نقش SME ها در تامین مالی برای توسعه روستایی
این یک پدیده جهانی است که شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) نقش اساسی و حیاتی را در پیکربندی اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می کنند [ 1 ]. «تصادیر نقطه مقابل فرماندهی و کنترل است». درک جهانی از کسب و کارها یا شرکت های کوچک و خرد در پیشرفت اقتصادی یک کشور اهمیت قابل توجهی یافته است [ 2 ، 3 ]. جهانی شدن، بنگاه های کوچک را به طور مستمر در کانون توجه و توجه قرار داده است. اینها به تدریج و به تدریج نقطه قوت اصلی توسعه اقتصادی ملی هستند. در سرتاسر جهان، کارآفرینانی که آنها را اداره میکنند، مورد توجه برنامهریزان، اقتصاددانان، دولتها و آژانسهای چندجانبه هستند [ 4 ]]. در کشورهای در حال توسعه، این بخش در توسعه مناطق روستایی مفید بوده و در فقرزدایی اهمیت دارد [ 5 ].
پاکستان یکی از کشورهای در حال توسعه و ششمین کشور پرجمعیت روی زمین با بیش از 212 میلیون نفر است. اخیراً این کشور با طیف وسیعی از چالش ها مانند بیکاری بالا، فقر شدید و رشد کند در روند توسعه مواجه شده است [ 6 ]. بنابراین، اطمینان از اشتغال این جمعیت عظیم تنها توسط دولت یا مؤسسه عمومی بسیار چالش برانگیز است. بنابراین مشارکت بخش خصوصی در این فرآیند توسعه به همان اندازه مهم است [ 7 ]. بخش خصوصی عمدتاً متشکل از بنگاههای خرد، کوچک و متوسط است که سهم زیادی از فرصتهای شغلی و درآمدی را ایجاد میکنند. توسعه SME می تواند یک نیروی نوظهور توسعه کارآفرینی، ایجاد اشتغال و کاهش فقر برای هر کشور کمتر توسعه یافته باشد [ 8 ]]. با این وجود، پتانسیلهای توسعه آنها دست نخورده باقی میماند، زیرا شرکتهایی که در انزوا فعالیت میکنند در الگوهای تولید رقابتی محبوس شدهاند و نمیتوانند به شرکای تجاری پویا نزدیک شوند که میتوانند تخصص و دانش جدید به ارمغان بیاورند. نقش دولت تسهیل توسعه بخش خصوصی و همچنین ایجاد و حفظ بخشهای خصوصی رقابتی و کمک به کاهش فقر از طریق ایجاد پیوند پایدار بین شرکتهای کوچک، شرکای تجاری در مقیاس بزرگ آنها و مؤسسات حمایتی است [ 9].]. از این رو، دولت باید بخش SME را که دارای پتانسیل ایجاد اشتغال است، توسعه دهد، و همزمان آنها (دولت) باید گواهی دهند که به جوانان آموزش عالی و آموزش با کیفیت برای راه اندازی یک بخش SME مولدتر برای اقتصاد ارائه می شود [ 10]. ].
پتانسیل رشد بیشتر در صنایع نوظهور با فناوری پیشرفته وجود دارد، اما همچنین در صنایع پرکار بخش کسب و کارهای کوچک معمولی و حتی در خدماتی که آن را حفظ می کنند، وجود دارد [ 11 ]. “جوانان در آینده به احتمال زیاد به پایان می رسند (بنابراین) باید در سازمان هایی نزدیک تر به مدل کارآفرینی کار کنند” [ 12 ].
این بخش یک ستون مرکزی برای ایجاد فرصتهای شغلی، ارتقای اختراع، غلبه بر مبارزه و یک اقتصاد قوی است [ 13 ]. بسیاری از کشورهای در حال توسعه از مزایای صادرات از SMEها بهره می برند [ 14 ]. اما آنها این مزایا را تا حد زیادی گسترش نمی دهند. به عنوان مثال، مردم روستایی پاکستان از سطح پایینی از استانداردهای زندگی و توسعه برخوردار هستند. برای کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان، مشاغل جایگاه مهمی در توسعه کشور دارند. تولید باعث افزایش درآمد ملی، ایجاد فرصت های شغلی و ارتقای وضعیت تراز پرداخت ها می شود، نه تنها با تولید کالاهای صادراتی و جایگزینی واردات، بلکه با ترویج و تحریک رشد در سایر بخش های اقتصادی [ 15].]. در سالهای اخیر بخش صنعتی پاکستان به رشد تشویقکننده و گسترده دست یافته است [ 16 ]. کارخانه های بزرگ مقیاس در مناطق شهری واقع شده اند در حالی که شرکت های کوچک و متوسط در شهرهای کوچک و مناطق روستایی واقع شده اند. چنین واحدهایی از SMEها در مناطق روستایی برای ارائه شغل به کارگران روستایی فقیر ارزش زیادی دارند [ 17 ]. برای تسهیل بخش SME به عنوان یک محرک توسعه، فراهم کردن دسترسی کافی به اعتبار و سایر منابع مالی بسیار مهم است [ 18 ]]. تامین مالی روستایی ابزاری حیاتی در توسعه روستایی و کاهش فقر محسوب می شود. ابزارهای متعددی با هدف ارائه دسترسی به اعتبار برای مشاغل روستایی و شرکت های کوچک و متوسط وجود دارد، از ارائه خطوط اعتباری مطلوب از طریق بانک های تجاری تا تقویت توسعه همکاری های اعتباری [ 19 ].
با تمرکز بر وضعیت فوق، و با وجود تمام این اهمیت ها و کمک های حیاتی به اقتصاد کشور، همچنان، بخش SME در پاکستان دارای محدودیت های زیادی است، به عنوان مثال، زیرساخت ها، کمبود منابع مالی، نرخ مالیات و نرخ بهره بالا. و غیره بر اساس گزارش شاخص فقر چند بعدی، خیبر پختونخوا (KPK) دومین استان فقیر پاکستان است. نسبت افراد فقیر چند بعدی در مناطق شهری به طور قابل توجهی کمتر از مناطق روستایی است – به ترتیب 10.2 درصد و 57.8 درصد. همچنین، در KPK، سطح فقر با سرعت بسیار کم در حال کاهش است. بنابراین، در این منطقه، مطالعه ما مشاهده کرد که چگونه بخش SME از ساکنان روستایی در مبارزه با فقر حمایت می کند.11 ]، با این حال، هیچ مطالعه ای با اثر میانجی “دسترسی SMEs به تامین مالی” بین پیوند گسترش SME و توسعه روستایی وجود ندارد. هدف این مقاله تعریف نقش SMEها در مناطق روستایی پاکستان (که عمدتاً تحت تأثیر کشاورزی هستند) است. علاوه بر این، این مقاله به تأثیر میانجی «دسترسی SMEs به تأمین مالی» بین پیوندهای SMEs و توسعه روستایی می پردازد. از این رو، مطالعه ما بر اساس یک ایده جدید است که هدف آن توجه به ارتباط فرضی است.
