• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

آینده پژوهی

  • خانه
  • بلاگ
  • آینده پژوهی
  • زندگی نامه های آینده به عنوان روشی خلاقانه برای چشم انداز در آموزش

زندگی نامه های آینده به عنوان روشی خلاقانه برای چشم انداز در آموزش

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی آینده پژوهی
  • تاریخ تیر 13, 1401
  • نظرات 0 نظر
مشاور کسب و کار چیست؟

زندگی نامه های آینده به عنوان روشی خلاقانه برای چشم انداز در آموزش

مقاله

Snježana Dubovicki 1* ، Kristina Dilica 2

1,2 دانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه یوسیپ یوراج استروس مایر، اوسیجک، کرواسی

خلاصه

فرآیند تدریس در تمام سطوح آموزشی اغلب بر آموزش رویدادهای گذشته و حال متمرکز است و بسیار اندک بر آموزش برای آینده متمرکز است. اول از همه، این به معنای پیش بینی سناریوهای مثبت اجتماعی و حرفه ای است که جوانان ممکن است در آینده با آن مواجه شوند. با پیش بینی نقش اجتماعی و حرفه ای آینده خود، جوانان در آماده شدن برای چالش هایی که در آینده نزدیک و/یا دور در انتظارشان است، موفق تر می شوند. برنامه های درسی رشته های مختلف علمی بیشتر معطوف به گذشته و تا حدودی بر زمان حال است و فضای کافی را برای اشکال مختلف چشم انداز آینده و فرافکنی دانش و مهارت های کسب شده در رویدادهای آینده با هدف تفکر و توسعه باقی نمی گذارد. آینده. روش های تحقیق آینده پژوهی یک اصطلاح اخیر در روش شناسی آموزشی (به ویژه در جمهوری کرواسی) است. در جمهوری کرواسی، آینده پژوهی اخیراً به طور فزاینده ای برای تحقیق در مورد موضوع تربیت و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است (Dubovicki، 2017؛ 2018، 2019، 2020). روش های تحقیقاتی آینده پژوهی زیادی وجود دارد، و این مقاله به طور خاص به زندگی نامه های آینده به عنوان شکلی از چشم انداز آینده می پردازد. همه این روش ها را می توان به طور مستقیم در فرآیند تدریس و در همه دروس مدرسه پیاده سازی کرد. این مقاله روش‌ها، راه‌ها و اهداف پیاده‌سازی بیوگرافی‌های آینده را در موضوع زبان و ادبیات کرواتی با نمونه‌ای از تمرین خوب و کار دانش‌آموز شرح می‌دهد. آینده پژوهی اخیراً به طور فزاینده ای برای تحقیق در مورد موضوع تربیت و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است (Dubovicki، 2017؛ 2018، 2019، 2020). روش های تحقیقاتی آینده پژوهی زیادی وجود دارد، و این مقاله به طور خاص به زندگی نامه های آینده به عنوان شکلی از چشم انداز آینده می پردازد. همه این روش ها را می توان به طور مستقیم در فرآیند تدریس و در همه دروس مدرسه پیاده سازی کرد. این مقاله روش‌ها، راه‌ها و اهداف پیاده‌سازی بیوگرافی‌های آینده را در موضوع زبان و ادبیات کرواتی با نمونه‌ای از تمرین خوب و کار دانش‌آموز شرح می‌دهد. آینده پژوهی اخیراً به طور فزاینده ای برای تحقیق در مورد موضوع تربیت و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است (Dubovicki، 2017؛ 2018، 2019، 2020). روش های تحقیقاتی آینده پژوهی زیادی وجود دارد، و این مقاله به طور خاص به زندگی نامه های آینده به عنوان شکلی از چشم انداز آینده می پردازد. همه این روش ها را می توان به طور مستقیم در فرآیند تدریس و در همه دروس مدرسه پیاده سازی کرد. این مقاله روش‌ها، راه‌ها و اهداف پیاده‌سازی بیوگرافی‌های آینده را در موضوع زبان و ادبیات کرواتی با نمونه‌ای از تمرین خوب و کار دانش‌آموز شرح می‌دهد. همه این روش ها را می توان به طور مستقیم در فرآیند تدریس و در همه دروس مدرسه پیاده سازی کرد. این مقاله روش‌ها، راه‌ها و اهداف پیاده‌سازی بیوگرافی‌های آینده را در موضوع زبان و ادبیات کرواتی با نمونه‌ای از تمرین خوب و کار دانش‌آموز شرح می‌دهد. همه این روش ها را می توان به طور مستقیم در فرآیند تدریس و در همه دروس مدرسه پیاده سازی کرد. این مقاله روش‌ها، راه‌ها و اهداف پیاده‌سازی بیوگرافی‌های آینده را در موضوع زبان و ادبیات کرواتی با نمونه‌ای از تمرین خوب و کار دانش‌آموز شرح می‌دهد.

کلید واژه ها

آینده پژوهی، بیوگرافی آینده، چشم انداز، زبان و ادبیات کرواسی، آینده، هوش مصنوعی

مقدمه

آینده به عنوان یک اصطلاح، همه رویدادها و فعالیت هایی را که در آینده نزدیک یا دور اتفاق می افتد نام می برد، اما آینده نیز مفهوم و بُعدی است که در زمان حال با هدف دستیابی به آینده ای بهتر به آن می اندیشیم. بنابراین، تجزیه و تحلیل زمان حال به ابزار مهمی در تلاش برای ایجاد آینده ای مناسب و بهتر تبدیل می شود و فرصتی را برای آماده شدن برای آنچه در پیش است فراهم می کند. مالهوترا و همکاران (2014) ادعا می کنند که از دیدگاه امروز، آینده پیچیده تر و دشوارتر از قبل به نظر می رسد، اما مردم امروز نیاز فوق العاده ای دارند که بدانند چه چیزی در انتظارشان است (Dubovicki، 2017).

یکی از راه‌هایی که می‌توان با موفقیت هر چه بیشتر به آینده مورد نظر نزدیک شد، تلاش برای کشف آن و تلاش برای پیش‌بینی موفقیت‌آمیز آن بر اساس نتایج تحقیقات به‌دست‌آمده است. چگونه آینده ای را که حتی شروع نشده است کشف کنیم؟ همین سوال بود که به اولین آینده پژوهان کمک کرد تا با ایجاد و استفاده از آینده پژوهی به مسائل آینده به گونه ای علمی تر بپردازند. در آثار اولیه، آینده پژوهی ذکر شده است. با توجه به اینکه آنها در جمهوری کرواسی بسیار دیر در استفاده علمی و حرفه ای آکادمیک معرفی شدند (حداقل در مقالاتی در زمینه آموزش)، نام روش های تحقیق آینده نگر هنوز برای آنچه امروزه در جهان تحت عنوان می شناسیم استفاده می شود. آینده پژوهی (ورسلی، و موشانوویچ، 2001؛ سوزیچ، 2012؛ دوبوویکی، 2017).

