• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

آموزش

  • خانه
  • بلاگ
  • آموزش
  • چیستی سیستم آموزش مجازی

چیستی سیستم آموزش مجازی

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی آموزش
  • تاریخ مرداد 7, 1400
  • نظرات 0 نظر

سیستم آموزش مجازی ، سامانه‌ای که امکان یادگیری، آموزش و برگزاری جلسات را در بستر اینترنت و به صورت آنلاین فراهم می‌آورد. در دنیای امروز، افرادی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی از شرکت در سمینارها، همایش ها، کلاس های آموزشی راه دور، جلسات گفتگو و … باز می مانند. سیستم مدیریت آموزشی این امکان را فراهم می آورد که یادگیری فدای فواصل جغرافیایی نشود. در این مقاله به بررسی این سامانه و ویژگی‌‌های آن می‌پردازیم.

 

 

LMS (سیستم مدیریت آموزش مجازی) چیست؟

lms که مخفف عبارت learning management system می‌باشد، سیستم مدیریت آموزشی ایست که امکان ارائه کلاس‌‌ها و دوره‌های آموزشی را به صورت آنلاین و در بستر اینترنت فراهم می‌آورد. یعنی کاربران می‌توانند با نصب این سامانه بر روی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ‌های خود به صورت مجازی و کاملا آنلاین در جلسات و دوره‌ها حضور داشته باشند. امروزه با توجه به مزایا و فوایدی که این سامانه به همراه داشته است سبب شده است تا مورد توجه بسیاری از ارگانهای آموزشی و افراد گوناگون برای شرکت در سمینارها و جلسات آموزشی آنلاین قرار گیرد. در ادامه با مزایا و ویژگی‌های این سیستم بیشتر آشنا می‌شویم.

ایده ایجاد و پیاده سازی این سیستم ها زمانی پدیدار شد که افراد برای شرکت در کلاس ها، سمینارها، همایش‌ها زمان و هزینه زیادی را پرداخت می کردند و پس از طی مسیرهای طولانی و رسیدن به مقصد آنقدر خسته راه بودند که شاید آن بازدهی خوبی که برای یادگیری و دریافت بازدهی بهینه انتظار داشتند، را دریافت نمی کردند.

ویزگی‌های سیستم آموزش مجازی

همانطور که در ابتدا هم گفتیم،سامانه‌های آموزش الکترونیکی محیطیست که در آن کاربران با استفاده از اینترنت به یادگیری و شرکت در جلسات می‌پردازند. حالا میخواهیم بررسی کنیم که این سامانه‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند تا خدمات خود را سریع‌تر و با کیفیت بالا در اختیار کاربران خود قرار دهند:

  1. باید مدت زمان تمامی وبینارها، دوره‌ها، کلاس‌ها و سمینارها به صورت دقیق در این سامانه‌ها ثبت شود.
  2. امکان تعامل دوطرفه به صورت صوتی و یا چت درون برنامه‌ای بین اساتید، سخنوران و کاربران باشد.
  3. امکان به اشتراک‌گذاری انواع فایلها با هر نوع فرمتی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز کاربران فایل‌ها را برای یکدیگر ارسال نمایند.
  4. سامانه از قابلیت نظرسنجی برخوردار باشد تا در پایان دوره با امتیازدهی به آن میزان رضایت خود را از بیان کنند.
  5. یکی از ویژگی‌های مهمی که باید سیستم آموزشی مجازی از آن برخوردار باشد، این است که امکان ایجاد ویدئو کنفرانس بین چندین نفر وجود داشته باشد. این قابلیت مزیت رقابتی مهمی در این سامانه‌ها ایجاد می‌کند.

 

 

LMS  چیست؟

LMS مخفف عبارت Learning Management System می باشد که به معنای سیستم مدیریت یادگیری می‌باشد. در حیقیت تمامی کارهای مربوط به آموزش و یادگیری سازمانی در یک سیستم lms مدیریت می‌شوند.

این موارد عبارت اند از :

  1. تعریف دوره های آموزشی
  2. قراردادن محتواهای مربوط به دوره های آموزشی اعم از فایل های متنی، تصویر، صدا(پادکست) و ویدئو(فیلم آموزشی)
  3. تعاریف اساتید و گروه های درسی
  4. تعریف حساب کاربری برای دانشجویان برای دسترسی به محتواهای آموزشی
  5. امکان فعالیت دانش آموزان در مباحث درسی
  6. امکان ارسال تمارین و تکالیف و نمره دهی اساتید روی آن‌ها
  7. و امکانات دیگر …..