بقیه مقاله شامل بخش های بعدی است. دوم، ادبیات مربوطه بررسی میشود و فرضیهها ایجاد میشوند. در بخش سوم، روش های مطالعه ارائه شده است. در بخش چهارم، نتایج تحقیق ارائه شده است. علاوه بر این، بخش پنجم شامل بحث، محدودیت های مطالعه و جهت گیری های تحقیقات آینده است.
نظریه ها و فرضیه ها
مناطق روستایی توسط آببان [ 20 ] تعریف می شوند ، مناطقی با برخی یا همه ویژگی های زیر هستند: (الف) منطقه ای از ساکنان که اکثر مردم در آن به فعالیت های اقتصادی اولیه مانند کشت مواد غذایی، دامپروری معیشتی، ماهیگیری مشغول هستند. تجارت خرد، شکار، و غیره (ب) محلی از کشور که در آن درآمد سرانه به طور قابل توجهی کمتر از میانگین ملی است. و (ج) موقعیت کشوری که در آن جمعیت فاقد امکانات اولیه اجتماعی مانند آب آشامیدنی، امکانات بهداشتی و بهداشتی، برق، جادههای موتوری و امکانات تفریحی هستند.
توسعه روستایی به طور کلی به عنوان اقدامات ابتکاری و حرکت هایی که برای بهبود استاندارد زندگی در مناطق روستایی، محله های غیر شهری، روستاهای دورافتاده و روستاها انجام می شود، مشخص می شود. این جوامع با نسبت کم ساکنان به فضای باز مشخص می شوند. در این سناریو، فعالیت های کشاورزی ممکن است برجسته باشد در حالی که فعالیت های اقتصادی در بخش اولیه، فرآوری مواد غذایی و مواد خام اعمال می شود [ 21 ]. هدف توسعه روستایی یافتن راه هایی برای بهبود زندگی روستایی با مشارکت مردم روستا برای رفع نیازهای مناطق روستایی است. بیگانگان نمی توانند محیط غالب منطقه محلی، فرهنگ، زبان و مسائل دیگر را درک کنند. به این ترتیب، مردم محلی باید خود را در توسعه پایدار روستایی خود درگیر کنند [ 22 ].
رویکردهای یکپارچه برای توسعه در کشورهای در حال توسعه اتخاذ شده است. در چارچوب بعدی، ایده ها و رویکردهای بسیاری توسعه و پیگیری شده است، به عنوان مثال، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) یک برنامه هماهنگ اقدام در زمینه توسعه روستایی و ریشه کنی فقر را آغاز کرد، دیگران مانند ارزیابی سریع روستایی (RRA) و ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) و غیره
ادبیات نشان داد که مطالعات تحقیقاتی متعددی قبلاً در مورد نقش SMEها در توسعه روستایی در کشورهای در حال توسعه [ 23 ، 24 ] و همچنین کشورهای توسعه یافته توسعه یافته است [ 25 ، 26 ]. برای مثال، Straka و Stávková [ 27 ]، تحقیقات خود را در مورد تأثیر SMEها بر استانداردهای زندگی در خانواده های روستایی چک انجام داده اند. به گفته آنها، بین SMEها و توسعه روستایی همبستگی قوی وجود دارد. یافته های مطالعه آنها حاکی از رضایت بالای خانوارهای روستایی از استاندارد زندگیشان بود. با تأمل در مطالعات قبلی، مدل فرضی این پژوهش در معرض دید قرار می گیردعکس. 1، که در آن ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین متغیرهای مورد مطالعه نشان داده شده است. در کشورهای در حال توسعه، مانند پاکستان، مطالعات در مورد SMEها و توسعه روستایی بسیار محدود است. همچنین، مطالعات قبلی ارتباط مستقیم بین شرکتهای کوچک و متوسط و توسعه روستایی [نشان داده اند 28 ]، کوچک و متوسط و رشد اقتصادی [ 29 ، 30 ]، و همچنین شرکتهای کوچک و متوسط و کاهش فقر [ 5 ، 31 ].

علاوه بر این، دسترسی به منابع مالی نقش مهمی در استقرار SME در کشور دارد. این بخش وسیله ای برای ایجاد شغل و کمک به کاهش فقر است [ 32 ]. در مرحله اولیه شرکت ها، کارآفرینان برای پیشرفت شرکت خود به سرمایه عظیمی نیاز دارند [ 33 ]. به ویژه در سال های اولیه، ارزیابی ریسک و سود سرمایه گذاران را دشوار می کند. Ikasari، Sumransat [ 34 ] نشان داد که شرکتهای کوچک و متوسط در اندونزی و تایلند درک میشوند که دسترسی خوبی به منابع مالی دارند و تأثیر مثبتی بر ایجاد شرکتها در مناطق روستایی دارند، بهطور جایگزین توسعه روستایی را تطبیق میدهند. علاوه بر این، دیکینز، ویتم [ 35] نشان داد که دسترسی به اعتبار بانکی، وامها، و بودجه برای پیشنهادهای تجاری کارآفرین واقعی در اسکاتلند تأیید شده است. که برای راه اندازی SME بسیار موثر است. به همین ترتیب، با توجه به کوارتی، ترکسون [ 36 ] شرکت های کوچک و متوسط در آفریقا دسترسی ناکافی به اعتبارات و منابع مالی کسب و کار دارند، که در نتیجه ظهور و توسعه نهایی آنها را مختل می کند.
در کشورهای در حال توسعه، “دسترسی SMEها به منابع مالی” دارای چالش های زیادی است که باعث مرگ بسیاری از شرکت ها در ابتدا شده است [ 37 ]. SMEها به طور مثبت به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشورهای کمتر توسعه یافته کمک کرده اند، با وجود این میزان شکست SMEها در این کشورها بسیار بالا است. یکی از عوامل محدود کننده بقا و رشد SMEها در این کشورها، در دسترس نبودن منابع مالی است [ 38 ]. بانکهای تجاری، مؤسسات اعتباری خرد، گروههای اجتماعی، توسعه کسبوکار، و برنامههای مالی کسبوکار باید با یکدیگر همکاری کنند تا موانع دسترسی SME به منابع مالی را برطرف کنند.
استدلال فوق نشان داده است که دسترسی SMEها به منابع مالی نقش مهمی در توسعه SMEها ایفا می کند و همچنین در مناطق روستایی این بخش می تواند استانداردهای زندگی ساکنان روستایی را ارتقا دهد. این بخش می تواند باعث توسعه روستایی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه شود.
بنابراین، بر اساس ادعای فوق، می توان پذیرفت که SME ها نقشی حیاتی در توسعه روستایی دارند. از این رو، ما فرض می کنیم که:
-
فرضیه 1 (H1) : پیشرفت SME با توسعه روستایی رابطه مثبت دارد .
-
فرضیه 2 (H2) : گسترش SME با دسترسی به منابع مالی همبستگی مثبت دارد .
-
فرضیه 3 (H3) : ” دسترسی SMEها به منابع مالی” با توسعه روستایی همبستگی مثبت دارد .
بحث آکادمیک قبلی نشان می دهد که SMEها سهم مثبت و قابل توجهی در توسعه روستایی دارند [ 13 ]، دسترسی آسان SMEها به منابع مالی برای بهبود این بخش در مناطق روستایی مفید است [ 34 ]. با توجه به دانش ما، هیچ مطالعه پژوهشی نقش میانجی “دسترسی SMEs به تامین مالی” در ارتباط با تکامل SME و توسعه روستایی تجزیه و تحلیل نشده است. از این رو، این مطالعه بر اساس یک ایده جدید است که هدف آن بررسی رابطه SMEs و توسعه روستایی با مکانیسم “دسترسی SMEs به تامین مالی” است. بنابراین فرضیه زیر را فرض می کنیم که:
-
فرضیه 4 (H4) : “دسترسی SMEها به تامین مالی” رابطه بین پیشرفت SME و توسعه روستایی را واسطه می کند .
مواد و روش ها
سایت مطالعه و تکنیک جمع آوری داده ها
این مطالعه در مناطق روستایی استان خیبر پختونخوا (به اختصار KPK) پاکستان انجام شده است. تلاشهای زیادی برای ایمنسازی بانک اطلاعاتی SMEهای روستایی در مناطق تحقیقاتی صورت گرفته است، اما بینتیجه است.
ما KPK را به عنوان منطقه اصلی مطالعه انتخاب کردیم، با توجه به دانش ما در KPK SMEهای روستایی بیشتر از سایر استانها هستند. ما سه منطقه به نامهای منسهره، مردان و سوات را انتخاب کردهایم که در نشان داده شدهاندشکل 2. استان KPK از 26 ناحیه و بر اساس قانون حکومت محلی KPK در سال 2013 تشکیل شده است که این استان به 2989 روستا و 504 شورای محله تقسیم شده است. شوراهای روستا در مناطق روستایی تشکیل می شوند. در حالی که شوراهای محله مناطق شهری را تشکیل می دهند. جهان نمونه شامل کارآفرینان روستایی، ساکنان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است که به طور فعال و مستقیم در SMEها در مناطق روستایی KPK مشارکت داشتند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چند مرحله ای (شکل 3) برای انتخاب مکان های مطالعه استفاده شد [ 39 ].
در مرحله اول، برای انتخاب مناطق مورد مطالعه، سه ناحیه KPK وجود دارد، با توجه به اینکه این مناطق دارای SME های زیادی هستند. در مرحله دوم از هر منطقه دو دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شدند. یک ناحیه از نظر اداری به بخش هایی تقسیم می شود که به آنها تحصیل می گویند. در مرحله سوم، با استفاده از نمونهگیری طبقهای، پنج شورای اتحادیه (UC) را از هر درس انتخاب کردیم. در اینجا، UC به یک بخش فرعی از دولت اداری شهری (تحصیل) در پاکستان اشاره دارد. یک UC ممکن است از چندین روستا تشکیل شده باشد [ 40 ]. ما از UC های شهری صرف نظر کردیم. در مرحله چهارم، با استفاده از آمار روستاهای پاکستان، شش روستا به طور تصادفی از هر UC انتخاب شدند [ 41 ]. در مرحله پنجم و آخر، شصت و سه کارآفرین کوچک و متوسط روستایی از هر روستا به طور تصادفی انتخاب شدند.
در این پژوهش از داده های اولیه از طریق پیمایش استفاده شد که عمدتاً با ابزار پرسشنامه خود مدیریتی به دست آمد. شرکت کنندگان در مطالعه کارآفرینان SMEs (در مناطق روستایی) بودند و طراحی پرسشنامه ساده و پاسخگو بود. این پرسشنامه ها ابتدا به زبان انگلیسی توسعه یافتند و سپس آنها را به اردو (زبان محلی) برای درک خوب کارآفرینان روستایی محلی تبدیل کردند. این نظرسنجی از اواخر فوریه تا آوریل 2019 انجام شد. ما 338 پاسخ نهایی را دریافت کردیم که واقعاً از 380 پاسخ دهنده پر شده بود، در ابتدا 380 پرسشنامه بین کارآفرینان SME توزیع شد (انتخاب کارآفرینان SME مطابق باشکل 3).
