهده می شود که دروس برای دانش آموزان و آنها جالب تر می شود
در درسها با دقت شرکت کنید علاوه بر این ، مشخص شده است که موفقیت
و علاقه دانش آموزان در گروه یادگیری فعال بسیار افزایش یافته است
بهتر از گروه سنتی
در کشور ما تعداد تحقیقات انجام شده در مورد یادگیری فعال وجود ندارد
برای تعیین اینکه آیا به اندازه سایر کشورها موفق است یا خیر.
بنابراین ، ما باید پاسخ سوالات زیر را بیابیم.
من. هر چند وقت یکبار معلمان از تکنیک های یادگیری فعال دانش آموز محور استفاده می کنند
در تدریس فیزیک؟
دوم آیا آنها دانش کافی در مورد تکنیک های یادگیری فعال دارند؟
سوم آیا آنها فرصت کافی برای تحقق بخشیدن به آنها در کلاس های خود را دارند؟
علاوه بر این ، معلمان تفاوت های سنتی را درک نمی کنند
آموزش و یادگیری فعال به طور کامل. آنها حاضر به تغییر حالت خود نیستند
وقتی به فکر تبدیل آموزش سنتی به فعال هستند
یادگیری. همانطور که برای اشکال جدید مواد با موانع جدیدی روبرو می شوند
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 31
ارائه ، این موانع بر نگرش خصمانه نسبت به a تأثیر می گذارد
تغییر در شیوه تدریس علاوه بر این ، معلمان اغلب از به دست آوردن موارد جدید می ترسند
مهارتها ، زیرا آنها نمی خواهند خود را ناتوان نشان دهند. با توجه به
دانش ، مهارتها و نظرات معلم در مورد روشهای یادگیری فعال خواهد بود
هنگام تلاش برای افزایش کیفیت آموزش فیزیک ، نقش مهمی ایفا می کند.
از آنجا که معلمان همیشه باید از تکنیک های یادگیری فعال در برنامه های درسی استفاده کنند
از کیفیت تدریس آنها اطمینان حاصل شود.
هدف از این مطالعه پاسخ به سوالات بالا و به بالا بود
تعیین نظرات معلمان فیزیک در مورد فعالیتهای دانش آموز محور
در تدریس و یادگیری فیزیک
2. روش شناسی
در این مطالعه از روش تحقیق موردی استفاده شده است. این روش شناسی
فرصت هایی را برای بکارگیری طیف گسترده ای از تکنیک ها به صورت عمیق فراهم می کند
تحقیق [25-26]. در این روش ، ابزارها و شرکت کنندگان
برای هر ابزار تجزیه و تحلیل شده و داده ها در زیر با هم نشان داده شده است.
2.1 شرکت کنندگان
شرکت کنندگان در این مطالعه شامل چهل معلم فیزیک بودند. بیست و چهار
(60)) از معلمان فیزیک مرد و شانزده (40)) زن بودند. سی معلم (77.5٪) سابقه تدریس در 15 سال داشتند ، هشت (20٪) 8-14
سال ، و یک (2.5)) زیر 8 سال. این معلمان به طور تصادفی از میان انتخاب شدند
مدارس راهنمایی واقع در آماسیا ، یک شهر کوچک استانی در وسط
منطقه دریای سیاه در ترکیه مجسمه اقتصادی اجتماعی آن به عنوان در نظر گرفته می شود
متوسط. همه نوع مدارس متوسطه در این شهر وجود دارد ، در حالی که دانش آموزان موفق هستند
32 O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50
نرخ در آزمون انتخاب دانشجو (OSS) زیر متوسط است ، در
مقایسه با سایر شهرهای ترکیه به منظور ثبت نام در یک
برنامه کارشناسی در ترکیه لازم است که یک دبیرستان/دبیرستان داشته باشید
دیپلم و کسب نمره کافی از OSS OSS یک دانشگاه مرکزی است
امتحان ورودی که توسط گزینش و قرارگیری دانش آموزان اداره می شود
مرکز (OSYM) وابسته به شورای آموزش عالی (YOK). OSS است
هر سال یکبار برای انتخاب بهترین مجریان از بین 1.7 میلیون نفر ارائه می شود
فارغ التحصیلان دبیرستان و قرار دادن درخشان ترین دانش آموزان در گروه ها
آنها انتخاب کرده اند
2.2 جمع آوری و پردازش اطلاعات
شش س questionsال باز برای یافتن نظرات معلمان ایجاد شد
در مورد تکنیک های یادگیری فعال ، شرایط لازم برای استفاده از آنها ، چگونه
یادگیری دانش آموز محور در محیط یادگیری اجرا شد.
