چگونه کارآفرینی را در مناطق روستایی تقویت کنیم ؟
چکیده
بنابراین مختصر برای همه مناطق و سیاست گذارانی که با چالش های مرتبط با آن مواجه هستند مرتبط است
زوال جمعیتی و اقتصادی مناطق روستایی. بر اساس تجربیات Interreg
پروژه های اروپا برخی از توصیه های سیاستی نیز در انتهای سند ارائه شده است.
برای خوانندگان علاقه مند به نوآوری در مناطق روستایی به معنای کلی تر، ما نیز توصیه می کنیم
خواندن خلاصه سیاست “چالش ها و ضرورت نوآوری روستایی” نوشته شده توسط ما
کارشناسان تحقیق و نوآوری
مقدمه
با 24.5 میلیون شرکت کوچک و متوسط (SMEs) در اتحادیه اروپا که 99.8٪ را نشان می دهد.
از شرکت ها، 56.8 درصد از ارزش افزوده، و استخدام 66.4 درصد از نیروی کار اتحادیه اروپا
، SMEs
ستون فقرات اقتصاد اروپا محسوب می شوند. شیوع و قدرت SMEs
نشان داده شده است که یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی است. به عنوان مثال، پس از بحران مالی از
در سال 2009، بهبود اقتصادی با افزایش 20 درصدی صادرات از سال 2012 تا 2017 منتفع شد.
که 88% توسط SMEs2 بود
.
با توجه به اهمیت آنها، اتحادیه اروپا متعهد به حمایت از توسعه SMEها از طریق آن است
چندین صندوق مانند صندوق توسعه منطقه ای اروپا (ERDF)، صندوق انسجام
(CF)، صندوق اجتماعی اروپا (ESF)، و صندوق کشاورزی اروپا برای توسعه روستایی
(EAFRD).
با این حال، بین تعداد SMEها و حمایت از آنها گسست وجود دارد
توسعه در مناطق شهری در مقایسه با مناطق روستایی. مثلاً سهم اروپا
صندوق های ساختاری و سرمایه گذاری (مسئول نیمی از بودجه اتحادیه اروپا) که به سمت آن می رود
توسعه مناطق روستایی، از جمله شرکت های کوچک و متوسط، تنها 17 درصد در مقایسه با 82 درصدی است که برای آن استفاده می شود
حمایت از SMEها به طور کلی 3
.
تفاوت بین SMEهای شهری و SMEهای روستایی تا حدی قابل انتظار است. داده شده
نزدیکی شرکتهای کوچک و متوسط شهری به منابع مالی، استعدادهای جوان متمرکز در دانشگاهها،
و زیرساخت های دیجیتال توسعه یافته، SME های شهری مزیت رقابتی نسبت به آنها دارند
همتایان روستایی شکاف بین شرکتهای کوچک و متوسط شهری و روستایی با تشدید تشدید شده است
چالشهای مربوط به تغییرات جمعیتی مانند افزایش سن جمعیت و
کارگران ماهر و جوان تر که روستاها را برای فرصت های اقتصادی در مراکز شهری ترک می کنند
.
مناطق روستایی نیز در مقایسه با مناطق شهری با شکاف دیجیتالی فزاینده ای روبرو هستند که تا حدی ناشی از آن است
عدم توسعه زیرساخت دیجیتال در سمت عرضه، بسیاری از روستاها
جوامع در اروپا از نظر زیرساختهای دسترسی به تولید خالص عقب ماندهاند
اتصال به اینترنت فیبر یا اتصال بی سیم 5G5
. علاوه بر این، مناطق روستایی با تقاضا روبرو هستند
محدودیتهای جانبی، زیرا فقدان مهارتهای اساسی و دانش پتانسیل دیجیتال وجود دارد
فناوری در زندگی روزمره آنها 6
. چنین کمبودهایی باعث ادغام و سازگاری می شود
پیشرفت تکنولوژی در مناطق روستایی دشوارتر است.
علیرغم برخی معایب، توسعه SME در مناطق روستایی می تواند فرصتی باشد
ایجاد مشاغل جدید، تثبیت جمعیت روستایی و ترغیب نوآوری در صنایعی که هستند
نماینده مناطق شهری در واقع نشان داده شده است که SMEها در مناطق روستایی هستند
قابل مقایسه اگر نه بهتر از SMEها در مناطق شهری از نظر سن کسب و کار، صادرات، و
رشد اقتصادی. در مطالعه ای با مقایسه SME های روستایی و SME های شهری در انگلستان، نشان داده شد
شرکتهای کوچک و متوسط روستایی به نرخ رشد بالاتر، طول عمر طولانیتر و صادرات بالاتری نسبت به خود دست یافتند
قطعات پیشخوان شهری 7
. علاوه بر این، در همین مطالعه، نشان داده شد که SME های روستایی تجربه کرده اند
چالش های بیشتر مربوط به دسترسی به منابع مالی، مالیات های بالاتر، مقررات و تشریفات اداری و…
مشکلات بیشتر در استخدام نیروهای ماهر
. این مثال ها نشان می دهد که با توجه به پشتیبانی،
SME های روستایی این پتانسیل را دارند که به اندازه شرکت های کوچک و متوسط شهری نوآور و موفق باشند.