اندازه گیری متغیرها
برای این مطالعه از سه متغیر اصلی یعنی تحول SME، دسترسی SMEها به منابع مالی و توسعه روستایی استفاده شده است. متغیر توضیحی در این تحقیق، پیشرفت یا تکامل SME است که بر اساس رشد سالانه SME، سود وجودی SME نسبت به سالهای گذشته، تکامل، حاشیه سود و پایه ریسک است. ما مقیاس SME را با 9 گویه از پایان نامه دکتری ویجایاکومار [ 42 ] اتخاذ کردیم . یک سوال مثال برای SMEها این است: “من از سود کسب و کار سالانه راضی هستم” با قابلیت اطمینان آلفا 0.910. برای «دسترسی شرکتهای کوچک و متوسط به تأمین مالی» از مقیاس 11 سؤالی استفاده شده است که برگرفته از مطالعه ایکاساری، سومرانست [ 34]. یک آیتم نمونه برای «دسترسی شرکتهای کوچک و متوسط به تأمین مالی» «بهره وام مقرونبهصرفه است» با آلفای کرونباخ 0.940 است. این مطالعه از 12 سوال برای اندازه گیری توسعه روستایی که توسط ویجایاکومار [ 42 ] تهیه شده است، استفاده کرد. در این مطالعه، ما “توسعه روستایی” را به عنوان متغیرهای پیامد اندازه گیری می کنیم که از طریق شاخصی از وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی / استاندارد زندگی کارآفرینان روستایی اندازه گیری می شود و سوال مثال این است که “کیفیت زندگی من در نتیجه این امر بهبود یافته است. کسب و کار» با قابلیت اطمینان α 0.954. علاوه بر این، مقیاس پنج درجهای لیکرت [ 43 ]، که از 5 = “کاملاً موافقم” و 1 = “کاملاً مخالفم” متغیر است، برای انعکاس موافقت پاسخدهندگان مطالعه استفاده شد.
علاوه بر این، برای بررسی تعصب روش رایج (CMB)، یک آزمون تعقیبی با استفاده از یک عامل هارمن [ 44 ] استفاده شد. در این میان عامل اول 41/36 درصد بوده که کمتر از 50 درصد بحرانی است. بنابراین، هیچ نشانه اصلی CMB مشاهده نشد [ 45 ].
مشخصه هایه جمعیتی
این مطالعه شامل برخی از ویژگی های جمعیت شناختی است که نمایه ای از کارآفرینان و مشخصات شرکت را دارد که به وضوح در میز 1. مشخصات کارآفرینان شامل جنسیت، سن، تحصیلات، مدت زمانی است که یک کارآفرین در تجارت بوده است و منطقه ای که به آن تعلق دارند. اکثر پاسخ دهندگان مرد (55.6٪) و بیشتر کارآفرینان در گروه سنی 40-49 سال بودند. تقریباً 39.6 درصد میزان بالای تحصیلات سطح ابتدایی پاسخ دهندگان بود و تقریباً اکثر آنها 10 تا 14 سال تجربه در تجارت خود دارند (34.9٪). در مورد مناطق شرکت کننده، تعداد زیادی متعلق به بخش منصهره بود. تعداد پاسخ دهندگان از ناحیه مردان بسیار کم است زیرا کارآفرینان منطقه مردان تمایلی به شرکت در مطالعه نداشتند. علاوه بر این، سن، جنس و تحصیلات به عنوان متغیرهای کنترل در مطالعه استفاده می شود.
میز 1
| مشخصات کارآفرین | شماره (n) | درصد |
|---|---|---|
| جنسیت | ||
| نر | 188 | 55.6 |
| مونث | 150 | 44.4 |
| جمع | 338 | 100 |
| سن | ||
| زیر 29 | 56 | 16.6 |
| 30-39 | 25 | 7.4 |
| 40-49 | 128 | 37.9 |
| 50-60 | 90 | 26.6 |
| بالای 60 | 39 | 11.5 |
| جمع | 338 | 100 |
| صلاحیت | ||
| بی سواد | 80 | 23.7 |
| اولیه | 134 | 39.6 |
| ماتریک | 86 | 25.4 |
| بالاتر از ماتریک | 38 | 11.2 |
| جمع | 338 | 99.9 |
| طول زمان | ||
| 01-04 سال | 70 | 20.7 |
| 05-09 سال | 53 | 15.7 |
| 10-14 سال | 118 | 34.9 |
| 15-19 سال | 48 | 14.2 |
| بیش از 20 سال | 49 | 14.5 |
| جمع | 338 | 100 |
| منطقه | ||
| منسهره | 147 | 43.5 |
| مردان | 66 | 19.5 |
| سوات | 125 | 37 |
| جمع | 338 | 100 |
| مشخصات شرکت | ||
| اشکال مالکیت | ||
| مالک انحصاری | 240 | 71 |
| شراکت | 98 | 29 |
| جمع | 338 | 100 |
| ماهیت کسب و کار | ||
| کم اهمیت | 293 | 86.7 |
| متوسط | 45 | 13.3 |
| جمع | 338 | 100 |
| نوع شرکت | ||
| معدن و استخراج معادن | 12 | 3.6 |
| غذا، نوشیدنی و تنباکو | 50 | 14.8 |
| نساجی و چرم | 77 | 22.8 |
| چوب و محصولات چوبی | 36 | 10.7 |
| کاغذ و محصولات کاغذی | 23 | 6.8 |
| آسیاب غلات | 62 | 18.3 |
| لبنیات، طیور و شیلات | 53 | 15.7 |
| محصولات پایه فلزی | 25 | 7.4 |
| جمع | 338 | 100 |
یکسان، میز 1 مشخصات بنگاهها نشان داد که اکثریت پاسخدهندگان به صورت مالکیت انفرادی (71%)، ماهیت کسبوکار کوچک (86.7%) و در مورد نوع بنگاه، 22.8% از مشاغل روستایی نساجی و چرم بودهاند.
بیانیه اخلاق
مطالعه شامل شرکت کنندگان انسانی توسط کمیته اخلاقی پژوهشی دانشگاه ژجیانگ، هانگژو، چین بررسی و تایید شد. شرکت کنندگان رضایت آگاهانه کتبی خود را برای شرکت در این مطالعه ارائه کردند.
نتایج
برای تجزیه و تحلیل داده ها از SPSS (نسخه 25) و AMOS (نسخه 23) به عنوان ابزار آماری استفاده شد و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک های مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد.
