19 نوع مشاوره و نحوه راه اندازی کسب و کار مشاوره در سال 2022

به فکر راه اندازی یک کار مشاوره هستید؟ انواع بی شماری از نقش های مشاوره در ده ها صنعت مختلف وجود دارد که با تجربه مناسب، می توانید تخصص خود را به آنها ارائه دهید!
خواه یک شغل تمام وقت باشد یا یک کار جانبی که مقداری پول اضافی ایجاد می کند ، مشاوره می تواند شغلی لذت بخش و پردرآمد باشد. به شما اجازه می دهد:
- رئیس خودت باش
- صنعتی را هدف قرار دهید که به آن علاقه دارید (و در آن تجربه دارید)
- با مقابله با چالش های مختلف، چیزها را جالب نگه دارید
در زیر کمی بیشتر به مزایا و معایب مشاور بودن خواهیم پرداخت. ابتدا، بیایید مشخص کنیم که مشاوران واقعاً چه کاری انجام می دهند و چرا آنها مهم هستند.
مشاوره چیست؟
مشاوران افرادی هستند که در کمک به مشتریان برای حل فوری ترین مشکلات، مسائل یا پروژه های شرکتشان تخصص دارند. آنها در طیف وسیعی از نقش ها و صنایع کار می کنند و هدیه خود را در تجزیه و تحلیل اطلاعات و شناسایی بهترین مسیر برای هر شرکت به اشتراک می گذارند.
مشاوران معمولاً افرادی با حداقل چند سال تجربه در زمینه یا تمرکز خاص هستند. این بینش است که آنها سپس به عنوان خدمات به شرکت های دیگر می فروشند.
مشاوران ممکن است در یک زمان با چندین شرکت کار کنند و فقط چند ساعت در هفته را برای هر کدام صرف کنند. یا ممکن است آنها را به مدت 6 ماه به صورت تمام وقت بیاورند تا مشکل بزرگتری را حل کنند. همه چیز به شرکت و موضوعی که سعی دارد با آن برخورد کند بستگی دارد.
به طور کلی، وظیفه یک مشاور این است که مشکلی را که برای آن استخدام شده اند حل کند و سپس به شرکت بعدی برود.

مزایا و معایب مشاور شدن چیست؟
مانند هر شغلی، مشاغل مشاور با پستی و بلندی همراه هستند. هر کسبوکاری که با آن کار میکنید، تجربیات متفاوت و اغلب متضاد را در اختیار شما قرار میدهد.
جوانب مثبت
چالش برانگیز و ارزشمند است
وقتی مشاور هستید، هیچ دو روزی مثل هم نیست. هر روز ممکن است چالش های جدیدی را برای شما ایجاد کند!
اگرچه این چالش ها نتیجه می دهند. هیچ چیز واقعاً قابل مقایسه با بیرون کشیدن یک تجارت از رکود و راه اندازی آن برای آینده نیست. به علاوه، موفقیتی که در هر پروژه به دست می آورید مستقیماً به برند شخصی شما کمک می کند .
سریع است و شما احساس آزادی می کنید
مشاوران اغلب در مواقع ناامیدانه برای اصلاح یک وضعیت جدی استخدام می شوند. کار کردن در چنین حرفه ای سریع برای کسی که از یک چالش و احساس آزادی لذت می برد – سفر از یک تجارت به تجارت دیگر – عالی است.
شما دائماً در حال یادگیری خواهید بود
مشاوران در زمینه خود متخصص هستند. برای حفظ این نشان، آنها باید همیشه در حال یادگیری و تطبیق با روندهای جدید در صنعت خود باشند. این آنها را قادر می سازد تا به کسب و کارها کمک کنند تا تکنیک هایی را توسعه دهند تا از رقبای خود جلوتر باشند.
معایب
بی ثباتی درآمد
هنگام کار به عنوان مشاور یک هوای بی ثباتی وجود دارد. شما هرگز واقعاً نمی دانید که خدمات شما در آینده چه زمانی یا کجا مورد نیاز خواهد بود. برای افرادی که به درآمد بسیار ثابت متکی هستند، مشاور تمام وقت ممکن است روزهای پر استرسی داشته باشد.