با معلمان به صورت جداگانه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته مصاحبه شد
که تقریباً 30 دقیقه به طول انجامید و در سالن معلمان واقع شد
مدرسه. مصاحبه شامل یک پروتکل ثابت بود ، اما طبق گفته
در مصاحبه نیمه ساختار یافته ، مصاحبه کننده می تواند این موارد را تغییر دهد
س questionsالات و هر زمان که نیاز است سوالات شفاف سازی و کاوش را اضافه کنید. این
پروتکل ثابت شامل سوالات زیر بود:
1. رویکردهای آموزشی در تدوین برنامه درسی علوم چیست
مواد در ترکیه؟ آیا اطلاعات لازم در مورد آنها را دارید؟
2- آیا یادگیری دانش آموز محور را می شناسید؟ نحوه اعمال این رویکرد در
تحصیلات؟
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 33
3. آیا باید از یادگیری فعال در اجرای دانش آموز محور استفاده کرد
رویکرد؟ چگونه می توان از فعالیت های دانش آموز محور در یادگیری فعال استفاده کرد؟
4- از چه نوع روشها و تکنیکهایی در اجرای فعال استفاده می کنید
یادگیری؟ چگونه از آنها استفاده کنیم؟
5. آیا تجهیزات لازم برای ارائه یادگیری فعال در خود را دارید
مدرسه؟
6. آیا معتقدید که تجربیات شما برای ارائه کافی است
یادگیری فعال؟ پیشنهادات شما برای کاربردهای بیشتر چیست؟
یادگیری فعال؟
مصاحبه ها رونویسی شد. سپس متن ها چندین بار در سایت خوانده شد
جستجو برای دسته ها و ایده های مکرر [27]. مقوله های اولیه روشن شد
و معیارهای روشنی برای هر دسته تعریف شد. سپس دو برنامه نویس مستقل
رونوشت های منتخب را تجزیه و تحلیل کرد. طبقه بندی و معیارها تا زمان اصلاح شد
توافق بین سطحی حداقل 80 برای همه دسته ها بود.
بر اساس نتایج مصاحبه ، یک پرسشنامه شامل سه بخش بود
توسعه یافته. در قسمت اول پرسشنامه ، از معلمان پرسیده شد
سوالات مربوط به خصوصیات شخصی مانند تجربه تدریس ،
تعداد دانش آموزان در کلاسها ، کتابهای درسی و سایر مطالبی که در آنها استفاده شده است
تدریس فیزیک در قسمت دوم ؛ مسائل زیر در آن نوشته شده است
نمودار. اینها عبارتند از: تکنیک های یادگیری (تکنیک های یادگیری مربوط به هر دو فعال
و یادگیری سنتی) ، خواه بتوانند از این تکنیک ها استفاده کنند یا نه ،
و مفید بودن این تکنیک ها معلمان پاسخ های خود را به صورت مرتبط مشخص کردند
ستون ها در نمودارها قسمت آخر نیز شامل سوالات زیر است:
learning منظور از یادگیری فعال چیست؟
these این تکنیک ها در کلاس ها چگونه اجرا می شود؟
rate میزان استفاده آنها از این تکنیک در تدریس چقدر است؟
the شرایط اجرای این تکنیک چیست؟
روایی و پایایی پرسشنامه با موارد زیر تأیید شد
مراحل ابتدا ، مواردی را نوشتیم و سپس گروهی از مربیان فیزیک را به آنجا دعوت کردیم
به منظور ایجاد محتوا ، محتوای پرسشنامه را بررسی و تجدید نظر کنید
روایی پرسشنامه همه موارد در مقیاس 4 درجه ای با یک نمره گذاری شدند
نمره 1 نشان دهنده پاسخ نامطلوب نسبت به استفاده معلمان است
فعالیت در تدریس و نمره 4 نشان دهنده پاسخ مطلوب است. این
از معلمان خواسته شد تا یکی از توصیف کننده های شفاهی زیر را برای آن انتخاب کنند
هر مورد: هرگز ، به ندرت ، بیشتر ، یا همیشه. پس از آن ، پرسشنامه بود
خلبان شد ضریب پایایی 0.76 با استفاده از Cronbach α پشتیبانی شد.
