راه اندازی یک کسب و کار مستلزم درک و برخورد با بسیاری از مسائل است – حقوقی، تامین مالی، فروش و بازاریابی، حفاظت از مالکیت معنوی، حفاظت از مسئولیت، منابع انسانی و موارد دیگر. اما علاقه به کارآفرینی در بالاترین حد خود قرار دارد. و داستان‌های موفقیت چشمگیری از استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد کرده‌اند و به شرکت‌های چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند، مانند اوبر، فیس‌بوک، واتس‌اپ، Airbnb و بسیاری دیگر وجود داشته است.

در این مقاله، من یک نمای کلی از 35 مرحله کلیدی را برای کارآفرینانی که در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، با پیوندهایی به مقالات اضافی ارائه می‌دهم که برخی از موضوعات را عمیق‌تر بیان می‌کنند.

1. درک تعهد و چالش های موجود در راه اندازی یک کسب و کار

راه اندازی یک کسب و کار یک تعهد بزرگ است. کارآفرینان اغلب از زمان، منابع و انرژی مورد نیاز برای شروع و رشد یک کسب و کار قدردانی نمی کنند.

در اینجا برخی از بزرگترین چالش های راه اندازی و رشد یک کسب و کار آورده شده است:

    • ارائه یک محصول یا خدمات عالی و منحصر به فرد
    • داشتن یک برنامه و چشم انداز قوی برای کسب و کار
    • داشتن سرمایه و جریان نقدی کافی
    • پیدا کردن کارمندان عالی
    • اخراج سریع کارکنان بد به روشی که منجر به مسئولیت قانونی نشود
    • بیشتر از آنچه انتظار داشتید کار کنید
    • ناامید نشدن از رد مشتریان
  • زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید
  • حفظ تعادل معقول کار/زندگی
  • دانستن اینکه چه زمانی باید استراتژی خود را تغییر دهید
  • حفظ استقامت برای ادامه راه حتی زمانی که سخت است
زن تاجر

اگر قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارید، خواندن این 35 نکته ارزشمند ضروری است.

© ELNARIZ – FOTOLIA.COM

2. با تشکیل کسب و کار به عنوان یک شرکت یا LLC از دارایی های شخصی خود محافظت کنید

هرگز یک کسب و کار را به عنوان یک “مالکیت انفرادی” شروع نکنید، که می تواند منجر به در معرض خطر بودن دارایی های شخصی شما برای بدهی ها و بدهی های کسب و کار شود. شما تقریباً همیشه می خواهید کسب و کار خود را به عنوان یک شرکت S (که جریان مطلوبی را از طریق رفتار مالیاتی به شما می دهد)، یک شرکت C (که اکثر سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر انتظار دیدن آن را دارند) یا یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) شروع کنید. هیچکدام از آن‌ها به‌خصوص گران یا سخت برای راه‌اندازی نیستند. ترجیح شخصی من این است که کسب و کار را به عنوان یک شرکت S شروع کنم، که می تواند به راحتی به یک شرکت C تبدیل شود، زیرا شما سرمایه گذاران را وارد می کنید و چندین کلاس سهام را منتشر می کنید.

با این حال، بسیاری از صاحبان مشاغل این تصور اشتباه را دارند که با ارائه گواهی ثبت شرکت برای یک شرکت کاملاً از مسئولیت شخصی محافظت می شوند. این درست نیست. صرف فرآیند ادغام، به طور کامل از صاحبان کسب و کار محافظت نمی کند. برای کاهش احتمال چنین مسئولیت شخصی یا سهامداران، باید مطمئن شوید که رویه های خاصی را رعایت کنید:

  • همیشه از نام شرکت استفاده کنید. نام شرکت باید به طور کامل، از جمله “Inc” استفاده شود. یا “Corp.” در تمام قراردادها، فاکتورها یا اسناد مورد استفاده شرکت. این به وضوح وجود شرکت را به عنوان یک نهاد جداگانه نشان می دهد.
  • همیشه از امضای مناسب استفاده کنید. این بدان معنی است که شما از طرف شرکت و با استفاده از نام شرکت و عنوان خود امضا می کنید. معمولاً هنگام امضای قراردادها از طرف شرکت باید از قالب زیر استفاده کنید:

نام شرکت

توسط: ___________________________________

نام شما – مسئول امضاء مجاز و عنوان شرکت

  • تمام تشریفات شرکتی را رعایت کنید. این امر شامل پیروی از آیین نامه ها، انتشار صحیح سهام، برگزاری جلسات هیئت مدیره، ثبت صورتجلسات و انجام سایر تشریفات شرکت می باشد.
  • مطمئن شوید که وجوه را جدا نگه دارید. وجوه شرکت ها و وجوه سهامداران منفرد نباید به هر دلیلی در یک حساب یا ترکیب شوند.
  • مطمئن شوید که مالیات را جدا نگه دارید. مالیات شرکت باید به طور کامل از حساب های شرکت و اظهارنامه های مالیاتی جداگانه ای که برای شرکت ثبت شده است پرداخت شود.
  • تمام معاملات انجام شده توسط شرکت باید به وضوح از هر معامله فردی جدا باشد. اساساً، با محو نکردن مرز بین سهامداران، مالکان یا هیئت مدیره، و شرکت (که به عنوان یک نهاد جداگانه است)، خطر کمتری برای هر گونه بدهی شخصی در قبال بدهی های کسب و کار را تهدید می کنید.

نگاهی به یک مرور کلی برای ترکیب یک کسب و کار و 10 مسئله کلیدی در راه اندازی یک LLC کنید.

3. یک نام عالی برای کسب و کار خود بیابید

انتخاب نام مناسب برای استارتاپ شما می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد. نام اشتباه می تواند منجر به موانع قانونی و تجاری غیرقابل حل شود. در اینجا چند نکته اساسی در مورد نحوه نامگذاری استارتاپ خود آورده شده است:

  • از نام‌هایی که املای آنها سخت است بپرهیزید.
  • نامی را انتخاب نکنید که ممکن است با رشد کسب و کار شما محدود کننده باشد.
  • یک جستجوی کامل اینترنتی در مورد نام پیشنهادی انجام دهید.
  • یک نام دامنه “.com” دریافت کنید (برخلاف “.net” یا نوع دیگری).
  • یک جستجوی کامل علامت تجاری انجام دهید.
  • مطمئن شوید که شما و کارمندانتان از گفتن این نام خوشحال خواهید شد.
  • پنج نامی را که دوست دارید بیاورید و نام آن را با کارمندان، شرکا، سرمایه گذاران و مشتریان احتمالی آزمایش کنید.

برای مشاوره بیشتر، به 12 نکته برای نامگذاری کسب و کار نوپا مراجعه کنید.

4. روی ساختن یک محصول عالی تمرکز کنید – اما همیشه برای راه‌اندازی وقت نگذارید

هنگام شروع کار، محصول یا خدمات شما باید حداقل خوب باشد اگر عالی نباشد. باید به طریقی معنادار و مهم از پیشنهادات رقابت شما متمایز شود. همه چیزهای دیگر از این اصل کلیدی ناشی می شود. برای عرضه محصول خود به بازار، پای خود را کش ندهید، زیرا بازخورد اولیه مشتریان یکی از بهترین راه ها برای کمک به بهبود محصول شما است. البته، شما برای شروع یک “حداقل محصول قابل دوام” (MVP) می خواهید، اما حتی آن محصول نیز باید خوب و متمایز از رقبا باشد. داشتن یک محصول آزمایشی «بتا» برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها کار می‌کند، زیرا آنها اشکالات ناشی از واکنش کاربران را برطرف می‌کنند. همانطور که شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیس بوک گفته است، “انجام بهتر از کامل است.”

مقالات دیگر از  AllBusiness.com :

5. یک وب سایت عالی برای شرکت خود بسازید

شما باید زمان و تلاش خود را صرف ساختن یک وب سایت عالی برای کسب و کار خود کنید. سرمایه گذاران، مشتریان و شرکای احتمالی سایت شما را بررسی می کنند و شما می خواهید آنها را با یک محصول حرفه ای تحت تاثیر قرار دهید. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک وب سایت شرکتی عالی آورده شده است:

  • سایت های رقیب را بررسی کنید.
  • با طراحی یک قالب برای سایت خود شروع کنید.
  • با پنج یا شش سایت بیایید که می توانید با توسعه دهنده وب سایت خود به اشتراک بگذارید تا آنچه را که دوست دارید منتقل کنید.
  • مطمئن شوید که سایت برای موتورهای جستجو بهینه شده است (و در نتیجه احتمال اینکه زودتر در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود بیشتر است).
  • محتوای اصلی با کیفیت بالا تولید کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است.
  • مطمئن شوید که سایت به سرعت بارگذاری می شود.
  • آن را تمیز و ساده نگه دارید؛ به هم ریختگی بصری بازدیدکنندگان را از خود دور می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که یک توافقنامه شرایط استفاده و سیاست حفظ حریم خصوصی (و مطابق با قوانین GDPR اروپا) دارید.
  • نوارهای پیمایش را برجسته کنید.
  • یک نام دامنه به یاد ماندنی “.com” را تهیه و استفاده کنید.
  • سایت را از نظر بصری جالب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تماس با شما یا خرید محصول شما برای بازدیدکنندگان سایت آسان است.