چالش های ویژه SME های روستایی
این بخش با جزئیات بیشتری به بررسی چالشهای مختلفی میپردازد که شرکتهای کوچک و متوسط روستایی در شروع کار با آنها مواجه هستند.
گسترش و توسعه یک شرکت
زیرساخت دیجیتال
دیجیتالی شدن برای شرکت های کوچک و متوسط که به اتصال به پهنای باند پرسرعت متکی هستند مهم است
اتصال بی سیم برای دسترسی به اینترنت از طریق این اتصالات اینترنت پرسرعت،
کارآفرینان می توانند یک ایده نوآورانه را به یک شرکت جدید تبدیل کنند. علاوه بر این، SME های موجود
می توانند کارایی شرکت خود را با ابزارهای دیجیتال بهبود بخشند. به عنوان مثال، برآورد شده است که یک
افزایش 10 درصدی اتصالات پهن باند در یک کشور می تواند منجر به افزایش 1 درصدی در تولید ناخالص داخلی شود
سرانه در سال و افزایش بهره وری نیروی کار به میزان 1.5 درصد طی پنج سال آینده
.
اینجاست که شرکتهای کوچک و متوسط روستایی با یکی از حیاتیترین چالشهای خود مواجه هستند. در اواسط سال 2017 در نیمی از
کشورهای عضو اتحادیه اروپا پوشش پهنای باند پرسرعت در مناطق روستایی کمتر از 50٪ بود.
بسیار کمتر از کل پوشش، و تنها 15 درصد خانوارهای روستایی به پهنای باند فوق سریع دسترسی داشتند.
.
به دلیل موقعیت مکانی، شرکت های کوچک و متوسط روستایی عموماً تراکم جمعیتی پایینی دارند که باعث هزینه آن می شود
برای شرکت های ارتباطی برای نصب زیرساخت های لازم برای اتصال ممنوع است
SME ها به اینترنت پرسرعت. علاوه بر این، تقاضا برای اینترنت پرسرعت اغلب بسیار کم است
جوامع روستایی برای شرکت هایی که پهنای باند عرضه می کنند سودآور باشد. با این حال، بهبود
نشان داده شده است که دسترسی به زیرساخت های دیجیتال به رشد شغل برای صنایع خاص کمک می کند
در مناطق روستائئ. به عنوان مثال، در یک مطالعه مستقر در ایالات متحده، مشخص شد که، در
شهرستان های روستایی، نفوذ پهنای باند به ایجاد شغل در خدمات مالی کمک کرده است.
تجارت عمده فروشی و صنایع بهداشتی 11
. بدون دسترسی به زیرساخت دیجیتال با کیفیت، روستایی
SMEها با توانایی خود در نوآوری و استفاده از فناوری جدید برای مدرن کردن خود محدود هستند
عملیات
دسترسی به امور مالی
SME ها در هر زمینه ای با مشکلات ویژه ای در ارتباط با تامین مالی شرکت خود مواجه هستند. در مقایسه با
شرکت های بزرگ، SME ها عموماً با نرخ های بهره بالاتر و سهمیه بندی اعتباری مواجه هستند
به وثیقه محدود12
. علاوه بر این، بارهای نظارتی معمولاً یک مانع بزرگ برای SMEها هستند
شرکتهای کوچک یا جدید معمولاً برای رویارویی با مسائل ناشی از آن تجهیزات ضعیفی دارند
مقررات 13
.
در حالی که معمولا گزارش شده است که دسترسی به منابع مالی برای SMEها در سراسر طیف دشوار است،
SME های روستایی در مقایسه با همتایان شهری خود در وضعیت دشوارتری قرار دارند.
سرمایه گذاران عموماً به شرکت های کوچک و متوسط با پتانسیل رشد بالا یا شرکت های بزرگتر علاقه مند هستند
سرمایه انسانی و مهارت ها
سرمایه انسانی و مهارت ها به آموزش و پرورش افرادی اطلاق می شود که خواهند بود یا هستند
در حال حاضر برای یک شرکت کار می کند مشاغل مبتنی بر دانش به کارگران بسیار ماهر و تحصیل کرده نیاز دارند
برای تسریع نوآوری در شرکت و رشد خود. به طور معمول، این جمعیت شناسی متمرکز است
اطراف دانشگاه هایی که عموماً در نزدیکی مناطق شهری قرار دارند. علاوه بر این، پرداخت خوب
مشاغل به طور کلی در مناطق شهری دسته بندی می شوند و اکثر مستعدترین افراد را به خود جذب می کنند
اشخاص حقیقی.
این دو چالش متمایز برای مناطق روستایی ایجاد می کند زیرا به سرمایه انسانی و مهارت ها مربوط می شود.
اولاً، SMEهای روستایی مؤسسات آموزشی کمتری برای جذب افراد با استعداد دارند
به شرکت آنها این می تواند توانایی یک SME روستایی را برای جذب و حفظ کارگران ماهر محدود کند
بر توانایی آنها برای رشد و نوآوری تأثیر می گذارد. دوم، یکی از عوامل خارجی کلیدی که
بر ماهیت و میزان کارآفرینی، رفتار و جهت گیری افراد محلی تأثیر می گذارد
موسسات، یعنی اگر مؤسسات آموزشی محلی کارآفرینی را تشویق کنند، SME ها نزدیک می شوند
این مکان ها آن فرهنگ را منعکس خواهند کرد
. به عنوان SME های روستایی به طور کلی از چنین حذف شده است
محیط، توانایی استفاده از آن موسسات برای استعدادها یا منابع جدید برای آموزش آنها
کارکنان فعلی محدود خواهد بود.
چالش های فصلی
چالش های فصلی چالش منحصر به فردی را برای شرکت های کوچک و متوسط روستایی ایجاد می کند که اغلب برای آن وجود ندارد
SME های شهری شرکت های کوچک و متوسط روستایی عموماً در فعالیت های اقتصادی خود تنوع کمتری دارند. مثلا،
مزارع، بوم گردی، پیست های اسکی، قایق سواری و غیره بیشتر در مناطق روستایی رایج است و همچنین
به شدت تحت تاثیر تغییر فصول. به عنوان مثال، یک پیست اسکی به طور کلی خواهد بود
فعال تر در طول زمستان و زمانی که فصول تغییر می کند، فرصت حفظ یک
درآمد ثابت محدود خواهد شد.
تغییرات فصلی برای شرکتهای کوچک و متوسط روستایی میتواند منجر به هجوم ناسازگار کارگران فصلی شود
اوقات شلوغ سال و مهاجرت کارگران فصلی از منطقه در حالی که هیچ
دیگر مورد نیاز است. به عنوان مثال، کشاورزان آلمانی اغلب از کارگران کشورهای دیگر استفاده می کنند
لهستان، برای کمک به فصول برداشت سنگین17. وقتی آن کارگران می روند، خدماتی که
حمایت از آن کارگران نیز از دست دادن تجارت است که آنها از جمله خرید محلی
مراکز علاوه بر این، برای شرکتهای کوچک و متوسط که به فصول خاصی برای مشتریان خود متکی هستند، مانند استراحتگاههای اسکی یا
کمپ های تابستانی، تغییر فصل، پتانسیل کسب درآمد آنها را محدود می کند و کار را دشوار می کند
برای رشد آنها
دسترسی به بازارهای جدید
بدیهی است که یکی از معایب شرکت های کوچک و متوسط روستایی این است که فعالیت های اقتصادی آن ها متمرکز است
بازارهای محلی، در مقایسه با SME های شهری که حوزه اقتصادی بسیار بزرگتری برای فعالیت دارند
یکی از پیامدهای بازارهای کوچک محلی این است که شرکت های رشد محور مجبور به انجام این کار هستند
در مراحل اولیه توسعه خود به بازارهای غیر محلی نفوذ کنند. این خیلی میشه
برای SMEهای روستایی دشوارتر است زیرا بین آنها و پتانسیل جدایی بیشتری وجود دارد
مشتریان یا مشتریان
دسترسی به پهنای باند پرسرعت که در بخش زیرساخت دیجیتال ذکر شده است به روستاییان کمک می کند
SMEها از طریق اینترنت به بازارهای بزرگتر و مشتریان بالقوه متصل می شوند. با این حال، اگر اتصالات پرسرعت در دسترس نباشد، این امر SME های روستایی و پتانسیل آنها را برای گسترش بیشتر محدود می کند
پایگاه مشتریان آنها
حمایت اتحادیه اروپا از توسعه SME در مناطق روستایی
شرکت های کوچک و متوسط بیش از یک دهه است که هدفمند از اتحادیه اروپا دریافت کرده اند. مهمتر از همه، کوچک است
قانون تجارت (SBA)، که در سال 2008 ایجاد شد، سند خط مشی اساسی است که این قانون را ایجاد می کند.
حمایت از اتحادیه اروپا از SMEها به طور کلی، هدف SBA بهبود عملکرد برای
کارآفرینی در اروپا با سادهسازی محیط نظارتی و سیاستگذاری برای SMEها و
توسعه توسعه آنها را انجام دهید19
.
همچنین استراتژی کلی اتحادیه اروپا برای رشد اقتصادی و زیر با SBA مرتبط است
بحران اقتصادی 2009. این استراتژی که به طور رسمی به عنوان اروپا 2020 شناخته می شود، کلید اصلی را رسمی می بخشد.
اولویت های اروپا برای دوره بین 2010-2020. EC هفت گل سرسبد را معرفی کرده است
ابتکاراتی که با هدف تسریع پیشرفت به سوی هدف 2020 اروپا انجام می شود
. ابتکاراتی مانند
«اتحادیه نوآوری»، «یک دستور کار دیجیتال برای اروپا»، «یک سیاست صنعتی برای عصر جهانی شدن»
و «دستور کار برای مهارت ها و کارها» همگی در هدایت سیاست های اقتصادی در
دهه گذشته. استراتژی اروپا 2020 همچنین به شرکت های کوچک و متوسط روستایی اشاره می کند
در مورد نیاز به ادامه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و همچنین
نوآوری در آموزش و فناوری های کارآمد منابعی که به نفع بخش های سنتی است،
مناطق روستایی و اقتصادهای خدمات با مهارت بالا 21
. به طور خاص، اروپا 2020 به روستاها اشاره دارد
زمینه هایی در زمینه ترویج جامعه دیجیتال. برای بهره برداری کامل از پتانسیل نوآورانه الف
جامعه دیجیتال، EC تشخیص می دهد که ارتباط مناطق روستایی به اینترنت پرسرعت می تواند
افزایش شرکتهای کوچک و متوسط روستایی برای نوآوری با بهرهگیری از پیشرفتهای فناوری
یک جامعه دیجیتال اروپا 2020 نیز یک نقطه مرجع برای Interreg بوده است
پروژه های اروپایی که به دنبال بهبود اکوسیستم کارآفرینی روستایی هستند.
مکانیزم های تامین مالی اتحادیه اروپا برای شرکت های کوچک و متوسط
سه مکانیسم اصلی تامین مالی وجود دارد که با هدف SBA همسو هستند. این نهادهای مالی
صندوق توسعه منطقه ای اروپا (ERDF)، رقابت پذیری شرکت ها و
SMEs (COSME) و صندوق کشاورزی اروپا برای توسعه روستایی (EAFRD). این است
توجه به این نکته مهم است که ERDF و COSME از SME به طور کلی در مناطق روستایی حمایت می کنند.
پروژه هایی که در این دسته بندی ها قرار می گیرند. EAFRD از طرح های توسعه روستایی حمایت می کند
به طور خاص، از جمله توسعه SME.
ERDF
هدف ERDF تقویت انسجام اقتصادی و اجتماعی در اتحادیه اروپا از طریق اصلاح است
عدم تعادل بین مناطق آن برای دستیابی به این هدف، ERDF چهار کلید کلیدی را مشخص کرده است
که یکی از “حمایت از SMEs”22 است
.
بنابراین، ERDF یکی از منابع اصلی حمایت از SMEها و کارآفرینی است
به طور کلی و ایجاد این صندوق حیاتی حمایت از اتحادیه اروپا است. در حالی که، حمایت کنید
برای SMEها میتوانند گستردهای از SME را شامل شوند، ERDF برنامهای را تامین مالی کرده است
همچنین به طور بر روی SMEها در مناطق روستایی خاص شده اند.
رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط یککی از اولویت های موضوعی Interreg Europe است که همچنین می تواند باشد
تامین مالی توسط ERDF این اولویت موضوعی پروژه های مربوط به SME های روستایی وجود دارد.
COSME
COSME با بودجه 2.3 میلیارد یورویی قصد دارد از SMEها در زمینه های زیر حمایت کند:
• تسهیل دسترسی به منابع مالی
• حمایت از بین المللی سازی و دسترسی به بازارها
• ایجاد محیط مساعد برای رقابت
• تشویق فرهنگ کارآفرینی
به عنوان بخشی از ماموریت خود، COSME به دنبال اجرای SBA با دستیابی به موارد فوق است
اهداف. پس می توان گفت که در جایی که SBA چارچوب سیاست است، COSME ابزار مورد استفاده است
برای اجرای اهداف SBA این کار از طریق کمک به SMEها برای گرفتن وام برای ادامه انجام می شود
رشد، اتصال SMEها به بازارهای بزرگتر، کمک به SMEها برای عبور از موانع بوروکراتیک، و
حمایت از کارآفرینان جوان برای پیگیری ایده هایشان
.
EAFRD
برخلاف دو مکانیسم تامین مالی دیگر، EAFRD به طور خاص بر توسعه روستایی تمرکز دارد.
با تمرکز بر تقویت رقابت پذیری کشاورزی، تضمین مدیریت مناسب
منابع طبیعی و اقدام اقلیمی، و دستیابی به توسعه متوازن و سرزمینی
اقتصاد روستایی که شامل ایجاد و حفظ اشتغال است
.
علاوه بر این، EAFRD بر پروژه هایی تمرکز دارد که معمولاً در محیط های روستایی یافت می شوند
به عنوان کمک به کشاورزان در استفاده از فناوری دیجیتال، سرمایه گذاری در پردازش و بازاریابی
محصولات کشاورزی، حمایت از مدیریت سازگار با محیط زیست و سرمایه گذاری برای
بهبود عملکرد مزارع کشاورزی25
.
علاوه بر این، EAFRD به مناطق روستایی بر اساس کشور به کشور خدمات می دهد و کلید را ارزیابی می کند
چالشهایی که در یک منطقه روستایی با آن مواجه میشوند، سپس تأمین بودجه برای هدف قرار دادن آن چالشها. برای
به عنوان مثال، استونی 993 میلیون یورو از بودجه EAFRD برای توسعه روستایی دریافت کرد. در این مورد،
انتقال دانش و مشاوره های حرفه ای از اولویت بالایی برای کمک به تنوع است
اقتصاد روستایی برآورد می شود از این تلاش ها 225 شغل جدید ایجاد شود26
.پروژه های Interreg Europe در مورد SME های روستایی و کارآفرینی روستایی
این بخش بر روی نمونه های جالب پروژه Interreg Europe تمرکز دارد. به شرح زیر
اینفوگرافی مرتبط ترین پروژه های مربوط به SME های روستایی و نوآوری روستایی را نشان می دهد.
شکل 1. پروژه های Interreg Europe با تمرکز بر رقابت SME و نوآوری در مناطق روستایی، خود نویسندگان
این پروژه ها بر چالش ها و فرصت های مختلف مرتبط با رقابت پذیری SME تمرکز دارند
در مناطق روستایی و کم جمعیت این پروژه ها با اتخاذ تصمیم برای بهبود سیاست های عمومی تلاش می کنند
و اجرای طرح های اقدام سرزمینی.
برخی از پروژهها برای یافتن راهحلهایی برای انبوهی از چالشها، چشمانداز وسیعی دارند
به عنوان عدم دسترسی به منابع مالی (از جمله سرمایه گذاری خطرپذیر)، مشکلات ارتباطی و لجستیکی،
عدم دسترسی به دانش و ادغام نتایج تحقیق و توسعه، عدم تشکیل خوشه، حداقل
در دسترس بودن خدمات نوآوری و ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سطح پایین بین المللی شدن.
این مورد در مورد پروژه SMEهای روستایی است که بر ارائه حمایت از آنها تمرکز دارد
کارآفرینی و ایجاد SMEهای نوآورانه در مناطق روستایی. به همین ترتیب، پروژه
INNOGROW بر اصلاح سیاستهای منطقهای که پذیرش فناوری را ترویج میکند، تمرکز دارد
و نوآوری مدل کسب و کار توسط SMEهای اقتصاد روستایی به منظور بهبود آنها
رقابت پذیری. تقویت رقابتپذیری نیز تمرکز پروژه SKILLS+ است. را
این پروژه جذب و ادغام ابزارهای مدرن فناوری اطلاعات و ارتباطات در روال کسب و کار روزانه را ترویج می کند.
اگرچه بسیاری از مناطق روستایی در حال حاضر با زیرساخت های کافی پوشیده شده اند، اما روستایی
کسبوکارها هنوز تمایل دارند از دیجیتالی شدن عقب بمانند. سیستم های مبتنی بر ICT در خدمت بازاریابی و
اهداف توزیع به ندرت توسعه یافته است.
همچنین پروژه هایی وجود دارند که به دنبال حل چالش های خاص بخش هستند. پروژه Rural Growth
بر SMEها در اقتصاد بازدیدکنندگان روستایی تمرکز دارد. در بسیاری از مناطق روستایی اتکای قوی وجود دارد
در مورد فعالیت های سنتی و اغلب همکاری یا لقاح متقابل بین مربوطه
بخش ها، ذینفعان و بازیگران محلی وجود ندارد. پروژه RuralGrowth به دنبال ایجاد است
طرحهای حمایتی محلی و منطقهای برای ارتقای کارآفرینی و ظرفیت نوآوری
توسعه SME های فعال در اقتصاد بازدید کننده و تحریک همکاری در داخل
شیوه های خوب حمایت از SME های روستایی و کارآفرینی
دیجیتالی شدن
مناطق روستایی اغلب در زمینه مهارتها و مهارتهای مربوطه از همتایان شهری خود عقبتر هستند
دانش در زمینه فناوری دیجیتال در واقع، یکی از موانع رشد SME روستایی می تواند باشد
فقدان مهارت های مدرن یا زیرساخت های اساسی برای دیجیتالی شدن. با توجه به اینکه دیجیتالی شدن یکی از
محرکهای اصلی نوآوری و رشد اقتصادی در بخشها جای تعجب نیست
بسیاری از پروژه های Interreg Europe بر فعالیت های دیجیتالی سازی تمرکز دارند. به خصوص پروژه SKILLS+
برجسته است زیرا به دنبال افزایش رقابت پذیری SME های روستایی از طریق این است
ارتقاء جذب و ادغام ابزارهای مدرن ICT در روال کسب و کار روزانه. را
کنسرسیوم بزرگ متشکل از 12 شریک از 11 کشور مختلف، خوب های مختلف را ترسیم کرده اند
شیوه های حمایت از جذب فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود ابزارهای سیاست منطقه ای خود.
به عنوان مثال، برای تقویت مهارت های الکترونیکی شرکت ها، وزارت محیط زیست لتونی
حفاظت و توسعه منطقهای کمپینهای آگاهیبخشی «هفته مهارتهای الکترونیک برای مشاغل» را اجرا میکند که بر آگاهی دادن به کارآفرینان در مورد فرصتها در فناوری اطلاعات و ارتباطات تمرکز دارد. این هست
انتظار می رود همکاری بین ذینفعان تقویت شود و مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن ارتقا یابد
ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت های کوچک و متوسط
افزایش مهارت نیروی کار محلی
ارائه آموزش های کارآفرینی به جامعه محلی اقدامی است که می توان از آن استفاده کرد
بهبود رقابت روستایی یکی از چالش های پیش روی روستاها مهاجرت از خارج است
مردم به شهرهای بزرگتر که تمایل به ارائه فرصت های کار و تحصیل بیشتر دارند. را
افرادی که ترک می کنند معمولاً تحصیلات بهتری دارند یا با دانش مربوطه مرتبط هستند
شبکه ها، کسانی را پشت سر می گذارند که آمادگی کمتری برای برداشتن گام های اولیه در کارآفرینی دارند
فعالیت. از این رو، برخی از مناطق با تامین بیکاری به دنبال کاهش بیکاری محلی بوده اند
آموزش و مربیگری برای تشویق ساکنان به راه اندازی شرکت های خود یا افزایش
مشخصات آنها در بازار کار
در لتونی، برنامه ملی آموزش برای SME برای توسعه نوآوری ها و دیجیتال
فن آوری ها از سال 2012 برای ارائه آموزش هایی که مهارت های ICT SME را بهبود می بخشد اجرا شده است
کارگران و افراد خوداشتغال اگرچه این یک برنامه ملی است اما محتوای آموزش ها
می تواند به سطح محلی دهیاری ها نیز منتقل شود. سرویس رسیده است
در 20 شهرداری و بیش از 1500 شرکت کوچک و متوسط در لتونی را درگیر کرده است.
در کاستیا و لئون (اسپانیا) آموزش هایی در زمینه جنگلداری برای ارتقای تنوع زیستی انجام شده است.
راه اندازی برای جوانان از محیط های روستایی محروم در عین حال تشویق
کارآفرینی برای مقابله با کاهش جمعیت در مناطق روستایی در منطقه Vale do Ave
(پرتغال) بیکاری جوانان با روش خوب ASA – Ave Social مقابله شده است
فرشتگان که در آن آگاهی بخشی و آموزش برای اشتغال و کارآفرینی هستند
برای جوانان بیکار کوتاه مدت و NEET ارائه شده است. یک تمرین خوب آموزشی دیگر می آید
از جزایر قناری که در آن یک انکوباتور تجاری ECOINNOVA، با آموزش مربوطه
برنامه، برای حمایت از ابتکارات جدید (از جمله مدل های کسب و کار جدید و
نوآوری اجتماعی) و تقویت ظرفیت کارآفرینی در صنعت کشاورزی و مواد غذایی محلی.
افزایش مهارت نیروی کار محلی
ارائه آموزش های کارآفرینی به جامعه محلی اقدامی است که می توان از آن استفاده کرد
بهبود رقابت روستایی یکی از چالش های پیش روی روستاها مهاجرت از خارج است
مردم به شهرهای بزرگتر که تمایل به ارائه فرصت های کار و تحصیل بیشتر دارند. را
افرادی که ترک می کنند معمولاً تحصیلات بهتری دارند یا با دانش مربوطه مرتبط هستند
شبکه ها، کسانی را پشت سر می گذارند که آمادگی کمتری برای برداشتن گام های اولیه در کارآفرینی دارند
فعالیت. از این رو، برخی از مناطق با تامین بیکاری به دنبال کاهش بیکاری محلی بوده اند
آموزش و مربیگری برای تشویق ساکنان به راه اندازی شرکت های خود یا افزایش
مشخصات آنها در بازار کار
در لتونی، برنامه ملی آموزش برای SME برای توسعه نوآوری ها و دیجیتال
فن آوری ها از سال 2012 برای ارائه آموزش هایی که مهارت های ICT SME را بهبود می بخشد اجرا شده است
کارگران و افراد خوداشتغال اگرچه این یک برنامه ملی است اما محتوای آموزش ها
می تواند به سطح محلی دهیاری ها نیز منتقل شود. سرویس رسیده است
در 20 شهرداری و بیش از 1500 شرکت کوچک و متوسط در لتونی را درگیر کرده است.