آینده پژوهی تاکنون در زمینه هایی مانند فناوری و اقتصاد از نظر عرضه محصول نهایی به بازار استفاده شده است که دارای منافع اقتصادی است. بدین ترتیب می توان محصولات هدفمندی ایجاد کرد که در بازار رقابتی تر بوده و پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد. برخلاف حرفه‌های فنی و اقتصادی، آموزش و پرورش با روندهای جهانی همگام نیست زیرا از روش‌های پیش‌بینی آینده استفاده نمی‌کند که بتواند شرکت‌کنندگان را در فرآیند آموزشی با توسعه شایستگی‌های آینده‌نگر برای جهانی جهانی‌شده با تغییرات سریع آماده کند، که می‌تواند با استفاده از آینده پژوهی در جمهوری کرواسی، ما با چالش دیگری روبرو هستیم و آن این است که اصطلاحات آینده پژوهی به طور رسمی به کرواتی ترجمه نشده است، بنابراین در مقالات مشابه، و همیشه از ترجمه های یکسانی برای یک روش خاص استفاده نمی شود (که گاهی اوقات می تواند برای کسانی که به تازگی با این منطقه مواجه شده اند گیج کننده باشد). ادبیات کرواسی قطعاً فاقد چنین مطالعه ای است، زیرا ترجمه های کرواتی اغلب با اصطلاحات انگلیسی در مقالات علمی و حرفه ای همراه است (Dubovicki, 2017).

آینده پژوهی تنها بر پیش بینی آینده متمرکز نیست، بلکه به بررسی آینده های مختلف جایگزین با پیوند دادن حال، جهان بینی، رویه ها و انتظارات و ترجیحات در آینده می پردازد. این ما را به پیش بینی سناریوهای مورد نظر آینده و همچنین تحقیق در مورد راه های کافی و کاربردی برای دستیابی و تحقق این سناریوهای مورد نظر سوق می دهد. این گونه تحقیقات و بررسی آینده در دو سطح، سطح جمعی و سطح فردی صورت می گیرد. سطح جمعی جوامع و جوامع را به عنوان یک کل مشاهده می کند و سعی می کند آینده ای با کیفیت از جامعه را تصور و توسعه دهد، در حالی که شکل دادن به آینده مطلوب فرد بهترین سناریوها را برای زندگی شخصی، درونی و بیرونی و در عین حال به نفع جامعه ایجاد می کند. (آمارا، 1981؛ بل، 1996).

با توجه به موارد فوق، هدف این مقاله این بود که دانش آموزان دبستانی به چه شیوه ای درباره آینده فکر می کنند، شرایط اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی را چگونه درک می کنند و آیا نقش های آینده خود را در نظر می گیرند یا خیر. زبان کرواتی به عنوان موضوع انتخاب شد زیرا هر دو نویسنده تحصیلات خود را در مورد زبان کرواتی در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساندند و یکی از نویسندگان در حال حاضر در حال تدریس زبان کرواتی در مقطع ابتدایی است. علاوه بر موارد فوق، در برنامه درسی زبان کرواسی، یکی از واحدهای آموزشی در کلاس ششم (از 8 کلاس ابتدایی در جمهوری کرواسی) زندگی نامه و زندگی نامه است که کاملاً با موضوعات بررسی شده در این مقاله مطابقت دارد. مطالعه. همچنین کلاس ششم به این دلیل انتخاب شد که می توان آن را کلاس مقدماتی قبل از کلاس های پایانی در دبستان نامید. که اهمیت ویژه ای دارند زیرا دانش آموزان مشاغل خود را انتخاب می کنند و ثبت نام در دبیرستان را بر اساس نمرات و پیش بینی حرفه خود در آینده انتخاب می کنند. به این دلایل، مهم است که دانش‌آموزان در کلاس ششم به فکر کردن، و همچنین پیش‌بینی مشاغل خود در آینده و همچنین شرایط اجتماعی مختلف که در آن کم و بیش رسیدن به سناریوهای مورد نظر ممکن خواهد بود، اهمیت دارد. در طول تحصیل، دانش‌آموزان با حرفه‌های مختلفی آشنا شده‌اند، اما این تحقیق آنها را تشویق می‌کند تا در مورد آینده‌ی ممکن و مطلوب خود و حرفه‌هایی که ممکن است در آینده مورد نیاز باشد فکر کنند. بلکه پیش بینی مشاغل خود در آینده و همچنین شرایط اجتماعی مختلف که در آن دستیابی به سناریوهای مورد نظر کم و بیش امکان پذیر خواهد بود. در طول تحصیل، دانش‌آموزان با حرفه‌های مختلفی آشنا شده‌اند، اما این تحقیق آنها را تشویق می‌کند تا در مورد آینده‌ی ممکن و مطلوب خود و حرفه‌هایی که ممکن است در آینده مورد نیاز باشد فکر کنند. بلکه پیش بینی مشاغل خود در آینده و همچنین شرایط اجتماعی مختلف که در آن دستیابی به سناریوهای مورد نظر کم و بیش امکان پذیر خواهد بود. در طول تحصیل، دانش‌آموزان با حرفه‌های مختلفی آشنا شده‌اند، اما این تحقیق آنها را تشویق می‌کند تا در مورد آینده‌ی ممکن و مطلوب خود و حرفه‌هایی که ممکن است در آینده مورد نیاز باشد فکر کنند.