آمار توصیفی
جدول 2 آمار توصیفی، همبستگی بین متغیرها و میانگین واریانس استخراج شده (AVE) را نشان داد. جدول 2همبستگی معنادار بین SMEها (رشد یا گسترش شرکت) و “دسترسی SMEها به تامین مالی” (r = 0.411, p<0.01)، SMEها و توسعه روستایی (r = 0.434, p<0.01) و “دسترسی SMEها به تامین مالی” به توسعه روستایی (r = 0.257، p<0.01). میانگین و انحراف معیار متغیرهای مطالعه در جدول نشان داده شده است، مقدار AVE با حداقل مقدار 0.5 برای اعتبار همگرا [ 46 ، 47 ] مطابقت دارد . در همان جدول، مقادیر مورب اعتبار تمایز را نشان می دهد،جدول 2نشان می دهد که ریشه مربع AVE از همه متغیرها از همه ارتباط های دیگر مربوط به آن ساختار بیشتر است [ 48 ، 49 ].
جدول 2
| n = 338 | منظور داشتن | دیو | AVE | همبستگی | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | ||||
| 1. SME | 3.9816 | 0.65533 | 0.532 | 0.729 | ||
| 2. ASF | 3.8956 | 0.76633 | 0.592 | .411** | 0.770 | |
| 3. RD | 3.8575 | 0.83050 | 0.635 | .434** | .257** | 0.797 |
توجه: همبستگی در سطح 0.01 (2 دنباله) معنی دار است.
SME: شرکت های کوچک و متوسط
ASF: دسترسی SMEها به امور مالی
RD: توسعه روستایی
AVE: میانگین واریانس استخراج شده است
مقادیر پررنگ جذر AVE هستند که اعتبار تمایز را نشان می دهند.
مدل اندازه گیری
ما یک مدل اندازه گیری را بر اساس متغیرهای مطالعه خود ایجاد کردیم، آلفای کرونباخ، بارگذاری عاملی استاندارد، و قابلیت اطمینان ترکیبی (CR) در توضیح داده شده است. جدول 3. مقدار آلفای کل متغیرها بیشتر از معیار پذیرش است که 0.70 است [ 46 ، 50 ]. به همین ترتیب، مقادیر بار عاملی استاندارد نیز در همین جدول نشان داده شده است و مقادیر معیارهای آستانه را برآورده می کنند که از 0.53 تا 0.85 متغیر است. طبق توصیه Hair [ 51 ]، بارهای عامل بالاتر از 0.5 قابل توجه در نظر گرفته می شوند، از این رو بارگذاری ها سهم قابل توجهی برای هر سازه دارند. همچنین، مقدار قابلیت اطمینان مرکب بالاتر از برش در 0.60 است [ 52 ، 53 ].
جدول 3
| عوامل | تعداد اقلام | موارد | آلفای کرونباخ | بارگذاری عاملی | CFA | قابلیت اطمینان ترکیبی |
|---|---|---|---|---|---|---|
| شرکت های کوچک متوسط | 9 | SME1 | 0.91 | 0.792 | 0.83 | 0.911 |
| SME2 | 0.729 | 0.713 | ||||
| SME3 | 0.764 | 0.74 | ||||
| SME4 | 0.762 | 0.817 | ||||
| SME5 | 0.604 | 0.615 | ||||
| SME6 | 0.657 | 0.681 | ||||
| SME7 | 0.671 | 0.642 | ||||
| SME8 | 0.786 | 0.768 | ||||
| SME9 | 0.723 | 0.728 | ||||
| دسترسی SMEها به امور مالی | 11 | ASF1 | 0.94 | 0.825 | 0.844 | 0.93 |
| ASF2 | 0.827 | 0.812 | ||||
| ASF3 | 0.828 | 0.823 | ||||
| ASF4 | 0.837 | 0.837 | ||||
| ASF5 | 0.723 | 0.703 | ||||
| ASF6 | 0.760 | 0.756 | ||||
| ASF7 | 0.831 | 0.805 | ||||
| ASF8 | 0.825 | 0.828 | ||||
| ASF9 | 0.807 | 0.807 | ||||
| ASF10 | 0.647 | 0.655 | ||||
| ASF11 | 0.529 | 0.539 | ||||
| توسعه روستایی | 12 | RD1 | 0.954 | 0.809 | 0.831 | 0.956 |
| RD2 | 0.816 | 0.812 | ||||
| RD3 | 0.797 | 0.802 | ||||
| RD4 | 0.808 | 0.835 | ||||
| RD5 | 0.742 | 0.735 | ||||
| RD6 | 0.773 | 0.756 | ||||
| RD7 | 0.841 | 0.815 | ||||
| RD8 | 0.831 | 0.836 | ||||
| RD9 | 0.737 | 0.755 | ||||
| RD10 | 0.780 | 0.774 | ||||
| RD11 | 0.833 | 0.842 | ||||
| RD12 | 0.778 | 0.757 |
تحلیل عاملی تاییدی
تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) بر روی نمونه برای شناسایی موارد غیرعادی انجام شد. نتایج نشان داد که تمامی متغیرها بر روی عوامل مورد انتظار بارگذاری میشوند، بنابراین نشان میدهد که دادهها مشکلی ندارند. سپس بر اساس EFA به آزمایش مدل تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با نمونه مورد مطالعه ادامه دادیم. برآورد حداکثر احتمال اطلاعات کامل (FIML) همانطور که توسط Schafer and Graham [ 54 ] و Asif, Jameel [ 55 ] برای مقابله با داده های از دست رفته پیشنهاد شد، اما داده های ما نرمال بود. نتایج مدل CFA قابل قبول بود که در ارائه شده استجدول 4.
جدول 4
| شاخص های برازش | ارزش تخمینی | آستانه | نظرات |
|---|---|---|---|
| مربع کای | 978.95 | ||
| درجه آزادی | 459 | ||
| CMIN/DF | 2.133 | بین 1 و 3 | عالی |
| CFI | 0.933 | > 0.95 | قابل قبول |
| اگر من | 0.934 | > 0.90 | عالی |
| TLI | 0.928 | > 0.90 | عالی |
| SRMR | 0.049 | <0.08 | عالی |
| RMSEA | 0.058 | <0.06 | عالی |
توجه: DF: درجه آزادی. CFI: شاخص تناسب مقایسه ای.
IFI: اقدامات تناسب افزایشی. TLI: شاخص تاکر-لوئیس.
SRMR: ریشه استاندارد شده میانگین مربع باقی مانده.
