7 مرحله مهم در فرآیند تصمیم گیری
خلاصه
فرآیند تصمیم گیری روشی برای جمع آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه های جایگزین و انتخاب نهایی با هدف گرفتن بهترین تصمیم ممکن است. در این مقاله، فرآیند گام به گام نحوه تصمیم گیری خوب را شرح می دهیم و روش های مختلف تصمیم گیری را توضیح می دهیم.
ما هر روز تصمیم می گیریم. با اتوبوس به محل کار بروید یا با ماشین تماس بگیرید؟ بستنی شکلاتی یا وانیلی؟ شیر کامل یا دو درصد؟
یک فرآیند کامل برای گرفتن آن تصمیمات کوچک وجود دارد، و در حالی که اینها انتخاب های ساده و آسانی هستند، چگونه می توانیم تصمیمات چالش برانگیزتری بگیریم؟
در محل کار، تصمیم گیری به این سادگی نیست که انتخاب کنید چه نوع شیری را در لاته خود در صبح می خواهید. به همین دلیل درک فرآیند تصمیم گیری بسیار مهم است.
فرآیند تصمیم گیری چیست؟
فرآیند تصمیم گیری روش جمع آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه های جایگزین و در نهایت انتخاب نهایی است.
فرآیند هفت مرحلهای زیر برای تصمیمگیریهای چالشبرانگیز در نظر گرفته شده است که چندین ذینفع را درگیر میکند ، اما این فرآیند را میتوان برای چیزی به سادگی در صبحانه غلات در کاسه صبحانهتان بریزید.
7 مرحله فرآیند تصمیم گیری
مرحله 1: تصمیمی که باید گرفته شود را مشخص کنید
هنگامی که تصمیم را شناسایی می کنید، چند سوال از خود بپرسید:
- مشکلی که باید حل شود چیست؟
- هدفی که با اجرای این تصمیم قصد دارید به آن برسید چیست؟
- موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
این سوالات همگی تکنیک های هدف گذاری مشترکی هستند که در نهایت به شما کمک می کنند تا راه حل های ممکن را پیدا کنید. وقتی مشکل به وضوح تعریف شد، اطلاعات بیشتری در اختیار خواهید داشت تا بهترین تصمیم را برای حل مشکل بگیرید.
بخوانید: ۲۲ نوع هدف تجاری برای سنجش موفقیت
مرحله 2: جمع آوری اطلاعات مرتبط
جمع آوری اطلاعات مربوط به تصمیمی که گرفته می شود گام مهمی برای تصمیم گیری آگاهانه است. آیا تیم شما اطلاعات تاریخی در رابطه با این موضوع دارد؟ آیا قبلاً کسی برای حل این مشکل تلاش کرده است؟
همچنین مهم است که به دنبال اطلاعات خارج از تیم یا شرکت خود باشید. تصمیم گیری موثر نیازمند اطلاعاتی از منابع مختلف است. منابع خارجی را پیدا کنید، خواه انجام تحقیقات بازار، کار با یک مشاور یا صحبت با همکارانی در یک شرکت متفاوت که تجربه مرتبط دارند. جمع آوری اطلاعات به تیم شما کمک می کند تا راه حل های مختلف برای مشکل شما را شناسایی کند.
مرحله 3: راه حل های جایگزین را شناسایی کنید
این مرحله از شما میخواهد که به دنبال راهحلهای مختلف برای مشکل مورد نظر باشید. یافتن بیش از یک جایگزین ممکن در هنگام تصمیم گیری تجاری مهم است، زیرا ذینفعان مختلف ممکن است بسته به نقش خود نیازهای متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به دنبال یک ابزار مدیریت کار است، تیم طراحی ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک تیم توسعه داشته باشد. انتخاب درست یک راه حل ممکن است راه حل درستی نباشد.
بخوانید: تجزیه و تحلیل درخت تصمیم چیست؟ 5 گام برای تصمیم گیری بهتر
مرحله 4: شواهد را بسنجید
این زمانی است که شما همه راه حل های مختلفی را که ارائه کرده اید را انتخاب می کنید و تجزیه و تحلیل می کنید که چگونه به مشکل اولیه شما رسیدگی می کنند. تیم شما شروع به شناسایی مزایا و معایب هر گزینه می کند و جایگزین ها را از آن انتخاب ها حذف می کند.
چند روش متداول وجود دارد که تیم شما می تواند شواهد گزینه ها را تجزیه و تحلیل و سنجش کند:
- لیست مزایا و معایب
- تحلیل SWOT
- ماتریس تصمیم گیری
مرحله 5: از بین گزینه ها انتخاب کنید
قدم بعدی این است که تصمیم نهایی خود را بگیرید. تمام اطلاعاتی را که جمع آوری کرده اید و اینکه چگونه این تصمیم ممکن است بر هر ذینفع تاثیر بگذارد را در نظر بگیرید.