در کاستیا و لئون (اسپانیا) آموزش هایی در زمینه جنگلداری برای ارتقای تنوع زیستی انجام شده است.
راه اندازی برای جوانان از محیط های روستایی محروم در عین حال تشویق
کارآفرینی برای مقابله با کاهش جمعیت در مناطق روستایی در منطقه Vale do Ave
(پرتغال) بیکاری جوانان با روش خوب ASA – Ave Social مقابله شده است
فرشتگان که در آن آگاهی بخشی و آموزش برای اشتغال و کارآفرینی هستند
برای جوانان بیکار کوتاه مدت و NEET ارائه شده است. یک تمرین خوب آموزشی دیگر می آید
از جزایر قناری که در آن یک انکوباتور تجاری ECOINNOVA، با آموزش مربوطه
برنامه، برای حمایت از ابتکارات جدید (از جمله مدل های کسب و کار جدید و
نوآوری اجتماعی) و تقویت ظرفیت کارآفرینی در صنعت کشاورزی و مواد غذایی محلی.
اقتصاد بازدید کننده
رویکرد دیگری که برخی از مناطق روستایی اتخاذ کرده اند، سرمایه گذاری و حمایت از بازدیدکنندگان محلی است
اقتصاد. این می تواند مستلزم یک پیشنهاد گردشگری اندیشیده شده و هماهنگ منطقه باشد
کمک کامل SMEها در بخش هتلداری مورد اول دقیقاً مورد توجه بوده است
پروژه RuralGrowth که در آن چالش همکاری ضعیف با یافتن موارد جدید برطرف می شود
راه های لقاح متقابل بین بازیگران محلی مرتبط به عنوان مثال، در Castilla y León
(اسپانیا)، مسیر شراب روئدا یک ابتکار گردشگری است که برای حمایت از مردم محلی اجرا شده است
تاکستان ها و شراب سازی ها. مواجهه با چالش منابع عمومی محدود بازیگران محلی و
ذینفعان از منابع خود برای همکاری در راه اندازی شبکه و مسیر استفاده کردند
کسب و کارهای مرتبط به نفع همه طرف های درگیر.
نوآوری اجتماعی
در مناطق خاصی، واقعیت نشان می دهد که چالش های پیش روی کارآفرینی روستایی ایجاب می کند
رویکردهای عملی و گام به گام. هدف اول حفظ کیفیت زندگی و
تضمین بقای مشاغل محلی که برای کسانی که باقی مانده اند شغل ایجاد می کنند. گذشته
انتظارات از اینکه منطقه روستایی خاص چگونه باید باشد (بر اساس روزهای “شکوه” قدیمی)
ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد و فضا را برای دیدگاه های مثبت جدید برای آینده منطقه باز کند. این
نیازمند تفکر خارج از چارچوب، نوآوری اجتماعی و مشارکت جامعه است. برای
رفاه شهروندان یک منطقه که ذهنیت کسب و کارهای سود محور ممکن است به آن نیاز داشته باشد
تغییر به سمت مدل های کسب و کار که بیشتر شبیه کارآفرینی اجتماعی است. این می تواند
همچنین مستلزم تجدید نظر در استفاده از زمین و ساختمان های عمومی یا ترویج تولید مشترک کالاها است
و خدمات
به عنوان مثال، در غرب کورک (ایرلند) یک چالش واقعی در یک روستای ساحلی کوچک وجود داشت
کمتر از 500 نفر زمانی که آخرین فروشگاه رفاه محلی تعطیل شد. نوآوری اجتماعی بود
برای حفظ کیفیت زندگی ساکنان روستا ضروری است. این منجر به راه اندازی
Courtmacsherry Community Shop Co-Operative Society Ltd.
28 این عمل بدیع است
از پتانسیل جامعه برای حل مشکل استفاده کرد. با نقشه برداری از جامعه
تمایل به مشارکت با یک نظرسنجی، آشکار شد که می توان چنین چیزی را تنظیم کرد
بالا در نتیجه، جامعه بار دیگر فروشگاهی برای کالاهای ضروری خود داشت. حتی
تبدیل به محلی برای فروش کالاهای تولید محلی مانند نان و مربا و در نتیجه پشتیبانی می شود
شرکت های خرد محلی علاوه بر این، فروشگاه جامعه شروع به عرضه بیشتر کرده است
خدمات به جامعه محلی و گردشگران – مکانی برای نمایش هنرهای محلی، یک کتابفروشی، یک
مرکز اطلاعات توریستی و هتل فصلی.
مناطق بعدی چه کاری می توانند انجام دهند؟
این خط مشی مختصر نشان داده است که مناطق روستایی و شرکت های کوچک و متوسط در مناطق روستایی می توانند با بسیاری از موارد روبرو شوند
چالش های مختلف در مورد رقابت پذیری آنها. به طور کلی مناطق
برای حفظ و نگهداری نیروی کار خود نیاز به یافتن راه حل های پایدار دارند
و ایجاد فرصت های تجاری و در عین حال اطمینان از در دسترس بودن خدمات با کیفیت بالا
به ساکنان محلی این به سیاست گذاران بستگی دارد که چالش های مهم خود را شناسایی کنند
بافت منطقه ای و سپس اقدامات مناسب برای رفع این چالش ها انجام شود.
در اینجا چند نکته اصلی از این خلاصه سیاست وجود دارد:
▪ راه حل با بیشترین پتانسیل در افزایش رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط روستایی می باشد
دیجیتالی شدن دنیا دیجیتالی شده و مکان های فیزیکی کمتر شده اند
مربوط به بازار دیجیتال بنابراین، SME های روستایی توانایی نوآوری با در نظر گرفتن
مزایای پیشرفت های تکنولوژیکی یک جامعه دیجیتال بهتر از همیشه است.
طبیعتاً این امر مستلزم مجهز شدن منطقه به پهنای باند پرسرعت و
اتصال به اینترنت بی سیم به منظور ترویج جذب ICT و استفاده از دیجیتال
شرکتهای کوچک و متوسط روستایی، کارآفرینان و جوانان ممکن است به مشوقها و حمایت نیاز داشته باشند،
چه در قالب آموزش، راهنمایی و چه با فراهم کردن فضاهای همکاری
سخت افزار ICT مربوطه ترویج جذب ICT و ادغام ابزارهای مدرن ICT
در روالهای کسب و کار روزانه، تمرکز پروژه SKILLS+ است که در آن برجسته شده است
این خلاصه سیاست
▪ درس مهم دیگر این است که گاهی لازم است سیاستگذاران
تسهیل همکاری بین بازیگران منطقه ای به خصوص مشاغل محلی ممکن است باشند
عادت داشتند یکدیگر را فقط به عنوان رقیب ببینند اما نه به عنوان شریک همکاری. را
دومی می تواند برای بالا بردن پتانسیل منطقه با افزایش ظرفیت از اهمیت اساسی برخوردار باشد
پیشنهاد ارزش منطقه ای همکاری و لقاح متقابل بین بخش های مربوطه،
ذینفعان و بازیگران محلی اکوسیستم منطقه ای را قوی تر می کنند و مبنایی ایجاد می کنند
برای نوآوری این مورد تمرکز پروژه RuralGrowth بوده است که در بالا برجسته شده است.
▪ برای برخی از مناطق روستایی فرصت ها در صنعت گردشگری و بازدیدکنندگان نهفته است
اقتصاد. این خط مشی مختصر چند نمونه خوب از چگونگی تفکر و
پیشنهاد گردشگری هماهنگ منطقه یا اقدام حمایتی خاص برای SMEها در منطقه
بخش مهمان نوازی می تواند راه درازی در افزایش رقابت پذیری منطقه داشته باشد.
▪ و در نهایت باید تاکید کرد که هیچ یک از چالش ها آسان نیست و وجود دارد
هیچ راه حل گلوله نقره ای برای حمایت از اکوسیستم کارآفرینی روستایی نیست. در برخی
در مناطق، راه حل های قابل اجرا می تواند در عوض نیازمند تمرکز بر جامعه باشد
مشارکت، نوآوری اجتماعی و روشی کاملاً جدید برای نگاه کردن به
چالش ها و راه حل ها
منابع اطلاعات بیشتر
• سیاست های اروپا
o صندوق انسجام (CF)
o رقابت پذیری بنگاه ها و شرکت های کوچک و متوسط (COSME)
o اروپا 2020
o صندوق کشاورزی اروپا برای توسعه روستایی (EAFRD)
o صندوق توسعه منطقه ای اروپا (ERDF)
o صندوق اجتماعی اروپا (ESF)
• خلاصه خط مشی پلتفرم یادگیری خط مشی قبلی
o چالش ها و ضرورت نوآوری روستایی
o شتاب دهنده های استارت آپی دولتی-خصوصی در اکوسیستم های حمایت از کسب و کار منطقه ای
o تحول دیجیتال و SMEها: مناطقی که می توانند انجام دهند