RMSEA: ریشه میانگین مربعات خطای تقریب
CFA یک رویکرد رایج کاربردی است و قبل از انجام تجزیه و تحلیل میانجی استفاده می شود [ 56 ].جدول 4نشان داد که مقدار مدل CFA (Chi-square = 978.95، df = 459، CFI = 0.933، IFI = 0.934، TLI = 0.928، SRMR = 0.049، RMSEA = 0.058) است. پذیرش پیشنهادی برازش خوب برای یک مدل مستلزم آن است که مقدار شاخص برازش مقایسه ای (CFI) و شاخص تاکر-لوئیس (TLI) بزرگتر یا مساوی 0.90 [ 57 ] باشد، اما طبق نظر وست، تیلور [ 58 ] TLI و مقادیر استاندارد CFI بیشتر از 0.95 باشد [ 58 ].
ریشه میانگین مربعات خطای تقریب (RMSEA) و ریشه میانگین مربع باقیمانده استاندارد شده (SRMR) به ترتیب محدوده قابل قبول مورد نیاز کمتر از 0.06 و 0.08 را برآورده کردند [ 46 ، 59 ]. برای کل نمونه، شاخصهای کلی نیکویی برازش نشان داد که مدل برازش رضایتبخشی با دادهها دارد. مدل اندازه گیریجدول 5اعتبار سازه اعتبارسنجی را همانطور که توسط Barroso Castro، Villegas Perinan [ 60 ] و Qing، Asif [ 61 ] ذکر شده است، اضافه کرد.
جدول 5
| شاخص ها | سازمانهای کوچک و متوسط | دسترسی SMEها به امور مالی | توسعه روستایی | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| وزن های رگرسیون استاندارد | تی | R 2 | وزن های رگرسیون استاندارد | تی | R 2 | وزن های رگرسیون استاندارد | تی | R 2 | |
| SME1 | 0.830 | درست شد | 0.688 | ||||||
| SME2 | 0.713 | 14.593 | 0.508 | ||||||
| SME3 | 0.740 | 15.348 | 0.547 | ||||||
| SME4 | 0.817 | 17.675 | 0.667 | ||||||
| SME5 | 0.615 | 12.053 | 0.378 | ||||||
| SME6 | 0.681 | 13.732 | 0.463 | ||||||
| SME7 | 0.642 | 12.727 | 0.412 | ||||||
| SME8 | 0.768 | 16.159 | 0.589 | ||||||
| SME9 | 0.728 | 15.019 | 0.529 | ||||||
| ASF1 | 0.844 | درست شد | 0.712 | ||||||
| ASF2 | 0.812 | 18.256 | 0.659 | ||||||
| ASF3 | 0.823 | 18.629 | 0.677 | ||||||
| ASF4 | 0.837 | 19.402 | 0.700 | ||||||
| ASF5 | 0.703 | 14.771 | 0.494 | ||||||
| ASF6 | 0.756 | 16.363 | 0.571 | ||||||
| ASF7 | 0.805 | 17.983 | 0.648 | ||||||
| ASF8 | 0.828 | 18.810 | 0.685 | ||||||
| ASF9 | 0.807 | 18.058 | 0.651 | ||||||
| ASF10 | 0.655 | 13.414 | 0.429 | ||||||
| ASF11 | 0.539 | 10.530 | 0.290 | ||||||
| RD1 | 0.831 | درست شد | 0.690 | ||||||
| RD2 | 0.812 | 17.648 | 0.659 | ||||||
| RD3 | 0.802 | 17.294 | 0.643 | ||||||
| RD4 | 0.835 | 18.375 | 0.697 | ||||||
| RD5 | 0.735 | 15.339 | 0.540 | ||||||
| RD6 | 0.756 | 18.883 | 0.571 | ||||||
| RD7 | 0.815 | 18.253 | 0.664 | ||||||
| RD8 | 0.836 | 18.406 | 0.698 | ||||||
| RD9 | 0.755 | 15.899 | 0.570 | ||||||
| RD10 | 0.774 | 16.431 | 0.553 | ||||||
| RD11 | 0.842 | 18.622 | 0.708 | ||||||
| RD12 | 0.757 | 15.952 | 0.573 | ||||||
توجه: SME; شرکت های کوچک و متوسط، ASF; دسترسی SMEها به امور مالی، RD. توسعه روستایی
آزمون فرضیه ها و مدل معادلات ساختاری
برای آزمون فرضیههای 1 تا 3، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده کردیم و ضرایب (β) را با فاصله اطمینان 95 درصدی بوت استرپینگ برآورد کردیم. جدول 6آزمون فرضیه ها در این مطالعه را خلاصه می کند. که به صورت نتایج ضرایب (β) و p-value ارائه می شود. از آنجایی که فرضیه 1 پیش بینی شد، بین پیشرفت SME و توسعه روستایی رابطه مثبت و معناداری وجود خواهد داشت.جدول 6، ما برای فرضیه 1 پشتیبانی پیدا کردیم (β = 0.435؛ CR 6.693، P <0.01). فرضیه 2 پیش بینی می کند که بین پیشرفت SMEها و “دسترسی SMEها به تامین مالی” رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ما برای فرضیه 2 پشتیبانی پیدا کردیم (β = 0.481؛ CR = 8.274، P <0.01). به همین ترتیب، فرضیه 3 پیشبینی میکند که بین «دسترسی شرکتهای کوچک و متوسط به تأمین مالی» و توسعه روستایی رابطه مثبت و معناداری وجود خواهد داشت. همانطور که ازجدول 6 ما برای فرضیه 3 پشتیبانی پیدا کردیم (β = 0.176؛ CR = 3.164؛ P <0.05).
