تصمیم گیری در سازمان
شش اصل تصمیم سازی در سازمان
در سازمان ها، تصمیم سازی بنیان همه امور است. به جرات می توان گفت که شکست هر
سازمان به دلیل تصمیم های نادرست و غیراصولی است. با توجه به اهمیت تصمیم سازی در
سازمان، دراین درس اصول تصمیم سازی مناسب در سازمان ها تبیین می شود. شش اصل
تصمیم سازی در سازمان ها به این شرح است:
شش اصل تصمیم سازی در سازمان
- شناسایی مساله.2. ارائه راه حل ها3. انتخاب راه حل ها4. تفاوت های فردی
- محدودیت های سازمانی6. اختلاف های فرهنگی.
شیوه های تصمیم گیری
. چهار شیوه تصمیم گیری وجود دارد:
الف- شیوه تصمیم گیری ارشادی:
– کسانی که از شیوه ارشادی، رهبری یا دستوردهی استفاده می کنند در برابر اطلاعات مبهم،
بردباری و شکیبایی ندارند.
– همواره در پی تصمیمات بخردانه و معقول هستند.
– این افراد از کارایی و منطق بالایی برخوردارند.
– بیشتر به کارایی توجه می کنند.
ب- شیوه تصمیم گیری تحلیلی
– کسانی که در تصمیم گیری، از شیوه تحلیلی استفاده می کنند (در مقایسه با کسانی که در
تصمیم گیری شیوه ارشادی یا دستوردهی دارند) در برابر اطلاعات مبهم از بردباری و شکیبایی
بیشتری برخوردارند.
– در پی کسب اطلاعات بیشتر بر می آیند و می خواهند بیشتر درباره آن بیندیشند.
– مدیرانی که به شیوه تحلیلی تصمیم می گیرند، در تصمیم گیری دقت فراوان می کنند و می
توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.
ج- شیوه تصمیم گیری اصولی:
– کسانی که از نظر تصمیم گیری به شیوه اصولی عمل می کنند؛ دارای دیدگاهی بسیار باز
هستند.
– بسیاری از راه حل ها را مورد توجه قرار می دهند.
– به دوره های بلند مدت توجه می کنند.
– در امر یافتن راه حل های ابتکاری و خلاق توانایی بالایی دارند.
د- شیوه تصمیم گیری رفتاری:
– کسانی که از نظر تصمیم گیری به شیوه رفتاری عمل می کنند؛ با دیگران همکاری می کنند.
– همواره به دستاوردهای همکاران و زیردستان توجه می نمایند.
– پیشنهادات را به خوبی می پذیرند و به نتیجه شوراها و گردهمایی ها اهمیت می دهند.
-4 -2 اصول اخلاقی
رعایت اصول اخلاقی در تصمیم گیری بسیار مهم است. زیرا بسیاری از تصمیمات، در بستر
اصول اخلاقی گرفته می شود. مجموعه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، بیانگر این است که
به هنگام رعایت اصول اخلاقی، مدیران و کارکنان (کسانی که تصمیم می گیرند) به سه گونه
عمل می کنند. مطابق جدول زیر:
اصول اخلاقی در تصمیم گیری
ردیف سطوح اصول اخلاقی توضیح
1 سطح نخست بندگی یا
پیروی محض
در این سطح فرد با توجه به نتایجی که نصیب خودش
خواهد شد، در برابر مفاهیم درست یا غلط، از خود واکنش
نشان می دهد. مانند هنگامی که نوع قضاوت تنبیه، پاداش
یا مورد لطف واقع شدن در پی داشته باشد.
2 سطح دوم عرف در سطح عرف، ارزش های اخلاقی در حفظ نظم و رسوم
متعارف قرار دارد.
3 سطح سوم اجتهاد در سطح اجتهاد، فرد بین اصول اخلاقی که خود ارائه می
کند و اختیاراتی که دیگران دارند ؛ فرق قائل می شود.
هریک از این سه سطح از اصول اخلاقی از دو مرحله تشکیل می شود. فرد از هر مرحله ای که
به مرحله بالاتر گام بگذارد، کمتر به نیروهای خارجی توجه می کند. بلکه بیشتر به دیدگاه خود
سوم، بیشتر افراد تابع قوانین و مقررات جامعه هستند
–
. ازجمله محدودیتهای سازمانی عبارتند از:
ارزیابی عملکرد
-2 سیستم پاداش
-3 محدودیت های زمانی