پس اگر به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم lms چیست باید بگوییم که lms یک سیستم نرم افزاری است که به وسیله‌ی آن می‌توانید تمامی فعالیت های مربوط به آموزش سازمانی را به صورت الکترونیکی انجام دهید.

درست مانند Word که کمک می کند تا فایل هاتان را بنویسید و مانند Gmail که به شما در مدیریت ایمیل هایتان کمک می‌کند، LMS یک برنامه نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا دوره های آموزش الکترونیک خود را ایجاد، مدیریت و ارائه کنید.

LMS بخش اساسی و اصلی در آموزش الکترونیک سازمانی است. یک سیستم LMS از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود:

۱) بخش سرور که عملکرد اصلی را ایجاد می‌کند (ایجاد کردن دوره ها، مدیریت دوره ها، تأیید اعتبار کاربران، اطلاع رسانی به کاربران و …).

۲) یک رابط کاربری که در مرورگر شما اجرا می شود. این رابط کاربری توسط مدیران، مدرسان و دانش آموزان استفاده می گردد و کلیه‌ی امکانات سیستم به وسیله‌ی آن قابل دسترسی است.

نقش های کاربری در LMS

برای یک LMS سه نوع نقش با سطح دسترسی های متفاوت به امکانات سیستم می توان متصور بود: مدیر (مدیر سیستم) ، مدرس، فراگیر (دانش آموز)

مدیر سیستم: فردی با بالاترین سطح دسترسی که می تواند نظارت های عمومی و کلی بر سیستم را انجام دهد و کاربران مختلف با نقش های مختلف را تعریف کند. در سیستم می توانیم چند کاربر مدیر نیز داشته باشیم.

در حیقیقت این نقش همچون نقش پرسنل آموزش و مدیران یک موسسه ی آموزشی فیزیکی می باشد. کسانی که فضای یک موسسه را برای آموزش مهیا کرده و بر امور جاری آن نظارت می کنند.

مدرس: همان استاد یا معلم در کلاس های درس که محتوای آموزشی را در سیستم می گذارد تا فراگیران از آن استفاده  کنند. مدرس می تواند با دانش آموزان خود در سیستم تعامل داشته باشد: کلاس به صورت آنلاین برگزار شود، مدرس به سوالات دانشجویان پاسخ دهد، برای آنها تمرین مشخص کند و اموری دیگر جهت تعامل با فراگیران را در سیستم انجام دهد.

چه کسانی از LMS استفاده می کند؟

اکثر مجموعه هایی که آموزش الکترونیکی را در سازمان خود پیاده سازی کرده اند، در حال استفاده از سیستم lms هستند. در لیست زیر مجموعه ای از سازمان ها و شرکت هایی را که از lms استفاده می کنند، ذکر کرده ایم:

  • کسب و کارها در هر اندازه ای، از شرکت های بزرگ چند ملیتی گرفته تا کسب و کارهای کوچک و متوسط.
  • سازمان ها، از سازمان ملل متحد تا موسسات محلی، از جمله سازمان های غیر دولتی و غیر انتفاعی.
  • آژانس های دولتی و دولت های محلی.
  • موسسات آموزشی سنتی (مدارس، دانشگاه ها، کالج ها).
  • موسسات آموزشی مبتنی بر آموزش آنلاین و الکترونیکی

از LMS چه استفاده ای میتوان کرد؟

یک سیستم LMS مناسب می‌تواند تمامی فعالیت های مربوط به مدیریت یادگیری سازمان را بر عهده بگیرد. در حقیقت هدف اصلی سازمان در استفاده از یک سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی این است که بتواند سطح دانش و تخصص کارکنان خود را بالا نگه دارد.

در دنیای رقابتی امروز، سطح دانش کارکنان یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در مزیت رقابتی سازمان می‌باشد. بنابراین بسیاری از سازمان ها به فکر استفاده از سیستم lms هستند تا بتوانند آموزش کارکنان خود را به نحوی اثربخش مدیریت کنند.

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

آموزش آنلاین و مجازی در اروپا - 1 ----------Online and Virtual Schooling in Europe
مرداد 7, 1400

مطلب بعدی

تصمیم گیری در سازمان
مرداد 8, 1400

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (4)
کوچینگ چیست؟
12 بهمن, 1401
increase-online-student-engagment
کوچینگ یا مربی گری
11 بهمن, 1401
01400-06-03-12-0-47
شش روند برای سال 2021: آینده مدیریت دانش
22 دی, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید