• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

مطالب سازمانی و مدیریتی

  • خانه
  • بلاگ
  • مطالب سازمانی و مدیریتی
  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی مطالب سازمانی و مدیریتی
  • تاریخ اردیبهشت 5, 1401
  • نظرات 0 نظر
  • وبلاگ

رفتار سازمانی: تعریف، اهمیت، ماهیت، مدل

رفتار سازمانی چیست؟رفتار سازمانی (OB) مطالعه رفتار انسان در محیط های سازمانی، رابط بین رفتار انسان و سازمان و خود سازمان است.

پژوهشگران رفتار سازمانی رفتار افراد را در درجه اول در نقش های سازمانی آنها مطالعه می کنند.

یکی از اهداف اصلی رفتار سازمانی، احیای تئوری سازمانی و ایجاد مفهومی بهتر از زندگی سازمانی است.

به عنوان یک حوزه چند رشته ای، رفتار سازمانی تحت تأثیر تحولات در تعدادی از رشته های مرتبط از جمله جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و مهندسی و همچنین از تجربه شاغلین قرار گرفته است.

تاریخچه و سیر تحول مطالعات رفتار سازمانی

 

خاستگاه رفتار سازمانی می تواند ریشه های آن را به ماکس وبر و مطالعات سازمانی قبلی بازگردد.

انقلاب صنعتی دوره ای از تقریباً 1760 است که فناوری های جدید منجر به اتخاذ تکنیک های جدید تولید از جمله افزایش مکانیزاسیون شد.

انقلاب صنعتی به تغییرات اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی از جمله اشکال جدید سازمان منجر شد.

ماکس وبر، جامعه شناس، با تحلیل این اشکال سازمانی جدید، بوروکراسی را به عنوان یک نوع سازمان ایده آل توصیف کرد که بر اصول عقلانی-حقوقی استوار است و کارایی فنی را به حداکثر می رساند.

در دهه 1890؛ با ورود مدیریت علمی و تیلوریسم، مطالعات رفتار سازمانی در حال شکل گیری آن به عنوان یک رشته دانشگاهی بود.

شکست مدیریت علمی، جنبش روابط انسانی را به وجود آورد که با تأکید فراوان بر همکاری و روحیه کارکنان مشخص می شود.

جنبش روابط انسانی از دهه 1930 تا 1950 به شکل گیری مطالعات رفتار سازمانی کمک کرد.

آثار دانشمندانی مانند التون مایو، چستر بارنارد، هنری فایول، مری پارکر فولت، فردریک هرزبرگ، آبراهام ماس لو، دیوید مک سلان و ویکتور وروم به رشد رفتار سازمانی به عنوان یک رشته کمک کردند.

آثار دانشمندانی مانند التون مایو، چستر بارنارد، هنری فایول، مری پارکر فولت، فردریک هرزبرگ، آبراهام مزلو، دیوید مک سلان و ویکتور وروم به رشد رفتار سازمانی به عنوان یک رشته کمک کردند.

رفتار اداری هربرت سایمون تعدادی از مفاهیم مهم را به مطالعه رفتار سازمانی معرفی کرد که مهمترین آنها تصمیم گیری است.

سیمون به همراه چستر بارنارد؛ استدلال می کند که افراد در سازمان ها متفاوت از خارج از آنها تصمیم می گیرند. سیمون جایزه نوبل اقتصاد را به خاطر کارش در زمینه تصمیم گیری سازمانی دریافت کرد.

در دهه‌های 1960 و 1970، این حوزه کمی بیشتر شد و ایده‌هایی مانند سازمان‌های غیررسمی و وابستگی به منابع را تولید کرد. تئوری اقتضایی، نظریه نهادی و بوم‌شناسی سازمانی نیز خشمگین شدند.

از دهه 1980، تبیین فرهنگی سازمان ها و تغییرات سازمانی به حوزه های مطالعاتی تبدیل شد.

با توجه به انسان‌شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، تحقیقات کیفی در OB قابل قبول‌تر شد.

تعریف رفتار سازمانی

 

رفتار سازمانی مستقیماً با درک، پیش‌بینی و کنترل رفتار انسانی در سازمان‌ها مرتبط است. – فرد لوتانز.

رفتار سازمانی مطالعه عملکرد و فعالیت های گروهی و فردی در یک سازمان است.

این حوزه از مطالعه رفتار انسان را در یک محیط کار بررسی می کند و تأثیر آن را بر ساختار شغل، عملکرد، ارتباطات، انگیزه، رهبری و غیره تعیین می کند.