6. مسیر آسانسور خود را کامل کنید

هدف “آسانسور” مقدمه ای مختصر و قانع کننده برای کسب و کار شما است. شما باید بتوانید با توجه به اینکه آیا به سرمایه گذاران، مشتریان، کارمندان، یا شرکای احتمالی پیشنهاد می کنید، کمی سطح آسانسور خود را تغییر دهید. در اینجا چند نکته برای توسعه و ارائه یک زمین آسانسور عالی آورده شده است:

  • قوی شروع کن
  • در تحویل خود مثبت و مشتاق باشید.
  • به یاد داشته باشید که تمرین باعث عالی می شود.
  • طول آن را تا 60 ثانیه حفظ کنید.
  • از استفاده از اصطلاحات تخصصی صنعتی خودداری کنید.
  • بیان کنید که چرا کسب و کار شما منحصر به فرد است.
  • مشکلی را که در حال حل آن هستید مطرح کنید.
  • دعوت به مشارکت یا وقفه توسط شنونده – این نشان می دهد که آنها علاقه مند و درگیر هستند.

7. قرارداد را با هم بنیانگذاران روشن کنید

اگر شرکت خود را با هم بنیانگذاران راه اندازی می کنید، باید زودتر در مورد جزئیات روابط تجاری خود به توافق برسید. انجام ندادن این کار به طور بالقوه می تواند مشکلات حقوقی قابل توجهی در مسیر ایجاد کند (نمونه خوبی از آن، دعوای حقوقی بدنام زاکربرگ/وینکلووس در فیس بوک است). به نوعی، قرارداد موسس را به عنوان شکلی از “قرارداد قبل از ازدواج” در نظر بگیرید. در اینجا شرایط معامله کلیدی وجود دارد که قرارداد کتبی موسس شما باید به آنها توجه کند:

  • تقسیم سهام بین مؤسسین چگونه است؟
  • آیا بر اساس مشارکت مستمر در کسب و کار، درصد مالکیت مشمول واگذاری است؟
  • نقش و مسئولیت بنیانگذاران چیست؟
  • در صورت خروج یکی از مؤسسین، آیا شرکت یا مؤسس دیگر حق بازخرید سهام آن مؤسس را دارند؟ به چه قیمتی؟
  • از هر موسس چقدر زمان تعهد به کسب و کار انتظار می رود؟
  • بنیانگذاران چه حقوقی (در صورت وجود) دارند؟ چگونه می توان آن را تغییر داد؟
  • تصمیمات کلیدی و تصمیمات روزمره کسب و کار چگونه باید گرفته شود؟ (با اکثریت آرا، رای به اتفاق آرا، یا تصمیمات خاص فقط در دست مدیرعامل است؟)
  • تحت چه شرایطی می توان یک موسس را به عنوان کارمند کسب و کار حذف کرد؟ (معمولاً این تصمیم هیئت مدیره است)
  • هر موسس چه دارایی یا پول نقدی را در کسب و کار مشارکت یا سرمایه گذاری می کند؟
  • فروش کسب و کار چگونه تصمیم گیری می شود؟
  • چه اتفاقی می افتد اگر یکی از بنیانگذاران انتظارات را بر اساس قرارداد موسس برآورده نکند؟ چگونه حل خواهد شد؟
  • هدف و چشم انداز کلی کسب و کار چیست؟
  • اگر یکی از بنیانگذاران بخواهد تجارت را ترک کند، آیا شرکت حق بازخرید سهام او را دارد؟ به چه قیمتی؟

8. شناسه مالیاتی دریافت کنید

در بیشتر موارد، شما باید یک شناسه مالیاتی از IRS برای شرکت خود دریافت کنید. این همچنین به عنوان “شماره شناسایی کارفرما” (EIN) شناخته می شود، و شبیه شماره تامین اجتماعی است، اما برای مشاغل. هنگام باز کردن حساب بانکی شرکت، بانک ها EIN شما را می خواهند. شما می توانید EIN را به صورت آنلاین  از طریق وب سایت IRS دریافت کنید.

در برخی ایالت ها، شناسه مالیاتی ایالتی نیز ممکن است ضروری باشد (به عنوان مثال، کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس به شناسه ایالتی نیاز دارند که می توان آن را به صورت آنلاین دریافت کرد).

9. یک سیستم حسابداری و حسابداری خوب راه اندازی کنید

شما باید یک سیستم حسابداری/حسابداری راه اندازی کنید تا امور مالی خود را پیگیری کنید – درآمد، هزینه ها، مخارج سرمایه ای، EBITDA، سود و زیان، و غیره. این برای درک وضعیت جریان نقدی کسب و کار شما و همچنین مالیات اهداف تشکیل پرونده

تعدادی راه حل نرم افزار آنلاین وجود دارد که می تواند در این زمینه مفید باشد، مانند QuickBooks ،  Zoho ، FreshBooks و Xero .

10. قبل از استخدام یک کارمند، یک بررسی جامع مرجع انجام دهید

بسیاری از کارفرمایان هنگام مصاحبه با نامزدهای شغلی یک بررسی محدود و ناقص مرجع انجام می دهند، که می تواند منجر به استخدام افرادی شود که قادر به انجام وظایف مورد نیاز خود نیستند یا با دیگران به خوبی کار نمی کنند. یک بررسی مرجع جامع شامل موارد زیر است:

  • تایید عناوین شغلی و تاریخ استخدام
  • تایید مدارک تحصیلی و تاریخ حضور در مدارس
  • تایید حقوق شروع و پایان
  • بررسی نقش و مسئولیت های شغلی قبلی
  • استعلام اینکه چرا متقاضی کارفرمای قبلی را ترک کرده است
  • گفتگو با سرپرستان قبلی در مورد نقاط قوت و ضعف متقاضی
  • پرس و جو در مورد توانایی متقاضی در ارتباط خوب با سایر کارمندان و مشتریان
  • پرس و جو در مورد توانایی متقاضی برای ایفای نقش جدید
  • پرس و جو در مورد مسائل وقت شناسی یا غیبت
  • بررسی مرجع با افراد دیگری که توسط متقاضی به عنوان مرجع ذکر نشده اند

هدف از این بررسی ها اطمینان از تناسب متقاضی با فرهنگ شرکت و اطمینان از اینکه در رزومه و درخواست استخدام خود صادق و دقیق بوده است، است. با این حال، این فرآیند به دقت توسط دولت فدرال (از طریق قانون گزارش دهی اعتبار منصفانه) و قوانین بسیاری از ایالت ها تنظیم می شود. عدم پیروی از فرآیند بسیار فنی می تواند منجر به شکایت دسته جمعی شود. مشاوره حقوقی را در نظر بگیرید و برای اطلاعات کلی، به بررسی های پیشینه EEOC مراجعه کنید: آنچه کارفرمایان باید بدانند .

همچنین ضروری است که همه کارمندان بالقوه درخواست استخدام را تکمیل کنند.

11. از فرم مناسب نامه پیشنهاد کارمند یا قرارداد استخدام استفاده کنید

توافقات شفاهی اغلب منجر به سوء تفاهم می شود. اگر قصد دارید یک کارمند بالقوه استخدام کنید، از یک پیشنهاد نامه با دقت پیش نویس استفاده کنید، که کارمند باید تشویق شود تا قبل از امضای آن را به دقت بررسی کند. برای مدیران ارشد، یک قرارداد کاری دقیق تر اغلب منطقی است. یک پیشنهاد نامه خوب یا توافق نامه کاری به موارد کلیدی زیر می پردازد:

  • عنوان شغلی و نقش کارمند
  • خواه کار تمام وقت باشد یا پاره وقت
  • زمانی که کار شروع خواهد شد
  • حقوق، مزایا و هرگونه پاداش احتمالی
  • این که آیا این موقعیت شغلی “به میل خود” است، به این معنی که هر یک از طرفین آزاد است که رابطه خود را در هر زمان و بدون مجازات خاتمه دهند (اگرچه کارفرمایان نمی توانند کارمندان را به دلایل ممنوعه قانونی، مانند تبعیض سنی یا انتقام از اتهامات آزار جنسی و غیره، خاتمه دهند. )
  • تاییدیه مبنی بر اینکه توافقنامه “به میل” نمی تواند تغییر کند مگر اینکه توسط یک افسر مجاز شرکت امضا شده باشد
  • تأییدیه مبنی بر اینکه کارمند نیاز به امضای قرارداد محرمانه و واگذاری اختراع جداگانه دارد (شرح زیر)
  • در صورت انتخاب شرکت، بیانیه ای مبنی بر اینکه هر گونه اختلاف بین طرفین صرفاً و منحصراً توسط داوری الزام آور محرمانه حل و فصل خواهد شد (همچنین در زیر مورد بحث قرار گرفته است)
  • هر نوع اختیار سهامی که باید به کارمند اعطا شود و شرایط هر گونه واگذاری (جزئیات معمولاً در یک قرارداد اختیار معامله جداگانه مشخص می شود)
  • سرپرستی که کارمند به او گزارش می دهد
  • زبان حفاظتی مبنی بر اینکه پیشنهاد نامه شامل توافق و درک کامل طرفین در رابطه با روابط کاری است و هیچ توافق یا مزیت دیگری مورد انتظار نیست (مگر اینکه مقررات اضافی در یک کتابچه راهنما ذکر شده باشد که در صورت لزوم باید به آن ارجاع داده شود. )

شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که کارمند و شرکت نامه، قرارداد محرمانه بودن و واگذاری اختراع، هر قرارداد اختیار معامله، و هر کاغذی در روز اول (مانند فرم IRS W-4 برای کسر مالیات و فرم I-9 که توسط قانون).