این فرایند به افزایش اعتبار و پایایی پرسشنامه کمک کرد.
در نهایت ، برای مشاهده از یک نمودار مشاهده ای نیمه ساختار یافته استفاده شد
روابط بین دیدگاه معلمان در مورد تکنیک های یادگیری فعال (بر اساس
داده های مصاحبه و پرسشنامه) و اجرای واقعی آنها.
نمودارها یا پروتکل های مشاهده نیمه ساختار یافته که توسط Karamustafaoğlu تهیه شده است
و همکاران با برخی تغییرات جزئی مورد استفاده قرار گرفت و در کلاس ها پر شد [28]. در
از نظر هدف ، شش کلاس فیزیک توسط سه معلم در مدارس مختلف تدریس می شود
مشاهده شد این پروتکل بر فعالیتهای یادگیری فعال در فیزیک متمرکز بود
کلاس ها.
داده های جمع آوری شده از مصاحبه ها مطابق با آنها طبقه بندی شد
شباهت ها و تفاوت نظرات معلمان پرسشنامه
شامل سه بخش بود و هر قسمت به روش های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اولین و
بخش دوم با محاسبه درصد فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سومین
بخشی با ارزیابی توضیحات معلمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های جمع آوری شده از
مشاهدات نیمه ساختار یافته با ارائه جداول فراوانی آنالیز شد
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 35
تکنیک های آموزشی مورد استفاده سه معلم در کلاس های خود بسته به نوع آنها
تجربیات تدریس
علاوه بر این ، این مطالعه به محدودیتی محدود شده بود که مورد تایید قرار گرفت
توسط نویسنده این محدودیت نمایندگی معلمان فیزیک بود ،
که از مدارس آماسیا انتخاب شدند. بنابراین ، این یافته ها نمی تواند باشد
به کل جمعیت معلم در ترکیه تعمیم یافته است. با این حال ، نتایج حاصل از
این مطالعه مورد توجه مربیان و جامعه علمی خواهد بود زیرا
نتایج می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد فعالیت فعال در اختیار پزشکان متداول قرار دهد
استراتژی های یادگیری و بررسی میزان استفاده از تکنیک های یادگیری فعال
معلمان فیزیک در کشورهای در حال توسعه
3. نتایج
داده ها به سه زیرنویس تقسیم شدند: 1) یافته های مصاحبه با معلم ، ii)
یافته های پرسشنامه ، و iii) یافته های مشاهده معلم.
3.1 یافته های مصاحبه معلم
داده های جمع آوری شده از مصاحبه ها مطابق با آنها طبقه بندی شد
شباهت ها و تفاوت های توضیحات معلمان نظرات آنها و
پاسخ ها در زیر به تفصیل آورده شده است.