تغییر دائمی وجود دارد
ممکن است از شما خواسته شود که در کوتاه ترین زمان ممکن را از بین ببرید و در سراسر ایالت ها یا حتی در سراسر کشور حرکت کنید. اگر مسئولیت های دیگری مانند کودکان دارید، ممکن است این گزینه برای شما واقع بینانه نباشد.
سنجیدن جوانب مثبت و منفی باید به شما این امکان را بدهد که بفهمید آیا یک نقش مشاوره برای شما بهترین است یا خیر. اگر مطمئن نیستید، همیشه می توانید ابتدا آن را به عنوان یک کنسرت جانبی امتحان کنید !

19 نوع شغل مشاوره
در زیر 19 نوع مختلف از مشاغل مشاوره، همراه با نقش های نمونه در هر دسته در صورت لزوم آورده شده است.
- مشاوره استراتژی
- مشاوره بازاریابی
- مشاوره عملیات
- مشاوره مالی
- مشاوره منابع انسانی
- مشاوره انطباق
- مشاوره فناوری اطلاعات
- مشاور حقوقی
- مشاور شبکه های اجتماعی
- مشاور پایداری
- مشاور فروش
- مشاور سلامتی / تناسب اندام
- مشاور بازاریابی رشد
- مشاوره مربیگری شغلی
- مشاوره روابط عمومی
- مشاوره سئو
- مشاوره رهبری
- مشاوره توسعه محصول
- مشاور طراحی
1. مشاوره استراتژی
با شروع با یکی از گسترده ترین انواع مشاوره، مشاوران استراتژیک به تصمیم گیری سطح بالایی در یک تجارت کمک می کنند.
این قطعاً یک نوع شغل با تصویر بزرگ است که معمولاً در بالاترین سطح در یک شرکت مشاوره می دهد (به C-Suite، مدیران و مدیران ارشد فکر کنید).
از آنجایی که این نقش گسترده است، میتواند در بخشهای مختلفی قرار گیرد. هر چه نقش مشخص تر باشد، عنوان بیشتر تغییر می کند. چند نمونه عبارتند از:
- مشاور استراتژی مالی
- مشاور استراتژی محیط زیست
- مشاور استراتژی کسب و کار
تجربه مورد نیاز: بسته به اینکه یک مشاور استراتژی با چه کار یا مسائلی مقابله می کند، پیش نیازها متفاوت خواهد بود. داشتن مدرک MBA یا لیسانس بازرگانی/کسب و کار، همراه با بیش از 5 سال تجربه استراتژی، اولین قدم عالی است.

2. مشاوره بازاریابی
بازاریابی یک زمینه کاری بسیار گسترده است که آن را به گزینه ای پربار برای مشاوران تبدیل می کند. از بازاریابی ایمیلی گرفته تا خرید پولی، تا تولید محتوا، حوزههای زیادی وجود دارد که مشاوران بازاریابی میتوانند به آنها کمک کنند. به طور کلی، این مشاوران استراتژیهای جدیدی را برای کمک به شرکتها برای هدفگیری یا تغییر جمعیتشناسی کلیدی خود ایجاد خواهند کرد.
به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت نیاز به تغییر ساختار کمپین های ارسال ایمیل خود برای افزایش تبدیل داشته باشد. یا ماههاست که تبلیغات اجرا میکند و نتوانسته است هزینه به ازای کلیک (CPC) را کاهش دهد، که نیاز مبرم به کار مجدد کمپینهای تبلیغاتی در حال انجام را ایجاد میکند. در زیر چند نمونه از نقش های مشاوره بازاریابی وجود دارد که ممکن است علاقه شما را جلب کند:
- مشاور بازاریابی ایمیلی
- مشاور خرید پولی
- مشاور بازاریابی محتوا
تجربه مورد نیاز: داشتن مدرک لیسانس در بازاریابی/ارتباطات اولین قدم ایده آل برای تبدیل شدن به یک مشاور بازاریابی است، اما اغلب به تجربه کاری شما برمی گردد. در دنیای امروزی که ما در آن زندگی می کنیم، مدرک، دیپلم یا مدرک شما اغلب بر تجربه و انگیزه شما برای یادگیری غلبه دارد. تا زمانی که تجربه بازاریابی قبلی لازم را داشته باشید (با مثال هایی برای اشاره)، برای موفقیت آماده خواهید شد.