برای نمونه نامه پیشنهادی کارمند خوب، به 13 موضوع کلیدی استخدام برای شرکت های نوپا و تازه کار مراجعه کنید.

12. مطمئن شوید که همه کارکنان یک قرارداد محرمانه بودن و واگذاری اختراع را امضا می کنند

شرکت ها برای ارائه ایده ها، محصول کاری و اختراعاتی که ممکن است برای کسب و کار مفید باشد، به کارکنان پول می دهند. کارمندان به مقدار زیادی از اطلاعات محرمانه شرکت خود دسترسی دارند که می تواند بسیار ارزشمند باشد، به خصوص در شرکت های فناوری.

یکی از راه های اساسی برای محافظت از اطلاعات اختصاصی شرکت، استفاده از قرارداد محرمانگی و واگذاری اختراع است. این نوع قرارداد با مسائل مربوط به محرمانه بودن سروکار دارد، اما همچنین می‌تواند تضمین کند که ایده‌ها، محصول کاری و اختراعاتی که کارمند ایجاد می‌کند و مربوط به کسب‌وکار شرکت است، متعلق به شرکت است نه کارمند.

یک قرارداد خوب محرمانگی و واگذاری اختراع، نکات کلیدی زیر را پوشش می‌دهد:

  • کارمند نمی تواند بدون مجوز از هیچ یک از اطلاعات محرمانه شرکت به نفع یا استفاده خود یا به نفع دیگران استفاده کند یا افشا کند.
  • کارمند باید هر اختراع، ایده، اکتشاف و محصول کاری مرتبط با کسب و کار شرکت را که در طول دوره استخدام انجام می دهد، به سرعت به شرکت افشا کند.
  • شرکت صاحب چنین اختراعات، ایده ها، اکتشافات و محصول کاری است که کارمند باید آنها را به شرکت واگذار کند.
  • استخدام کارمند در شرکت هیچ گونه توافق یا وظیفه ای را که کارمند با شخص دیگری دارد نقض نمی کند و نخواهد داشت، همچنین کارمند نمی تواند اطلاعات محرمانه متعلق به دیگران را به شرکت فاش کند یا از طرف آن استفاده کند.
  • پس از پایان کار، کارمند باید تمام اطلاعات محرمانه و دارایی شرکت را بازگرداند.
  • در زمان شاغل بودن، کارمند با شرکت رقابت نخواهد کرد یا خدماتی را برای هیچ رقیب شرکت انجام نخواهد داد.
  • تعهدات محرمانه و واگذاری اختراع کارمند طبق قرارداد پس از خاتمه کار ادامه خواهد داشت.
  • این قرارداد به خودی خود هیچ تضمینی برای ادامه کار نیست.

سرمایه گذاران خطرپذیر و سایر سرمایه گذاران در استارتاپ ها انتظار دارند که ببینند همه کارمندان شرکت این نوع قراردادها را امضا کرده اند. در یک معامله M&A که در آن شرکت فروخته می شود، تیم بررسی دقیق خریدار نیز به دنبال این توافق نامه های امضا شده توسط همه کارکنان خواهد بود.

یک فرم نمونه از قرارداد محرمانگی و واگذاری اختراع کارکنان را می‌توانید در بخش فرم‌ها و توافق‌نامه‌ها در AllBusiness.com پیدا کنید .

به همین ترتیب، مناسب خواهد بود که کلیه مشاوران شرکت نیز قرارداد محرمانگی و واگذاری اختراع را امضا کنند. به مسائل کلیدی مربوط به محرمانگی و قراردادهای واگذاری اختراع با مشاوران مراجعه کنید.

13. اقداماتی را که باید برای محافظت از مالکیت معنوی خود بردارید در نظر بگیرید

مهم است که از مالکیت معنوی (IP) شرکت خود محافظت کنید. استارت‌آپ‌ها ممکن است وسوسه شوند که سرمایه‌گذاری در حفاظت از مالکیت معنوی را به تعویق بیندازند، هرگاه نسبت به به حداقل رساندن میزان سوختگی محتاط باشند. برای کسانی که تلاشی برای محافظت از مالکیت معنوی نکرده اند، این امر پیچیده و گران است. اغلب اوقات، استارت آپ ها با غفلت از محافظت از ایده ها و اختراعات خود، حقوق مالکیت معنوی را از دست می دهند.

برخی از تکنیک های ساده و مقرون به صرفه می توانند اضطراب را به حداقل برسانند، اما به محافظت از دارایی های اصلی کمک می کنند.

گاهی اوقات شرکت ها فکر می کنند که حفاظت از حق ثبت اختراع تنها راه محافظت از خود است. استارت آپ های فناوری اغلب ارزش مالکیت معنوی غیر ثبت اختراع را نادیده می گیرند. در حالی که پتنت ها می توانند فوق العاده ارزشمند باشند، لزوما تضمین نمی کند که محصول یک شرکت محصول خوبی است یا فروش خوبی خواهد داشت. اسرار تجاری، سیاست های امنیت سایبری، علائم تجاری و حق چاپ همگی می توانند انواع IP باشند که می توان از آنها محافظت کرد.

در اینجا خلاصه ای از انواع حفاظت از مالکیت معنوی موجود است:

  • ثبت اختراعات پتنت ها بهترین محافظتی هستند که می توانید برای یک محصول جدید دریافت کنید. یک حق اختراع به مخترع خود این حق را می دهد که از ساخت، استفاده یا فروش موضوع ثبت شده در ادعاهای ثبت اختراع توسط دیگران جلوگیری کند. مسائل کلیدی در تعیین اینکه آیا می‌توانید حق ثبت اختراع دریافت کنید عبارتند از: (1) فقط تجسم عینی یک ایده، فرمول یا محصول قابل ثبت است. (2) اختراع باید جدید یا بدیع باشد. (3) اختراع نباید قبلاً در یک نشریه چاپی ثبت شده یا شرح داده شده باشد. و (4) اختراع باید اهداف مفیدی داشته باشد. در ایالات متحده شما یک حق اختراع را از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده دریافت می کنید، اما این روند می تواند چندین سال طول بکشد و پیچیده باشد. شما معمولاً به یک وکیل ثبت اختراع نیاز دارید تا درخواست ثبت اختراع را برای شما تنظیم کند. نکته منفی اختراعات این است که دریافت آنها ممکن است گران باشد و چندین سال طول بکشد.
  • حق چاپ حق چاپ شامل آثار اصلی نویسندگی مانند هنری، کپی تبلیغاتی، کتاب، مقاله، موسیقی، فیلم، نرم افزار و غیره می شود. حق تکثیر به مالک حق انحصاری برای کپی برداری از اثر و تهیه آثار مشتق شده (مانند دنباله یا دنباله) می دهد. تجدید نظرها) بر اساس کار.
  • علائم تجاری حق علامت تجاری از ارزش نمادین یک کلمه، نام، نماد یا وسیله ای محافظت می کند که صاحب علامت تجاری برای شناسایی یا متمایز کردن کالاهای خود از کالاهای دیگران استفاده می کند. برخی از علائم تجاری معروف عبارتند از: علامت تجاری کوکاکولا، علامت تجاری American Express و علامت تجاری IBM. شما حقوق یک علامت تجاری را با استفاده واقعی از علامت در تجارت به دست می آورید. برای دریافت حقوق آن نیازی به ثبت علامت ندارید، اما ثبت فدرال مزایایی را ارائه می دهد. شما علامتی را در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ثبت می کنید.
  • علائم خدمات علائم خدماتی شبیه علائم تجاری هستند و برای شناسایی خدمات استفاده می شوند.
  • اسرار تجاری اسرار تجاری می تواند یک دارایی عالی برای استارت آپ ها باشد. آنها مقرون به صرفه هستند و تا زمانی که اسرار تجاری وضعیت محرمانه خود را حفظ کرده و از طریق محرمانه بودن آن ارزش کسب می کند، دوام دارند. حق اسرار تجاری به صاحب حق این امکان را می دهد که علیه هر کسی که یک توافق نامه یا رابطه محرمانه را نقض می کند، یا کسی که برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه سرقت می کند یا از ابزارهای نامناسب دیگر استفاده می کند، اقدام کند. اسرار تجاری می تواند از برنامه های کامپیوتری گرفته تا لیست مشتریان و فرمول کوکاکولا را شامل شود.
  • قراردادهای محرمانه اینها همچنین به عنوان توافق نامه های عدم افشا یا NDA نامیده می شوند. هدف از این قرارداد این است که به دارنده اطلاعات محرمانه (مانند یک محصول یا ایده تجاری) اجازه دهد تا آن را با شخص ثالث به اشتراک بگذارد. اما شخص ثالث موظف است اطلاعات را محرمانه نگه دارد و به هیچ وجه از آن استفاده نکند، مگر اینکه صاحب اطلاعات اجازه دهد. معمولاً استثنائات استانداردی برای تعهدات محرمانه وجود دارد (مثلاً اگر اطلاعات قبلاً در حوزه عمومی باشد). به عناصر کلیدی قراردادهای عدم افشا مراجعه کنید .
  • قرارداد محرمانه برای کارمندان و مشاوران هر کارمند و مشاور باید ملزم به امضای چنین قراردادی باشد، همانطور که در بالا بحث شد.
  • شرایط خدمات و سیاست حفظ حریم خصوصی اگر شرکتی هستید که کسب و کار خود را بر روی اینترنت انجام می‌دهید، مهم است که قراردادی با شرایط خدمات داشته باشید که کارهایی را که کاربران می‌توانند یا نمی‌توانند در وب‌سایت شما و با اطلاعات موجود در سایت شما انجام دهند، محدود می‌کند. سیاست حفظ حریم خصوصی شما ارتباط نزدیکی دارد، که مشخص می‌کند چه محافظت‌هایی از حریم خصوصی برای کاربران شما در دسترس است. قوانین جدید GDPR اروپا نیز ممکن است نیاز به رسیدگی داشته باشد.