چارچوب نظری: آینده پژوهی در فرآیند آموزشی

هدف از تحقیق پدیده های آموزشی نباید “تشخیص” وضعیت فعلی باشد، بلکه چنین تحقیقاتی باید با هدف تغییر مداوم و بهبود عملکرد آموزشی باشد (Sekulić-Majurec، 2007؛ Bognar، 2009؛ Dubovicki، 2018، 2019). اکثر مسائل آموزشی را نمی توان با شاخص های عددی و تحلیل های ریاضی کاوش یا توضیح داد. این بدان معنا نیست که باید از شاخص های آماری در تحقیقات آموزشی پرهیز کرد، اما تأکید می شود که بدون هیچ شاخص کیفی نمی توان یک پدیده آموزشی واحد را به طور کامل بررسی کرد (Dubovicki، 2019؛ Topolovčan & Dubovicki، 2019). آینده پژوهی یک چالش اضافی برای محققان است. علاوه بر این که در همه زمینه ها و زمینه های علمی به اندازه کافی وجود ندارد، در تحقیقات اصطلاحات آموزشی به اندازه کافی شناخته نشده و به اندازه کافی به کار نمی رود. بیشتر آنها هنوز به پارادایم کیفی تعلق دارند (Dubovicki، 2017). آینده پژوهی دقیق می تواند به عنوان نقطه شروعی برای ایجاد آموزش نوآورانه، فعالیت های آموزشی جالب و خلاقانه با هدف تحریک تخیل آینده از سنین پایین باشد. بنابراین، فرآیند آموزشی به صورت متفاوتی متمرکز است و در کشور ما بر گذشته و در برخی موارد به حال و به ندرت آینده متمرکز است (Dubovicki, 2020). دانش آموزانی که امروز در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی هستند تا ده سال دیگر به عضویت کامل جامعه در می آیند که دوره ای است که باید از قبل خود را در مدرسه آماده کنند یا حداقل با چشم اندازی از نیازهای آینده سعی کنند خود را برای آن آماده کنند. چالش های فردا اوید (2009) تاکید می کند که نقش فعلی معلم برای آینده مناسب نیست. دیویدسون (2011) نمونه ای از مشاغل جدید را در آینده ذکر می کند و خاطرنشان می کند که 65 درصد از کودکانی که در سال 2011 به مدرسه ابتدایی می روند شغلی پیدا می کنند که در آن سال وجود نداشت. Tafel (1984a, 1984b)، Ishler (1984)، Henson & Balentine (1984)، Wildman & Inayatullah (1996) در مورد اهمیت تفکر، تحقیق و پیش بینی سناریوهای مختلف در آینده در آموزش نوشتند.

آینده پژوهی در مقطع ابتدایی از طریق موضوع زبان کرواتی

هدف از یادگیری و آموزش زبان کرواتی آموزش دانش آموزان برای برقراری ارتباط واضح، دقیق و مناسب با زبان استاندارد کرواسی، کسب دانش در مورد زبان به عنوان یک سیستم، بیان آزادانه افکار، احساسات و نگرش ها و دانش خود است. هویت زبانی و فرهنگی ملی و ملی. دانش آموزان قادر به دریافت، درک، ارزیابی و ایجاد انواع متون گفتاری و نوشتاری با استفاده از راهبردهای ارتباطی هستند. برای دانش‌آموز، زبان اغلب وسیله‌ای برای خودشناسی و شناخت دنیای اطرافش است و مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن و تعامل آنها به رفاه شخصی او کمک می‌کند و او را قادر می‌سازد تا به صورت شخصی عمل کند. ، مناسبت های اجتماعی، فرهنگی و تجاری.

(Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Kurikulum nastavnoga predmeta Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije, 2019, p. 6).

برنامه درسی زبان کرواتی با هدف توسعه شایستگی های مورد نیاز برای آینده، یعنی خواندن، نوشتن، درک و تفکر انتقادی در مورد یک موضوع یا مشکل خاص است. برنامه درسی زبان کرواتی در سه حوزه به هم پیوسته سازماندهی شده است: زبان کرواتی و ارتباطات، ادبیات و خلاقیت، فرهنگ و رسانه. نقطه شروع مفاهیم نظریه مدرن یادگیری و شایستگی و سازماندهی منحصر به فرد اشیایی است که مفهوم آنها از سند ملی زبان و حوزه ارتباطات برنامه درسی (Kurikulum nastavnoga predmeta Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije) سرچشمه می گیرد، زبان کرواتی، به عنوان زبان مادری و موضوع با بالاترین نرخ ساعتی در مقطع ابتدایی، به موضوعی تبدیل می شود که آینده پژوهی می تواند پس از پردازش واحدهای آموزشی منفرد از هر یک از سه حوزه ذکر شده، به عنوان وظایف خلاقانه و چالش برانگیز قرار گیرد. مزیت آینده پژوهی تنوع آنها و در نتیجه کاربرد متفاوت آنها بسته به تمایلات معلم است.

این مطالعه کاربرد آینده پژوهی زندگی نامه آینده را به عنوان نمونه ای از عملکرد خوب توصیف می کند که پس از تکمیل واحدهای آموزشی زندگی نامه و زندگی نامه در کلاس ششم دبستان به عنوان روشی برای چشم انداز مورد استفاده قرار گرفت. بیوگرافی و زندگینامه اجزایی از رشته ادبیات و خلاقیت هستند و به نتایج دوره ابتدایی داده می شود (مخفف PS) HJ (مخفف موضوع زبان کرواتی) B.6.1.; PS HJ B.6.2.; PS HJ B.6.4. آینده پژوهی، به ویژه، بیوگرافی آینده به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده شد که دانش آموزان را تشویق می کرد تا افرادی را تصور کنند که به دلیل برخی از کمک ها یا دستاوردهایشان، برای ایجاد و بهبود آینده بشریت مهم خواهند بود.

تحقیق (Oyaid, 2009; Suzić, 2010; Davidson, 2011; Dubovicki, 2020) نشان داده است که تمرکز بر آینده مطلوب در جایگزین های تربیت و آموزش چقدر مهم است. هیدگ و نواکی (2010) بر این باورند که در سال‌های آینده، آموزش و پرورش باید به سمت جهت‌گیری مثبت آینده باشد و بنابراین توصیه می‌کنند که آموزش همراه با محتوایی که جوانان (در همه سطوح تحصیلی) با آن سروکار دارند، اجرا شود. در آینده، به منظور تقویت آگاهی آنها از جهت گیری آینده خود، و با هدف پیش بینی آینده و در نتیجه تسریع فرآیندهای یادگیری اجتماعی مرتبط در مجارستان. گائو و چان (2015) به آموزش در چین می پردازند و به ویژه به آموزش نوجوانانی اشاره می کنند که اگر آینده را مثبت، دست یافتنی و تا حد زیادی کنترل شده بدانند، انتظار می رود که به فعالیت هایی اختصاص داده شوند که به آنها کمک کند تا آن چشم انداز آینده خود را درک کنند (نورمی، 1993). سوزیچ (2012) بر اهمیت و نقش آینده پژوهی در استراتژی های آموزش آینده در بوسنی و هرزگوین تاکید می کند. تایید داستان سرایی به عنوان ابزاری برای آموزش و آینده، Milojević و Izgarjan (2014) سعی کرده اند آینده پژوهی را در صربستان ایجاد کنند.

تمرکز بر آینده مثبت مهم است زیرا شامل تعدادی از مؤلفه های مهم برای پیش بینی نتایج آینده است: پیش بینی، آرزوها، برنامه ریزی، پیش بینی پیامدهای آینده و چشم انداز زمانی. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان به اندازه کافی آینده شخصی و حرفه‌ای خود را تصور نمی‌کنند و زمانی که برنامه‌ریزی می‌کنند، این برنامه‌ها کوتاه‌مدت هستند، اغلب یک سال تحصیلی (Nurmi, 1991; Steinberg et al., 2009; Chen, & Vazsonyi, 2013؛ دوبوویکی، 2020).

علاوه بر تأملات فوق در مورد نقش های اجتماعی، حرفه ای و شخصی آینده، اهداف تحقیق عبارتند از: بررسی احتمالات استفاده از آینده پژوهی بیوگرافی آینده (از این پس «روش») به عنوان یک روش تحقیق خلاقانه در زبان کرواتی. و تدریس ادبیات و بعد از واحد پردازش شده زندگینامه و زندگینامه. پیدا کردن اینکه آیا این روش سواد، بیان زبانی را در آموزش زبان کرواتی و خلاقیت، تخیل و رویایی از جهان آینده توسعه می دهد یا خیر.

روش شناسی

پژوهش با پیش‌بینی سناریوهای مختلف آینده از دیدگاه دانشجویان آغاز می‌شود. تجزیه و تحلیل زندگینامه های مختلف آینده که توسط دانش آموزان پیش بینی شده است، سناریوهای اجتماعی و شخصی ممکن را ارزیابی می کند. این سناریوها نمایانگر چشم اندازی از آینده مثبت است و به دانش آموزان کمک می کند آینده ای مطلوب ایجاد کنند.

اهداف و وظایف تحقیق

هدف این تحقیق بررسی امکان استفاده از آینده پژوهی در آموزش زبان و ادبیات کرواسی است. همچنین، استفاده، کارایی استفاده از آن را ثابت می کند و مثالی از تمرین خوب ارائه می دهد.

اهداف تحقیق

● ادبیات مربوط به آینده پژوهی و روش را مطالعه کنید

● انجام تحقیق بر روی نمونه انتخاب شده (کلاس ششم)

● نمونه ای از تمرین خوب

در رابطه با این اهداف و وظایف، سؤالات پژوهشی زیر مطرح شد:

• آیا می توان از روش به عنوان یک روش تحقیق خلاق در آموزش زبان و ادبیات کرواتی استفاده کرد؟

• آیا بعد از پردازش واحد زندگی نامه و زندگی نامه می توان از روش به عنوان یک روش خلاقانه استفاده کرد؟

• آیا این روش سواد را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد؟

• آیا این روش بیان زبانی را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد؟

• آیا این روش خلاقیت، تخیل و بینش جهان آینده را توسعه می دهد؟

نمونه تحقیق

نمونه پژوهش 51 نفر از شرکت کنندگان کلاس ششم دبستان ایوان مستروویچ در زاگرب جمهوری کرواسی هستند. اخلاق تحقیق در پژوهش رعایت شد. شرکت کنندگان در پژوهش با تمامی مراحل اجرای پژوهش آشنا شدند. آنها همچنین ناشناس بودن کامل را تضمین کردند. برخی از شرکت کنندگان عمداً نام خود را بر روی چشم انداز زندگی نامه قرار دادند که داوطلبانه با آن موافقت کردند.

روش و روش تحقیق

رویه ای که تحقیق بر اساس آن آینده پژوهی و روشی با هدف پیش بینی آینده است. پس از اتمام درس زندگی نامه و زندگی نامه، به دانش آموزان یکی از حوزه های فعالیت انسانی (مثلاً علم، ادبیات، نقاشی، فیلم، موسیقی…) به صورت گروهی (یا به صورت انفرادی) داده شد که در آن باید فردی از آینده که در این زمینه مهم خواهند بود و بر اساس دیدگاه خود زندگی نامه ای از آن شخص می نویسند یا اگر آن شخص هستند، زندگی نامه ای می نویسند.

الگوی روشی که به عنوان مقدمه ای برای پردازش واحد آموزشی بیوگرافی خدمت می کند، دانشمندان، دانشمندان، مخترعان، نویسندگان و نویسندگان مشهور هستند. علاوه بر الگوها، دانش‌آموزان از متن در بخش خواندن برای درک زندگی‌نامه و زندگی‌نامه و همچنین اهمیت آن‌ها استفاده می‌کنند. این تحقیق همچنین دارای ارزشیابی تکوینی در پایان درس بود که نشان می داد دانش آموزان چگونه تکلیف را پذیرفته اند.

نتایج تحقیق

در این تحقیق مشخص شد که این روش مورد قبول دانش آموزان قرار گرفت و دانش آموزان در آینده شخصیت های جالبی را از حوزه های مختلف زندگی بشر خلق کردند. پژوهش انجام شده را می توان بسیار موفق تلقی کرد، زیرا پاسخ دهندگان، دانش آموزان پایه ششم، تخیل و خلاقیت خود را در تفکرات خود در مورد آینده نشان دادند. به این ترتیب از تخیل کودکان برای خلق آینده ای استفاده شد که در آن اعضای بزرگسال جامعه باشند و برای آن آینده آماده شوند. این ثابت می کند که علی رغم کووید-19، دانش آموزان جوان می توانند آینده مثبت و توسعه مثبت بشریت را در آینده تصور کنند. این مهم است زیرا کووید-19 بر زندگی روزمره افراد، از جمله بر زندگی روانی افراد تأثیر گذاشته است. اگر دانش آموزان در آن سن تأثیرات مثبت و حمایت معلم داشته باشند،

وظایفی که به دانش آموزان داده می شود

سفری به آینده – دنیای آینده را تصور کنید، بیوگرافی آینده را بنویسید

هر دانش آموز کاغذی را با نام منطقه ای از فعالیت های انسانی ترسیم کرد. از آنها خواسته شد که آن منطقه را در آینده تصور کنند و فردی را شناسایی کنند که در آن منطقه برای آینده بشریت بسیار مهم است. بیوگرافی آن شخص خیالی را بنویسید و توضیح دهید که چرا مهم است، چه کاری انجام داده اند و چگونه این کار را برای بهبود بشریت انجام داده اند (شکل 1).

علوم پایه پزشکی اقتصاد
ادبیات رنگ آمیزی تحصیلات
موسیقی فیلم بوم شناسی
اختراع فن آوری باستان شناسی

شکل 1: حوزه های فعالیت انسانی

آثار منتخب کودکان: زندگی نامه های مکتوب یا زندگی نامه در آینده

کروات های آینده معروف

دانش آموزان به راحتی این کار را پذیرفتند. دانش‌آموزان می‌توانند یکی از افراد مهم آینده را انتخاب کنند، و بنابراین زندگی‌نامه‌ای از کرواسی یا از سراسر جهان ایجاد کنند. در این نمونه از بیوگرافی های آینده خیالی، خلاقیت دانش آموزان و انعکاس آنها در مورد آینده و نیازهایی که آینده به همراه دارد را می بینیم.