3. مشاوره عملیات
نوع گسترده دیگری از مشاوره، عملیات است. یک مشاور عملیاتی از داده ها و تحقیقات برای کمک به سازمان برای ساده کردن عملیات خود و/یا بهبود عملکرد عملیاتی خود استفاده می کند.
به عنوان مثال، آنها می توانند به کاهش هزینه ها، افزایش کارایی کسب و کار یا بهبود بهره وری شرکت کمک کنند. آنها همچنین ممکن است برای تمرکز بر عملیات تیم های فردی وارد شوند. چند نقش مشاوره عملیات عبارتند از:
- مشاور عملیات بازاریابی
- مشاور عملیات فروش
- مشاور عملیات منابع انسانی
تجربه مورد نیاز: برای افرادی که در این خط مشاوره هستند، داشتن سابقه اثبات شده در بهبود عملیات در یک شرکت بسیار مهم است – در حالت ایده آل چندین شرکت. شما همچنین باید با تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها بسیار راحت باشید، بنابراین آمدن از یک پیشینه اقتصادی، مالی یا تجاری احتمالا مفید خواهد بود.
4. مشاوره مالی
کمک به کسبوکارها برای مدیریت مؤثرتر امور مالی، خدماتی است که بسیار مورد توجه قرار میگیرد. افرادی که در این نقش هستند ممکن است وظیفه شناسایی کاهش برای بهبود سود، یا صرفاً محافظت، بازسازی یا به حداکثر رساندن سود شرکت را داشته باشند.
اغلب، کسب و کارهای کوچک نیاز یا بودجه ای برای استخدام یک مدیر مالی تمام وقت ندارند و بنابراین به یک مشاور مالی حرفه ای برای پر کردن شکاف نیاز دارند. از طرف دیگر، شرکتهای بزرگتر ممکن است در شرایط سختی قرار بگیرند و برای کمک به آنها در مسیر درست به مشاوره مالی خارجی نیاز داشته باشند.
چند نقش خاص مشاوره مالی عبارتند از:
- مشاور اقتصادی
- مشاور سلب مالکیت
- مشاور جمع آوری کمک های مالی
تجربه مورد نیاز: بر خلاف برخی از نقشهای دیگر ذکر شده در بالا، هر کسی که در مشاوره مالی فعالیت میکند باید نوعی پایه آموزشی داشته باشد، مانند مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در امور مالی، یا اعتبار CFA.

5. مشاوره منابع انسانی
مشاوران منابع انسانی از کسب و کارها به روش های مختلفی از جمله آموزش و توسعه، حفظ رضایت کارکنان و تکنیک های حل تعارض حمایت می کنند. گاهی اوقات افرادی در این خط مشاوره نیز برای جذب یا استخدام کارمندان جدید معرفی می شوند.
به طور کلی، این نوع مشاور با افراد سر و کار دارد – از این رو، منابع “انسانی”. چند نمونه از نقش های مشاوره منابع انسانی عبارتند از:
- مشاور مدیریت بهداشت و درمان
- مشاور جبران خسارت
- مشاور استخدام
تجربه مورد نیاز: بسته به نوع مشاوره HR که یک شرکت برای آن استخدام می کند، شرایط نامزد متفاوت خواهد بود. همه افراد در این خط کار دارای پیشینه آموزشی در HR نیستند، اما بسیاری از آنها در نهایت دوره ها و آموزش هایی را برای ایجاد دانش و گواهینامه های خود می گذرانند.
6. مشاوره انطباق
اطمینان از اینکه کسب و کار شما به قوانین و مقررات فدرال و محلی پایبند است، بخش مهمی از صاحب کسب و کار است. انبوهی از دانش قوانین محلی و فدرال برای هر مشاور انطباق ضروری است.
مطمئناً، کمی خسته کننده به نظر می رسد، اما بسیار مهم است که کسب و کارها برای موفقیت در هنگام رعایت قوانین راه اندازی شوند! دعوی خنده دار نیست.
تجربه مورد نیاز: افرادی که می خواهند وارد مشاوره انطباق شوند معمولاً باید دارای مدرک لیسانس در یک زمینه مرتبط مانند مدیریت بازرگانی یا حقوق باشند.