14. به یک فروشنده قوی تبدیل شوید

اگر قرار است کسب و کار موفق شود، باید به یک فروشنده عالی تبدیل شوید. شما باید بیاموزید که چگونه کسب و کار خود را «فروش» کنید – نه تنها به مشتریان بلکه به سرمایه گذاران احتمالی و حتی به کارمندان بالقوه.

مهم است که مثبت، قابل اعتماد باشید و یاد بگیرید چگونه گوش دهید. شما باید سطح فروش خود را تمرین کنید، از افراد مختلف بازخورد دریافت کنید و سپس طرح خود را اصلاح کنید. حتی اگر به طور طبیعی برون گرا نیستید، باید اعتماد به نفس نشان دهید، پیگیری کنید و درخواست فروش کنید.

15. صورت های مالی و بودجه را درک کنید

مهم است که از هزینه های خود مراقبت کنید و یاد بگیرید که چگونه صورت های مالی و بودجه بندی را به طور کامل درک کنید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند زیرا کارآفرین نمی‌تواند هزینه‌های خود را تنظیم کند تا از کمبود نقدینگی جلوگیری کند. ایجاد یک بودجه دقیق و ماه به ماه بسیار مهم است و این بودجه باید مرتباً بررسی شود.

درک صورت های مالی به شما کمک می کند به سوالات سرمایه گذاران احتمالی پاسخ دهید. در اینجا برخی از سؤالات صورتهای مالی وجود دارد که می توانید از سرمایه گذاران انتظار داشته باشید:

  • پیش بینی های سه ساله این شرکت چیست؟
  • مفروضات کلیدی زیربنای پیش بینی های شما چیست؟
  • شرکت چقدر حقوق صاحبان سهام و بدهی جذب کرده است و ساختار سرمایه چگونه است؟
  • چه تامین مالی با سهام یا بدهی در آینده ضروری خواهد بود؟
  • چه مقدار از یک مجموعه اختیار خرید سهام برای کارمندان در نظر گرفته شده است؟
  • چه زمانی شرکت به سودآوری می رسد؟
  • تا زمانی که شرکت به سوددهی برسد، چقدر «سوزاندن» (زیان) رخ خواهد داد؟
  • اقتصاد واحد شما چیست؟
  • عواملی که رشد سریعتر را محدود می کنند چیست؟
  • معیارهای کلیدی که تیم مدیریت بر آنها تمرکز دارد چیست؟

16. تجارت خود را دیوانه وار بازاریابی کنید

برای موفقیت در تجارت، باید به طور مداوم بازار هدف خود را جذب، ایجاد و حتی آموزش دهید. اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی شما شامل موارد زیر است:

  • اصول سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) را بیاموزید تا افرادی که محصولات و خدمات شما را به صورت آنلاین جستجو می کنند ممکن است شما را نزدیک به بالای نتایج جستجو بیابند.
  • از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار خود (لینکدین، فیس بوک، توییتر، پینترست و غیره) استفاده کنید.
  • با نوشتن مقالات مهمان برای وب سایت های مرتبط، در بازاریابی محتوا شرکت کنید.
  • برای هر رویداد مهمی بیانیه مطبوعاتی صادر کنید.
  • به طور مداوم شبکه

17. از مشاوران و فریلنسرها برای تکمیل تیم خود استفاده کنید

در مراحل اولیه راه اندازی، احتمالاً می خواهید یک تیم کارمند کوچک برای به حداقل رساندن هزینه ها داشته باشید. یک راه خوب برای تکمیل تخصص تخصصی، استفاده از فریلنسرها یا مشاوران است. به این ترتیب، از پرداخت هزینه ها و مزایای کارکنان جلوگیری می کنید. و سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما در دسترسی به فریلنسرها کمک کنند، مانند Freelancer.com ، Guru.com ، و Upwork.com .

18. یک سرمایه گذار عالی داشته باشید

استارت‌آپ‌ها غالباً یک «پیچ دک» آماده می‌کنند تا شرکت خود را به فرشته‌های احتمالی یا سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر معرفی کنند. Pitch Deck معمولا از 15-20 اسلاید در یک ارائه پاورپوینت تشکیل شده است و برای نمایش محصولات، فناوری و تیم شرکت به سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

جذب سرمایه از سرمایه گذاران سخت و زمان بر است. بنابراین، بسیار مهم است که یک استارت‌آپ کاملاً به سرمایه‌گذاران خود کمک کند و داستانی جذاب و جالب را بیان کند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها هنگام ایجاد پلت‌فرم‌های سرمایه‌گذار خود، اشتباهات قابل اجتنابی مرتکب می‌شوند. در اینجا لیستی از بایدها و نبایدهای کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

زمین عرشه آیا

  • این عبارت را در پایین سمت چپ صفحه روی صفحه اصلی قرار دهید: «محرمانه و اختصاصی. حق چاپ توسط [نام شرکت]. [سال]. تمامی حقوق محفوظ است.”
  • بیننده را متقاعد کنید که چرا فرصت بازار زیاد است.
  • گرافیک ها و تصاویر جذاب بصری را در آن قرار دهید.
  • عرشه زمین را در قالب PDF برای سرمایه گذاران احتمالی قبل از جلسه ارسال کنید. سرمایه گذار را مجبور نکنید که آن را از Google Docs، Dropbox یا برخی از خدمات آنلاین دیگر دریافت کند، زیرا شما فقط مانعی برای سرمایه گذار ایجاد می کنید که واقعاً آن را می خواند.
  • برنامه‌ریزی کنید که یک نسخه نمایشی از محصول خود را به عنوان بخشی از ارائه حضوری داشته باشید.
  • یک داستان جذاب، به یاد ماندنی و جالب بگویید که نشان دهنده اشتیاق شما به تجارت باشد.
  • نشان دهید که چیزی فراتر از یک ایده دارید، و در توسعه محصول، جذب مشتری یا ثبت شرکای اولیه جذب شده اید.
  • صدایی برای سرمایه گذاران داشته باشید تا شما را به خاطر بسپارند.
  • از اندازه فونت، رنگ و سبک عنوان سرصفحه ثابت در سرتاسر اسلایدها استفاده کنید.