مطالعه سیستماتیک و کاربرد دانش در مورد نحوه عملکرد افراد و گروه ها در سازمان هایی است که در آن کار می کنند. OB از رشته های دیگر برای ایجاد یک زمینه منحصر به فرد استفاده می کند.

به عنوان مثال، وقتی موضوعاتی مانند شخصیت و انگیزه را مرور می کنیم، مجدداً مطالعات حوزه روانشناسی را بررسی می کنیم. موضوع فرآیندهای تیمی به شدت بر حوزه جامعه شناسی متکی است.

وقتی قدرت و نفوذ در سازمان ها را مطالعه می کنیم، به شدت از علوم سیاسی وام می گیریم.

حتی علم پزشکی نیز به حوزه رفتار سازمانی کمک می کند، به ویژه در مطالعه استرس و اثرات آن بر افراد.

در مورد مؤلفه ها یا موضوعاتی که حوزه موضوعی OB را تشکیل می دهند توافق فزاینده ای وجود دارد.

اگرچه هنوز بحث های قابل توجهی در مورد اهمیت نسبی تغییر وجود دارد، به نظر می رسد توافق کلی وجود دارد که OB شامل موضوعات اصلی انگیزه، رفتار رهبر، و قدرت، ارتباطات بین فردی، ساختار و فرآیندهای گروهی، یادگیری، توسعه نگرش و ادراک است. ، فرآیندهای تغییر، تعارض، طراحی کار و استرس کاری.

ویژگی های رفتار سازمانی

ویژگی های رفتار سازمانی

رفتار سازمانی مطالعه و به کارگیری دانش در مورد نحوه عملکرد افراد، افراد و گروه ها در سازمان است. این کار را با اتخاذ یک رویکرد سیستمی انجام می دهد.

یعنی روابط افراد و سازمان را بر حسب کل فرد، کل گروه، کل سازمان و کل نظام اجتماعی تفسیر می کند.

هدف آن ایجاد روابط بهتر با دستیابی به اهداف انسانی، اهداف سازمانی و اهداف اجتماعی است.

رفتار سازمانی است؛

  1. یک رشته تحصیلی جداگانه و نه فقط یک رشته.
  2. یک رویکرد میان رشته ای
  3. علوم کاربردی.
  4. علم هنجاری.
  5. رویکردی انسان‌گرا و خوش‌بینانه.
  6. یک رویکرد کلی سیستمی

این 6 ویژگی یا ویژگی نشان دهنده ماهیت رفتار سازمانی است که مطالعه درک و کنترل رفتار در سازمان است.

اهداف رفتار سازمانی

 

سازمان هایی که افراد در آنها کار می کنند بر افکار، احساسات و اعمال آنها تأثیر می گذارد. این افکار، احساسات و اعمال به نوبه خود بر خود سازمان تأثیر می گذارد.

رفتار سازمانی مکانیسم های حاکم بر این تعاملات را مطالعه می کند و به دنبال شناسایی و پرورش رفتارهایی است که منجر به بقا و اثربخشی سازمان می شود.

  1. رضایت شغلی.
  2. یافتن افراد مناسب
  3. فرهنگ سازمانی.
  4. رهبری و حل تعارض.
  5. درک بهتر کارمندان
  6. درک چگونگی توسعه رهبران خوب.
  7. یک تیم خوب ایجاد کنید
  8. بهره وری بالاتر.

این 8 هدف رفتار سازمانی نشان می دهد که OB با افراد درون سازمان، نحوه تعامل آنها، میزان رضایت آنها، میزان انگیزه و یافتن راه هایی برای بهبود آن به گونه ای که بیشترین بهره وری را به همراه دارد، سروکار دارد.

مفاهیم بنیادی رفتار سازمانی

رفتار سازمانی مبتنی بر چند مفهوم اساسی است که حول ماهیت افراد و سازمان ها می چرخد.

  • تفاوتهای فردی.
  • ادراک.
  • یک شخص کامل.
  • رفتار با انگیزه
  • تمایل به مشارکت
  • ارزش شخص
  • شان انسان.
  • سازمان ها سیستم اجتماعی هستند.
  • منافع متقابل.
  • مفهوم کل نگر

چالش ها و فرصت های اصلی رفتار سازمانی

 

چالش‌ها و فرصت‌های رفتار سازمانی برای بهبود بهره‌وری و دستیابی به اهداف تجاری بسیار زیاد و به سرعت در حال تغییر هستند.

  1. بهبود مهارت های افراد
  2. بهبود کیفیت و بهره وری.
  3. مدیریت کیفیت جامع (TQM).
  4. مدیریت تنوع نیروی کار
  5. پاسخ به جهانی شدن
  6. توانمندسازی مردم.
  7. مقابله با موقتی بودن
  8. تحریک نوآوری و تغییر.
  9. ظهور سازمان الکترونیکی و تجارت الکترونیکی.
  10. بهبود رفتار اخلاقی
  11. بهبود خدمات مشتری
  12. کمک به کارکنان برای ایجاد تعادل بین تضادهای کار و زندگی.
  13. جهان مسطح.

درباره 13 چالش و فرصت رفتار سازمانی بیشتر بخوانید .

محدودیت های رفتار سازمانی

 

محدودیت های رفتار سازمانی را بشناسید. رفتار سازمانی تعارض و سرخوردگی را از بین نخواهد برد. فقط می تواند آنها را کاهش دهد. این راهی برای بهبود است، نه پاسخی مطلق به مشکلات.

علاوه بر این، جزئی از کل پارچه یک سازمان است.

ما می توانیم رفتار سازمانی را به عنوان یک موضوع جداگانه مورد بحث قرار دهیم، اما برای اعمال آن باید آن را به کل واقعیت گره بزنیم. بهبود رفتار سازمانی بیکاری را حل نخواهد کرد.

رفتار سازمانی کمبودهای ما را جبران نمی کند، نمی تواند جایگزین برنامه ریزی ضعیف، سازماندهی نادرست یا کنترل های ناکافی شود. این تنها یکی از بسیاری از سیستم هایی است که در یک سیستم اجتماعی بزرگتر عمل می کنند.

3 محدودیت عمده OB عبارتند از.

  1. تعصب رفتاری
  2. قانون بازده کاهشی
  3. دستکاری غیر اخلاقی مردم

یاد بگیرید که این محدودیت های رفتار سازمانی چگونه کار می کنند.

مدل رفتار سازمانی

 

مدل OB 3 سطح، سطح فردی، سطح گروه و سطح سیستم سازمانی و نحوه تأثیر آنها بر عناصر خروجی انسانی را نشان می دهد.

شکل بالا اسکلتی را نشان می دهد که مدل OB بر روی آن ساخته شده است.

این پیشنهاد می کند که سه سطح تحلیل در OB وجود دارد و با حرکت از سطح فردی به سطح سیستم های سازمانی، به طور سیستماتیک به درک خود از رفتار در سازمان ها اضافه می کنیم.

سه سطح اساسی مشابه بلوک های ساختمانی هستند. هر سطح در سطح قبلی ساخته شده است.

مفاهیم گروهی از پایه و اساس گذاشته شده در بخش فردی رشد می کنند. برای اینکه به رفتار سازمانی برسیم، محدودیت‌هایی را روی فرد و گروه قرار می‌دهیم.

نیروهای کلیدی مؤثر بر رفتار سازمانی

 

مجموعه پیچیده ای از نیروهای کلیدی وجود دارد که بر رفتار سازمانی امروزه تأثیر می گذارد. این نیروهای کلیدی در چهار حوزه طبقه بندی می شوند.

  • مردم.
  • ساختار.
  • فن آوری.
  • محیط.

بین افراد، ساختار و فناوری تعامل وجود دارد و این عناصر تحت تأثیر محیط هستند. 4 نیروی کلیدی مؤثر بر رفتار سازمانی و اعمال آن.

کمک به رشته ها در زمینه رفتار سازمانی

 

برخی از رشته های مهم در زمینه رفتار سازمانی وجود دارد که آن را به طور گسترده توسعه داده است.

با توجه به افزایش پیچیدگی سازمانی، انواع دانش مورد نیاز است و از جهات مختلف کمک می کند.

رشته های اصلی عبارتند از؛

  • روانشناسی.
  • جامعه شناسی.
  • روانشناسی اجتماعی.
  • مردم شناسی.
  • علوم سیاسی.
  • اقتصاد.

درباره رشته های مشارکتی در زمینه رفتار سازمانی بیشتر بیاموزید  .

4 رویکرد به مطالعات رفتار سازمانی

 

رویکردهای رفتار سازمانی نتیجه تحقیقات انجام شده توسط متخصصان این حوزه است.

این متخصصان به مطالعه و کمی سازی تحقیقات انجام شده در مورد کنش ها و واکنش های کارکنان با توجه به محیط های کاری آنها پرداختند.

  1. رویکرد منابع انسانی
  2. رویکرد اقتضایی
  3. رویکرد بهره وری
  4. رویکرد سیستم ها.

با نحوه عملکرد  4 رویکرد به مطالعات رفتار سازمانی آشنا شوید .

روش تحقیق رفتار سازمانی

درک و کاربرد مؤثر رفتار سازمانی به روش تحقیق دقیق بستگی دارد .

جست‌وجوی حقیقت در مورد اینکه چرا مردم آن‌گونه رفتار می‌کنند، فرآیندی بسیار ظریف و پیچیده است.

در واقع، مشکلات آنقدر زیاد است که بسیاری از دانشمندان، عمدتاً از علوم فیزیکی و مهندسی، استدلال می‌کنند که علم رفتار دقیقی وجود ندارد.

روش تحقیق رفتار سازمانی با تئوری، استفاده از طرح های پژوهشی و بررسی روایی مطالعات آغاز می شود

دلایل مطالعه رفتار سازمانی

رفتار سازمانی به مطالعه کارهایی که افراد در یک سازمان انجام می دهند و چگونگی تأثیر آن رفتار بر عملکرد سازمان مربوط می شود.

مطالعات OB بر انگیزه ، رفتار و قدرت رهبر، ارتباطات بین فردی، ساختار و فرآیندهای گروهی، یادگیری، توسعه و ادراک نگرش، فرآیندهای تغییر، تعارض، طراحی کار، و استرس کاری تمرکز دارد.

OB به شدت از علوم رفتاری و اجتماعی، مهمتر از همه از روانشناسی نشأت می گیرد.

دلایل عملی متعددی وجود دارد که چرا ما رفتار سازمانی را مطالعه می کنیم .

  1. OB مطالعه یادگیری چگونگی پیش بینی رفتار انسان و سپس به کارگیری آن به روش های مفید برای مؤثرتر کردن سازمان است. کمک به استفاده مؤثر از افراد شاغل در سازمان، موفقیت سازمان را تضمین می کند.
  2. OB به مدیران کمک می کند تا اساس انگیزه و آنچه را که برای ایجاد انگیزه در زیردستان باید انجام دهد را درک کنند.
  3. OB به حفظ روابط صمیمانه صنعتی کمک می کند که به افزایش بهره وری کلی صنعت کمک می کند.
  4. به بهبود روابط بین فردی در سازمان ها کمک زیادی می کند.
  5. این به مدیران کمک می‌کند تا تکنیک‌های انگیزشی مناسب را مطابق با ماهیت تک تک کارکنانی که از جنبه‌های مختلف تفاوت یادگیری دارند، به کار ببرند.

 

 

 


 

تاریخچه 

به عنوان یک علم چند رشته ای، رفتار سازمانی تحت تأثیر تحولات در تعدادی از رشته های مرتبط از جمله جامعه شناسی ، روانشناسی صنعتی/سازمانی و اقتصاد قرار گرفته است.

انقلاب صنعتی دوره ای از دهه 1760 است که در آن فناوری های جدید منجر به پذیرش تکنیک های جدید تولید و افزایش مکانیزاسیون شد. ماکس وبر در استعاره معروف قفس آهنین خود نگرانی هایی را در مورد کاهش تجارب کاری مذهبی و حرفه ای مطرح کرد. وبر مدعی شد که تمرکز انقلاب صنعتی بر کارآیی، کارگر را به نوعی «زندان» محدود کرده و «فردیت کارگر را از بین می‌برد». [8] تغییرات اجتماعی و فرهنگی چشمگیر ناشی از انقلاب صنعتی نیز شکل‌های جدیدی از سازمان را پدید آورد. وبر یکی از این سازمان ها را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که بوروکراسی «سازمانی است که مبتنی بر عقلانیت-قانونی است.اصول و حداکثر بهره وری فنی.” [9]

تعدادی از پزشکان OB ایده های خود را در مورد مدیریت و سازمان مستند کردند. بهترین نظریه های شناخته شده امروزی از هنری فایول ، چستر بارنارد و مری پارکر فولت سرچشمه می گیرند . هر سه آنها از تجربیات خود برای توسعه مدلی از مدیریت سازمانی مؤثر استفاده کردند و هر یک از نظریه های آنها به طور مستقل بر رفتار و انگیزه انسانی تمرکز داشتند. [3] [10] [11] یکی از اولین مشاوران مدیریت ، فردریک تیلور ، مهندس قرن 19 بود که رویکردی به نام مدیریت علمی را اعمال کرد . تیلور از به حداکثر رساندن کارایی کار از طریق روش علمی حمایت می کرد. [12]روش علمی توسط لیلیان و فرانک گیلبرت ، که از مطالعه زمان و حرکت برای بهبود بیشتر کارایی کارگران استفاده کردند، بیشتر اصلاح شد. [13] در اوایل قرن بیستم ایده فوردیسم ظهور کرد. این روش به نام هنری فورد ، غول خودروسازی ، بر استانداردسازی تولید از طریق استفاده از خطوط مونتاژ متکی بود. این به کارگران غیر ماهر اجازه می داد تا محصولات پیچیده را به طور کارآمد تولید کنند. سورنسون بعداً توضیح داد که فوردیسم مستقل از تیلور توسعه یافته است. [14]فوردیسم را می توان به عنوان کاربرد اصول مدیریت بوروکراتیک و علمی در کل فرآیند تولید توضیح داد. موفقیت روش علمی و فوردیسم منجر به پذیرش گسترده این روش ها شد.

در دهه 1920، کارخانه هاثورن ورکز وسترن الکتریک اولین موردی را که قرار بود به عنوان مطالعات هاثورن شناخته شود، راه اندازی کرد . این مطالعات در ابتدا به روش علمی سنتی پایبند بودند، اما همچنین بررسی کردند که آیا کارگران با سطوح روشنایی بالاتر یا پایین تر بهره وری بیشتری خواهند داشت. نتایج نشان داد که صرف نظر از سطوح روشنایی، زمانی که کارگران مورد مطالعه قرار می‌گرفتند، بهره‌وری افزایش می‌یافت، اما با پایان یافتن مطالعات، بهره‌وری کارگران به حالت عادی باز می‌گشت. در آزمایش‌های بعدی، التون مایو به این نتیجه رسید که عملکرد شغلی و به اصطلاح اثر هاثورن به شدت با روابط اجتماعی و محتوای شغلی مرتبط است. [15]به دنبال مطالعات هاثورن، انگیزه کانونی در جامعه OB شد. طیفی از نظریه‌ها در دهه‌های 1950 و 1960 ظهور کردند و شامل نظریه‌هایی از محققان برجسته OB مانند: فردریک هرزبرگ ، آبراهام مزلو ، دیوید مک‌کللند ، ویکتور وروم و داگلاس مک گرگور می‌شوند . این تئوری ها بر انگیزه کارکنان، عملکرد کاری و رضایت شغلی تاکید دارند. [5]

رفتار اداری هربرت سیمون تعدادی از مفاهیم مهم OB را معرفی کرد که مهمترین آنها تصمیم گیری است . سایمون، همراه با چستر بارنارد ، استدلال کردند که مردم در مقایسه با تصمیمات خارج از سازمان، در داخل سازمان به طور متفاوتی تصمیم می گیرند. در حالی که نظریه‌های اقتصادی کلاسیک فرض می‌کنند که مردم تصمیم‌گیرندگان منطقی هستند، سیمون نکته مخالفی را استدلال کرد. او استدلال کرد که شناخت به دلیل عقلانیت محدود محدود است، به عنوان مثال، تصمیم گیرندگان اغلب از فرآیند رضایت بخش استفاده می کنند که از اولین راه حل به طور حاشیه ای قابل قبول به جای بهینه ترین راه حل استفاده می کند. [16] سیمون جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردبرای کارش در تصمیم گیری سازمانی. [17] در دهه‌های 1960 و 1970، این رشته شروع به کمی و وابسته‌تر شدن به منابع کرد. این امر موجب پیدایش نظریه اقتضایی ، نظریه نهادی و بوم شناسی سازمانی شد. [18] از دهه 1980، تبیین‌های فرهنگی سازمان‌ها و تغییرات سازمانی در هماهنگی با رشته‌هایی مانند انسان‌شناسی ، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به حوزه‌های مطالعه تبدیل شدند .

وضعیت فعلی فیلد 

تحقیق و آموزش OB در درجه اول در بخش های مدیریت دانشگاه در کالج های بازرگانی صورت می گیرد. گاهی اوقات موضوعات OB در برنامه های فارغ التحصیل روانشناسی صنعتی و سازمانی تدریس می شود.

پیشرفت های بیشتری در تحقیق و عمل OB وجود داشته است. انسان شناسی به طور فزاینده ای تأثیرگذار شده است و به این ایده منجر شده است که می توان شرکت ها را به عنوان جوامع با معرفی مفاهیمی مانند فرهنگ سازمانی، آیین های سازمانی و اعمال نمادین درک کرد. [1] مطالعات رهبری نیز به بخشی از OB تبدیل شده‌اند، اگرچه یک نظریه وحدت‌بخش منفرد باقی مانده است. [ نیازمند منبع ] [19] محققان OB علاقه فزاینده ای به اخلاق و اهمیت آن در یک سازمان نشان داده اند. [ نیازمند منبع ] برخی از محققان OB به حوزه زیبایی شناختی سازمان ها علاقه مند شده اند. [20]

روشهای تحقیق مورد استفاده 

روش های مختلفی در رفتار سازمانی استفاده می شود که بسیاری از آنها در سایر علوم اجتماعی یافت می شود.

روش های کمی

مقاله اصلی: تحقیقات کمی

روش‌های آماری مورد استفاده در تحقیقات OB معمولاً شامل همبستگی ، تحلیل واریانس ، متاآنالیز ، مدل‌سازی چند سطحی ، رگرسیون چندگانه ، مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل سری‌های زمانی [21] [22] است.

شبیه سازی کامپیوتری 

مقاله اصلی: شبیه سازی کامپیوتری و مطالعات سازمانی

شبیه سازی کامپیوتری روشی برجسته در رفتار سازمانی است. [23] در حالی که کاربردهای زیادی برای شبیه سازی کامپیوتری وجود دارد ، اکثر محققان OB از شبیه سازی کامپیوتری برای درک نحوه عملکرد سازمان ها یا شرکت ها استفاده کرده اند. با این حال، اخیراً، محققان همچنین شروع به استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای برای درک رفتار فردی در سطح خرد کرده‌اند، با تمرکز بر شناخت و رفتار فردی و بین‌فردی [24] مانند فرآیندهای فکری و رفتارهایی که کار گروهی را تشکیل می‌دهند . [25]

روشهای کیفی 

مقاله اصلی: تحقیق کیفی

تحقیق کیفی [21] شامل تعدادی روش تحقیق است که عموماً شامل کمی سازی متغیرها نمی شود. روش‌های کیفی می‌توانند از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها یا مطالب نوشتاری گرفته تا روایت‌های مکتوب مشاهدات را شامل شود. روش‌های رایج عبارتند از قوم‌نگاری ، مطالعات موردی ، روش‌های تاریخی و مصاحبه.

موضوعات

مشاوره ]مشاوران از اصول توسعه یافته در تحقیقات OB برای ارزیابی مشکلات سازمانی مشتریان و ارائه خدمات با کیفیت بالا استفاده می کنند. [26] یک چارچوب قوی برای تجزیه و تحلیل رابطه مشاور و مشتری کلید موفقیت هر تعامل مشاوره است. [27]

رفتار کاری غیرمولد 

مقاله اصلی: رفتار کاری غیرمولد

رفتار کاری معکوس رفتاری است که کارکنان به سازمان آسیب می رسانند یا قصد آسیب رساندن به آن را دارند. [28]

تصمیم گیری 

مقاله اصلی: تصمیم گیری

بسیاری از محققان OB از مدل برنامه ریزی منطقی استقبال می کنند . [ نیازمند منبع ] تحقیقات تصمیم‌گیری اغلب بر چگونگی تصمیم‌گیری‌ها (تصمیم‌گیری هنجاری)، چگونگی دستیابی متفکران به یک قضاوت خاص (تصمیم‌گیری توصیفی)، و چگونگی بهبود این تصمیم‌گیری (تصمیم‌گیری توصیفی) تمرکز می‌کند. ). [ نیازمند منبع ]

بدرفتاری با کارکنان 

انواع مختلفی از بدرفتاری هایی که کارکنان در سازمان ها متحمل می شوند وجود دارد که عبارتند از: نظارت سوء استفاده، قلدری، بی ادبی و آزار جنسی.

نظارت نادرست 

نوشتار اصلی: نظارت نادرست

نظارت سوء استفاده‌کننده میزانی است که سرپرست درگیر الگوی رفتاری می‌شود که به زیردستان آسیب می‌رساند. [29]

تیم ها 

مقاله اصلی: تیم

نگرش ها و احساسات مرتبط با شغل 

رفتار سازمانی با نگرش ها و احساسات کارکنان از جمله رضایت شغلی ، تعهد سازمانی ، درگیری شغلی و کار عاطفی سروکار دارد . رضایت شغلی منعکس کننده احساساتی است که یک کارمند نسبت به شغل خود یا جنبه های شغلی مانند حقوق یا نظارت دارد. [33] تعهد سازمانی نشان دهنده میزان احساس دلبستگی کارکنان به سازمان است. [34] درگیری شغلی میزانی است که یک فرد با شغل خود هویت می یابد و آن را جزء مادی ارزش خود می داند. [35]کار عاطفی به این نیاز مربوط می شود که یک کارمند احساسات خاصی را نشان دهد، مانند لبخند زدن به مشتریان، حتی زمانی که کارمند احساساتی را که باید نشان دهد احساس نمی کند. [36]

رهبری 

نوشتار اصلی: رهبری

تئوری های متعددی وجود دارد که به رهبری مربوط می شود. نظریه‌های اولیه بر ویژگی‌های رهبران متمرکز بودند، در حالی که نظریه‌های بعدی بر رفتار رهبر و شرایطی که تحت آن رهبران می‌توانند مؤثر باشند، تمرکز داشتند. از جمله این رویکردها می‌توان به نظریه اقتضایی ، مدل ساختار در نظر گرفتن و شروع ، مبادله رهبر-عضو یا نظریه LMX ، نظریه مسیر-هدف ، اصلاح رفتار و نظریه رهبری تحول‌آفرین اشاره کرد .

تئوری اقتضایی نشان می دهد که رهبری خوب به ویژگی های رهبر و موقعیت بستگی دارد. [37] مطالعات رهبری ایالت اوهایو ابعادی از رهبری را شناسایی کرد که به عنوان توجه (نشان دادن نگرانی و احترام به زیردستان) و ساختار آغازگر (تخصیص وظایف و تعیین اهداف عملکرد) شناخته می‌شوند. [38] [39] نظریه LMX بر روابط مبادله بین زوج‌های سرپرست و زیردستان متمرکز است. [40] نظریه مسیر-هدف یک نظریه اقتضایی است که سبک رهبری مناسب را به شرایط سازمانی و شخصیت زیردست مرتبط می‌کند. [41] نظریه رهبری تحول آفرین به رفتارهایی مربوط می شود که رهبران در آن انجام می دهند که سطوح بالایی از انگیزه و عملکرد را در پیروان القا می کند. ایده ازرهبری کاریزماتیک بخشی از نظریه رهبری تحول آفرین است. [42] در اصلاح رفتار، قدرت پاداش رهبر (توانایی دادن یا خودداری از پاداش و تنبیه) در کانون توجه قرار دارد و بر اهمیت دادن پاداش‌های احتمالی (در مقابل غیرشرطی) تأکید می‌شود.

نقش های مدیریتی 

مقاله اصلی: نقش های مدیریتی مینتزبرگ

در اواخر دهه 1960 هنری مینتزبرگ ، دانشجوی کارشناسی ارشد MIT، فعالیت های پنج مدیر اجرایی را به دقت مطالعه کرد. مینتزبرگ بر اساس مشاهدات خود به سه دسته رسید که نقش های مدیریتی را در بر می گیرد: نقش های بین فردی، نقش های تصمیم گیری و نقش های اطلاعاتی. [43]

انگیزه 

حفظ کارکنان مستعد و موفق عامل کلیدی برای حفظ مزیت رقابتی یک شرکت است. محیطی که افراد بتوانند از استعداد خود به طور موثر استفاده کنند، می‌تواند حتی به باهوش‌ترین، سخت‌کوش‌ترین و دشوارترین افراد نیز انگیزه دهد. ساختن افراد بزرگ به مشارکت از طریق انگیزه و شیوه های رفتاری متکی است (O’Reilly, C., and Pfeffer, J., 2000). [44] بارون و گرینبرگ (2008) [45] نوشتند که انگیزه شامل “مجموعه فرآیندهایی است که رفتار انسان را در جهت دستیابی به هدفی برانگیخته، هدایت و حفظ می کند.” چندین نظریه مختلف از انگیزش مرتبط با OB وجود دارد، از جمله نظریه برابری ، [46] نظریه انتظار ، [47] سلسله مراتب نیازهای مزلو ،[48] ​​نظریه انگیزه ، نظریه عدالت سازمانی ، [49] نظریه دو عاملی هرزبرگ ، [ 50] و نظریه X و نظریه Y. [51]

روابط عمومی 

روابط عمومی عملی است برای مدیریت ارتباط بین مردم و سازمان، بنابراین روابط عمومی با رفتار سازمانی نیز مرتبط است.