7. مشاوره فناوری / فناوری اطلاعات
یک مشاور فناوری استخدام می شود تا اطمینان حاصل شود که نرم افزار و فناوری یک شرکت به هیچ وجه مانع از بهره وری آن نمی شود. اگر چنین باشد، مشاور تغییراتی را برای بهبود شرایط توصیه و اجرا می کند. مشاوران فناوری اطلاعات می توانند برای هر کاری از مدیریت نرم افزار گرفته تا تجزیه و تحلیل داده ها استخدام شوند.
افراد در این نقش ها همچنین ممکن است مسئول اطمینان از ایمن بودن دستگاه ها و برنامه ها باشند تا اطلاعات خصوصی هک یا نقض نشود. چند نمونه نقش مشاور فناوری اطلاعات / مشاور فناوری عبارتند از:
- مشاور پیاده سازی نرم افزار
- مشاور امنیت سایبری
- مشاور فنی میدانی
تجربه مورد نیاز: از آنجایی که مشاوره فناوری اطلاعات و فناوری یک زمینه فنی است، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند دارای سوابق تحصیلی در زمینه فناوری کامپیوتر هستند. به طور کلی، این مشاوران باید تجربه و دانش گسترده ای از کامپیوتر و نرم افزار داشته باشند.

8. مشاور حقوقی
شرکت های بزرگتر معمولاً وکیل داخلی یا یک شرکت حقوقی با قرارداد دارند، در حالی که بسیاری از کسب و کارهای متوسط و کوچک نیازی به یک نفر تمام وقت ندارند.
به هر دلیلی، زمانی که یک مشاور حقوقی دعوت می شود، وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند که شرکت از همه موارد قانونی آگاه است و راه حلی برای حرکت رو به جلو ارائه دهد. برای ارائه بهترین اطلاعات به مشتریان خود نیاز به تحقیق، تمرکز و تجربه زیادی دارد.
تجربه مورد نیاز: با توجه به ماهیت این نقش، یک فرد با مدرک در قانون تجارت موظف است اطمینان حاصل کند که مشتریان خود از قوانین مربوط به کسب و کار خود سرپیچی نمی کنند.
9. مشاور شبکه های اجتماعی
مشاوران رسانه های اجتماعی که بخشی از دسته بزرگتر بازاریابی است، حوزه نسبتا جدیدی از مشاوره هستند. مشاور رسانه های اجتماعی اطمینان می دهد که یک کسب و کار تمام تلاش خود را می کند تا مشتریان بالقوه را از طریق کانال های رسانه اجتماعی خود به وب سایت خود هدایت کند .
برخلاف برخی از نقش های دیگر که در بالا ذکر شد، مشاوران رسانه های اجتماعی اغلب خودساخته هستند یا تجربه خود را از کار به دست آورده اند.
تجربه مورد نیاز: از آنجایی که چشمانداز رسانههای اجتماعی – و الگوریتمهایی که آن را تعریف میکنند – دائماً در حال تغییر هستند، شخصی که به دنبال وارد شدن به این خط مشاوره است باید همیشه انگشت خود را روی نبض هر پلتفرم بگذارد. به عبارت دیگر، آنها باید از جدیدترین به روز رسانی ها و استراتژی ها مطلع شوند.

10. مشاور پایداری
این روزها، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که تمام مقررات زیست محیطی را رعایت می کنند. یک مشاور پایداری ممکن است فردی با مدرک لیسانس در علوم محیطی باشد که می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا راه هایی را برای کاهش ردپای کربن خود و اتخاذ شیوه های پایدارتر شناسایی کند.
تجربه مورد نیاز: پایداری نوع گسترده ای از مشاوره است که بخش های زیادی را پوشش می دهد. یک مشاور پایداری ممکن است پیشینه ای در زمینه سیاست یا قانون محیط زیست یا تحصیلات تجاری با اشتیاق به توسعه کسب و کار آگاهانه از محیط زیست داشته باشد.
11. مشاور فروش
مشاوران فروش دارای طیف گسترده ای از مهارت ها هستند که به افزایش درآمد کسب و کار کمک می کند. این می تواند از کمک به ایجاد انگیزه در تیم فروش تا بهبود فرآیند فروش در سمت مشتری باشد. مشاور فروش یک متخصص روابط و مذاکره است.