جدول 6
| فرضیه ها | مسیر | ب | SE | CR | سیگ |
|---|---|---|---|---|---|
| H1 | SMEs → RD | 0.435 | 0.65 | 6.693 | <0.01 (***) |
| H2 | SMEs → ASF | 0.481 | 0.58 | 8.274 | <0.01 (***) |
| H3 | ASF → RD | 0.176 | 0.56 | 3.164 | <0.05 (**) |
توجه: SME: رشد شرکت های کوچک و متوسط
ASF: دسترسی SMEها به امور مالی
RD: توسعه روستایی
رجوع به فرضیه چهارم، که انتظار داشت «دسترسی SMEها به تأمین مالی» رابطه بین SMEها و توسعه روستایی را میانجیگری کند. شکل 4نتیجه رابطه میانجی H4 را نشان داد. “دسترسی SMEs به تامین مالی” به عنوان یک متغیر میانجی به مدل اضافه شد.شکل 4نقش میانجی “دسترسی SMEها به تامین مالی” را در پیوند بین SMEها و توسعه روستایی آشکار می کند. همانطور که نشان داده شدشکل 4مقدار مسیر از SMEها به دسترسی SMEها به منابع مالی (β = 0.48؛ p< 0.01)، از دسترسی SMEها به منابع مالی به توسعه روستایی (β = 0.18؛ p<0.05) و SMEها به توسعه روستایی (β = 0.43؛ p. < 0.01). این یافته ها نشان داد که “دسترسی SMEs به تامین مالی” تا حدی واسطه ارتباط بین SMEs و توسعه روستایی است.
*** p <0.01، ** p <0.05، * p <0.1، NS; کم اهمیت.
مطابق با شواهد فوق، ما بوت استرپ صدک و بوت استرپ تصحیح شده بایاس را در فاصله اطمینان 95% با 5000 نمونه بوت استرپ [ 62 ] برای بررسی میانجیگری کامل یا جزئی انجام دادیم . ما اطمینان فاصله کرانهای پایین و بالایی را برای آزمایش اهمیت اثرات غیرمستقیم همانطور که توسط پریچر و هیز [ 63 ] پیشنهاد شد، انجام دادیم . همانطور که درجدول 7ما دریافتیم که اثرات غیرمستقیم “دسترسی SMEها به تامین مالی” بر توسعه روستایی (0.066 = β استاندارد، 0.05 < p) قابل توجه است. رابطه مستقیم بین پیشرفت SME و توسعه روستایی (β = 0.345، p = 0.01) معنی دار است و با میانجیگری جزئی از فرضیه 4 پشتیبانی می شود. بنابراین، شواهد مکانیزم میانجیگری جزئی H4 را ثابت کرد. برای میانجیگری کامل، رابطه مستقیم بین متغیر مستقل (SMEs) و متغیر نتیجه (RD) باید ناچیز باشد [ 64 ، 65 ]. مشخص است ازشکل 4 که مسیر مستقیم از SMEها به RD در حضور یک میانجی قابل توجه است و از میانجیگری جزئی پشتیبانی می کند.
جدول 7
| Coef. | Std. E | بوت استرپینگ | سیگ | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| صدک تصحیح شده بایاس 95% | روش صدک 95% | ||||||
| LLCI | ULCI | LLCI | ULCI | ||||
| جلوه های مستقیم استاندارد شده | |||||||
| SME → RD | 0.342 | 0.083 | 0.179 | 0.503 | 0.179 | 0.502 | *** |
| ASF → RD | 0.162 | 0.069 | 0.032 | 0.301 | 0.022 | 0.295 | *** |
| SME → ASF | 0.411 | 0.074 | 0.259 | 0.550 | 0.255 | 0.547 | ** |
| اثرات غیر مستقیم استاندارد شده | |||||||
| SME → ASF → RD | 0.066 | 0.031 | 0.017 | 0.149 | 0.009 | 0.136 | ** |
| اثرات کل استاندارد شده | |||||||
| SME → RD | 0.408 | 0.076 | 0.259 | 0.551 | 0.253 | 0.547 | *** |
| ASF → RD | 0.162 | 0.069 | 0.032 | 0.301 | 0.022 | 0.295 | *** |
| SME → ASF | 0.411 | 0.074 | 0.259 | 0.550 | 0.255 | 0.547 | ** |
توجه: LLCI = سطح کمتر فاصله اطمینان. ULCI سطح بالایی از فاصله اطمینان. علامت:
**p<0.05،
***p = و <0.01
بحث
هدف اصلی پژوهش حاضر، آزمون تأثیر رشد و توسعه SMEها بر توسعه روستایی، از طریق نقش مداخله گر دسترسی SMEها به منابع مالی است. یافتههای این مطالعه ارتباط معنیداری بین گسترش SMEها، دسترسی SMEها به منابع مالی و توسعه روستایی را نشان میدهد، در حالی که دسترسی SMEها به منابع مالی واسطه ارتباط بین SMEها و توسعه روستایی است. SMEها نیروی محرکه ای برای توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال و ابزارهای اساسی برای کاهش فقر هستند. این بدان معناست که شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند کارآفرینان روستایی را با توجه به استاندارد زندگی و بهبود کیفیت زندگیشان پذیرایی کنند. این نتایج با مطالعات قبلی متعدد Oboniye [ 66 ]، Xiujuan [ 67 ]، Vasilescu و Popa [ 68 ] مطابقت دارد.]، و تمبونان [ 69 ]. به عنوان مثال، Xiujuan [ 67 ] ادعا کرد که توسعه SME در مناطق روستایی برای ارتقاء رشد اقتصادی روستایی مفید است و SMEها به گلوگاه توسعه روستایی تبدیل شده اند. علاوه بر این، Vasilescu و Popa [ 68 ] بیان کردند که بخش SME کلید “سه گانه” توسعه پایدار روستایی است: اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست. Tambunan [ 69 ] توضیح داد که خوشه بندی برای توسعه SME های روستایی توسعه در مناطق روستایی در اندونزی است.
با این وجود، گسترش بخش SME تأثیر قابل توجهی از دسترسی SMEها به تأمین مالی دارد. دسترسی SMEها به منابع مالی بیشترین سود را برای توسعه این بخش تا حد زیادی دارد. این یافته ها با یافته های Ikasari، Sumransat [ 34 ]، Saleem [ 70 ] و Abor و Quartey [ 71 ] مطابقت دارد . آنها پیشنهاد کردند که توسعه SMEها در مناطق روستایی به دلیل دسترسی عملی و قابل دوام به منابع مالی و وام امکان پذیر است. آنها همچنین توصیه کردند که محدودیت های مالی باید در کشورهای کمتر توسعه یافته برای توسعه خوب در SMEها در منطقه روستایی برطرف شود.
علاوه بر این، در مورد رابطه بین دسترسی SMEها به منابع مالی و توسعه روستایی، مطالعه ما نشان داد که “دسترسی SMEها به تامین مالی” به طور قابل توجهی توسعه روستایی را پیش بینی می کند. هنگامی که SMEها در مناطق روستایی دسترسی مناسبی به منابع مالی دارند، به سادگی به این معنی است که کارآفرینان SMEهای روستایی برای توسعه شرکتهای روستایی خود به میزان بیشتری به تامین مالی روی می آورند، پس از این مرحله آنها می توانند به طور کلی بیشتر توسط این بخش و به طور متناوب استاندارد زندگی خود را بهبود بخشند. این امر توسعه روستایی را با دسترسی SMEها به منابع مالی افزایش می دهد [ 72 ]. این یافته ها با یافته های مطالعات قبلی Lekhanya و Mason [ 73 ] و Ogujiuba، Jumare [ 74 ] ناسازگار است.]. نویسندگان استدلال کردند که مؤسسات تأمین مالی روستایی می توانند نقش عمده و قابل توجهی در توسعه منطقه روستایی در قالب غلبه بر محدودیت ها و موانع (نرخ بهره و غیره) برای ارائه وام به کارآفرینان روستایی ایفا کنند.
علاوه بر این، یافتههای این مطالعه نشان داد که در یک مکانیسم میانجیگری «دسترسی SMEs به تأمین مالی» به طور قابلتوجهی ارتباط بین توسعه SME و توسعه روستایی را واسطه میکند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که “دسترسی SMEها به منابع مالی” یک اثر میانجی جزئی بر SMEها و توسعه روستایی دارد. بنابراین، آزمایش ارتباط فوق از طریق یک میانجی ایده نسبتاً جدیدی است.
این مطالعه به طور قابل توجهی به ادبیات موجود در مورد توسعه SME و توسعه روستایی با بررسی جنبه های ناشناخته انجمن های توسعه SME و توسعه روستایی به طرق مختلف کمک می کند. اول، مطالعات تحقیقاتی قبلی نشان داد که SMEها نقش قابل توجهی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه ایفا کرده اند [ 75 ، 76 ]، از این رو نقش SME در کاهش فقر [ 31 ]]؛ بنابراین ما تأثیر SMEها بر توسعه روستایی در یکی از کشورهای در حال توسعه، پاکستان را انتخاب کردیم. دوم، بسیاری از مطالعات نقش SMEها را در رشد اقتصادی، کاهش فقر، تقریباً در هر کشوری بررسی کردند. اما هیچ مطالعه ای «دسترسی SMEها به تأمین مالی» را به عنوان میانجی به کار نبرده است. سوم، مطالعات تحقیقاتی بسیار کمیاب برای بررسی SMEهای روستایی و توسعه روستایی در زمینه پاکستان انجام شده است [ 11 ، 23 ]. اما هیچ مطالعه ای با استفاده از مکانیسم میانجی بررسی نشده است. از این رو، این اولین تحقیقی است که تاثیر SME های روستایی را بر توسعه روستایی از طریق “دسترسی SMEs به تامین مالی” در مناطق روستایی KPK، پاکستان بررسی می کند.
مفاهیم، محدودیت ها و جهت گیری های آینده
یافته های این مطالعه پژوهشی دارای مفاهیم اساسی برای هر دو جنبه نظری و عملی است. از لحاظ نظری، برخلاف بسیاری از مطالعات تحقیقاتی قبلی، همه الگوها و روشهای توسعه SME روستایی در زمینه پاکستان مرتبط در نظر گرفته نشدند. اگرچه ما بحث میکنیم که چنین نتایج و یافتههایی ناشی از عوامل توسعه و ویژگیهای روستایی مرتبط با محیط کشور در حال توسعه (KPK، پاکستان) است. ما محققان و دست اندرکاران را برای تحقیقات بیشتر تشویق می کنیم تا تأثیر مداخله گر “سایر عوامل تعیین کننده / عوامل توسعه” را در پیوند بین گسترش SME و توسعه روستایی با عمق بیشتری کشف کنند. علاوه بر این، که نتایج ناکافی و غیرقطعی تا کنون در مورد SMEهای مختلف روستایی مناطق مختلف روستایی در کشور در زمینه توسعه روستایی را می توان با نقش مداخله گر “دسترسی SMEs به تامین مالی” در چنین فرآیندی توصیف کرد. در این راستا، ما نشان دادهایم که «دسترسی SMEها به تأمین مالی» رابطه بین SMEها و توسعه روستایی را واسطه میکند. به عبارت دیگر، پیشرفت در بخش SME می تواند منوط به توسعه روستایی باشد. بنابراین، یک مطالعه تحقیقاتی آتی نیز برای روشن شدن این نقش مورد نیاز است.
با دیدگاه عملی، یافتههای این مطالعه دارای پیامدهای حیاتی برای سیاستگذاران، مؤسسات وام، و بخشهای کوچک و متوسط در پاکستان بهویژه و به طور کلی در کشورهای در حال توسعه است. بخش SME یک سلف خوب برای توسعه روستایی است که به نوبه خود باعث بهبود استاندارد زندگی ساکنان و بهبود کیفیت زندگی آنها می شود. بنابراین، مؤسسات، ادارات و بانکهای تجاری صادرکننده اعتبار که برای تأسیس شرکتهای کوچک و متوسط وام میدهند. آنها باید بر محدودیت هایی مانند نرخ بهره کم غلبه کنند و همچنین استراتژی طرفداری و خویشاوندی را حذف کنند.
موارد زیر را باید از نظر محدودیت ها تصدیق کرد. اولاً، اگرچه این مطالعه مختص یک استان پاکستان است، اما مطالعات بیشتری باید در بقیه استان ها انجام شود. دوم، این مطالعه در زمینه پاکستان است، ما خواهان انجام مطالعات کیفی بیشتر برای توضیح چنین مواردی در سایر کشورهای در حال توسعه هستیم تا قابلیت تعمیم نتایج را افزایش دهیم. ثالثاً، این مطالعه از دادههای پیمایشی که از کارآفرینان SMEهای روستایی جمعآوری شده است، برای بررسی متقابل یافتهها استفاده کرد که پژوهش آتی میتواند از طریق دادههای ثانویه انجام شود. در نهایت، اگرچه ما چندین جمعیت کارآفرین را کنترل کردیم، میتوان استدلال کرد که چنین عواملی میتوانند ارتباط بین رشد SME و توسعه روستایی را واسطه و تعدیل کنند.



