10 راه برای غلبه بر شکست کسب و کارهای کوچک و پیشرفت در زمان های سخت
شکست به عنوان یک کارآفرین اجتناب ناپذیر است. در اینجا نحوه غلبه بر آنها آورده شده است.
:max_bytes(150000):strip_icc():saturation(0.2):brightness(10):contrast(5):format(webp)/GettyImages-964894284-95ad6ab78d7448989c189a4d1d9fdb07.jpg)
بخش اساسی غلبه بر شکست تجاری ریشه در طرز فکر شما دارد. با نگرش منعطف و مثبت و تمایل به تغییر آغاز می شود. وینستون چرچیل بر این عامل حیاتی تأکید کرد و گفت: «بهبود، تغییر است. کامل بودن یعنی اینکه اغلب تغییر کنی.» شکست بخشی از زندگی است و شامل شکست های تجاری نیز می شود. نحوه برخورد ما با شکست تعیین می کند که آیا در نهایت منجر به موفقیت می شود یا خیر.
ما میتوانیم از صاحبان مشاغل موفق گذشته، مانند سرهنگ دیوید سندرز ، بنیانگذار KFC (مرغ سرخ شده کنتاکی) چیزهای زیادی بیاموزیم. در سن 65 سالگی، این بازنشسته از نظر مالی ناپایدار، با تنها 105 دلار به نام خود، در جستجوی سرمایهگذار برای کسب و کار مرغ سوخاری خود در آمریکا پرسه میزد. با طرد شدن مواجه شد. با این حال، با داشتن یک ذهنیت مثبت برای تغییر، او برنامه های خود را پیش برد. بالاخره یک نفر ارزش او را دید، روی او سرمایه گذاری کرد و KFC متولد شد. او در ۷۴ سالگی شرکت را به قیمت ۲ میلیون فروخت.
این 10 قانون را دنبال کنید تا کسب و کار خود را روی پایه ای محکم نگه دارید و آماده مقابله با هر طوفانی باشید که هدف آن آسیب رساندن به شرکت شماست.
نگرش آینده نگر را اتخاذ کنید
قبل از اینکه برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید ، با یک چشم انداز شروع کنید. چشم انداز را یادداشت کنید. از آن به عنوان نقشه برای ایجاد طرح تجاری خود استفاده کنید .
حتی اگر قبلاً کسب و کار خود را شروع کرده اید، همچنان می توانید به آینده نگاه کنید. چه نتایجی برای کسب و کار خود می خواهید؟ دوست دارید شرکت در ماه ها و سال های آینده کجا باشد؟
برای کمک به تصمیم گیری، چشم انداز شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
- بیانیه ماموریت شما
- محصولات یا خدماتی که ارائه خواهید داد
- جایگاه کسب و کار شما
- راه هایی برای یافتن مشتریان بالقوه
- استراتژی های بازاریابی
- مشکلاتی که حل خواهید کرد
- راه هایی برای قرار گرفتن در مقابل رقبایتان
این فهرست کاملاً مشخص نیست. دید شما می تواند به اندازه ای که می خواهید بزرگ یا کوچک باشد. مهم این است که آن را قابل اجرا و قابل دستیابی کنیم.
تجزیه و تحلیل SWOT مکرر سیستم کسب و کار خود را انجام دهید
تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) بررسی حوزه های داخلی و خارجی کسب و کار شما است.
هدف این تمرین شناسایی مناطقی است که کار می کنند و مناطقی که کار نمی کنند. در اینجا به تفکیک هر یک از جنبه های یک تجزیه و تحلیل SWOT موفق می پردازیم:
- نقاط قوت عوامل داخلی خوبی در کسب و کار هستند. کارها در این زمینه کار می کنند. بنابراین، این بخش از کسب و کار خود را توسعه دهید. از آن به عنوان یک مدل برای ساختن استفاده کنید.
- ضعف ها به عوامل داخلی آسیب می رساند. چیزی به درستی کار نمی کند. به نحوه ایجاد تغییرات فوری، کار به سمت چیزی جدید یا توقف کامل کاری که انجام می دهید نگاه کنید.
- فرصت ها از عوامل بیرونی ناشی می شوند و چشم اندازهای خوبی را برای آینده نشان می دهند. از این سرمایه گذاری ها سرمایه گذاری کنید و برای استفاده حداکثری از آنها اقدام کنید.
- تهدیدها عوامل خارجی نامطلوبی هستند که آسیب احتمالی به شرکت شما وارد می کنند. یک مثال واضح می تواند رقابت شما باشد. تعیین کنید که کدام بخش از کسب و کار شما تحت تأثیر این مشکل قرار می گیرد و اهدافی را برای بهبودهایی که احتمال آسیب را به حداقل می رساند تعیین کنید.
برای تهیه یک تحلیل SWOT، با تهیه فهرستی از نقاط قوت و ضعف قابل شناسایی خود شروع کنید. از خود بپرسید که دوست دارید کسب و کارتان در آینده کجا باشد. ببین الان کجایی از نتایج تجزیه و تحلیل SWOT خود برای طراحی اهدافی که قصد انجام آنها را دارید و ایجاد یک برنامه اقدام برای دستیابی به آنها استفاده کنید.
جریان نقدی را به طور موثر مدیریت کنید
بدون جریان نقدی ثابت ، کسب و کار شما در نهایت خشک می شود و می میرد. شما باید پول داشته باشید وگرنه نمی توانید هزینه ها را بپردازید. ابتدا یک پیش بینی جریان نقدی داشته باشید تا بدانید چه پولی وارد و خارج می شود. به یاد داشته باشید، این فقط یک پیش بینی است، اما به شما بینشی از آینده مالی شما می دهد.
از پیشبینی برای پیشبینی فروش و هزینههای احتمالی (از جمله تراکنشهای نقدی) استفاده کنید تا بدانید احتمالاً چقدر در حساب بانکی خود دارید.
سایر جنبههای مدیریت کارآمد جریان نقدی شامل ارسال به موقع صورتحسابها، دریافت پیش پرداختهای سپرده، پرداخت به موقع صورتحسابها و پیگیری سریع مشتریانی است که از پرداخت عقب ماندهاند.
به خود ایمان داشته باشید و برای زمان بد (غیر اجتناب ناپذیر) آماده شوید
وقتی در برابر آزمایشهای شخصی غیرمنتظرهای قرار میگیرید که استرس ایجاد میکند، ذهن شما درهم میرود. عزت نفس شما ممکن است پایین بیاید و بر دید شما تأثیر بگذارد.
“تردید در تواناییهایتان تاثیر نامطلوبی بر کسبوکارتان خواهد گذاشت. به همین دلیل، از مشکلات شخصی استفاده کنید. آنها را بهعنوان درسهایی ببینید که باید از آنها یاد بگیرید.” این توصیه دیوید کریستنسن، یک مشاور حقوقی است که به افرادی که با چالش های مربوط به بدهی روبرو هستند، مشاوره داده است.
با توسعه انعطاف پذیری از خود محافظت کنید. درک کنید که زندگی با مشکلات همراه است. وضعیت را به طور عینی ارزیابی کنید. به جای نادیده گرفتن مشکل، با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. به خودتان سخت نگیرید و به این باور ادامه دهید که می توانید بر موانعی که با آن روبرو هستید غلبه کنید. اطراف خود را با شبکه حمایتی مناسب از مردم احاطه کنید. تسلیم نشو
“هرگز تسلیم نشوید. اگر باور دارید و واقعاً باید باور کنید، پس حاضرید همه چیز را برای رسیدن به ماموریت فدا کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که با تیم مناسب خدمت کنید، آنها همان ذهنیت را خواهند داشت. شما می دوید. به موانعی که در سرتاسر راه برمیخورید، اما نحوه برخورد با آنها و غلبه بر آنها، موفقیت شما را تعیین میکند.” – ویلیام نوبرگا، بنیانگذار CQS International
استقامت، عزم، و طرز فکر مثبت حاکم است
راه اندازی یک کسب و کار آسان نیست. اگر کسی خلاف این را به شما بگوید، دروغ می گوید. طبق گزارش اداره تجارت کوچک، تقریباً نیمی از مشاغل در پنج سال اول شکست میخورند. با این حال، شما می توانید در دنیای تجارت زنده بمانید. ذهنیت جنگجو را در آغوش بگیرید و از تبدیل شدن به یک عدد در آمار شکست های تجاری خودداری کنید.
من متقاعد شدهام که تقریباً نیمی از چیزی که کارآفرینان موفق را از کارآفرینان غیرموفق جدا میکند، پشتکار خالص است. این خیلی سخت است و شما آنقدر از زندگی خود را برای این کار می گذارید، لحظات سختی در زمان وجود دارد که اکثر مردم تسلیم می شوند. و من آنها را سرزنش نمی کنم، واقعاً سخت است.» – استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل
استیو جابز زمانی که اپل در آستانه ورشکستگی قرار داشت، پشتکار داشت. اگر استیو تسلیم شکست می شد چه اتفاقی برای اپل می افتاد؟
از داستان های موفقیت افرادی که در مسیر موفقیت شکست خورده اند برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در شما استفاده کنید. استیون کینگ، یکی از محبوب ترین نویسندگان، ردهای بی شماری داشت. میخ هایی که او برای چسباندن حروف رد به دیوارش که زیر وزن آنها خم شده بود استفاده می کرد. به طور مشابه، توماس ادیسون قبل از اینکه بتواند لامپ برق را کامل کند، بارها شکست خورد.
“چراغ الکتریکی بیشترین میزان مطالعه را برای من به همراه داشته است و به دقیق ترین آزمایش ها نیاز داشته است. من هرگز دلسرد نشدم، یا تمایلی به ناامیدی از موفقیت نداشتم. نمی توانم همین را برای همه همکارانم بگویم.” – توماس ادیسون، مخترع لامپ
بسیاری از کارآفرینان و صاحبان مشاغل وجود دارند که می توانید به این لیست اضافه کنید. همه آنها استقامت و اراده تزلزل ناپذیری از خود نشان دادند.
مشتریان خود را در قلب تجارت خود نگه دارید
طبق آمار گارتنر، 80 درصد از درآمد یک شرکت از 20 درصد مشتریان آن به دست می آید. مشتریان وفادار داستان های موفقیت کسب و کار شما هستند. آنها را در استراتژی های کسب و کار، برنامه ریزی کمپین بازاریابی و توسعه محصول جدید مشارکت دهید. مطالعات موردی خود را به اشتراک بگذارید، نقطه نظرات آنها را در نظر بگیرید، بازخورد آنها (هم خوب و هم بد) را جذب کنید و به آنها احساس مهم بودن بدهید.
استارباکس، بزرگترین کافی شاپ های زنجیره ای در جهان، می داند که چقدر مهم است که تجربه مشتری را جدی بگیرد. هنگام استخدام، کارکنان بالقوه به دلیل نگرش خوب، علاقه به مشتری و اشتیاق برای برآوردن نیازهایشان بررسی می شوند. این شرکت از سرمایه گذاری زمان و پول برای ایجاد بهترین تجربه خدمات مشتری که می تواند ارائه دهد ترسی ندارد.
شکست ها را به عنوان شکست های کوتاه مدت بپذیرید
بیل بارتمن که در سال 1997 توسط فوربس به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان معرفی شد، زمانی 3 میلیارد دلار از دست داد. اما او در دلسوزی به خود غرق نشد.
«همه ما زمین می خوریم و می افتیم. شاید من این کار را فاجعه بارتر از بسیاری دیگر انجام داده ام. اما اگر به جای سرزنش دیگران و احساس ترحم برای خود، چشمان خود را باز کنید، می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. باید گرد و غبار خود را پاک کنید، به عقب برگردید و یاد بگیرید که چه کاری می توانستید متفاوت انجام دهید. وقتی بتوانید این کار را انجام دهید، چیزهای بزرگی می تواند نتیجه دهد.» – بیل بارتمن، مؤسس شرکت خدمات مالی تجاری
به بسیاری از ما آموخته اند که شکست بد است. بنابراین، وقتی شکست می خوریم، وسوسه می شویم که دست از کار بکشیم و تسلیم شویم. اما افراد موفق از شکست به عنوان پله ای برای رهایی از مشکلات خود استفاده می کنند. هنگامی که با شکست مواجه می شوید، درک مبارزات آنها انگیزه شما را افزایش می دهد.
در مورد آنچه اشتباه رخ داده است فکر کنید و راه حل هایی برای مشکلی که باعث شکست شده است بیابید. از اشتباهات خود درس بگیرید و دفعه بعد کارها را متفاوت انجام دهید. از افرادی الهام بگیرید که بارها شکست خورده اند اما در نهایت به رویاهای خود رسیده اند.
اهداف هوشمندانه تعیین کنید و استراتژی های قابل دستیابی را برای دستیابی به آنها توسعه دهید
اهداف خود را بنویسید. این به شما وضوح می دهد و کار برای دستیابی به آنها را آسان تر می کند. از روش هدف گذاری SMART برای تمرکز خود استفاده کنید:
- خاص: آنچه را که می خواهید انجام دهید بیان کنید.
- قابل اندازه گیری: چه نتایجی را می خواهید ببینید؟ آنها را به مراحل آسان تقسیم کنید.
- دست یافتنی: آیا اهداف شما واقع بینانه هستند؟ مطمئن شوید که زمان و منابع لازم برای تحقق آنها را دارید.
- مرتبط: اهداف شما باید با آنچه می خواهید برای کسب و کار خود به دست آورید مطابقت داشته باشد.
- به موقع: یک ضرب الاجل تعیین کنید و به آن پایبند باشید.
در مرحله بعد، برنامه ای برای عملی کردن اهداف SMART خود ایجاد کنید. برای پیشرفت به این سوالات پاسخ دهید:
- مراحلی که باید بردارید چیست؟
- چارچوب های زمانی برای هر یک از این مراحل چیست؟
- چه کسی به شما کمک خواهد کرد؟
روی یک مشاور یا مربی سرمایه گذاری کنید و از تخصص آنها استفاده کنید
یک مربی یا مشاور تجاری پیدا کنید تا شما را راهنمایی کند. از مجموعه دانش و تجربیات شخصی آنها برای کمک به رشد کسب و کار خود استفاده کنید. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Sage، 93 درصد از مشاغل متوسط به مربیان خود برای کمک به موفقیت آنها اعتبار می دهند.
اداره کردن یک کسب و کار به تنهایی سخت است. کارآفرینان در مواجهه با مشکلات به تشویق، راهنمایی و اطمینان نیاز دارند. مربیان در موقعیت های مشابهی بوده اند و می دانند چگونه به شما کمک کنند. آنها توصیه های ارزشمندی را به اشتراک می گذارند، بازخورد سازنده ای به شما می دهند و شما را با افراد مناسب مرتبط می سازند.
ریسک های معقول را بپذیرید و از منطقه راحتی خود خارج شوید
قبول ریسک تجاری معقول بدون در نظر گرفتن عواقب آن قمار کورکورانه نیست . با دقت فکر کنید، گزینه ها را بسنجید و آنها را آزمایش کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید یک استراتژی بازاریابی جدید را امتحان کنید که 20 درصد بیشتر از کمپین معمولی شما هزینه دارد. ابتدا آن را با انجام یک نمونه اجرا با سرمایه گذاری کمتر آزمایش کنید. اگر موفقیت آمیز بود، پول بیشتری را در این استراتژی جدید بریزید.
زمانی که احساسات شما در حال افزایش است، ریسک نکنید. عینی باشید و برنامه های خود را با همکاران، دوستان یا خانواده در میان بگذارید. در پایان روز، شما باید ریسک های معقولی را بپذیرید و با کسب و کارتان از منطقه راحتی خود خارج شوید. اما قبل از انجام این کار، از خرد، دانش و تجربه خود نهایت استفاده را ببرید.
خط پایین
داشتن یک کسب و کار شکست خورده به این معنی نیست که پایان راه است. در طول مسیر با موانعی روبرو خواهید شد، اما راه هایی برای غلبه بر آن موانع نیز پیدا خواهید کرد. کسی در جایی همان آزمایشاتی را که شما با آن روبرو هستید را پشت سر گذاشته است. از داستان های آنها درس بگیرید و از داستان خود به عنوان درسی برای پیشرفت و موفقیت در تجارت استفاده کنید.