تجربه مورد نیاز: مانند بازاریابی، ایمن کردن نقش مشاور فروش مستلزم تجربه و سوابق ثابت شده در زمینه پیشی گرفتن از اهداف فروش و حفظ کتابهای تجاری بزرگ است. در این نقش، تجربه بر آموزش رسمی فروش برتری دارد.
12. مشاور سلامتی / تناسب اندام
یک مشاور تناسب اندام بسیار بیشتر از یک مربی شخصی است. آنها اغلب دارای مدرک در رشته تغذیه یا علوم ورزشی هستند و می توانند به مشتریان خود در اجرای برنامه های تناسب اندام در سطح شرکت یا شخصی کمک کنند.
تجربه مورد نیاز: به طور کلی، مشاوران سلامت باید گواهی در تخصص خود داشته باشند – اعم از تغذیه، آموزش شخصی، یا مربیگری سلامت.
13. مشاور بازاریابی رشد
نوع جدیدتری از مشاوره که در چتر بازاریابی قرار می گیرد، مشاور بازاریابی رشد است. این یک اصطلاح نسبتاً جدید است، اما فرض ساده است: این مشاوران از طریق تلاشهای «بازاریابی رشد» به رشد و توسعه یک شرکت کمک میکنند.
به عنوان مثال، یافتن و مقیاسبندی کانالهای جدید برای اکتساب، یا یافتن راههایی برای بهبود قیف بازاریابی کلی برای افزایش تبدیلها.
تجربه مورد نیاز: تضمین نقش مشاور بازاریابی رشد مستلزم سابقه اثبات شده و حداقل 3 سال تجربه در این زمینه است.
14. مشاوره مربیگری شغلی
گاهی اوقات افراد در زندگی خود به دیوارها برخورد می کنند و در نهایت در شغل یا مسیر شغلی گیر می کنند که نمی خواهند در آن باشند. یک مشاور مربیگری شغلی می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های خود و نوع شغلی را که در آن شکوفا می شوند شناسایی کنند.
تجربه مورد نیاز: مشاوران توسعه شخصی از نزدیک با مشتریان خود کار می کنند و به آنها کمک می کنند تا استراتژی ها و تکنیک هایی را برای بهبود جنبه های زندگی شخصی خود توسعه دهند.
15. مشاوره روابط عمومی
یک مشاور روابط عمومی می تواند به گسترش دامنه حضور یک شرکت و بهبود دیدگاه عمومی نسبت به یک شرکت کمک کند. آنها به شکل گیری نظر مردم در مورد محصولات یا خدمات، کارمندان یا مالکیت یک کسب و کار کمک می کنند.
مشاوران روابط عمومی معمولاً وظیفه نوشتن و انتشار بیانیه های مطبوعاتی، ایجاد کمپین، کار با رسانه ها و شرکای تأثیرگذار، انجام یا تنظیم مصاحبه و غیره را بر عهده دارند.
تجربه مورد نیاز: مدرک یا دیپلم در روابط عمومی مفید است، اما روابط عمومی تا حد زیادی به افرادی بستگی دارد که شما می شناسید. بنابراین، هرچه شبکه شما در یک صنعت خاص قویتر باشد، رشتههای بیشتری برای گسترش آگاهی باید بکشید، و بنابراین به عنوان مشاور روابط عمومی موفقتر خواهید بود.

16. مشاوره سئو
افرادی که مشاوره های سئو را اداره می کنند، از دانش تخصصی موتورهای جستجو و نحوه کمک به رتبه بندی وب سایت و محتوای مشتریان خود برخوردار هستند. مشاوران سئو اغلب برای کمک به رشد ترافیک، بک لینک ها و اعتبار دامنه وب سایت یک برند استخدام می شوند. این برای کسبوکارهایی که در حوزه دیجیتال فعالیت میکنند بسیار مهم است، زیرا برای شکست دادن رقبا تلاش میکنند.
تجربه مورد نیاز: برای اینکه یک مشاور سئو باشید، باید بیش از 5 سال تجربه در بازاریابی دیجیتال ، مهارت های قوی در تجزیه و تحلیل داده ها داشته باشید و دائماً از آخرین تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو به روز باشید.
17. مشاوره رهبری
مشاوران رهبری اغلب به عنوان مربی برای اعضای تیم اجرایی که به دنبال ایجاد مهارت های رهبری خود هستند، عمل می کنند. این مشاوران دارای سوابق معتبر و سالها تجربه هستند که به میز ارائه می دهند. آنها در استراتژی، ارتباطات شرکتی و اداره تیم های موفق و با رشد بالا متخصص هستند.
تجربه مورد نیاز: برای اینکه یک مشاور رهبری باشید، باید سابقه اثبات شده در صنعت خود و همچنین یک برند شخصی قوی داشته باشید. از پلتفرم هایی مانند لینکدین و یوتیوب برای تبلیغ خدمات خود و بحث در مورد آموخته های حاصل از تجربیات تجاری خود استفاده کنید.
18. مشاوره توسعه محصول
مشاوران متخصص در توسعه محصول از کلاه های متعدد استفاده می کنند. آنها مسئول یادگیری آنچه که مشتریان شما می خواهند و می خواهند بهبود یابد، هستند. توسعه دهندگان محصول بین تیم های توسعه، طراحی، بازاریابی و رهبری کار می کنند تا رویکردی کارآمد برای توسعه محصول جدید ایجاد کنند.
تجربه مورد نیاز: برای توسعه محصول باید بیش از 8 سال تجربه در توسعه محصول، بازاریابی محصول و/یا طراحی محصول داشته باشید. و همچنین مجموعه ای غنی از راه اندازی موفق محصول.
19. مشاور طراحی
یکی از خلاقانهترین انواع مشاوره، کسبوکارها مشاوران طراحی را برای موارد مختلف استخدام میکنند، از جمله:
- مشاور طراحی داخلی
- طراح فضای خرده فروشی و تجاری
- مشاور گرافیک و طراحی برند
- صحنه سازی املاک و مستغلات
مشاوران طراحی به جان بخشیدن به زیبایی و شخصیت یک برند کمک می کنند. مشاوران طراحی چه مسئول ظاهر فضاهای فیزیکی باشند و چه فضاهای دیجیتال، درک عمیقی از رنگ، شکل، بافت، سلسله مراتب بصری و موارد دیگر خواهند داشت. این کار مهم است زیرا باعث می شود مشتری بالقوه از فضای یک برند الهام گرفته و هیجان زده شود.
تجربه مورد نیاز: اکثر مشاوران طراحی دارای سابقه آموزش هنر یا تجربه مرتبط در این زمینه خواهند بود. به عنوان یک مشاور طراحی، داشتن یک نمونه کار با نمونه هایی از کار و سبک شما بسیار مهم است.

چه نوع مشاوری باید باشم؟
برای اینکه تصمیم بگیرید چه نوع مشاوره ای را دنبال کنید، ابتدا باید مشخص کنید که در چه چیزی بهترین و بیشتر علاقه دارید!
برای اینکه بهترین مشاور باشید، باید در موارد زیر مهارت داشته باشید:
- آگاهی تجاری: برای اینکه یک مشاور موفق باشید، باید بدانید چه چیزی از نظر تجاری در حوزه انتخابی شما موفق است.
- ارتباط واضح: شما باید به اصطلاحات تخصصی خود مسلط باشید. اگر قادر به برقراری ارتباط با افراد در هر سطحی از کسب و کار با استفاده از اصطلاحات خاص صنعت نیستید، موقعیت مناسبی برای شما نیست.
- یکپارچه سازی در همه سطوح: یک مشاور خوب می تواند در هر سطحی از کسب و کار پشتیبانی ارائه دهد، بنابراین، دانش عمیق صنعت ضروری است.
برای شروع حرفه مشاوره خود آماده اید؟
اگر این راهنما را مطالعه کرده اید و نوع مشاوره مناسب را پیدا کرده اید، باید به فکر برندسازی و راه اندازی کسب و کار خود باشید. تا شما رسمی نکنید رسمی نیست!
در زیر برخی از مراحل بعدی برای راه اندازی کسب و کار مشاوره با چند لینک مفید برای شروع شما آورده شده است.
- با یک نام تجاری بیایید
- یک لوگوی مشاوره ایجاد کنید
- یک وب سایت یا نمونه کار راه اندازی کنید
- شروع به تبلیغ خدمات خود کنید!
برچسب:مشاور کسب و کار
