کوچینگ چیست؟
کوچینگ چیست؟
کوچینگ فرآیندی از یادگیری است که در آن فرد از یک فرد باتجربه (به نام کوچ) راهنمایی و پشتیبانی می کند و به دنبال به حداکثر رساندن پتانسیل خود است. هدف کوچینگ کمک به مشتری برای دستیابی به اهداف است. چه شخصی و چه مربوط به کار از طریق یک سری جلسات آموزشی. امروزه، آگاهی بیشتری نسبت به خودسازی وجود دارد و افراد مشتاق به توسعه مهارت های ضروری زندگی هستند. کوچینگ فرد را قادر می سازد تا از متخصصان این حوزه به شیوه ای ساختاریافته و کارآمد بیاموزد.
مربیگری مهم است زیرا فرد را برای مسئولیت پذیری خود آماده می کند. کوچینگ همچنین به فردی که به دنبال پیشرفت و کمک حرفه ای است، قدرت می بخشد. در این فرآیند، فرد به سمت کشف استعداد ذاتی خود هدایت می شود. مربی صرفاً پیشنهاد می دهد و تجربیات را به نفع آنها دیکته می کند.
هدف اصلی مربیگری به حداکثر رساندن پتانسیل و بهره وری یک فرد است. این کار با کمک به افراد انجام می شود تا عادات مالی / جسمی / عاطفی سالم را در دستور کار خود قرار دهند. در ابتدای فرآیند کوچینگ، مشتری اهداف خاصی را تعیین می کند و انتظارات خود را از تجربه فهرست می کند. در طی این فرآیند، مربی دستیابی به این اهداف و برآوردن انتظارات را هدف قرار می دهد.
کوچینگ فواید زیادی دارد. تشویق احساس مسئولیت بیشتر، ارتقای ارتباطات موثر، توانمندسازی افراد با مهارتهای تصمیمگیری و بهبود بهرهوری و عملکرد کاری. مانند هر فعالیت دیگری، مفهوم کوچینگ بر اساس اصول بنیادی خاصی بنا شده است و یک مربی خوب تضمین می کند که این قوانین به درستی رعایت می شوند.
فهرست مطالب
• تاریخچه کوچینگ چیست؟
• هدف از کوچینگ چیست؟
• مزایای کوچینگ چیست؟
• یک مربی چه کاری انجام می دهد؟
• یک مربی در چه مواردی می تواند کمک کند؟
• چه ویژگی هایی را باید در یک مربی جستجو کنید؟
• چگونه یک مربی موفق پیدا کنیم؟
• هزینه یک مربی چقدر است؟
• آیا خدمات کوچینگ رایگان وجود دارد؟
• گواهینامه مربیگری چیست؟
• تفاوت بین کوچینگ، آموزش، راهنمایی و مشاوره چیست؟
• نقش مربیان چیست؟
• پشتیبان فنی
• محرک
• رهبر
• روانشناس
تاریخچه کوچینگ چیست؟
پدر کوچینگ حرفه ای زندگی ، توماس جی. لئونارد، این مفهوم را در سال 1992، زمانی که برنامه مربی U را معرفی کرد، معرفی کرد. او مربی را به عنوان شریک در دستیابی به اهداف شخصی یک فرد، مربی آنها در ارتباطات و مهارت های زندگی و چراغ راه در زمان های طوفانی تعریف می کند.
کلمه کوچینگ از کلمه انگلیسی “carriage” گرفته شده است که به نوبه خود از ” coche ” فرانسوی یا آلمانی ” klatsch” گرفته شده است. منشأ این کلمات در روستای مجارستانی به نام “kocs” نهفته است، جایی که اولین بار در آن کالسکه ساخته شد. در اصل، این کلمه حاکی از آن است که یک مربی با ارائه توصیه های تحصیل کرده و منطقی ، سوژه های خود را از طریق موانع و چالش ها “حمل” می کند .
در حالی که کلمه “کوچینگ” برای اولین بار توسط دانشگاه آکسفورد در سال 1830 و با اشاره به یک مربی استفاده شد. این کلمه به سرعت در عرصه ورزشی محبوبیت پیدا کرد. در اواسط دهه 1960، مربیگری به طور منظم در ورزش استفاده می شد.
یکی از اولین مربیان اجرایی در جهان، جان ویتمور نیز در کتاب خود “کوچینگ برای عملکرد” کوچینگ را به عنوان فرآیندی برای “باز کردن پتانسیل یک فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد خود” تعریف کرد. این به آنها کمک می کند که یاد بگیرند نه اینکه به آنها یاد بدهند.» این کتاب در همان سالی منتشر شد که برنامه Coach U راه اندازی شد.
هدف از کوچینگ چیست؟
هدف از کوچینگ برای روش های مختلف کوچینگ متفاوت است. بستگی به سبک مربیگری مربی دارد و دانش از قبل موجود مخاطب، هدف جلسه کوچینگ تغییر می کند. ممکن است فردی برای یادگیری اصول یک موضوع و دریافت مشاوره تخصصی از مربی به دنبال یک برنامه کوچینگ برود، در حالی که فرد دیگری ممکن است به دنبال یک انجمن طولانی مدت برای رسیدن به آن سطح از تخصص خود باشد.
برای مثال، در حالی که سبک کوچینگ استبدادی برای شرکت کنندگان آماتوری مناسب است که هدفشان از اجرای یک برنامه کوچینگ یادگیری اصول اولیه است. رویکرد کوچینگ کل نگر عمدتاً در میان شرکت کنندگان با تجربه که صرفاً به دنبال مشاوره و پیشنهاد هستند، انجام می شود. از این رو، سبکهای مربیگری را میتوان بسته به دانش و مهارتهای از قبل موجود شرکتکنندگان تطبیق داد.
در ابتدا، هدف از مربیگری ساده است. این به فرد کمک می کند تا با آموزش دادن به یک موضوع خاص، پتانسیل کامل خود را باز کند. یک کوچ به مشتری حمایت و راهنمایی می کند که مستقیماً بر عملکرد و طرز فکر آنها تأثیر می گذارد. هدف کوچینگ تحریک ظرفیت یادگیری ذاتی فرد با تصحیح اشتباهات گذشته و تدوین دوره های عمل آینده است.
هنگامی که یک فرد تحت مربیگری قرار می گیرد، نه تنها در مورد یک موضوع بیشتر آموزش داده می شود، بلکه قدرت تصمیم گیری خود و تشخیص مسئولیت کامل اقدامات خود را نیز به او می دهد. این به ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در بین افراد کمک می کند.
مزایای کوچینگ چیست؟
از مزایای کوچینگ می توان به خودانگیختگی، توسعه ذهنیت و یادگیری دیدگاه اشاره کرد. با این حال، مزیت اصلی کوچینگ این است که به فرد این فرصت را میدهد تا اهداف را تعیین کند و برنامهای را برای دستیابی به این اهداف ترسیم کند.
همچنین باعث می شود که فرد در زمینه مورد علاقه خود غوطه ور شود زیرا مربی همچنان به آموزش آنها با بازخورد و خرد شخصی ادامه می دهد. این باعث می شود فرد درگیر و سازنده بماند و پیشرفت شخصی و حرفه ای او را تقویت کند.
مهمترین مزیت فرآیند کوچینگ این واقعیت است که همچنان فضای امنی برای مشتریان برای یادگیری و کشف فرصتهای خارج از منطقه آسایششان است.
یک مربی خوب یک محیط حمایتی را برای یادگیرنده ارائه می دهد و به آنها کمک می کند تا با گسترش حمایت و تشویق و اجتناب از قضاوت، به پتانسیل کامل خود دست یابند. در طول فرآیند کوچینگ، یک فرد از نقاط قوت خود و نحوه استفاده از آنها یاد می گیرد و در عین حال به خودآگاهی می رسد و روی معایب خود کار می کند.
یک مربی چه کاری انجام می دهد؟
یک مربی با بازکردن پتانسیلهایتان و کمک به رهایی از محدودیتهای ذهنیتتان، شما را در زندگی حمایت و راهنمایی میکند. یک مربی شما را تشویق می کند که از طریق خودانگیختگی و مسئولیت پذیری یاد بگیرید، رشد کنید و به اهداف خود برسید. موارد زیر وظایف اصلی مربی را تشکیل می دهند –
1. با درک تأثیرات کلیدی مشتریان خود، انگیزه و الهام بخشیدن به آنها.
2. وادار کردن افراد به تمرکز روی اهداف خود با تشویق مشارکت و ایجاد برنامه های اقدام.
3. ایجاد فضای امن برای مردم برای بیان آسیب پذیری های خود و کمک به آنها برای غلبه بر آنها.
4. خودآگاهی بیشتر مردم و رسیدگی به کاستی های آنها برای جلوگیری از مشکلات آینده.
یک مربی در چه مواردی می تواند کمک کند؟
یک کوچ می تواند به افراد در چندین مورد شخصی و حرفه ای کمک کند. به طور کلی، افراد با راهنمایی مثبت، خجالتی بودن، خارج شدن از منطقه راحتی و مهارت های تصمیم گیری دست و پنجه نرم می کنند. مردم یا تسلیم وضعیت موجود می شوند یا به صورت تکانشی و تحت فشار تغییراتی را ایجاد می کنند. یک مربی با فراهم کردن یک انجمن مناسب برای رسیدگی به احساسات و استدلال پشت تصمیمات خاص، از این اتفاق جلوگیری می کند. به طور کلی، یک مربی یک بازیکن تیم متخصص است که به شما کمک می کند تا با سرعت خودتان یاد بگیرید و رشد کنید.
چه ویژگی هایی را باید در یک مربی جستجو کنید؟
مربیان برای کمک به افراد در تمام سناریوهای ممکن به تجربه فراوان و مجموعه مهارت های متنوع نیاز دارند. به همین دلیل است که هر مربی باید ویژگی های خاصی را داشته باشد. اگر به دنبال مربی هستید تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند، ویژگی های زیر را در نظر بگیرید:
1. فهم
وظیفه اصلی یک مربی کمک به مشتری است، به همین دلیل است که آنها باید احساسات و افکار مشتریان خود را درک کنند. یک مربی باید بینش هایی را در مورد مشکلات مشتری ارائه دهد، اما همچنین مهم است که به آرامی و مثبت ارائه شود و در عین حال اهداف و مقاصد مشتری را در نظر داشته باشد.
2. شور
اگر یک مربی اشتیاق و انگیزه لازم برای کمک به افراد را از مشکلاتشان نداشته باشد، همکاری با آنها ایده خوبی نیست. به یاد داشته باشید، یک مربی قرار است یک بازیکن در تیم شما باشد و اگر تمایلی به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهداف و آرزوهای شما ندارد. آنها برای شما نیستند. یک مربی خوب و موفق به پیشرفت مشتری خود توجه زیادی می کند و مشتاقانه سعی می کند به آنها کمک کند تا سطح خود را بالا ببرند!
3. تمامیت
یک مربی خوب به شما کمک می کند تا نتایج شگفت انگیزی کسب کنید. یک مربی عالی به شما کمک می کند تا همین کار را انجام دهید بدون اینکه شما را در یک محیط مشاوره بسیار استرس زا و سمی قرار دهد. برای رسیدن به اهدافتان نباید آرامش و سلامت روانی خود را رها کنید. یک مربی با صداقت به شما کمک می کند تا بدون به خطر انداختن اخلاق و سلامت جسمی و روانی خود، بالا بروید.