زمین عرشه انجام نمی شود

  • عرشه زمین را بیش از 15 تا 20 اسلاید طولانی نکنید (سرمایه گذاران دامنه توجه محدودی دارند). اگر احساس می‌کنید باید اطلاعات بیشتری اضافه کنید، آن را به عنوان پیوست اضافه کنید.
  • اسلایدهای پرکلام زیادی نداشته باشید.
  • جزئیات مالی بیش از حد را ارائه ندهید، زیرا می تواند در پیام بعدی ارائه شود.
  • سعی نکنید همه چیز را در اسلایدهای عرشه زمین بپوشانید. ارائه حضوری شما به شما فرصتی می دهد تا اطلاعات کلیدی را اضافه و برجسته کنید.
  • از اصطلاحات یا کلمات اختصاری زیادی استفاده نکنید که سرمایه گذار ممکن است بلافاصله متوجه نشود.
  • رقابت را دست کم نگیرید یا کوچک نکنید (و هرگز نگویید “ما هیچ رقابتی نداریم”).
  • ظاهر عرشه زمین خود را قدیمی نکنید. شما نمی خواهید در صفحه جلد تاریخ چند ماهه باشد (به همین دلیل است که من اصلاً از قرار دادن تاریخ در صفحه جلد اجتناب می کنم). و نمی‌خواهید اطلاعات یا معیارهایی در مورد کسب و کارتان وجود داشته باشد که قدیمی یا قدیمی به نظر برسند.
  • چیدمان ضعیف، گرافیک بد، یا «ظاهر و احساس» با کیفیت پایین نداشته باشید. به استخدام یک طراح گرافیک فکر کنید تا به میز خود ظاهر حرفه ای تری بدهد.

برای مشاوره بیشتر و نمونه طرح پیشنهادی، نگاه کنید به نحوه ایجاد یک طرح سرمایه‌گذار عالی برای استارت‌آپ‌هایی که به دنبال تامین مالی هستند.

19. ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید

در حالی که کتاب های کاملی در مورد این موضوع نوشته شده است، راه های کلیدی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما به شرح زیر است:

  • به گوگل، بینگ، یاهو یا سایر موتورهای جستجو برای ارسال ترافیک به شما (مانند برنامه Google Adwords) پرداخت کنید.
  • یک سایت عالی با محتوای بسیار با کیفیت و اصلی بسازید که برای موتورهای جستجو بهینه شده است.
  • یک برنامه رسانه اجتماعی هوشمند برای هدایت ترافیک از فیس بوک، توییتر، لینکدین و سایر سایت های رسانه اجتماعی رایگان داشته باشید.
  • لینک های سایت خود را از سایت های با کیفیت بالا دریافت کنید.

20. مطمئن شوید که کسی از قبل ایده جدید عالی شما را اختراع نکرده است

اگر ایده اختراع جدید عالی دارید، کارهای کلیدی که باید انجام دهید در اینجا آمده است:

  • کلمات کلیدی مرتبط با اختراع خود را در گوگل جستجو کنید.
  • اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده را در uspto.gov به صورت آنلاین جستجو کنید.
  • اگر چیزی پیش نیامد و می‌خواهید برای ایده خود حق ثبت اختراع بگیرید، یک وکیل ثبت اختراع استخدام کنید.

اما به اصلاح مفهوم اختراع ادامه دهید، زیرا نسخه 1 ایده شما احتمالاً می تواند از طریق نسخه 2 و نسخه 3 بهبود و ارتقا یابد.

21. در طرح کسب و کار زیاده روی نکنید

ارائه یک طرح تجاری برای فکر کردن به آنچه می خواهید برای توسعه محصول یا خدمات، بازاریابی، پیش بینی های مالی و موارد دیگر انجام دهید مفید است. و سپس باید از مشاوران تجاری و مالی قابل اعتماد دریافت کنید. اما با یک طرح تجاری 50 صفحه ای زیاده روی نکنید. در واقعیت، بسیاری از استارت آپ ها باید با توسعه کسب و کار از برنامه خود منحرف شوند.

22. سرمایه ایمن برای تامین مالی کسب و کار خود

در اینجا خلاصه ای از موثرترین منابع سرمایه تجاری آورده شده است:

یکی از بزرگترین اشتباهات استارتاپ ها عدم جذب سرمایه کافی است.

23. تعیین کنید که به کدام مجوزها، مجوزها یا ثبت نام برای کسب و کار خود نیاز دارید

بسته به ماهیت کسب و کار، ممکن است به مجوزها، مجوزها یا مقررات زیر نیاز داشته باشید:

  • مجوزهای مورد نیاز برای مشاغل تحت نظارت (هوایی، کشاورزی، الکل و غیره)
  • مجوز یا مجوز مالیات بر فروش
  • مجوزهای مشاغل خانگی
  • مجوزها یا مجوزهای تجاری شهر و شهرستان
  • مجوز منطقه بندی
  • مجوز فروشنده
  • مجوزهای بخش بهداشت (مانند یک رستوران)
  • شناسه مالیاتی/کارفرمای فدرال و ایالتی

24. کتاب ها و سوابق مناسب برای کسب و کار خود تنظیم کنید

شما باید چندین کتاب و سوابق برای کسب و کار خود نگه دارید، از جمله:

  • صورتهای مالی (P&L، ترازنامه، جریان نقدی)
  • سوابق کارمندان
  • صورتجلسه و موافقت هیئت مدیره و سهامداران
  • دفتر سهام و اختیار معامله
  • پرونده ها و سوابق مالیاتی (درآمد فدرال، ایالتی و محلی، فروش و مالیات بر دارایی)
  • پرونده های وزیر امور خارجه (گواهی تاسیس، پرونده های سالانه و غیره)
  • فاکتورها و قراردادها
  • حساب های بانکی
  • سوابق طلبکار

25. استارتاپ خود را به درستی بیمه کنید

اگر قصد دارید زمان و تلاش زیادی را برای راه اندازی یک کسب و کار انجام دهید، باید با خرید پوشش بیمه ای مناسب از آن محافظت کنید.

اولین سفارش شما باید تعیین نیازهای بیمه ای خاص خود بر اساس ماهیت کسب و کار شما باشد. از خود بپرسید که چه خطراتی باید پوشش داده شود و چه میزان پوشش کافی خواهد بود. سپس ارائه دهندگان بیمه یا کارگزاران بیمه را پیدا و ارزیابی کنید تا مشخص کنید کدام شرکت ها انواع پوشش های متناسب با نیازهای شما را انجام می دهند.

هنگام خرید بیمه، شما می خواهید به این نوع سوالات کلیدی پاسخ دهید:

  • کسرها چیست؟
  • آیا محدودیت های پوشش به اندازه کافی بالاست؟
  • چه موارد یا اتفاقاتی از پوشش مستثنی هستند؟
  • آیا در پوشش شکافی وجود دارد؟

در اینجا لیستی از انواع بیمه ای که ممکن است برای کسب و کار شما مناسب باشد آورده شده است:

  • بیمه مسئولیت عمومی
  • بیمه مسئولیت محصول
  • بیمه مسئولیت حرفه ای
  • بیمه اموال
  • بیمه غرامت کارگر
  • بیمه D&O (مدیران و افسران).
  • بیمه درمانی برای کارکنان
  • بیمه وقفه کسب و کار
  • بیمه خودروهای تجاری
  • بیمه نقض داده / امنیت سایبری
  • بیمه عمر مرد کلیدی

26. تعیین نحوه تقسیم سهام بین بنیانگذاران استارتاپ

هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد که چگونه حقوق صاحبان سهام باید بین بنیانگذاران یک شرکت تقسیم شود. اما همه افراد درگیر باید در مورد این موضوع بحث کنند و در ابتدا به توافق برسند تا بعداً از سوء تفاهم جلوگیری شود. اگر شما بنیانگذار اصلی و مغز پشت این ایده هستید، می توان استدلال خوبی برای مالکیت بیش از 50٪ داشت. تقسیم باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • ارزش نسبی مشارکت های بنیانگذاران
  • تخصیص به مشارکت مستمر در تجارت بستگی دارد (شما نمی خواهید 25٪ از شرکت را به کسی بدهید که بعد از چند ماه آن را ترک می کند)
  • مقدار زمانی که باید به تجارت متعهد شود
  • غرامت نقدی که باید به عنوان کارمند پرداخت شود
  • این که آیا بنیانگذاران به عنوان سرمایه گذاری در کسب و کار به صورت نقدی مشارکت خواهند داشت یا خیر
  • اینکه آیا یک نفر می خواهد کنترل خود را بر تصمیم گیری حفظ کند

27. این نکات کلیدی در مورد جستجوی تامین مالی با سرمایه خطرپذیر را بدانید

استارت‌آپ‌هایی که به دنبال تأمین مالی هستند، اغلب به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) روی می‌آورند که می‌توانند سرمایه را تأمین کنند. کمک استراتژیک؛ معرفی به مشتریان، شرکا و کارمندان بالقوه؛ و خیلی بیشتر.

تأمین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر به راحتی به دست نمی آید یا بسته می شود. اگر کارآفرینان فرآیند، شرایط معامله پیش‌بینی‌شده و مسائل بالقوه‌ای را که به وجود می‌آیند را درک کنند، برای دریافت منابع مالی VC آمادگی بیشتری خواهند داشت.

برای درک فرآیند به دست آوردن تامین مالی VC، مهم است که بدانید سرمایه گذاران خطرپذیر معمولاً تلاش های سرمایه گذاری خود را با استفاده از یک یا چند مورد از معیارهای زیر متمرکز می کنند:

  • بخش های صنعت خاص (نرم افزار، رسانه های دیجیتال، نیمه هادی ها، موبایل، SaaS، بیوتکنولوژی، دستگاه های تلفن همراه و غیره)
  • مرحله شرکت (دوره های مرحله اولیه یا سری A، یا دورهای مرحله بعدی با شرکت هایی که درآمد و کشش معنی داری به دست آورده اند)
  • محل شرکت (به عنوان مثال، سانفرانسیسکو/سیلیکون ولی، نیویورک و غیره)

قبل از نزدیک شدن به یک سرمایه گذار خطرپذیر، سعی کنید بدانید که آیا تمرکز او با شرکت شما و مرحله توسعه آن همخوانی دارد یا خیر.

دومین نکته کلیدی که باید درک کرد این است که VC ها غرق فرصت های سرمایه گذاری می شوند، بسیاری از آنها از طریق ایمیل های ناخواسته – تقریباً همه آن ایمیل های ناخواسته نادیده گرفته می شوند. بهترین راه برای جلب توجه یک VC این است که از طریق یک همکار قابل اعتماد، کارآفرین یا وکیل دوستدار VC، یک معرفی گرم داشته باشید.

یک استارتاپ باید یک “پیچ آسانسور” خوب (همانطور که در نقطه 6 مورد بحث قرار گرفت) و یک سکوی سرمایه گذار قوی (همانطور که در نقطه 18 مورد بحث قرار گرفت) برای جلب علاقه یک VC داشته باشد.

استارت‌آپ‌ها همچنین باید درک کنند که فرآیند سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد – فقط ملاقات با مدیر یک شرکت VC ممکن است هفته‌ها طول بکشد. پیگیری با جلسات و گفتگوهای بیشتر؛ پس از ارائه به همه شرکای صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر؛ به دنبال آن صدور و مذاکره یک برگه مدت، با دقت مستمر؛ و در نهایت تهیه پیش نویس و مذاکره توسط وکلا در دو طرف اسناد حقوقی متعدد برای اثبات سرمایه گذاری.

VCها معمولاً می‌خواهند ببینند که کسب‌وکار شما تا حدی پیشرفت کرده و در بازار مورد توجه قرار گرفته است. آنها معمولاً برای یک شرکت در مراحل اولیه یا فقط یک ایده سرمایه گذاری نمی کنند. برای آن، بهتر است به دنبال سرمایه گذاران فرشته باشید.

بیشتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر با امضای NDA موافقت نمی‌کنند، بنابراین به خود زحمت نخواهید داد.

برای یک مقاله جامع در مورد فرآیند تامین مالی سرمایه خطرپذیر، به راهنمای تامین مالی سرمایه خطرپذیر برای استارت‌آپ‌ها مراجعه کنید.

28. به قراردادهای تجاری خود توجه کنید

قراردادهای تجاری قراردادهای کتبی الزام آور قانونی بین دو یا چند طرف هستند. آنها بخش مهمی از تجارت هستند و چنین توافقاتی باید با دقت ایجاد و/یا مذاکره شوند.

در حالی که کسب‌وکارهای کوچک‌تر اغلب بر اساس توافق‌های غیررسمی دست دادن یا تفاهم‌های ناگفته کسب و کار خود را انجام می‌دهند، هر چه بیشتر در معرض خطر باشد، امضای قرارداد ضروری‌تر است. قرارداد به عنوان قوانینی عمل می کند که باید توسط هر دو طرف رعایت شود. به هر یک از طرفین این فرصت را می دهد که:

  • تمام تعهداتی که از آنها انتظار می رود انجام دهند را شرح دهید.
  • تمام تعهداتی را که از طرف دیگر (یا طرفین) انتظار دارند انجام دهد، توضیح دهید.
  • هر گونه تعهد را محدود کنید.
  • پارامترهایی مانند بازه زمانی را تنظیم کنید که در آن شرایط قرارداد رعایت شود.
  • شرایط فروش، اجاره یا اجاره را تنظیم کنید.
  • شرایط پرداخت را تعیین کنید.
  • تمام خطرات و مسئولیت های طرفین را به وضوح مشخص کنید.

قرارداد در اصل یک جلسه مکتوب ذهن است. در حالی که معمولاً توسط یک طرف تهیه می‌شود و نیازها و الزامات آن طرف را تامین می‌کند و از آن‌ها در برابر بیشتر (اگر نه همه) تعهدات محافظت می‌کند، در ابتدا باید به عنوان یک کار در حال پیشرفت در نظر گرفته شود که با مشارکت هر یک از طرفین تغییر می‌کند و رشد می‌کند. به امضا، پس از آن تبدیل به یک سند رسمی می شود. “ملاحظه”، خواه پولی باشد یا قولی برای انجام کار یا ارائه خدمات در تاریخ معین، ریشه یک قرارداد است.

اصطلاح “قرارداد استاندارد” بیشتر افسانه است تا واقعیت، و اغلب افراد به سادگی بدون خواندن یا مذاکره در مورد شرایط قرارداد، روی خط نقطه چین امضا می کنند. یک استارتاپ باید مطمئن شود که با تمام شرایط قرارداد راحت است و بسته به پویایی معامله، تقریباً هر شرطی قابل مذاکره است.

در نظر گرفتن، جبران خسارت، حقوق مالکیت، مسئولیت و ریسک، همه مواردی هستند که باید به دقت بیان شوند. شما باید از یک وکیل واجد شرایط و با تجربه در قراردادها کمک بگیرید تا مطمئن شوید که هر یک از این زمینه ها را به شیوه ای واضح پوشش داده اید.

خود قرارداد باید مشخص کند که چگونه باید اجرا شود و اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، چه اقداماتی را می توان انجام داد. داشتن یک شرط داوری الزام آور محرمانه برای حل هر گونه اختلاف، اغلب به نفع کسب و کارهای کوچکتر است.

قراردادهای کلیدی که یک استارت آپ باید به عنوان شکل خاص خود از «قرارداد استاندارد» (که به نفع استارت آپ تنظیم شده است) داشته باشد عبارتند از:

  • قرارداد فروش یا خدمات
  • توافقنامه مجوز
  • پیشنهاد نامه به کارمندان
  • قرارداد مشاوره با هر پیمانکار مستقل (شما می خواهید مطمئن شوید که حقوق مالکیت معنوی برای هر چیزی که برای کسب و کار شما ایجاد می کنند را دارید)
  • قرارداد محرمانگی و واگذاری اختراع برای کارکنان و پیمانکاران مستقل
  • توافقنامه عدم افشاء

10 قرارداد کلیدی برای کسب و کارهای کوچک و در حال رشد را ببینید .

29. اگر قصد دارید فضای اداری را برای کسب و کار خود اجاره کنید، روی این مسائل کلیدی تمرکز کنید

اجاره فضای اداری یکی از بزرگترین هزینه هایی است که یک استارت آپ می تواند متحمل شود. مذاکره در مورد بهترین اجاره ممکن می تواند در شرکت شما پول نقد کافی برای استخدام چند کارمند دیگر یا راه اندازی یک کمپین بازاریابی جدید ذخیره کند.

به خاطر داشته باشید که توانایی شما برای مذاکره در مورد اجاره دفتر به میزان اهرمی که دارید بستگی دارد. مشقت را بنویس. آیا شرکت های دیگر برای همین فضا رقابت می کنند؟ آیا این فضا برای مدت طولانی خالی است؟ عواملی مانند اینها ممکن است به معنای تفاوت بین شما در تماس با شما یا اصرار مالک بر شرایط سخت در طول فرآیند اجاره باشد.

از آنجایی که هیچ اجاره ای استاندارد نیست، در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که به شما کمک می کند کمی بیشتر در مورد اجاره نامه آگاه شوید و در مورد اجاره نامه اداری مطلوب برای استارتاپ خود مذاکره کنید:

  • طول مدت اجاره. مالکان معمولاً مایل به دادن امتیاز برای اجاره های بلند مدت هستند. با این حال، نیازهای شرکت شما ممکن است تغییر کند و اگر تقاضا برای فضا متعاقباً کاهش یابد، ممکن است خود را در یک اجاره نامه برای یک فضای اداری بسیار کوچک، خیلی بزرگ یا با اجاره ای بالاتر از بازار قرار دهید. سعی کنید یک اجاره کوتاه مدت با گزینه های تمدید مذاکره کنید – برای مثال اجاره دو ساله با گزینه تمدید دو ساله به جای اجاره چهار ساله.
  • بهبود مستاجر فضای جدید شما ممکن است نیاز به برخی بهبودها یا تغییرات داشته باشد (یک کار رنگ آمیزی جدید، فرش جدید، یک پیکربندی مجدد فضا). اینکه کدام طرف برای این بهبودها هزینه خواهد کرد بستگی به تنگنای بازار فضای اداری تجاری در شهر شما دارد. اکثر قراردادهای اجاره تصریح می کنند که مستاجر نمی تواند بدون رضایت صاحبخانه هیچ تغییر یا بهبودی انجام دهد. بندی را بخواهید که بگوید با رضایت صاحبخانه می توانید تغییرات یا اصلاحاتی انجام دهید و رضایت به طور غیرمنطقی رد، تأخیر یا مشروط نخواهد شد. اغلب، شما می توانید در مورد «کمک هزینه بهبود مستاجر» مذاکره کنید، که مبلغ توافق شده ای است که صاحبخانه برای بهبودها و تغییراتی که می خواهید انجام دهید، ارائه می دهد.
  • افزایش اجاره و اجاره. برخی از صاحبخانه ها برای یک یا دو ماه اول اجاره بها اجاره می دهند. اجاره ثابت در اجاره های بلندمدت نسبتا نادر است. گاهی اوقات مالکان بر افزایش سالانه بر اساس درصد افزایش در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اصرار دارند. اگر صاحبخانه شما بر افزایش اجاره بها اصرار دارد، سعی کنید افزایش اجاره بها CPI را ترتیب دهید که حداقل در دو سال اول دوره شروع نشود. سپس سعی کنید برای میزان افزایش هر سال سقفی در نظر بگیرید. اگر مجبورید با بند افزایش اجاره بها زندگی کنید، سعی کنید در مورد افزایش ثابت از پیش تعیین شده مذاکره کنید. به عنوان مثال، اجاره ماهیانه 5000 دلار در سال اول که تنها به 5200 دلار در ماه در سال دوم و 5400 دلار در ماه در سال سوم افزایش می یابد.
  • تعمیرات، بهبود و تعویض. حواستان به بندی باشد که می گوید در پایان اجاره باید محل را به حالت اولیه بازگردانید. سعی کنید در موردی مذاکره کنید که بیانگر موارد زیر باشد: «محل در پایان مدت اجاره با همان شرایط ابتدای اجاره به مالک مسترد خواهد شد، به استثنای (1) فرسودگی عادی، (2) خسارت. در اثر آتش سوزی و تلفات غیرقابل اجتناب بدون تقصیر مستاجر، و (3) تغییراتی که قبلاً توسط موجر تأیید شده است.»
  • واگذاری و اجاره فرعی. شرکت‌های نوپا باید انعطاف‌پذیری کافی در بند واگذاری و اجاره فرعی داشته باشند تا امکان ادغام، سازمان‌دهی مجدد و تغییرات مالکیت سهام را فراهم کنند. مراقب بندی باشید که می گوید تغییر در بیش از 50 درصد سهام شرکت، واگذاری تلقی می شود که بدون تایید قبلی صاحبخانه ممنوع است. همانطور که شرکت شما رشد می کند و افراد جدید روی آن سرمایه گذاری می کنند، این بند می تواند به طور ناخواسته فعال شود.
  • سعی کنید از مفاد اجاره یک طرفه خودداری کنید. مالکان از قراردادهای اجاره استفاده می کنند که می تواند بسیار یک طرفه باشد. مواظب باشید و در مورد این نوع مفاد که به شدت برای صاحبخانه مطلوب هستند مذاکره کنید:
    • به صاحبخانه این حق داده می شود که بدون محدودیت هزینه های عملیاتی افزایش یافته ای مانند مالیات بر دارایی، تعمیرات ساختمان یا حق بیمه را به مستاجر واگذار کند.
    • صاحبخانه سعی می کند محل را “همانطور که هست” اجاره کند یا سعی می کند مسئولیت رعایت قوانین زیست محیطی (مثلاً مسائل مربوط به آزبست) یا قانون آمریکایی های دارای معلولیت را از خود سلب کند.
    • مالک سعی می کند که مستاجر را ملزم به پرداخت هرگونه افزایش مالیاتی ناشی از فروش ملک کند.
    • مالک سعی می کند حق فسخ اجاره را در صورت صلاحدید مالک برای خود محفوظ نگه دارد.
    • مالک سعی می کند امکان اجاره یا واگذاری را ممنوع کند.
    • مالک بر تضمین شخصی سهامداران کلیدی شرکت اصرار دارد.
  • استفاده از یک کارگزار مستاجر را در نظر بگیرید. یک کارگزار مستاجر خوب می تواند ارزشمند باشد و بهترین منافع شرکت شما را نشان دهد. او به شما در بازار فعلی آموزش می دهد. مکان هایی را پیدا کنید که با پارامترهای اعلام شده شما مطابقت دارند. برای مشاهده این فضاهای موجود، تور ترتیب دهید و شما را همراهی کنید. و سپس نامه های پیشنهادی را آماده کنید و با صاحبخانه ها برای تمام فضاهایی که برای شرکت شما بهترین کار را دارند، مذاکره کنید.

نحوه مذاکره در مورد بهترین اجاره دفتر برای راه اندازی خود را ببینید .

30. در مورد رقابت خود به طور کامل تحقیق کنید

اطمینان حاصل کنید که به طور کامل در حال تحقیق در مورد محصولات یا خدمات رقابتی هستید و از پیشرفت ها و اطلاعیه های جدید رقبای خود مطلع باشید. یکی از راه‌های انجام این کار، راه‌اندازی یک هشدار Google است تا زمانی که اطلاعات جدیدی درباره آن شرکت‌ها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود، به شما اطلاع دهد.

انتظار داشته باشید که سرمایه گذاران احتمالی در شرکت شما سوالاتی در مورد رقبای شما بپرسند. هر کارآفرینی که بگوید “ما رقیب نداریم” مشکل اعتبار خواهد داشت. بنابراین این سوالات سرمایه گذاران را پیش بینی کنید:

  • رقبای اصلی شرکت چه کسانی هستند؟
  • آن رقبا چه کششی کسب کرده اند؟
  • چه چیزی به شرکت شما مزیت رقابتی می دهد؟
  • در مقایسه با این شرکت های دیگر، چگونه از نظر قیمت، ویژگی ها و عملکرد رقابت می کنید؟
  • موانع ورود به بازار شما چیست؟

31. اگر به دنبال سرمایه گذاری فرشته هستید، این نکات مهم را بدانید

در بررسی یک سرمایه گذاری آینده نگر، سرمایه گذاران فرشته به ویژه به موارد زیر توجه می کنند:

  • کیفیت، اشتیاق، تعهد و تجربه بنیانگذاران
  • فرصت بازار در حال بررسی است و پتانسیل رشد شرکت بسیار بزرگ است
  • یک طرح تجاری کاملاً فکر شده و شواهد اولیه از کشش اولیه تجارت
  • مالکیت معنوی یا فناوری جالب
  • یک ارزش گذاری معقول برای شرکت
  • این احتمال وجود دارد که شرکت بتواند در آینده در صورت پیشرفت، منابع مالی بیشتری را تامین کند

سرمایه گذاران فرشته می خواهند در ابتدا موارد زیر را از یک استارتاپ ببینند:

  • زمین آسانسور به وضوح برای کسب و کار
  • خلاصه اجرایی یا طرح سرمایه گذار
  • نمونه اولیه یا مدل کاری محصول یا خدمات شرکت
  • پذیرندگان، مشتریان یا شرکای اولیه

راه های مختلفی برای یافتن سرمایه گذاران فرشته وجود دارد، از جمله:

  • فرشته لیست
  • سرمایه گذاران خطرپذیر
  • بانکداران سرمایه گذاری
  • وکلا
  • حسابداران
  • سایر کارآفرینان
  • سایت های تامین مالی جمعی مانند Kickstarter و Indiegogo

بهترین راه برای یافتن یک سرمایه گذار فرشته از طریق یک معرفی گرم از سوی یک همکار یا دوست یک فرشته است. استفاده از LinkedIn برای اطمینان از ارتباطات متقابل می تواند مفید باشد.

سرمایه گذاری فرشته: 20 چیزی که کارآفرینان باید بدانند را ببینید .

32. برای جذب و ایجاد انگیزه در کارکنان، یک طرح اختیار سهام را در نظر بگیرید

طرح‌های اختیار معامله یک روش بسیار محبوب برای جذب، ایجاد انگیزه و حفظ بهترین کارمندان است، به‌ویژه زمانی که شرکت قادر به پرداخت حقوق بالا نیست. یک طرح اختیار سهام به شرکت این امکان را می دهد که اختیار سهام را به کارمندان، افسران، مدیران، مشاوران و مشاوران اعطا کند و به این افراد اجازه می دهد در هنگام اعمال اختیار، سهام شرکت را خریداری کنند.

طرح‌های اختیار سهام به کارمندان اجازه می‌دهد تا در موفقیت شرکت سهیم شوند بدون اینکه نیازی به خرج کردن پول نقد گرانبها توسط یک کسب‌وکار نوپا داشته باشند. در واقع، طرح‌های اختیار سهام در واقع می‌توانند سرمایه‌ای را به یک شرکت کمک کنند، زیرا کارکنان هزینه اعمال اختیارات خود را پرداخت می‌کنند.

نقطه ضعف اولیه طرح‌های اختیار سهام برای شرکت، کاهش احتمالی حقوق صاحبان سهام دیگر زمانی است که کارکنان اختیار خرید سهام خود را اعمال می‌کنند. برای کارمندان، نقطه ضعف اصلی گزینه های سهام در یک شرکت خصوصی – در مقایسه با پاداش نقدی یا غرامت بیشتر – کمبود نقدینگی است. تا زمانی که شرکت برای سهام خود بازار عمومی ایجاد نکند یا خریداری نشود، اختیارات معادل سود نقدی نخواهد بود. و اگر شرکت بزرگ‌تر نشود و سهام آن با ارزش‌تر نشود، گزینه‌ها ممکن است در نهایت بی‌ارزش شوند.

هزاران نفر از طریق گزینه های سهام خود میلیونر شده اند (فیس بوک یکی از نمونه های معروف است)، که این شکل از مزایا را برای کارمندان آینده بسیار جذاب کرده است. موفقیت چشمگیر برخی از شرکت‌های دره سیلیکون و ثروت اقتصادی ناشی از آن کارکنانی که اختیار خرید سهام را در اختیار داشتند، برنامه‌های اختیار سهام را به ابزار انگیزشی قدرتمندی برای کارمندان تبدیل کرده است تا در جهت موفقیت بلندمدت شرکت تلاش کنند.

در اینجا یک توضیح کلی در مورد نحوه اعطای اختیار سهام و اعمال آن آورده شده است:

  • شرکت XYZ، کارمند جان اسمیت را استخدام می کند.
  • به عنوان بخشی از بسته استخدامی خود، XYZ به جان این اختیار را می دهد که 80000 سهم از سهام عادی XYZ را به قیمت 25 سنت به ازای هر سهم (ارزش بازار منصفانه یک سهم از سهام عادی XYZ در زمان اعطا) خریداری کند.
  • این گزینه‌ها مشمول یک دوره چهار ساله انحصاری با یک سال انحصار صخره هستند، به این معنی که جان باید یک سال در XYZ کار کند قبل از اینکه حق استفاده از 20000 گزینه را داشته باشد. سپس 60000 گزینه باقیمانده با نرخ 1/36 در ماه در طول 36 ماه آینده استخدام او واگذار می شود.
  • اگر جان شرکت را ترک کند یا قبل از پایان سال اول خود اخراج شود، هیچ یک از گزینه ها به او نمی رسد.
  • پس از اینکه گزینه‌های اختیاری او «تخصیص» شدند (قابل اعمال شدن)، او این اختیار را دارد که سهام را با ۲۵ سنت برای هر سهم بخرد، حتی اگر ارزش سهام به‌طور چشمگیری افزایش یافته باشد.
  • پس از چهار سال ادامه کار، تمام 80000 سهام اختیاری وی در اختیار وی قرار می گیرد.
  • XYZ موفق می شود و به بورس می رسد و سهام آن به ازای هر سهم 20 دلار معامله می شود.
  • جان اختیارات خود را اعمال می کند و 80000 سهم را به قیمت 20000 دلار (80000 x 25 سنت) می خرد.
  • جان برمی گردد و همه 80000 سهام خود را به قیمت 1.6 میلیون دلار (80000 برابر 20 دلار برای هر سهم که در بازار عمومی معامله می شود) می فروشد و سود کلانی معادل 1580000 دلار بدست می آورد.

برای یک مقاله جامع در مورد این موضوع، به نحوه عملکرد گزینه های سهام کارکنان در شرکت های نوپا مراجعه کنید.

33. بر ارائه خدمات استثنایی به مشتریان تمرکز کنید

شرکت هایی مانند Zappos و Virgin America بسیار موفق شدند زیرا آنها بر ارائه خدمات و پشتیبانی عالی به مشتریان تمرکز کردند. شما می خواهید مشتریان اولیه شما به دوستان و همکاران خود ارجاع دهند و ستایش کنند. از مشتریان خود شخصاً از طریق ایمیل تشکر کنید. مایل بیشتر بروید تا قدردانی خود را نشان دهید.

34. یک وکیل باتجربه راه اندازی استخدام کنید

شما به یک وکیل کسب و کار باهوش برای شرکت خود نیاز دارید، وکیلی که به طور منظم بسیاری از کارآفرینان دیگر را تشکیل داده و به آنها مشاوره داده باشد و در استارتاپ ها متخصص باشد. یک وکیل با تجربه می تواند به شما کمک کند:

  • گنجاندن
  • با هر یک از بنیانگذاران قرارداد ببندید
  • قراردادهای کلیدی را برای کسب و کار آماده کنید
  • یک طرح اختیار سهام برای کارمندان تنظیم کنید
  • شما را از طریق مین های زمینی بالقوه منابع انسانی راهنمایی می کند
  • نامه های پیشنهادی حفاظتی را برای کارمندان آینده آماده کنید
  • به شما کمک می کند تا در مورد شرایط با سرمایه گذاران احتمالی مذاکره کنید
  • تعهدات قانونی احتمالی خود را محدود کنید
  • از ایده ها و اختراعات خود محافظت کنید (از طریق حق چاپ، حق ثبت اختراع، و توافق نامه های عدم افشا)

در یک تلاش نادرست برای صرفه جویی در هزینه ها، کسب و کارهای نوپا اغلب مشاوران حقوقی بی تجربه را استخدام می کنند. بنیانگذاران به جای صرف پول لازم برای استخدام مشاور حقوقی شایسته، اغلب وکلایی را استخدام می کنند که دوستان، اقوام یا دیگرانی هستند که تخفیف های زیادی در هزینه ها ارائه می دهند. با انجام این کار، بنیانگذاران از مشاوره مشاوران حقوقی با تجربه که به طور بالقوه می تواند به آنها کمک کند تا از بسیاری از مشکلات جدی حقوقی اجتناب کنند، خودداری می کنند.

توصیه هایی برای وکلا از سایر کارآفرینان و سرمایه گذاران خطرپذیر دریافت کنید. مطمئن شوید که رابطه خوبی با وکیل دارید. قبل از تصمیم گیری نهایی با چندین وکیل بالقوه ملاقات کنید (اولین جلسات باید رایگان باشند). و 10 اشتباه بزرگ حقوقی استارت‌آپ‌ها را بررسی کنید.

35. با صحبت کردن در جمع راحت باشید

توانایی برقراری ارتباط موثر می‌تواند برای جذب مشتریان، الهام بخشیدن به کارمندان و جلب سرمایه‌گذاران برای افزایش سرمایه حیاتی باشد. اکثر مردم در سخنرانی عمومی خیلی خوب نیستند و حتی بسیاری از آن می ترسند. شما باید برای غلبه بر این ترس تلاش کنید. برای بهبود مهارت های سخنرانی در جمع خود، با یک مربی صحبت در جمع یا کسب و کار کار کنید. برخی از شناخته شده ترین کارآفرینان، مانند استیو جابز، بنیانگذار اپل، به عنوان سخنرانان عمومی بزرگ شناخته شده بودند.

مقالات مرتبط در AllBusiness:

کپی رایت © توسط Richard D. Harroch. تمامی حقوق محفوظ است.

ریچارد دی. هاروچ لینکدین . مدیر عامل و رئیس جهانی M&A در VantagePoint Capital Partners، یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بزرگ در منطقه سانفرانسیسکو است. تمرکز او بر روی شرکت های اینترنتی، رسانه های دیجیتال و نرم افزار است و بنیانگذار چندین شرکت اینترنتی بود. مقالات او به صورت آنلاین در فوربس، فورچون، ام اس ان، یاهو، فاکس بیزینس و آل بیزینس دات کام منتشر شده است. ریچارد نویسنده چندین کتاب در مورد استارت‌آپ‌ها و یکی از نویسندگان پوکر برای ساختگی‌ها و ادغام‌ها و اکتساب‌های شرکت‌های خصوصی (بلومبرگ) و یک کتاب پرفروش وال استریت ژورنال درباره کسب‌وکارهای کوچک است. او همچنین یک شریک شرکتی و M&A در شرکت حقوقی Orrick، Herrington & Sutcliffe بود، با تجربه در استارت‌آپ‌ها، ادغام و ادغام، و سرمایه‌گذاری خطرپذیر. او در بیش از 200 تراکنش M&A و 250 تامین مالی راه اندازی شرکت داشته است.

این مقاله در اصل در AllBusiness.com منتشر شده است. تمام مقالات ریچارد هاروچ را بخوانید .