1. بیوگرافی پروفسور علم برنارد ماتیویچ

برنارد ماتیویچ در 8/7/2023 در Vinkovci، کرواسی به دنیا آمد. او از مدرسه ابتدایی در وینکوچی فارغ التحصیل شد. پس از آن به زاگرب نقل مکان کرد و در آنجا از دبیرستان تسلا فارغ التحصیل شد. پس از دبیرستان، در FER (دانشکده مهندسی برق و محاسبات) در زاگرب ثبت نام کرد. او دانش آموز فوق العاده ای بود و هر کلاس را با As مستقیم تمام می کرد. در تمام مدت، او به این فکر می کرد که یک راه سریع برای انتقال یک فرد از یک مکان به مکان دیگر انجام دهد. او سالها تلاش و زمان خود را صرف ساخت این دستگاه کرد و سرانجام در سال 2061 موفق شد. او یک دستگاه تله پورت ایجاد کرد و تنها در چند سال هر خانه این دستگاه را داشت. از او به عنوان مهم ترین مخترع تاریخ حمل و نقل یاد می شود.

(ص، ششم دبستان).

2. مایک “قدرتمند” فیلیپیچ

مایک “قدرتمند” به دلیل دوچرخه سواری در آب مشهور بود. او دوست داشت دوچرخه سواری کند، اما آب زیادی روی کره زمین وجود داشت و زمین کافی نبود. به ذهنش رسید که او باید اولین کسی باشد که دوچرخه سواری در آب را اختراع می کند. او در 12/3/2030 در اسپلیت به دنیا آمد. او از مدرسه ورزش فارغ التحصیل شد. با پدرش دوست داشت همیشه چیزهای جدید اختراع کند. خلاقیت بارها در زندگی او مورد استقبال قرار گرفته است. او با افراد زیادی ملاقات کرد که همان چیزی را که او می خواستند. او با کمک چند تن از دوستانش یک جفت طرح کشید که فکر می کرد ممکن است کارساز باشد. او به خود گفت که باید آن را بسازد و تلاش می کند. سخت ترین قسمت تهیه قطعات لازم بود. با وجود میل و تلاش شدید، اولین تلاش ها ناموفق بود. فقط بعد از چند سال متوجه شد که کجا اشتباه می کند. بعد از اینکه توانست آنچه را که می‌خواست و چگونه تصور می‌کرد جمع کند، به تنهایی رفت تا اختراع خود را امتحان کند. او از اینکه متوجه شد توانسته رویاهایش را محقق کند بسیار خوشحال بود.

(DF، کلاس ششم)

3. تیا لوجو – نویسنده مشهور

تیا در سال 2008 در زاگرب به دنیا آمد و از دوران جوانی به ادبیات و نویسندگی علاقه نشان داد. او در سن 25 سالگی اولین کتاب پرفروش خود را با الهام از اربابان حلقه ها نوشت و شخصیت ها اولین قبایل، شاهزاده ها و پادشاهان کرواسی هستند. همانطور که او درباره اساطیر اسلاو نیز نوشت، که در طول سال ها به طور فزاینده ای فراموش شده است، کتاب های او تقریباً به همه زبان ها ترجمه شده است و او به یکی از موفق ترین نویسندگان زن تبدیل شده است. او در سن 35 سالگی برنده جایزه نوبل ادبیات شد و یکی از جوانترین برندگان شد.

(TL، کلاس ششم)

4. ایوان ریماک (پسر ماته ریماک)

ایوان ریماک در سال 2022 در زاگرب به دنیا آمد. ایوان به سفر پدرش ادامه داد، اما قدمی فراتر گذاشت و اولین خودروی پرنده برقی را در سال 2050 ساخت. تا آن زمان، دیگر هیچکس با خودروهای بنزینی یا دیزلی رانندگی نمی کرد، اما همه با خودروهای برقی رانندگی می کردند. جاده‌ها دیگر فقط جاده‌های روی زمین نبودند، بلکه جاده‌هایی در هوا بودند که ترافیک در آن‌ها کمی پیچیده‌تر می‌شد. ایوان یکی از مشهورترین مخترعان کرواسی است.

(RB، کلاس ششم)

شهروندان خارجی مشهور آینده

1. آلیس جنی کارتر – پزشک و زیست شناس مولکولی

آلیس در سال 2017 در سوئد به دنیا آمد. او از کودکی دوست داشت دکتر بازی کند و بعدها پزشک شد. او بیشتر به نحوه درمان سرطان علاقه مند بود زیرا هنوز هیچ درمانی پیدا نشده بود. در سال 2045، آلیس و تیمش واکسنی ساختند که در سیستم انسان پادتن می‌سازد و از ایجاد هر نوع سرطانی جلوگیری می‌کند، اما همچنین نشان می‌دهد که چیزی شبیه به این در بدن شروع به ایجاد کرده است، بنابراین فرد به موقع از خطر آن مطلع می‌شود. و بقیه درمان را با آن تنظیم می کند. آلیس خیلی جوان این دارو را اختراع کرد زیرا او یک فرد مبتلا به اوتیسم بود (مانند Shaun در The Good Doctor) بنابراین می توانست روی آن تمرکز کند. او برنده جایزه نوبل پزشکی شد.

(ZH، کلاس ششم)

2. لئونا میشیگان – نقاش

لئونا در سال 2020 در ایالات متحده متولد شد. در سن 16 سالگی، با نقاشی هولوگرام هایی که به زودی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، نامی برای خود دست و پا کرد. تصاویر سه بعدی هولوگرام او به این دلیل معروف می شوند که دیوارهای خانه ها را تزئین می کنند و همانطور که صاحبان خانه می خواهند تغییر می کنند. همچنین، او بعداً نسخه‌های هولوگرام همه موزه‌ها را خواهد ساخت تا همه موزه‌های جهان بتوانند در خانه‌های شما باشند.

(FP، کلاس ششم)

3. جان آرمسترانگ – دانشمند

جان در سال 2015 در ایالات متحده به دنیا آمد. و او از نوادگان نیل آرمسترانگ، فضانورد معروف است. اما جان تصمیم نگرفت که با جهان سر و کار داشته باشد، او تصمیم گرفت زمین را انجام دهد. او در سال 2038 دستگاهی را اختراع کرد که زلزله و قدرت آن را تا دو روز قبل پیش بینی می کند. اختراع او بسیاری از مردم و خانه ها را نجات داد و زلزله دیگر بلایای طبیعی نخواهد بود زیرا بدون ترس از آنها استقبال می شود.