فرهنگ ملی [ ویرایش ]

تصور می شود که فرهنگ ملی بر رفتار افراد در سازمان ها تأثیر می گذارد. این ایده با نظریه ابعاد فرهنگی هافستد مثال زده می شود . هافستد تعداد زیادی از فرهنگ ها را مورد بررسی قرار داد و شش بعد از فرهنگ های ملی را شناسایی کرد که بر رفتار افراد در سازمان ها تأثیر می گذارد. [52] این ابعاد عبارتند از فاصله قدرت، فردگرایی در مقابل جمع گرایی، اجتناب از عدم قطعیت، مردانگی در مقابل زنانگی، جهت گیری بلندمدت در مقابل جهت گیری کوتاه مدت، و زیاده روی در مقابل خویشتن داری.

رفتار شهروندی سازمانی 

مقاله اصلی: رفتار شهروندی سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی رفتاری است که فراتر از وظایف محوله است و به رفاه سازمان ها کمک می کند. [53]

فرهنگ سازمانی 

مقاله اصلی: فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی منعکس کننده ارزش ها و رفتارهایی است که معمولاً در یک سازمان مشاهده می شود. محققانی که این خط تحقیق را دنبال می‌کنند، فرض می‌کنند که سازمان‌ها را می‌توان با ابعاد فرهنگی مانند باورها، ارزش‌ها، آیین‌ها، نمادها و غیره مشخص کرد. [54] محققان مدل هایی را برای درک فرهنگ سازمان یا گونه شناسی فرهنگ سازمانی توسعه داده اند. ادگار شاین مدلی برای درک فرهنگ سازمانی ایجاد کرد. او سه سطح از فرهنگ سازمانی را شناسایی کرد: (الف) مصنوعات و رفتارها، (ب) ارزش‌های مورد حمایت، و (ج) مفروضات اساسی مشترک. فرهنگ های خاص با عملکرد سازمانی [55] و اثربخشی مرتبط بوده است. [56]

شخصیت 

مقاله اصلی: شخصیت

شخصیت به الگوهای ثابت رفتار، شناخت و احساسات در افراد مربوط می شود. [57] مطالعه شخصیت در سازمان ها به طور کلی بر رابطه ویژگی های خاص با عملکرد کارکنان متمرکز شده است. تمرکز خاصی بر روی پنج ویژگی شخصیتی بزرگ صورت گرفته است که به پنج ویژگی شخصیتی فراگیر اشاره دارد.

استرس شغلی 

مقاله اصلی: استرس شغلی

روش های مختلفی برای توصیف استرس شغلی وجود دارد. یکی از راه‌های توصیف آن این است که آن را عدم تعادل بین خواسته‌های شغلی (جنبه‌هایی از شغل که به تلاش ذهنی یا فیزیکی نیاز دارد) و منابعی که به مدیریت خواسته‌ها کمک می‌کنند، بنامیم. [58]

تعارض کار و خانواده 

مقاله اصلی: تعارض کار و خانواده

چستر بارنارد تشخیص داد که افراد هنگام ایفای نقش در نقش کاری خود متفاوت از زمانی که در نقش هایی خارج از نقش کاری خود بازی می کنند، رفتار می کنند. [3] تضاد کار و خانواده زمانی رخ می‌دهد که خواسته‌های خانواده و نقش‌های کاری ناسازگار باشند و خواسته‌های حداقل یک نقش با برآورده شدن خواسته‌های نقش دیگر تداخل داشته باشد. [59]

 

 

نتیجه

رفتار سازمانی مطالعه و به کارگیری دانش در مورد نحوه عملکرد افراد، افراد و گروه ها در سازمان است. این کار را با اتخاذ یک رویکرد سیستمی انجام می دهد.

یعنی روابط افراد و سازمان را بر حسب کل فرد، کل گروه، کل سازمان و کل نظام اجتماعی تفسیر می کند.

هدف آن ایجاد روابط بهتر با دستیابی به اهداف انسانی، اهداف سازمانی و اهداف اجتماعی است. OB طیف وسیعی از موضوعات مانند رفتار انسانی، تغییر، رهبری، تیم ها و غیره را در بر می گیرد.

رفتار سازمانی تاثیر زیادی بر افراد و همچنین در سازمان ها دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت. به منظور اداره موثر و کارآمد کسب و کار، مطالعه رفتار سازمانی بسیار ضروری است.

 

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

آینده نگری شرکت و تأثیر آن بر عملکرد شرکت: یک تحلیل طولی پیوندهای نویسنده پانل همپوشانی را باز می کنند
اردیبهشت 5, 1401

مطلب بعدی

فرهنگ سازمانی
اردیبهشت 5, 1401

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (2)
سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
21 اردیبهشت, 1402
01400-06-03-12-0-47
شش روند برای سال 2021: آینده مدیریت دانش
22 دی, 1401
images
مسئولیت اجتماعی چیست؟
9 دی, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید