گزارش سیاست جهانی غذا در سال 2022: تغییرات آب و هوا و سیستم های غذایی
گزارش سیاست جهانی غذا در سال 2022: تغییرات آب و هوا و سیستم های غذایی
گزارش سیاست جهانی غذا IFPRI 2022: تسریع تحول سیستم های غذایی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی
توسط JOHAN SWINNEN، CHANNING ARNDT و ROB VOS
OPEN ACCESS | CC-BY-4.0
در سال 2021، هیئت بیندولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی زنگ خطری را به صدا درآورد: تغییرات اقلیمی در حال ایجاد «کد قرمز برای بشریت» است که نیاز به اقدام فوری دارد. سیستم های غذایی عمیقاً با این بحران عجین شده است. در بسیاری از مناطق، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، تغییرات آب و هوایی شروع به کاهش بهرهوری کشاورزی و مختل کردن زنجیرههای تامین کرده است، به معیشت فشار وارد میکند و تهدیدی برای افزایش چشمگیر گرسنگی و سوء تغذیه است و تلاشهای سازگاری را بسیار مهم میسازد.
در گزارش سیاست جهانی غذای IFPRI در سال 2022 ، محققان مؤسسه تحقیقاتی سیاست غذایی بینالمللی، اتحاد زیست زیستی و مرکز بینالمللی کشاورزی گرمسیری، مؤسسه بینالمللی مدیریت آب و سایر شرکا، شش اولویت سیاستی را شناسایی کردهاند که میتوانند – و باید – اجرا شوند. اکنون. این طیف وسیعی از توصیهها برای تسریع تحول سیستمهای غذایی، پتانسیل ایجاد انعطافپذیری و سازگاری در کشورهای در حال توسعه را دارد.
سیستم های غذایی هم تحت تاثیر تغییرات آب و هوا و هم از عوامل اصلی تغییر آب و هوا هستند. تخمینهای اخیر نشان میدهد که سیستمهای غذایی بیش از یک سوم از انتشار گازهای گلخانهای (GHG) را که باعث تغییرات اقلیمی میشود، تشکیل میدهند و کاهش آنها را برای هر تلاشی برای کاهش ضروری میسازد. علاوه بر این، کشاورزی، جنگلداری و سایر کاربریهای زمین (AFOLU) در حال حاضر تنها بخش با پتانسیل جدی برای تبدیل شدن به یک مخزن خالص انتشار گازهای گلخانهای است – از طریق ایجاد و حفاظت از غرقهای کربن در جنگلها، اقیانوسها، گازهای گلخانهای بیشتری از جو خارج میکند. ، و خاک ها
نشست سیستمهای غذایی سازمان ملل متحد و نشستهای COP26 UNFCCC در سال 2021 اهمیت سیستمهای غذایی را برای بحثها و راهحلهای آب و هوای جهانی به رسمیت شناخت و تغییر مهمی را برای قرار دادن سیستمهای غذایی در مرکز بحثهای جهانی در مورد تأثیرات و راهحلهای تغییرات آب و هوا نشان داد. اما سیستم های کشاورزی و مواد غذایی هنوز توجه و بودجه کافی برای رسیدگی به این بحران را دریافت نمی کنند. در حال حاضر تنها 4 درصد از بودجه آب و هوا به AFOLU اختصاص دارد.
رویارویی با چالشهای تغییرات آب و هوایی مستلزم دگرگونی در سیستمهای غذایی ما است – یک بازنگری اساسی که مستلزم اصلاحات اساسی در سیاست، سرمایهگذاری اساسی و محیطی توانمند است که نوآوری را تقویت کرده و آن را در بر میگیرد. شش اولویت سیاستی مشخص شده در این گزارش بر کشورهای در حال توسعه تمرکز دارند که انتظار می رود بسیاری از آنها بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی را متحمل شوند، اما ظرفیت کمتری برای حمایت از سازگاری و تحول سیستم های غذایی پایدار دارند.
سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه برای نوآوری
بسیاری از نوآوریهای تکنولوژیکی کنونی – از جمله انرژی خورشیدی برای پمپهای آبیاری و ذخیرهسازی سرد، فناوریهای ویرایش ژنوم، و دیجیتالیسازی در طول زنجیره ارزش – پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانهای را نشان دادهاند و در عین حال بهرهوری را افزایش داده و به این ترتیب، فرصتهای برد-برد را در مبارزه ارائه میکنند. در برابر گرسنگی و تغییرات آب و هوایی. سرمایهگذاریهای بیشتر و مشوقهای کافی مورد نیاز است تا هم انطباق و هم پذیرش این نوآوریها را تشویق کند تا این پتانسیل در شرایط مختلف محلی برآورده شود. اما تحقیق و توسعه سیستمهای غذایی (R&D) به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMIC) با بودجه کمتری مواجه است. این گزارش دوبرابر کردن سطوح فعلی بودجه عمومی برای تحقیق و توسعه کشاورزی، از جمله 15 میلیارد دلار در سال برای نوآوریهایی را که هدف آنها تقویت پایدار در LMICها است، توصیه میکند.