(LB، کلاس ششم)

4. جان جردن – دانشمند

جان جردن در سال 2018 در بریتانیا به دنیا آمد. والدین او اصالتاً کروات هستند، بنابراین از کودکی به او درباره نیکولا تسلا گفته بودند. او تسلا را بسیار دوست داشت و تصمیم گرفت به کار خود ادامه دهد. در سال 2030، او موفق شد برق بی سیم را در اختیار کل جهان قرار دهد و به این ترتیب جانشین واقعی تسلا شد. استانداردهای زندگی به ویژه در کشورهای فقیر افزایش یافته است. او برنده جوایز متعدد و البته جایزه نوبل شده است.

(IM کلاس ششم)

5. آنگلا مرکل دوم.

آنگلا مرکل دوم در سال 2023 در برلین متولد شد. او نوه آنگلا مرکل است که اکنون در آلمان قدرت را در دست دارد. آنجلا دوم. مانند مادربزرگش وارد سیاست شد، اما او به ساخت یک سفینه فضایی بزرگ معروف است و دستور داد که تمام موشک های هسته ای جهان در آن قرار گیرند. او جلسات متعددی را رهبری کرده است که در آن همه روسای جمهور جهان با آن موافقت کرده اند و تاکنون در فضا تمام موشک های هسته ای منهدم شده است. چند جنگ دیگر در این بین وجود داشت، بنابراین همه متوجه شدند که سلاح های هسته ای چقدر خطرناک هستند. این اتفاق در سال 2053 رخ خواهد داد.

(TP، کلاس ششم)

6. ریملا – بازیگر معروفی که به خاطر کارهای خیریه اش مشهور است

ریملا در سال 2021 در کشور فقیر آفریقایی اوگاندا به دنیا آمد. او در خانه ای بزرگ شد که بچه های بدسرپرست بودند، اما در بازیگری بسیار زیبا و با استعداد بود. با کمک های مالی، او موفق شد به آمریکا بیاید و در آنجا به یک بازیگر مشهور تبدیل شد که همیشه به فقرا کمک می کرد. او به مشهورترین بازیگر آفریقایی و مشهورترین بازیگر سیاهپوست تبدیل شد که به شدت علیه نژادپرستی و فقر مبارزه کرد.

(DF، کلاس ششم)

در این بخش زندگینامه تخیلی افرادی از نقاط مختلف جهان ارائه می شود که به گفته دانشجویان برای آینده بشریت مهم خواهد بود. و در این نمونه ها شاهد خلاقیت و تفکر دانش آموزان در آینده هستیم.

نتایج تحقیق به ما پاسخی به سؤالات قبلی می دهد: آیا می توان از این روش به عنوان یک روش تحقیق خلاق در آموزش زبان و ادبیات کرواتی استفاده کرد؟ آیا بعد از واحد پردازش شده زندگی نامه ها و زندگی نامه ها می توان از روش به عنوان یک روش خلاقانه استفاده کرد؟ آیا این روش سواد را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد؟ آیا این روش بیان زبانی را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد؟ آیا این روش خلاقیت، تخیل و بینش نسبت به دنیای آینده را توسعه می دهد؟

می توان نتیجه گرفت که روش در تدریس مفید است و پاسخ به تمام سوالات فوق بسیار مثبت است. بدیهی است که دانش‌آموزان نسبت به چشم‌اندازهای آینده، به‌طور دقیق‌تر، زندگی‌نامه/زندگی‌نامه افراد در آینده جهت‌گیری مثبت دارند. این روش آینده پژوهی حس زبان را در کلاس ایجاد می کند، واژگان را غنی می کند، تخیل را توسعه می دهد، زیرا پیش شرط خلاقیت فقط توسعه و تحریک تخیل است. این روش دریچه ای را برای همکاری بین رشته ای باز می کند و می توان روزهای پروژه ای را ایجاد کرد که در آن علاوه بر این، از روش های آینده پژوهی مناسب برای کودکان استفاده شود، همگی با هدف تصور آینده ای بهتر به عنوان اولین گام. برای توسعه و تحقق چنین آینده ای.

ارزیابی

در پایان دوره آموزشی از کارت ارزشیابی استفاده کردیم. سوال این بود: این کار را چگونه دوست داشتید: سفری به آینده – دنیای آینده را تصور کنید، زندگی نامه آینده بنویسید (شکل 2).

من واقعا آن را دوست داشتم 

             ☺

من نمی دانم من آن را دوست نداشتم 

            ☹

شکل 2: ارزیابی پس از چشم انداز آینده

از مجموع تعداد دانش آموزان، 51، 49 پاسخ دادند که این کار را دوست دارند و دو دانش آموز بدون استدلال اضافی به طور غیرقطعی پاسخ دادند. مکالمه شفاهی بعدی نشان داد که دانش‌آموزان این کار را به دلیل خلاقیت و نوآوری که آن را تشویق می‌کند و به دلیل اینکه هنوز چنین وظیفه‌ای در کلاس نداشته‌اند، دوست داشته‌اند. ارزشیابی تکوینی نشان داد که پژوهش موفق بوده و وظیفه (مربوط به پیش‌بینی سناریوهای مختلف چشم‌اندازهای فردی، اجتماعی و جهانی آینده) بدون زحمت و در فضای آموزشی مطلوب محقق شده است.

همچنین، تحقیقات (بوگنار و دوبوویکی، 2012) نشان داده است که آموزش که در آن احساسات خوشایند وجود داشته باشد، خلاقانه است و بنابراین برای ایجاد شرایطی در هنگام استفاده از چشم انداز آینده در سنین دبستان مناسب است.

تحقیق انجام شده به تمامی سوالات تحقیق پاسخ داده است. Method Biographies of the Future سواد، بیان زبانی و خلاقیت را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد. تجزیه و تحلیل تحقیق نشان داده است که این روش در فرآیند تدریس جالب و مفید است و با ایجاد آینده ممکن، تخیل و خلاقیت کودکان را در زمان حال برمی انگیزد.

نتیجه

این تحقیق ثابت کرد که این روش برای دانش آموزان جالب است و به عنوان روشی خلاقانه در درس زبان و ادبیات کرواسی قابل استفاده است. روش آینده پژوهی بیوگرافی آینده پس از پردازش واحد زندگی نامه و زندگی نامه در پایه ششم دبستان می تواند به عنوان روشی خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، این روش سواد و بیان زبانی را در آموزش زبان کرواتی توسعه می دهد و مهمتر از همه، خلاقیت، تخیل و بینشی از جهان آینده را توسعه می دهد، که هدف نه تنها این روش بلکه همه روش ها در این زمینه است. رشته آینده پژوهی نمونه تمرین خوب نشان داده شده تنها یک مورد از مجموعه ای است که در آن می توان از روش استفاده کرد و قطعا چالش معلمان و معلمان باید کشف، مطالعه و اجرای روش های دیگر در کلاس باشد.

سهم علمی این مطالعه به‌ویژه در پر کردن شکاف بین تعاریف اصطلاحی روش‌های تحقیق در آموزش و پرورش کرواسی از روش‌های تحقیق آینده‌شناختی تا آینده‌پژوهی مشهود است. همچنین، اجرای روش در آموزش زبان کرواتی یکی از اولین مقالاتی است که در آن نشان داده شده است که چگونه تصور نقش‌های آینده می‌تواند به ما در ایجاد فعالیت‌هایی کمک کند که ما را به نتایج مثبت آینده سوق دهد، که به ویژه در پایان دوره ابتدایی اهمیت دارد. آنها را به سمت شغل آینده خود هدایت کند. این مطالعه نمونه ای را ارائه می دهد که می تواند در سایر موضوعات مدرسه مورد استفاده قرار گیرد، اما همچنین راه را برای مطالعات آینده در سیستم آموزشی کرواسی به عنوان روش هایی باز می کند که سیستم آموزشی را توسعه می دهد، روابط معلم و دانش آموز را ایجاد می کند و روابط دانش آموزان را بهبود می بخشد.

منابع

آمارا، آر (1981). حوزه آینده. آینده نگر . (بهمن، فروردین و خرداد).

بل، دبلیو (1996). مبانی آینده پژوهی علوم انسانی برای عصر جدید: اهداف و دانش تاریخ . ناشران تراکنش.

بوگنار، بی (2009). Ostvarivanje suštinskih promjena u odgojnoj praksi posredstvom akcijskih istraživanja [تحقق تغییرات اساسی در عملکرد آموزشی از طریق اقدام پژوهی]. Odgojne znanosti, 11 (2), 147-162.

Bognar، L.، و Dubovicki، S. (2012). احساسات در فرآیند تدریس مجله آموزش و پرورش کرواسی، 14 (1)، 135-153.

Boulding, E., & Boulding, K. (1995). آینده: تصاویر و فرآیندها . حکیم.

بروکس، آر (1986a). دستیابی به هوش مصنوعی از طریق ساخت ربات. گزارش فنی یادداشت 899 . آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT

بروکس، آر (1986b). یک سیستم کنترل لایه ای قوی برای یک ربات متحرک. مجله IEEE رباتیک و اتوماسیون، 2 ، 14-23.

Chen, P., & Vazsonyi, AT (2013). جهت گیری آینده، زمینه های مدرسه، و رفتارهای مشکل: یک مطالعه چند سطحی. J جوانان نوجوانی، 42 ، 67-81. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9785-4

Crescenza، G.، Fiorucci، M.، Concetta Rossiello، M.، و Stillo، L. (2021). آموزش و همه گیری: آموزش از راه دور و رابطه مدرسه و خانواده. آرشیوهای نوآوری تحقیق در آموزش و یادگیری، 26 ، 73-85. https://doi.org/10.7203/realia.26.18078

دیویدسون، سی (2011). در اکنون می بینید: چگونه فناوری و علم مغز مدارس و تجارت را برای قرن بیست و یکم متحول خواهند کرد. مطبوعات وایکینگ.

دوبوویکی، اس. (2017). روش های آینده پژوهی [روش های تحقیق آینده نگر]. در S. Opić; B. Bognar, & S. Ratković (Eds.), Novi pristupi metodologiji istraživanja odgoja (ص 203-222). دانشکده تربیت معلم، دانشگاه زاگرب.

دوبوویکی، اس. (2019). خلاقیت روش شناختی در پژوهش های آموزشی – چالش جهانی. در M. Carmo (ویرایش)، آموزش و تحولات جدید 2019، جلد. دوم (ص 36-40). مطبوعات اینساینس. http://dx.doi.org/10.36315/2019v2end008

Dubovicki، S.، Mlinarević، V.، & Velki، T. (2018). Istraživački pristupi i metodološki okviri u istraživanjima budućih učitelja [رویکردهای تحقیق و چارچوب های روش شناختی در پژوهش معلمان آینده]. Nova prisutnost, 16 (3), 595-611. https://doi.org/10.31192/np.16.3.11

Dubovicki، S.، & Topolovčan، T. (2020). از طریق چشم‌انداز: ویژگی‌های روش‌شناختی پژوهش مدارس جایگزین. مجله آموزش ابتدایی، 13 (1)، 55-71. https://doi.org/10.18690/rei.13.1.55-71.2020

دوبوویکی، اس. (2020). آیا ما بر آینده مثبت در آموزش عالی تمرکز می کنیم؟ در A. Peko; M. Ivanuš Grmek; J. Delcheva Dizarevikj (ویراستار)، چالش های آموزشی III: گذشته نگر و چشم انداز آموزشی – از اینجا به کجا/چگونه می رویم؟ مجموعه مقالات کنفرانس (ص 78-91). Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Education, موجود 19. 7. 2021. در: https://www.bib.irb.hr/1067471

Gao, SL, & Chan, KL (2015). آینده‌گرایی و قلدری مدرسه در میان نوجوانان روستایی چین: نقش میانجی پیوند مدرسه. SAGE باز ، 1-9. https://doi.org/10.1177/2158244014568463

گرین، ام (2000). تصور آینده: مدرسه دولتی و امکان مجله مطالعات برنامه درسی، 32 (2)، 267-280.

هنسون، ک.، و بالنتین، MB (1984). آموزش برای آینده. اقدام در تربیت معلم، 6 (1-2)، 51-56.

Hideg، É.، & Nováky، E. (2010). تغییر نگرش به آینده در مجارستان. آتی، 42 (3)، 230-236. http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2009.11.008

عنایت الله، س (1392). آینده پژوهی. نظریه ها و روش ها. در FG Junquera (ویرایش)، آینده ای وجود دارد: چشم اندازهایی برای جهانی بهتر (صص 36-66). مادرید: BBVA.

عنایت الله، س (1397). آینده نگری در محیط های چالش برانگیز. مجله آینده پژوهی، 22 (4)، 15- 24. https://doi.org/10.6531/JFS.201806.22(4).0002

ایشلر، RE (1984). پیش بینی آینده آموزشی: نگاهی به آموزش و پرورش در سال 2000. اقدام در تربیت معلم، 6 (1-2)، 29-34

لیهی، اس ام، هلند، سی، و وارد، اف. (2019). مرز دیجیتال: تجسم تأثیر فناوری های آینده بر کلاس درس. آتی، 113 ، ماده 102422. https://doi.org/10.1016/j.futures.2019.04.009

Malhotra, S., Das, LK, & Chariar, VM (2014). روش های تحقیق طراحی برای نقشه برداری آینده. کنفرانس های بین المللی فناوری های آموزشی 2014 و پایداری، فناوری و آموزش ، 121-130.

Milojević، I.، & Izgarjan، A. (2014). ایجاد آینده های جایگزین از طریق داستان سرایی: مطالعه موردی از صربستان. آتی، 57 ، 51-61

میلوویچ، آی. (2021). COVID-19 and Pandemic Preparedness: Foresight Narratives and Public Sector Responses, Journal of Future Studies, 26 (1), 1-18. https://doi.org/10.6531/JFS.202109_26(1).0001

Ministarstvo znanosti i obrazovanja [وزارت علوم و آموزش و پرورش] (2019). Kurikulum nastavnoga predmeta Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije . [برنامه درسی موضوع زبان کرواتی برای مدارس ابتدایی و مدارس دستور زبان].

نورمی، جی (1991). نوجوانان آینده خود را چگونه می بینند؟ مروری بر توسعه جهت گیری و برنامه ریزی آینده. بررسی رشدی، 11 (1)، 1-59. https://doi.org/10.1016/0273-2297(91)90002-6

نورمی، جی (1993). رشد نوجوان در زمینه سنی: نقش باورها، اهداف و استراتژی های شخصی در مقابله با وظایف و استانداردهای رشد. مجله بین المللی توسعه رفتاری، 16 ، 169-189.

اوید، ع (1388). سیاست آموزشی در عربستان سعودی و ارتباط آن با استفاده معلمان مدارس متوسطه از فناوری اطلاعات و ارتباطات، برداشت ها و دیدگاه های آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . دانشگاه اکستر.

Sekulić-Majurec، A. (2007). Kraj rata paradigmi pedagoških istraživanja. [پایان جنگ پارادایم های تحقیق آموزشی] در V. Previšić, NN Šoljan, & N. Hrvatić (Eds.), Pedagogija prema cjeloživotnom obrazovanju i društvu znanja (1, pp. 348-364). Hrvatsko pedagogijsko društvo.

Steinberg، L.، Graham، S.، O’Brien، L.، Woolard، J.، Cauffman، E.، و Banich، M. (2009). تفاوت سنی در جهت گیری آینده و تاخیر در تخفیف. رشد کودک، 80 ، 28-44.

سوزیچ، ن. (2010). Strah od budućnosti i futurološke orijentacije studenata. Odgojne znanosti, 12 (2), 311-327.

سوزیچ، ن. (2012). Futurologija u pedagoškim i socijalnim naukama . آینده پژوهی در علوم تربیتی و اجتماعی. EKTOS

تافل، LS (1984a). پارادایم آینده برای آموزش معلمان. اقدام در تربیت معلم، 6 (1-2)، 1-6.

تافل، LS (1984b). آینده و حرفه آموزش و پرورش: کتابشناسی مشروح. اقدام در تربیت معلم، 6 (1-2)، 93-101.

توپولوچان، تی، و دوبوویکی، اس. (2019). میراث جنگ سرد در برنامه های درسی معاصر و اصلاحات آموزشی. مجله مرکز مطالعات سیاست آموزشی، 9 (2)، 11-32. https://doi.org/10.26529/cepsj.567

Vrcelj, S., & Mušanović, M. (2001). Prema pedagoškoj futurologiji . [براساس آینده پژوهی آموزشی]. Hrvatsko pedagoško-književni zbor.

Wildman, P., & Inayatullah, S. (1996). راه های شناخت، فرهنگ، ارتباطات و آموزش های آینده. آتی، 28 (8)، 723-740.

 

پست ها و صفحات برتر
  • صفحه نخست
  • به سوی یک روش تحقیق صریح: تطبیق مدل پیاز پژوهشی برای آینده پژوهی
  • آینده پژوهی برای دبیرستان در تایوان جلسه 2: ده اصل آینده پژوهی
  • مقالات و مقالات
  • جلد 26 شماره 4 ژوئن 2022
  • جلد 23 شماره 1 سپتامبر 2018
  • آینده پژوهی برای دبیرستان در تایوان جلسه 3: کاوش در گذشته، حال و آینده ترجیحی
  • آینده تصمیم گیری استراتژیک
  • آینده ما جایی است که قلب در آن قرار دارد: چگونه سواد آینده می تواند صدای جوانان را افزایش دهد و مورد توسعه سیاست جوانان در لائوس
  • حل بدترین مشکل: آشتی دادن بین جهان بینی های متفاوت
در مطبوعات

رهبران ناحیه مدارس به عنوان عوامل عدالت و آینده آموزش عمومی

19 مه 2022

مقاله Zabrina Epps1* 1Fellow، مرکز دموکراسی، رهبری و آموزش ماری فیلدر، دانشگاه فارغ التحصیل فیلدینگ،…

سناریوهایی برای آفریقای جنوبی عاری از فقر

10 مه 2022

آینده ما جایی است که قلب در آن قرار دارد: چگونه سواد آینده می تواند صدای جوانان را افزایش دهد و مورد توسعه سیاست جوانان در لائوس

3 مه 2022

زندگی نامه های آینده به عنوان روشی خلاقانه برای چشم انداز در آموزش

3 مه 2022

فراتر از اوج مرگ؟ – ظهور نکرومانسی دیجیتال و ارواح کاربردی

27 آوریل 2022

تسریع تغییر آب و هوا: کاوشی از پیامدهای آینده آبشاری

22 آوریل 2022

نزدیک شدن به آینده نگری از طریق رئالیسم انتقادی: درس های گرفته شده از تایلند

22 آوریل 2022

درک آینده‌های علم: پیوند تحلیل لایه‌ای علی و فلسفه علم

22 آوریل 2022

دیدگاه‌های فمینیستی از آینده کار زنان: کاوش سیستمیک از گذشته، حال و آینده زنان شاغل در کانادا

22 آوریل 2022

بازی با استعاره. اتصال آینده های تجربی و آینده پژوهی بحرانی

6 مارس 2022

مج

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

تفکر پیش بینی به عنوان یک مهارت طراحی انتقادی: درباره طراحی برنامه یک ساله فردا
تیر 13, 1401

مطلب بعدی

"آینده پژوهی" چیست و چگونه می تواند به ما در بهبود دنیای خود کمک کند؟
تیر 13, 1401

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (7)
آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
20 بهمن, 1401
images (4)
19 شهریور, 1401
images (5)
تاریخچه آینده‌پژوهی
10 مرداد, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید