تفاوت بین فروش و بازاریابی چیست؟
اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شود، برای کسب و کارهای کوچک مهم است که تفاوت بین فروش و بازاریابی را بدانند تا نتایج حاصل شود.
در لینکدین به اشتراک بگذاریددر توییتر به اشتراک بگذاریداشتراک گذاری در ایمیلگزینه های AddThis Share بیشتر
فروش و بازاریابی دو کارکرد بسیار مهم اما متفاوت در یک کسب و کار یا سازمان هستند.
به زبان ساده، بازاریابی شامل بسترسازی برای فرآیند فروش است. این شامل جذب سرنخ ها و مشتریان بالقوه برای کسب و کار شما می شود. از سوی دیگر، فروش شامل بسته شدن معامله است.
به اندازه کافی آسان است، درست است؟
نه خیلی سریع.
متأسفانه، برای بسیاری از شرکت ها، این دو بخش اغلب به جای همکاری با یکدیگر با هم رقابت می کنند. و اگر بین این دو ارتباط و بازخورد وجود نداشته باشد، ممکن است موفقیت شرکت آسیب ببیند.
اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که این دو بخش با هم کار کنند. اگرچه فروش و بازاریابی متفاوت هستند، اما فروش و بازاریابی به هم مرتبط هستند و یک هدف مشترک دارند … برای جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن مشتریان بالقوه به مشتریان.
وقتی کسبوکارها میدانند که هر دو عملکرد برای سفر خریدار حیاتی هستند و تشخیص میدهند که با همسویی کار کردن، میتوانند به طور مداوم استراتژیها و فرآیندها را بهبود بخشند، میتوانند نتایج بهتری تولید کنند.
اگر این دو قبلاً در شرکت شما با هم هماهنگ نیستند، در اینجا به این دلیل است که باید باشند.
بازاریابی چیست؟

بازاریابی مردم را در مورد کسب و کار شما آگاه می کند و به آنها آموزش می دهد که چگونه محصول یا خدماتی که ارائه می دهید نیازها یا خواسته های آنها را برآورده می کند.
بازاریابی زمام امور را در تعیین پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) در دست می گیرد – اساساً آنچه باعث می شود شرکت شما از رقبا جدا باشد. تحقیقات بازاریابی برای مخاطبان هدف، آنچه آن مخاطبان نیاز دارند و اینکه چگونه محصولات یا خدمات شرکت به بهترین نحو این نیازها را برآورده می کند، انجام می دهد.
امروزه، بزرگترین محرک برای اکثر مشاغل، بازاریابی آنلاین است. انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که ممکن است بسته به مخاطب هدف یا شخصیت خریدار برای شرکت شما مفید باشد :
- بازاریابی محتوا ، مانند وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، مقالات سفید و پادکست ها. وبلاگ نویسی، به ویژه، یکی از مؤثرترین ابزارها در جذب مشتریان مورد نظر شما و ارائه راه حل های واقعی یا آموزش در مورد زمینه هایی است که بیشتر مورد علاقه آنهاست.
- بهینه سازی موتور جستجو یا سئو . این فرآیند محتوای یک وب سایت از جمله در وبلاگ ها را بهینه می کند تا محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. این به ویژه زمانی مفید است که میخواهید افرادی را جذب کنید که جستجوهای مرتبط با سرویسی که ارائه میدهید انجام دادهاند.
- بازاریابی پرداخت به ازای کلیک که جستجوی پولی نیز نامیده می شود. این شامل قرار دادن تبلیغ شما در جایی است که مشتریان شما در حال جستجو هستند. نمونه ای از آن گوگل ادوردز است. هر بار که کاربر روی یک تبلیغ کلیک می کند، مبلغ مشخصی از شما دریافت می شود.
- بازاریابی رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، فیس بوک مسنجر، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، تامبلر و لینکدین. تبلیغات فیس بوک، به ویژه، می تواند به شما کمک کند کسانی را که نیاز دارند (حتی نیازی که ممکن است تشخیص ندهند) را برای محصول یا خدمات خود هدف قرار دهید.
- بازاریابی ایمیلی که مخاطبان بخش خاصی را هدف قرار می دهد. خدماتی مانند Constant Contact و iContact برای کمک به این امر وجود دارد.
- بازاریابی چاپی ، مانند روزنامه ها و مجلات. چندین نشریه مختلف فرصتهای حمایت مالی و تبلیغاتی را ارائه میدهند که اگر خوانندگان نشریه با مخاطبان هدف شما همسو باشند، میتوانند سودمند باشند.
همه این استراتژی های بازاریابی از تکنیک های تولید سرنخ برای هدایت مشتریان بالقوه جدید و در نهایت مشتریان جدید استفاده می کنند.
تیم های بازاریابی پیچیده تر از ترکیبی از موارد فوق استفاده می کنند و معمولاً مخاطبان هدف خود را تقسیم بندی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که افراد مناسب پیام های مناسب را دریافت می کنند. آنها اغلب از تبلیغات، روابط عمومی، ابزارهای دیجیتالی مانند ایمیل و رسانههای اجتماعی و سایر منابع استفاده میکنند تا پیامهایی را که با دقت ساخته شدهاند در زمان و مکان مناسب توزیع کنند تا بهترین فرصتها را ایجاد کنند.
فروش چیست؟
هنگامی که بازاریابی سرنخ ایجاد کرد، تیم فروش به طور کلی مسئول تبدیل آن سرنخ ها به مشتریان است.
اگرچه معمولاً فروش به عنوان مکالمه ای در نظر گرفته می شود که به افراد کمک می کند تعیین کنند که آیا از شما خرید خواهند کرد یا نه، اما چیزهای بیشتری در این مورد وجود دارد. این شامل تمام فعالیت هایی است که برای فروش محصول یا خدمات شرکت شما ضروری است… تماس با رهبر، تعیین نیازهای مشتری احتمالی، قیمت گذاری محصولات و خدمات، تهیه پیشنهادها یا قیمت ها، و موارد دیگر.
یک نظرسنجی مدیر ارشد فروش گارتنر 2019 سه اولویت اصلی سازمان های فروش در ایالات متحده را شناسایی کرد که عبارتند از رشد حساب، بهبود اثربخشی مدیر و افزایش فعالیت های خط لوله.
فروشندگان برای ایجاد روابط شخصی تر و تک به تک کار می کنند. استراتژی های آنها در مورد توسعه درک مشتری و غلبه بر مخالفت ها است. از طریق رویکرد مستقیم تر و شخصی خود، آنها اغلب به عنوان سفیران برند عالی برای شرکت عمل می کنند و در عین حال تبدیل به یک شریک قابل اعتماد و حل کننده مشکل برای مشتری می شوند.
تفاوت بین فروش و بازاریابی چیست؟
تفاوت های مشخصی بین فروش و بازاریابی وجود دارد. در زیر برخی از آنها آورده شده است.
| بازار یابی | حراجی | |
| اهداف |
|
|
| طرح ها |
|
|
| استراتژی ها |
|
|
چرا باید بازاریابی و فروش با هم کار کنند؟

بدون بازاریابی، مشتریان و مشتریان بالقوه ممکن است هرگز به شرکت معرفی نشوند. بدون فروش، شرکت ممکن است نتواند جریان درآمد لازم برای ادامه فعالیت را حفظ کند.
نیاز به هر دو بازاریابی و فروش مشهود است. با این حال، امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است که این دو با هم کار کنند.
در اینجا دلیل آن است:
- مشتریان باید با پیام مناسب و در زمان و مکان مناسب به بازار عرضه شوند. اگر فقط یکی از این موارد اتفاق نیفتد، احتمالاً محتوای شما نادیده گرفته می شود … یا بدتر از آن، برای همیشه حذف می شود.
- شما در حال رقابت با دسترسی به اطلاعات هستید. وب یافتن هر اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید، از جمله رتبهبندی کاربران و بررسیهای محصول، آسان میکند. بسیاری از مشتریان حتی قبل از اینکه با یک تامین کننده صحبت کنند، تصمیم به خرید می گیرند. این بدان معناست که سفر خریدار بدون شما انجام می شود.
- کسبوکارهایی که تیمهای فروش و بازاریابی و فرآیندهایشان را با هم هماهنگ میکنند، سریعتر رشد میکنند. به گفته HubSpot ، سازمان هایی که همسویی خوب دارند به طور متوسط سالانه 20 درصد رشد درآمد کسب می کنند. آنهایی که همسویی ضعیفی داشتند شاهد کاهش 4 درصدی درآمد بودند.
از دیگر مزایای همسویی این دو تیم میتوان به ارتباطات بهتر، شفافیت بهبود یافته و به طور کلی محیط همکاری بهتر اشاره کرد.
به عنوان مثال، به دلیل روابطی که با مشتریان ایجاد می کنند، متخصصان فروش در موقعیت عالی برای ارائه بازخورد مفید و بینش مشتری به تیم بازاریابی هستند تا بتوانند محصولات، موقعیت و درک سفر خریدار را به طور مداوم بهبود بخشند.
چگونه بازاریابی و فروش را با هم کار کنیم
با توجه به ارزشی که هر دو بخش روی میز آورده اند، منطقی است که ترکیب این دو بخش نیروی قدرتمندی برای رشد شرکت شما باشد.
در اینجا چند راه وجود دارد که میتوانید فروش و بازاریابی را وادار به شکستن شکاف و همکاری با یکدیگر برای افزایش فروش شرکت خود کنید:
- یک تیم مشترک تشکیل دهید که از نمایندگان فروش و بازاریابی تشکیل شده است – وقتی هر یک از این بخشها درک بهتری از آنچه که دیگری در این فرآیند نقش دارد و تأثیر آن بر روند نهایی چیست، داشته باشد، تمایل بیشتری برای همکاری با یکدیگر خواهند داشت.
- راهی برای پاداش دادن به تلاشهای مشترک فروش و بازاریابی ایجاد کنید – اگر شناخت و پاداشها به همکاری دو تیم برای افزایش نتیجه بستگی دارد، آنها استعداد بیشتری برای ایجاد ذهنیت تیمی دارند.
- از جلسات و وبینارهای آنلاین برای تشویق همکاری استفاده کنید – این ابزارها می توانند به تیم های شلوغ فروش و بازاریابی کمک کنند تا ایده ها را طوفان کرده و اطلاعات و موفقیت ها را به اشتراک بگذارند.
- از فناوری برای ردیابی نحوه عملکرد کارها استفاده کنید – یک پلتفرم بازاریابی و فروش ورودی عالی، مانند Hubspot ، برای ردیابی نحوه جذب بازدیدکنندگان، تبدیل سرنخ ها و بستن مشتریان ضروری است. این به تیم شما ابزارهایی را برای بهبود مستمر روند خود می دهد.
شما می توانید در مقاله ما، متحد کردن فروش و بازاریابی برای موفقیت موفقیت آمیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.
خط پایین
چه در حال انجام بازاریابی داخلی خود باشید یا یک آژانس بازاریابی کسب و کار کوچک را برای کسب و کار خود استخدام کنید، مهم است که نقش ها و اهمیت متفاوت فروش و بازاریابی را که به صورت تیمی کار می کنید، درک کنید.
آینده شرکت شما به آن بستگی دارد.
ممکن است همچنین دوست داشته باشید
مروری بر روش های تحقیق بازار
تحقیقات تجاری: تعریف، روش ها، انواع و مثال ها