بهبود مدیریت منابع
تحول سیستم های غذایی مستلزم مدیریت پیوندهای نزدیک بین آب، انرژی و استفاده از زمین و نیاز به مکانیسم هایی برای مدیریت هوشمندانه استفاده از منابع طبیعی است. رویکردهای مدیریت یکپارچه چشم انداز پتانسیل تقویت مدیریت منابع پایدار را دارند، اما پیچیده هستند و به نیاز به رویکردهای جامع و فراگیر برای حکمرانی اشاره می کنند. برای برانگیختن همه ذینفعان برای سرمایه گذاری در پایداری و مشارکت در حکمرانی منابع، سیاست گذاران باید مدیریت یکپارچه منظر را تشویق کنند، پذیرش منابع انرژی پاک را ترویج کنند، برای بازگرداندن کیفیت خاک، تقویت حقوق مالکیت زمین، و تضمین دسترسی عادلانه به آب و سایر منابع طبیعی تلاش کنند. منابع
رژیم های غذایی سالم تر و تولید پایدارتر
سوء تغذیه یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی است. بیش از 3 میلیارد نفر (حدود 40 درصد از جمعیت جهان) نمی توانند یک رژیم غذایی مناسب از نظر تغذیه ای داشته باشند. ایجاد رژیم های غذایی سالم، مقرون به صرفه و در دسترس یک اولویت کلیدی است. برای حمایت از رژیمهای غذایی سالمتر جهانی، این گزارش به همه کشورها توصیه میکند دستورالعملهای ملی رژیم غذایی مبتنی بر غذا را اتخاذ کنند، تحقیق و توسعه را برای غذاهای غنی از مواد مغذی در اولویت قرار دهند و از تغییرات در محیط غذایی (مانند برچسبگذاری، گواهینامهها و استانداردهای غذایی مناسب) که مصرفکنندگان را تشویق میکند، حمایت کنند. به سمت انتخاب های سالم و پایدار
زنجیره های ارزش قوی تر
تغییرات آب و هوایی بر کل زنجیره ارزش غذایی، از تولید و برداشت، فرآوری و حمل و نقل، تا بازاریابی و مصرف تأثیر می گذارد. در حالی که انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تجارت باید کاهش یابد، تجارت آزاد استفاده کارآمد از منابع را ترویج می کند و یک بافر مهم برای زنجیره های ارزش فراهم می کند. سرمایهگذاری در روشهای هوشمند آب و هوایی در سراسر زنجیرههای ارزش نیز برای کمک به بازیگران زنجیره ارزش برای سازگاری با تغییرات آبوهوایی و کاهش شدید اتلاف و ضایعات مواد غذایی بسیار مهم است. توصیهها شامل حصول اطمینان از همسویی قوانین تجارت غیرتبعیضآمیز برای کشاورزی و مواد غذایی با سیاستهای هوشمند آب و هوا و سرمایهگذاری در راهحلهای کم انتشار برای ذخیرهسازی و حمل و نقل ایمن و کارآمد در طول زنجیره ارزش است.
شمول و حمایت اجتماعی
ایجاد تابآوری و ظرفیت انطباقی برای سازگاری بسیار مهم است. با این حال، بسیاری از مردم – از جمله فقرا، جمعیت روستایی، زنان و گروههای اقلیت – در توانایی خود برای دسترسی به مزایای اصلاحات و نوآوریهای دگرگونکننده کمخدمت هستند و محدود هستند. حمایت اجتماعی به افراد فقیر کمک میکند تا ریسکها، از جمله مخاطرات آب و هوایی را بهتر مدیریت کنند، و ابزاری برای تنوع بخشیدن به معیشت برای دستیابی به انعطافپذیری در اختیار آنها قرار میدهد. برنامههای حمایت اجتماعی نیز با موفقیت به تقویت ظرفیت تولیدی فقرا و کمک به آنها در اتخاذ نوآوریهای مثبت آب و هوا و شیوههای پایدار مرتبط شدهاند که در خدمت هر دو هدف برای سازگاری و کاهش تغییرات آب و هوا هستند.
تامین مالی هوشمند از نظر آب و هوا
بر اساس برخی برآوردها، دستیابی به اهداف مرتبط با آب و هوا برای سیستم های غذایی می تواند به 350 میلیارد دلار در سال نیاز داشته باشد. منابع مالی موجود در حال حاضر به شدت ناکافی است. استفاده مجدد از حمایت دولت از بخشهای کشاورزی، که مجموعاً بالغ بر 600 میلیارد دلار در سال در سراسر جهان است، فرصت بزرگی برای حذف یارانههای مضر و اقدامات مرزی، جهتگیری منابع مالی به سمت تحقیق و توسعه در نوآوریهای سبز، فراهم کردن مشوقها و منابع سرمایهگذاری برای کشاورزان و سایر تولیدکنندگان فراهم میکند. نوآوریها، و مشوقها و امکانات لازم برای انتخاب مواد غذایی پایدار و سالم را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. علاوه بر این، این گزارش ایجاد منابع مالی جدید را از طریق مکانیسمهای نوآورانه مانند «اوراق قرضه سبز» با حمایت عمومی توصیه میکند.
در نهایت، در حالی که بسیار مهم است که سرمایه گذاری ها و اصلاحات به طور گسترده برای مقابله با تهدید جهانی تغییرات آب و هوایی اتخاذ شود، راه حل ها نیز باید متناسب با زمینه های منطقه ای، ملی و محلی برای ایجاد تعادل بین اهداف اجتماعی، زیست محیطی، تغذیه و اقتصادی باشد. . برای اینکه اصلاحات از حمایت گسترده و بادوام برخوردار شوند، باید بر بینش روشنی درباره منافع فردی و جمعی تکیه کنند و زمینه محلی اولویت ها، اهداف و مبادلات را در نظر بگیرند. اهداف اقلیمی هنوز قابل دستیابی هستند، اما تنها در صورتی که از هم اکنون اقدام کنیم و با هم عمل کنیم.
یوهان سوئینن مدیر کل IFPRI است. Channing Arndt مدیر بخش محیط زیست و فناوری تولید IFPRI است. راب ووس مدیر بخش بازارها، تجارت و مؤسسات IFPRI است.
سلب مسئولیت
- موسسه تحقیقات بین المللی سیاست غذایی