سوال 1: رویکردهای آموزشی در توسعه علم چیست؟
مواد درسی در ترکیه؟ آیا اطلاعات لازم در مورد
آنها؟
36 O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50
آنها گفتند که اخیراً یک برنامه درسی دانش آموز محور در دانشگاه تدوین شده است
حوزه علوم اولیه با این حال ، برنامه درسی علوم متوسطه نبوده است
هنوز تمدید شده برنامه درسی علوم متوسطه در سال 1992 تدوین شد و
بر اساس این برنامه درسی کتابهای درسی منتشر شد. آنها با آنها علم تدریس می کنند
این کتابهای درسی برنامه درسی علوم متوسطه دارای فعالیت های دانش آموزی نیست. اگرچه فعالیتهای لازم را ندارد ، اما توسعه می یابد
فعالیت های خود را بر اساس تجربیات خود و بهبود آنها. با این اوصاف،
آنها دانش و مهارتهای لازم را در استفاده از دانش آموز محور ندارند
فعالیت ها. در نتیجه ، برنامه درسی علوم اولیه دانش آموز محور است
در حالی که برنامه درسی علوم متوسطه چنین نیست. علاوه بر این ، اکثر معلمان (5
83.3 درصد معلمان) دانش کافی در مورد این فعالیتها ندارند. مقداری
تغییرات اخیر در سیستم آموزشی انجام شده است. آنها قادر به ادامه دادن نیستند
با این تغییرات و آنها معمولاً با مشکلاتی روبرو می شوند. یکی از
آنها برنامه ریزی درسی است امسال ، قالب برنامه ریزی درسی تغییر کرده است اما
آموزش ضمن خدمت مربوطه داده نمی شود. یک سوم معلمان (2 معلم ،
33.3)) همچنین اظهار داشتند که برنامه درسی علوم اغلب در سالهای اخیر تغییر کرده است. آی تی
پیگیری این تغییرات برای آنها دشوار است. آنها باید از یک کتاب درسی پیروی کنند
منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش ملی زیرا ، اکثر معلمان و
اهداف دانش آموزان آنها موفقیت آمیز در OSS است ، آنها نمی خواهند
اطلاعات کافی در مورد فعالیتها آنها گهگاه اطلاعات جدیدی را اطلاع داده اند
روش های تدریس در سمینارهای آموزشی ، اما هنوز نمی دانم چگونه
آن را اعمال کنید
سوال 2: آیا یادگیری دانش آموز محور را می شناسید؟ نحوه اعمال این
رویکرد در آموزش و پرورش؟
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 37
چهار معلم فیزیک (66.7)) اظهار داشتند که این رویکرد را می دانند ، در حالی که
دو معلم این کار را نکردند. سه معلم که این رویکرد را می شناسند توضیح دادند
“با توجه به این رویکرد ، مهمترین عنصر این واقعیت است که دانش آموزان
در مرکز قرار دارند و معلم آنها را راهنمایی می کند. یعنی دانش آموزان به طور فعال
در یادگیری آنها شرکت کنند به عنوان مثال ، دانش آموزان می توانند مسئولیت کامل داشته باشند
برای آموزش موضوع این رویکرد به ویژه در درس های علوم اجتماعی مثر است
مانند تاریخ ، جغرافیا و غیره. اما دانش آموزان نمی توانند تدریس کنند
مباحث فیزیک ، زیرا آنها نمی دانستند. فقط دانش آموزان در آن فعال خواهند بود
آزمایشگاهها زیرا فعالیتهای آزمایشگاهی را تحت راهنمایی سازمان انجام می دهند
معلمان. ” سایر معلمان نیز اظهار داشتند که نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند
این رویکردها را پیاده سازی کنید
س 3ال 3: آیا باید از یادگیری فعال در اجرای رویکرد دانش آموز محور استفاده کرد؟ چگونه می توان از فعالیت های دانش آموز محور در یادگیری فعال استفاده کرد؟
اکثر معلمان (5 معلم ، 83.3)) اظهار داشتند که یادگیری فعال باید باشد
در اجرای رویکرد دانش آموز محور کاربرد دارد. آنها همچنین اظهار داشتند که
مسائل زیر برای دانش آموزان یا معلمان باید ارائه شود
انجام فعالیت های دانش آموز محور اینها تمایل به یادگیری ، تمایل به
مطالعه ، مواد کافی برای انجام فعالیتهای آزمایشگاهی و استفاده از آنها
توسط معلمان و سایر تکنیک های جدید. علاوه بر این ، آنها اظهار داشتند که این مورد است
اگر معلمان از تکنیک های جدید دیگری در علم استفاده کنند ، این روش می تواند مثرتر باشد
درس ها.
س 4ال 4: از چه نوع روشها و تکنیک هایی در اجرا استفاده می کنید
یادگیری فعال؟ چگونه از آنها استفاده کنیم؟
38 O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50
اکثر معلمان (5 معلم ، 83.3)) ادعا کردند که فعال هستند
یادگیری در مدارس متوسطه بسیار دشوار بود. آنها موارد زیر را مطرح کردند
دلایل
دانش آموزان به طور کلی برای امتحان OSS آماده می شوند
به دلیل امتحان OSS ، معلمان فعالیت های آزمایشگاهی را انجام نمی دهند.
در آزمایشگاه ها ، آنها به جای ورود به آزمون ، برخی از مشکلات مربوط به امتحان را حل می کنند
جزئیات موضوع
کلاسها بیش از حد شلوغ است
معلمان در توضیحات خود اشاره کردند که یادگیری فعال ارائه شده است
با روشهای یادگیری مانند طوفان مغزی ، ایفای نقش ، نمایش ،
کارهای آزمایشگاهی و غیره آنها اظهار کردند که استفاده از اکتیو غیرممکن است
تکنیک های یادگیری ، به ویژه در 2 و 3 سطح دبیرستان ، به دلیل OSS
امتحان و جمعیت کلاس یکی از توضیحات شگفت انگیز معلمان
این بدان معنا بود که مقامات مدرسه آنها را تشویق به استفاده از چنین نوع هایی نمی کردند
تکنیک. در عوض ، آنها معلمان را تشویق کردند تا مشکلات را حل کرده و مشکلات دیگر را حل کنند
شیوه های مربوط به آزمون OSS
س 5ال 5: آیا تجهیزات لازم برای ارائه یادگیری فعال را دارید؟
مدرسه شما؟
اکثر معلمان (5 معلم ، 83.3٪) اظهار داشتند که امکانات مدارس وجود دارد
در بسیاری از موارد ناکافی بودند و تهیه آنها بسیار سخت بود
خرید تجهیزات و مواد شیمیایی لازم برای انجام
آزمایش. آنها همچنین اظهار کردند که به دلیل این کمبودها ، آزمایشگاه
فعالیتها در بسیاری از موارد انجام نشد و بنابراین یادگیری فعال برای
دانش آموزان نمی توانند تأمین شوند. یکی از معلمان در مورد آن رایانه توضیح داد
آموزش با کمک یکی از راه های ارائه یادگیری فعال بود. با این حال ، آن
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 39
استفاده نشد دلایل آن عدم وجود اطلاعات لازم در مورد معلم بود
استفاده از رایانه و نداشتن تعداد کافی رایانه در مدارس. که در
معلمان علاوه بر این شکایت کردند که کلاسها بسیار شلوغ است و این مشکل است
توسط مقامات نادیده گرفته شد
سوال 6: آیا معتقدید که تجربیات شما برای این کار کافی است
یادگیری فعال ارائه می دهد؟ پیشنهادات شما برای کاربردهای بیشتر چیست؟
یادگیری فعال؟
معلمان توضیحات مشابهی برای این س gaveال دادند. اکثر آنها (5
3/83 درصد از معلمان) معتقد بودند که تجربیات آنها برای این منظور کافی است
ارائه یادگیری فعال معلمان چند پیشنهاد مشابه در مورد فعال ارائه کردند
یادگیری و آنها اظهار کردند: “ارائه آموزش موثر یکی از این موارد است
الزامات آموزش ضمن خدمت معلمان علاوه بر این تعداد
دانش آموزان در کلاس ها باید کاهش یابد آزمایشگاهها باید برای فعالیت آماده شوند
یادگیری. در آزمون OSS موارد به طور کلی شامل مشکلات عددی هستند. به طوری که
اینها باید با افزایش موارد از جمله موارد مفهومی سازماندهی شوند.