گاهی اوقات تصمیم درست یکی از گزینه ها نیست، بلکه ترکیبی از چند گزینه مختلف است. تصمیمگیری مؤثر شامل حل خلاقانه مسئله و تفکر خارج از چارچوب است، بنابراین خود یا تیمهایتان را به گزینههای واضح محدود نکنید.
یکی از ارزش های کلیدی در آسانا رد مبادلات کاذب است. انتخاب تنها یک تصمیم می تواند به معنای از دست دادن مزایای دیگران باشد. اگر می توانید، سعی کنید گزینه هایی را پیدا کنید که فراتر از گزینه های ارائه شده است.
مرحله 6: اقدام کنید
هنگامی که تصمیم گیرنده نهایی چراغ سبز نشان می دهد، وقت آن است که راه حل را عملی کنید. برای ایجاد یک برنامه اجرایی وقت بگذارید تا تیم شما برای مراحل بعدی در همان صفحه باشد. سپس وقت آن است که برنامه خود را عملی کنید و پیشرفت را زیر نظر بگیرید تا مشخص کنید آیا این تصمیم خوب بوده است یا خیر.
مرحله 7: تصمیم خود و تأثیر آن (هم خوب و هم بد) را مرور کنید
هنگامی که تصمیم گرفتید، می توانید معیارهای موفقیتی را که در مرحله 1 بیان کردید، زیر نظر بگیرید. به این ترتیب تعیین می کنید که آیا این راه حل با معیارهای موفقیت تیم شما مطابقت دارد یا خیر.
در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام بررسی تصمیم خود در نظر بگیرید:
- آیا مشکلی را که تیم شما در مرحله 1 شناسایی کرده بود حل کرد؟
- آیا این تصمیم تأثیر مثبت یا منفی بر تیم شما داشته است؟
- کدام ذینفعان از این تصمیم منتفع شدند؟ کدام سهامداران تحت تاثیر منفی قرار گرفتند؟
اگر این راه حل بهترین جایگزین نبود، تیم شما ممکن است از استفاده از یک شکل تکراری مدیریت پروژه بهره مند شود. این به تیم شما امکان میدهد تا به سرعت خود را با تغییرات تطبیق دهد و با منابعی که در اختیار دارد بهترین تصمیم را بگیرد.
انواع مدل های تصمیم گیری
در حالی که بیشتر مدلهای تصمیمگیری حول همان هفت مرحله میچرخند، در اینجا چند روش مختلف برای کمک به تصمیمگیری خوب آورده شده است.
مدل های تصمیم گیری منطقی
این نوع مدل تصمیم گیری رایج ترین نوع است که می بینید. منطقی و متوالی است. هفت مرحله ذکر شده در بالا نمونه ای از مدل تصمیم گیری منطقی است.
زمانی که تصمیم شما تأثیر زیادی بر تیم شما دارد و باید نتایج را به حداکثر برسانید، این نوع فرآیند تصمیم گیری است که باید از آن استفاده کنید. این امر مستلزم آن است که طیف گسترده ای از دیدگاه ها را با کمی تعصب در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.
مدل های تصمیم گیری بصری
این نوع از مدل تصمیم گیری نه توسط اطلاعات یا داده ها، بلکه توسط غرایز درونی دیکته می شود. این شکل از تصمیم گیری برای شکل دادن به غرایز قوی نیاز به تجربه قبلی و شناخت الگو دارد.
این نوع تصمیم گیری اغلب توسط تصمیم گیرندگانی انجام می شود که تجربه زیادی در مورد مشکلات مشابه دارند. آنها قبلاً با راه حلی که به دنبال پیاده سازی آن هستند موفقیت ثابتی داشته اند.
مدل تصمیم گیری خلاقانه
مدل تصمیم گیری خلاق شامل جمع آوری اطلاعات و بینش در مورد یک مشکل و ارائه ایده های بالقوه برای راه حل، مشابه مدل تصمیم گیری منطقی است.
تفاوت در اینجا این است که تصمیم گیرنده به جای شناسایی مزایا و معایب هر جایگزین، وارد دوره ای می شود که در آن سعی می کند به هیچ وجه فعالانه به راه حل فکر نکند. هدف این است که ضمیر ناخودآگاه آنها را به دست بگیرد و آنها را به سمت تصمیم درست هدایت کند، مشابه مدل تصمیم گیری شهودی.
این موقعیت بهتر است در یک فرآیند تکراری استفاده شود تا تیم ها بتوانند راه حل های خود را آزمایش کنند و با تغییر شرایط سازگار شوند.
تصمیمات کلیدی را با ابزار مدیریت کار پیگیری کنید
ردیابی تصمیمات کلیدی زمانی که به درستی مستند نشده باشد می تواند چالش برانگیز باشد. درباره اینکه چگونه یک ابزار مدیریت کار مانند Asana میتواند به تیم شما کمک کند تا تصمیمات کلیدی را پیگیری کند، با هم تیمیها همکاری کند و در یک مکان از پیشرفتها مطلع باشد، بیشتر بیاموزید.