4. چالش برانگیز
در حالی که یک مربی خوب از اهداف شما حمایت می کند و به مرزهای شما احترام می گذارد، همچنین مهم است که آنها باید به طور منظم به شما چالش هایی بدهند. این بدان معنا نیست که شما باید انتظارات زیادهروی یا غیر واقعی را تحمل کنید، بلکه صرفاً به این معناست که از منطقه راحتی خود خارج شده و چیزهای جدیدی را برای رسیدن به اهداف خود تجربه کنید.
چگونه یک مربی موفق پیدا کنیم؟
یافتن یک مربی موفق در دنیای پرشتاب و تحت کنترل رسانه های اجتماعی امروزی کار دشواری نیست. با یک جستجوی ساده در گوگل صدها نام به دست می آید. اما چگونه میدانید که آیا یک مربی برای شما مناسب است یا خیر؟ تحقیق جواب است.
مربیان خوب دارای ویژگی های زیادی هستند – مهارت های ارتباطی، همدلی، اشتیاق و درک، اما آنچه یک مربی موفق را از بقیه متمایز می کند. تجربه است همین تجربه است که مربیان را در وهله اول به داشتن این ویژگی ها سوق می دهد. مربی ای که در گذشته با چندین مشتری موفق کار کرده باشد قطعا برای اهداف شما بهتر است. کسی که پر از ایده های نوآورانه است و در مورد نیازهای شما انعطاف پذیر است، یک مربی عالی خواهد بود.
اگر به دنبال مربیهای موفق با گواهیهای مشتری واقعی برای نیازهای خود هستید یا فقط میخواهید درباره کار آنها بیشتر بدانید، این راهنمای بهترین مربیهای اجرایی را بررسی کنید.
هزینه یک مربی چقدر است؟
یک مربی زندگی مناسب سالانه 60000 تا 75000 دلار برای شما هزینه دارد. با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، مربیان زندگی تحت دسته مشاوران و مشاوران آموزشی، راهنمایی و شغلی هستند و به طور متوسط سالانه 57040 دلار درآمد دارند. دامنه حقوق آنها بین 34380 تا 96090 دلار در سال در طول دوره های مختلف شغلی آنها است.
هر مربی مجموعهای از مهارتها و تجربههای منحصربهفرد را ارائه میکند، به همین دلیل است که پیشبینی هزینههای یک مربی تقریبا غیرممکن است. انواع مختلفی از مربیگری نیز وجود دارد. ممکن است به دنبال یک مربی زندگی برای اصلاح کامل سبک زندگی خود باشید، یا یک مربی دوستیابی برای بهبود زندگی عاشقانه خود، شاید یک مربی اجرایی برای بازگرداندن کسب و کار خود به مسیر درست؟ همانطور که گفتیم، مربیان مختلف خدمات مختلفی را ارائه می دهند و درک اینکه چقدر از مربی خود می خواهید، ضروری است. نحوه دریافت هزینه خدمات مربیگری خود را اینجا بیابید.
آیا خدمات کوچینگ رایگان وجود دارد؟
بله، چندین سرویس کوچینگ رایگان وجود دارد. بسیاری از مربیان محبوب، منابع آموزشی بدون هزینه مانند ویدئوها، سخنرانی ها و کتاب های انگیزشی را در انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و فیس بوک ارائه می دهند. این توصیه های دیجیتال به ویژه برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه های مربیگری شخصی را ندارند مفید است. با این حال، آنها به احتمال زیاد نتایج قابل توجهی به همراه ندارند زیرا برای مخاطبان عمومی و وسیع تری ایجاد شده اند و جایی برای شخصی سازی ندارند.
در حالی که ایجاد چنین محتوایی به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما کاملاً تحت تعریف «کوچینگ» نیست زیرا هیچ تعامل بین فردی بین مربی و مخاطب وجود ندارد. از آنجایی که کوچینگ شامل تعامل شخصی، بازخورد منظم، نظارت بر پیشرفت و برنامه های انعطاف پذیر است، انجام آن به صورت رایگان غیرممکن است. به همین دلیل است که یک تجربه مربیگری شخصی که به دقت متناسب با نیازها و خواسته های شما طراحی شده است، نیاز به سرمایه گذاری زمان و هزینه دارد.
گواهینامه مربیگری چیست؟
یک برنامه گواهینامه مربیگری از شما میخواهد که مجموعهای از دستورالعملها را تکمیل کنید که درک شما از برخی شایستگیهای اصلی را که توسط یک آژانس اعتباربخش تنظیم شده است را اندازهگیری میکند. هنگامی که برنامه را کامل کردید، گواهی مربیگری به شما اعطا می شود که شما را به یک مربی معتبر تبدیل می کند.
کوچینگ به پیشینه تحصیلی خاصی نیاز ندارد. هر فردی با ویژگی های مناسب می تواند مربی شود. با این حال، اگر می خواهید یک مربی اجرایی یا کسب و کار باشید ، داشتن مدرک در تجارت می تواند کمک کننده باشد. به طور کلی، صنعت مربیگری برای همه باز است. به همین دلیل است که مربیان تمایل دارند خود را با گواهینامه های مربیگری متمایز کنند . از جمله محبوب ترین گواهینامه ها می توان به گواهینامه مربیگری iPEC، تایید شده توسط ICF (هیئت حاکمه و بزرگترین انجمن مربیگری در سطح جهان) و موسسه گواهینامه حرفه ای آموزش مربی زندگی (گسترده ترین برنامه مربیگری در صنعت) اشاره کرد.
قیمت بسیاری از گواهینامه های مربیگری معتبر بین 1000 تا 3000 دلار آمریکا است. با این حال، بسیاری از مربیان ترجیح می دهند چندین گواهینامه دریافت کنند یا پول خود را به منابع مربیگری دیگر اختصاص دهند. مربی شدن در حال حاضر بیش از 5000 دلار هزینه دارد، بنابراین می توانیم با اطمینان بگوییم که صدور گواهینامه یک امر گران است.
اگرچه گواهینامه ها ضروری نیستند، اما مزایای زیادی دارند. گواهینامه مربیگری ابزارهای مفید و تکنیک های اثبات شده ای را برای مقابله با چالش های حرفه مربیگری در اختیار شما قرار می دهد. اگر تازه شروع کرده اید، دریافت گواهینامه مربیگری راه خوبی برای تثبیت وجهه خود به عنوان یک مربی شایسته است. از آنجایی که مشتریان شما از شما انتظار بینش و خرد واقعی خواهند داشت، نیاز به گواهینامه مربیگری در لیست آنها خواهد بود. و مهمترین فایده از همه؟ در مورد مربی بودن بیشتر یاد خواهید گرفت!
تفاوت بین کوچینگ، آموزش، راهنمایی و مشاوره چیست؟
کلمات آموزش، راهنمایی ، مربیگری و مشاوره اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت های عمده ای دارند. شاید آموزش رایج ترین روشی است که برای انتقال آموزش استفاده می شود. معلم «متخصصی» است که دانش را از طریق فرآیندی جامع به دانشآموزان منتقل میکند که به گونهای طراحی شده است تا هر آنچه را که دانشآموز نیاز دارد فراهم کند.
منتورینگ جایی بین آموزش و مربیگری قرار میگیرد، زیرا یک راهنما، منتی را در طول سفر هدایت میکند، اما نقش آموزشی رسمی در زندگی آنها ندارد. یک مربی نیز در حوزه خود متخصص است اما برنامه درسی درسی ارائه نمی دهد. در عوض، یک مربی در مورد چگونگی دستیابی به اهداف مشاوره و راهنمایی ارائه می دهد.
یک مربی شباهت های زیادی با یک مربی و یک معلم دارد، با این تفاوت که نقش یک مربی بیشتر است. مانند یک معلم، یک مربی در این زمینه متخصص است، اما بر خلاف اولی، یک مربی به فرد کمک می کند تا تمام پتانسیل خود را به تنهایی به نمایش بگذارد. یک کوچ نه تنها به مشتری خود آموزش می دهد، بلکه آنها را با مهارت های مهم زندگی مانند اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی، اشتیاق و غیره مجهز می کند. به همین ترتیب، یک کوچ شبیه یک مربی است، از این نظر که در مورد پیشرفت و رشد مشتری خود بازخورد ارائه می دهد، اما همچنین دارای مهارت های ارتباطی است. نقش رسمی “تدریس” در زندگی آنها.
مشارکتی ترین و شدیدترین فرآیند از همه آنها مشاوره است. در مشاوره، یک مشاور خبره حرفه ای به مراجعه کننده کمک می کند تا به دنبال راه حلی برای مشکلاتی باشد که باعث ناراحتی عاطفی می شود، با هدف بهبود سلامت روانی و مکانیسم های مقابله و تقویت اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی او. مشاوره بیشتر بر نیازهای عاطفی و روانی مراجع تمرکز می کند به جای اینکه او را در مورد موضوع خاصی آموزش دهد.
نقش مربیان چیست؟
اگر یک کوچ قصد دارد بینش مفید و یک محیط یادگیری مناسب را به مشتریان خود ارائه دهد، آنها باید ابتدا نقش های متعددی را که باید در طول فرآیند کوچینگ ایفا کنند، درک کنند. از آنجایی که شغل یک مربی بسیار گسترده است، عادلانه است که یک مربی تمام مسئولیت های خود را درک کند. یک مربی خوب باید با معلم بودن به مشتریان خود آموزش دهد. او باید محرکی باشد تا به مشتریانش کمک کند تا روی اهداف تعیین شده متمرکز بمانند. او باید الگوی خود باشد و همچنین باید مشتری را به درون نگر بودن تشویق کند. پس از درک کامل وظایف یک مربی، نقش های زیر برجسته می شود:
پشتیبان فنی
یک مربی آموخته می تواند به طور موثر به مشتریان خود کمک کند تا به مسائل فنی مربوط به موضوع خود رسیدگی کنند. به عنوان مثال – اگر یک صاحب کسب و کار به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی است، اما نمی تواند زمان زیادی را در آن سرمایه گذاری کند، عاقلانه است که یک مربی بازاریابی با تجربه استخدام کنید. مربی به مشتری در مورد نکات ظریف بازاریابی آموزش می دهد و در عین حال مشاوره و راهنمایی های تخصصی خود را نیز ارائه می دهد.
محرک
یک مربی خوب یک انگیزه خوب است. عادت زنانه. از آنجایی که کوچینگ شامل انبوهی از حمایت و راهنمایی است، شما باید با مربی کار کنید که با کمک به شما در تعیین اهداف، ایجاد یک برنامه عمل و کنکاش در آنچه شما را به انجام بهتر سوق می دهد، شما را به انجام بهتر سوق دهد.
رهبر
یک کوچ جلسات کوچینگ خود را با تنظیم برنامه ای برای رشد تدریجی مشتریان خود هدایت می کند. یک کوچ باید در مورد اصول مهم کوچینگ با اقتدار رفتار کند و باید با هدایت مشتری در قلمرو ناآشنا، از پیشرفت نرم برنامه اطمینان حاصل کند.
روانشناس
معمولاً اعتقاد بر این است که کوچینگ زندگی یک درمان پنهان است. در حالی که این مورد معتبر نیست زیرا هر دو شغل کیلومترها از هم فاصله دارند، اما شباهت های خاصی دارند. یک مربی نه تنها باید به نتیجه برسد، بلکه باید اطمینان حاصل کند که این موفقیت نباید به قیمت آرامش و سلامت روان مشتریانش تمام شود. این تنها زمانی می تواند اتفاق بیفتد که گفتگوی مناسب بین مربی و مشتری وجود داشته باشد.