دانش آموزان باید به انجام تحقیقات تشویق شوند. گاهی اوقات ، معلمان
باید در کلاس خود از رایانه استفاده کنند. بنابراین ، نیازهای کامپیوتر در مدارس باید باشد
توسط مدیران مدارس ملاقات می شود و باید به دانش آموزان و معلمان داده شود
آموزش های لازم در زمینه استفاده موثر از کامپیوتر دستگاه برای
نمایش بصری به عنوان مثال مدل های بتنی ، انیمیشن ها ، سربار و غیره ،
باید برای غنی سازی محیط یادگیری در آزمایشگاهها استفاده شود. ” آخرین مورد
اظهار داشت که “من هیچ ایده ای در مورد برنامه های کاربردی یادگیری فعال ندارم بنابراین هیچ اطلاعی ندارم
پیشنهادات”.
4. بحث ، نتیجه گیری و توصیه ها
در این مطالعه افکار معلمان فیزیک در مورد یادگیری فعال
تکنیک هایی مشخص می شود که چند بار از این تکنیک ها در مدارس استفاده می شود و
برای استفاده م effectivelyثر از تکنیک ها از طریق مصاحبه چه کاری می توان انجام داد ،
پرسشنامه و روش مشاهده. بر اساس داده های مصاحبه واضح است
اینکه معلمان از روش های دانش آموز محور استفاده نمی کنند. مهم ترین
دلیل این امر سیستم امتحان ورودی دانشگاه (OSS) است.
معلمان تصور می کنند که هرچه س questionsالات بیشتری را حل کنند ، موفق تر خواهند بود
دانش آموزان در امتحان خواهند بود این ایده توسط مدرسه نیز پشتیبانی می شود
مدیران در کشور ما کیفیت مدرسه با تعداد ارزیابی می شود
دانشجویانی که در آزمون ورودی دانشگاه قبول شده اند. سپس اگر چنین است ، این مورد است
اجتناب ناپذیر. داده های به دست آمده از بخش سوم پرسشنامه پشتیبانی می کند
یافته های مصاحبه در مورد آزمون ورودی دانشگاه از سوی دیگر،
بسته به مصاحبه و یافته های پرسشنامه ، معلمان معتقدند که
تکنیک های یادگیری فعال برای یادگیری دائمی مفید است. در مربوطه
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 47
معلوم شده است که معلمانی هستند که معتقدند که تدریس است
شامل تکنیک های یادگیری فعال موثرتر است. با این حال تعیین شده است
معلمانی هستند که معتقدند یادگیری دانش آموز محور را نمی توان به عنوان درک کرد
فیزیک یک موضوع عددی است این باور نشان می دهد که یادگیری فعال است
تکنیک های لازم برای تدریس از مصاحبه ها آنها اعتراف کردند
آنها هیچ ایده ای در مورد تکنیک های یادگیری فعال نداشتند. این مورد ثابت می شود
در طول مشاهدات ما در مدارس طبق داده های مشاهده شده ، معلمان
تکنیک های سنتی آموزش مانند حل مسائل ، بیان و
پرسش و پاسخ این یافته با یافته های سایر کشورها مطابقت دارد
مطالعات [16 ، 28]. می توان ادعا کرد که معلمان فیزیک فعال نمی دانند
یادگیری تکنیک ها و برنامه های کاربردی
بر اساس داده های جمع آوری شده ، میزان استفاده معلمان فیزیک از فعال
روش های تدریس در درس آنها تعیین شد. همچنین مشخص شده است که چه چیزی است
روشهای لازم برای استفاده م theseثر از این روشها هستند. مطابق با
نتایج مصاحبه ، معلمان از تکنیک های آموزشی که نیاز دارد استفاده نمی کنند
مشارکت فعال دانش آموزان این احتمالاً ناشی از روش فعلی است
برنامه های کاربردی OSS از آنجا که این آزمون شامل آزمون چند گزینه ای است
معلمان معمولاً تصور می کنند که هرچه تعداد موارد آزمون را بیشتر حل کنند ، بهتر است
یادگیری رخ می دهد دانش آموزان همچنین تلاش زیادی برای حل بسیاری از گزینه های چندگانه انجام می دهند
سوالات برای قبولی در امتحان در زمینه مدرسه. علاوه بر این ، معلمان
نظرات توسط مدیران مدرسه پشتیبانی می شود و آنها از معلمان می خواهند که این کار را انجام دهند
حل بسیاری از سوالات چند گزینه ای در درس های مدرسه. بنابراین ، مدرسه
مدیران فکر می کنند که موفقیت دانش آموزان آنها می تواند در این راه افزایش یابد. مشابه
نتایج در بخش سوم پرسشنامه نشان داده شده است. به طور کلی ، می تواند باشد
گفت که OSS تأثیر زیادی بر استفاده از تکنیک های یادگیری فعال در
کلاس های درس
48 O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50
مشخص شده است که برنامه تدریس فیزیک فعلی در
مدارس متوسطه دانش آموز محور نیستند بنابراین معلمان خود را احساس نمی کنند
باید از روشهای یادگیری فعال در کلاسهای خود استفاده کنند. با این حال ، برخی مطالعات
نشان می دهد که استفاده از برنامه های دانش آموز محور برای دائمی ضروری است
یادگیری فیزیک شامل مفاهیم انتزاعی است. اعتقاد بر این است که معلمان
باید از رویکردهای یادگیری فعال بهره مند شوند. به دلیل استفاده از این موارد
رویکردهای م effectivelyثر ، برنامه درسی باید مورد بازبینی و بهبود قرار گیرد
دانش آموز را فعال می کند مشاهده شده است که معلمان در مورد آن ایده دارند
یادگیری فعال تئوریک است اما در کلاسهای خود هیچ عملی ندارند. این مورد
توسط بسیاری از مطالعات در ترکیه پشتیبانی می شود. به موازات ادبیات مربوط ،
معلمان تصور کرده اند که از تکنیک های یادگیری فعال در دروس علوم استفاده می کنند
برای یادگیری دائمی دانش آموزان ضروری است [1 ، 5-10 ، 29].
با این وجود ، آنها عمدتا تصور می کنند که از این تکنیک ها استفاده نمی شود
زیرا درس علوم (فیزیک) یک موضوع عددی است. این نتیجه نشان می دهد که
معلمانی که این ایده را دارند تکنیک های یادگیری فعال را باور ندارند. که در
علاوه بر این ، اکثر معلمان نیز اظهار داشتند که آنها به طور کامل درک نمی کنند
یادگیری فعال. شواهد مشاهدات کلاس درس نیز همین را نشان می دهد
نتایج. طبق مشاهدات ، معلمان معمولاً از آن استفاده می کنند
روشهای سنتی مانند: سخنرانی ، روش پرسش و پاسخ ، نمونه حل
مشکلات و غیره اینها نتیجه مطالعه انجام شده در ما را تأیید می کند
کشور [30].
پیشنهادات بسته به نتایج مطالعه در زیر ارائه شده است.
مدارس باید آزمایشگاه های اثبات شده برای استفاده آسان از این تکنیک ها را تغییر دهند
و همچنین تعداد مواد آموزشی باید افزایش یابد.
دوره های پیش خدمات باید برای معلمانی که کمبود دارند ترتیب داده شود
دانش ، تکنیک ها و کاربردهای یادگیری فعال.
O. Karamustafaoglu / EEST قسمت B مطالعات اجتماعی و آموزشی 1 (2009) 27-50 49
سخنرانی های دانشگاهی باید برای دانشجویان و معلمان انگیزه ایجاد کند
تحقیق در مورد این موضوع از طریق سمینارها ، کنفرانس ها. آنها همچنین باید
معلمان را متقاعد کنید که آموزش آنها با استفاده از روش فعال مثرتر است
تکنیک های یادگیری
آزمون OSS باید س questionsالاتی را برای تشویق دانش آموزان به انجام ارائه دهد
تفسیر و استفاده از درک آنها
مدیر مدرسه باید به معلمان و دانش آموزان اجازه دهد از آزمایشگاه ها استفاده کنند ،
کتابخانه ها به طور گسترده
مدیران مدرسه و معلمان باید این تکنیک ها را روشن کنند
ارائه یادگیری دائمی برای دانش آموزان برای زندگی آینده آنها.
برنامه درسی دوره متوسطه باید شامل موضوعات مورد بازنگری قرار گیرد
با استفاده از تکنیک های یادگیری فعال

