مدل تجاری
o4.1تغییر از لوله ها به سکوها
o4.2سکو
▪4.2.1تاثیرات مدل های کسب و کار پلت فرم
•5برنامه های کاربردی
•6طرح
o6.1مالحظات اقتصادی
o6.2در نظر گرفتن مولفه
o6.3نتیجه استراتژیک
•7تعاریف طراحی یا توسعه
o7.1تاکید تم های طراحی
o7.2تاکید بر محتوای طراحی
•8مثال ها
•9چارچوب ها
•10مفاهیم مرتبط
•11نوآوری مدل کسب و کار
متن
ادبیات، تفاسیر و تعاریف بسیار متنوعی از مدل کسب و کار ارائه کرده است.بررسی سیستماتیک و تجزیه و تحلیل پاسخ های
مدیران به یک نظرسنجی، مدل های کسب و کار را به عنوان طراحی ساختارهای سازمانی برای ایجاد یک فرصت تجاری تعریف
می کند[3]
.بسط های بیشتر برای این منطق طراحی بر استفاده از روایت یا انسجام در توصیفات مدل کسب و کار به عنوان
مکانیزم هایی که کارآفرینان توسط آنشرکت های رشدفوق العاده موفق ایجاد می کنند، تأکید می کند[4]
.
مدلهای کسبوکار برای توصیف و طبقهبندی کسبوکارها، بهویژه در یک محیط کارآفرینی، استفاده میشوند، اما مدیران داخل
شرکتها نیز از آنها برای کشف احتماالت برای توسعه آینده استفاده میکنند.مدل های کسب و کار شناخته شده می توانند به
عنوان “دستور پخت” برای مدیران خالق عمل کنند[5]
.مدلهای کسبوکار نیز در برخی موارد در چارچوب حسابداری به منظور
گزارشدهی عمومی مورد اشاره قرار میگیرند.
تاریخچه
در طول سال ها، مدل های کسب و کار بسیار پیچیده تر شده اند.مدل کسب و کار
طعمه و قالب(همچنین به عنوان”مدل تجاری
تیغ و تیغ”یا “مدل تجاری محصوالت گره خورده” نیز شناخته می شود) در اوایل قرن بیستم معرفی شد.این شامل ارائه یک
محصول اساسی با هزینه بسیارکم، اغلب با ضرر (“طعمه”)، سپس شارژ مقادیر تکراری جبرانی برای پر کردن مجدد یا
محصوالت یا خدمات مرتبط است (“قالب”).مثالها عبارتند از: تیغ (طعمه) و تیغه (قالب).تلفن های همراه (طعمه) و زمان پخش
(قالب)؛پرینترهای کامپیوتری (طعمه) و شارژ مجدد کارتریج جوهر (قالب)؛و دوربین (طعمه) و چاپ (قالب).یک نوع از این
مدل توسطAdobeبه کار گرفته شدیک توسعهدهنده نرمافزار که سند خوان خود را رایگان داد اما چند صد دالر از نویسنده سند
خود دریافت کرد.
در دهه1950، مدل های کسب و کار جدیدی ازرستورانهای مک دونالد وتویوتاآمد.در دهه1960، نوآورانوال مارتوهایپر
مارکتبودند.دهه1970شاهد مدلهای تجاری جدیدی ازFedExوToys R Usبودیم.دهه1980ازBlockbuster،Home
Depot،Intelو.Dell Computerدهه1990ازهوایی خطوط
Southwest،Netflix،eBay،Amazon.comو.Starbucks
امروزه، نوع مدل های کسب و کار ممکن است به نحوه استفاده از فناوری بستگی داشته باشد.به عنوان مثال، کارآفرینان در
اینترنت نیز مدلهای جدیدی ایجاد کردهاند که کامال ً به فناوری موجود یا نوظهور وابسته است.با استفاده از فناوری، کسب و کارها
می توانند با حداقل هزینه به تعداد زیادی مشتری دست یابند.عالوه بر این، ظهور برون سپاری و جهانی شدن به این معنی است
که مدل های کسب و کار باید منابع استراتژیک، زنجیره های تامین پیچیده و حرکت به سمت ساختارهای قراردادی مشارکتی و
رابطه ای را نیز در نظر بگیرند[6]
.
بینش نظری و تجربی
منطق طراحی، مدل کسب و کار را نتیجه ایجاد ساختارهای سازمانی جدید یا تغییر ساختارهای موجود برای پیگیری فرصتی جدید
می داند.جری جورجو آدام بوک (2011) یک بررسی ادبیات جامع انجام دادند و مدیران را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند
چگونه اجزای یک مدل کسب و کار را درک می کنند[3]
.در آن تحلیل، این نویسندگاننشان میدهند که یک منطق طراحی در
پس چگونگی درک و توضیح مدل کسبوکار کارآفرینان و مدیران وجود دارد.جورج و باک (2012) از مطالعات موردی و
دادههای نظرسنجیIBMدر مورد مدلهای کسبوکار در شرکتهای بزرگ استفاده میکنند تا توضیح دهند که چگونه مدیران
عامل و کارآفرینان، روایتها یا داستانهایی را به شیوهای منسجم ایجاد میکنند تا کسبوکار را از یک فرصت به حرکت درآورند.
به دیگری[4]
.آنها همچنین نشان میدهند که وقتی روایت نامنسجماست یا اجزای داستان ناهمسو هستند، این کسبوکارها تمایل به
شکست دارند.آنها روش هایی را توصیه می کنند که در آن کارآفرین یا مدیر عامل می تواند روایت های قوی برای تغییر ایجاد
کند.
مکمل های بین شرکت های شریک
BerglundوSandström (2013)استدالل کردند که مدلهای کسبوکار باید ازدیدگاه سیستمهای بازدرک شوند نه اینکه یک
نگرانی داخلی شرکت باشند.از آنجایی که شرکتهای نوآور کنترل اجرایی بر شبکه اطراف خود ندارند، نوآوری مدل کسب وکار
به تاکتیکهایقدرت نرمبا هدف همسو کردن منافع ناهمگن نیاز دارد[7]
.در نتیجه، مدلهایکسبوکار بازایجاد میشوند، زیرا
شرکتها به طور فزایندهای به شرکا و تامینکنندگان برای ارائه فعالیتهای جدیدی که خارج از شایستگی آنها است، تکیه
میکنند(2010)Hummel et al.[8]
.به طور مشابه دریافتند که در تصمیم گیری در مورد شرکای تجاری، مهم است که مطمئن
شویم مدل های تجاری هر دو طرف مکمل یکدیگر هستند[9]
.برای مثال، آنها دریافتند که شناسایی محرکهای ارزش شرکای
بالقوه با تجزیه و تحلیل مدلهای کسبوکار آنها مهم است و یافتن شرکتهای شریکی که جنبههای کلیدی مدل کسبوکار شرکت
خود را درک میکنند، سودمند است[10]
.
دانشگاه تنسی تحقیقاتی را در مورد روابط تجاری بسیار مشارکتی انجام داد.محققان تحقیقات خود را بر روی یک مدل کسب و
کار منبع یابی موسوم بهبرون سپاری اختصاصیکدگذاری کردند ، یک مدل کسب و کار منبع یابی ترکیبی که در آن خریداران و
تامین کنندگان در یک رابطه برون سپاری یا تجاری بر ارزش ها و اهداف مشترک تمرکز می کنند تا ترتیبی ایجاد کنند که بسیار
مشارکتی و برای هر یک از آنها سودمند باشد[11]
. .
دسته بندی
از حدود سال2012، برخی تحقیقات و آزمایشات در مورد به اصطالح “مدل کسب و کار مایع” نظریه پردازی کردند[13][12]
.
تغییر از لوله ها به سکوها
Sangeet Paul Choudaryدر مقاله ای درمجلهWiredبین دو خانواده گسترده از مدل های تجاری تمایز قائل می
شودChoudary[14]
.لولهها (مدلهای تجاری خطی) را با پلتفرمها (مدلهای تجاری شبکهشده) در تضاد قرار میدهد.در مورد
لولهها، شرکتها کاالها و خدماتی را ایجاد میکنند، آنها را بیرون میکشند و به مشتریان میفروشند.ارزش در باالدست تولید و
در پایین دست مصرف می شود.یک جریان خطی وجود دارد، بسیار شبیه به جریان آب از طریق لوله.بر خالف لوله ها، سکوها
فقط چیزها را ایجاد و بیرون نمی کنند.آنها به کاربران اجازه می دهند ارزش ایجاد و مصرف کنند.
الکس موازد، بنیانگذار و مدیر عاملApplico، پلتفرم را به عنوان یک مدل کسب و کار تعریف می کند که با تسهیلمبادالت
بین دو یا چند گروه وابسته به هم که معموال مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارای ارزش معین هستند، ارزش ایجاد می کند[15]
.در
نتیجه تحول دیجیتال، مدل کسب و کار غالب قرن بیست و یکم است.
در مقالهای درMarketWatch،[16]
چوداری،ون آلستاینوپارکربیشتر توضیح میدهند که چگونه مدلهای تجاری از لولهها به
پلتفرمها منتقل میشوند و منجر به اختالل در کل صنایع میشوند.
پلتفرم
سه عنصر برای یک مدل کسب و کار پلتفرم موفق وجود دارد[17]
.جعبه
ابزاربا آسان کردن اتصال دیگران به پلت فرم، اتصال
ایجاد می کند.این زیرساخت امکان تعامل بین شرکت کنندگان را فراهم می کند.
آهنرباکششی ایجاد می کند که شرکت کنندگان را
به سمت سکو جذب می کند.برای پلتفرم های تراکنش، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان باید برای دستیابی به حجم بحرانی
حضور داشته باشند.
خواستگاربا ایجاد ارتباط بینتولیدکنندگانومصرف کنندگان، جریان ارزش را تقویت می کند.داده ها در
قلب تطابق موفق قرار دارند و پلتفرم ها را از سایر مدل های تجاری متمایز می کنند.
چن (2009) اظهار داشت که مدل کسب و کار باید قابلیت هایوب2.0مانندهوش جمعی، اثرات شبکه،محتوای تولید شده توسط
کاربرو امکان سیستم های خود-بهبود را در نظر بگیرد.وی پیشنهاد کرد کهصنعت خدماتمانند خطوط هوایی، ترافیک،
حملونقل، هتل، رستوران، فناوری اطالعات و ارتباطات و صنایع بازی آنالین میتواند در اتخاذ مدلهای تجاری که ویژگیهای
Web 2.0را در نظر میگیرند، سود ببرند.او همچنین تأکید کرد که مدل کسب و کار2.0نه تنها باید تأثیر فناوریWeb 2.0
بلکه تأثیر شبکه را نیز در نظر بگیرد.او داستان موفقیتآمازون را مثال زددر کسب درآمدهای کالن هر ساله با توسعه یک پلتفرم
باز که از جامعه ای از شرکت هایی پشتیبانی می کند که از خدمات بازرگانی بر اساس تقاضای آمازون استفاده مجدد می
کنند[[18]
.
برای تأیید به نقل قول نیاز است]
تاثیرات مدل های کسب و کار پلت فرم
خوزه ون دایک(2013)سه راه اصلی را که پلتفرمهای رسانهای برای کسب درآمد انتخاب میکنند، شناسایی میکند که نشاندهنده
تغییر از مدلهای تجاری سنتی است[19]
.یکیمدل اشتراک استکه در آن پلتفرمها در ازای خدمات، هزینه ماهانه کمی از کاربران
دریافت میکنند.او خاطرنشان میکند که این مدل برای کسانی که «به محتوا و خدمات رایگان عادت کردهاند» مناسب نبود، که
منجر به مدلی به نامفریمیومشد.روش دوم از طریق تبلیغات است.او با این استدالل که تبلیغات سنتی دیگر برای افرادی که از
«محتوای تولید شده توسط کاربر و شبکههای اجتماعی» استفاده میکردند جذاب نیست، اظهار داشت که شرکتها اکنون به
استراتژیهای سفارشیسازی و شخصیسازی درتبلیغات هدفمند روی میآورندEric K. Clemons (2009)..ادعا می کند که
مصرف کنندگان دیگر به اکثر پیام های تجاری اعتماد ندارند[20]
.ون دایک استدالل میکند که پلتفرمها میتوانند از طریق
توصیههای شخصی دوستان یاافرادتأثیرگذاردر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، که میتوانند به عنوان شکل ظریفتری از
تبلیغات، این موضوع را دور بزنند.در نهایت، سومین مدل تجاری رایج کسبدرآمد از داده هاو ابرداده های تولید شده از استفاده
از پلتفرم ها است.
برنامه های کاربردی
مالونو همکاران[21]
دریافتند که برخی از مدلهای کسبوکار، همانطور که توسط آنها تعریف شدهاند، در واقع عملکرد بهتری
نسبت به سایر مدلها در مجموعه دادهای متشکل از بزرگترین شرکتهای ایاالت متحده در دوره زمانی1998تا2002داشتند،
در حالی که آنها ثابت نکردند که آیا وجود یک مدل تجاری اهمیت دارد یا خیر.
در فضای مراقبتهای بهداشتی و بهویژه در شرکتهایی که از قدرت هوش مصنوعی استفاده میکنند، طراحی مدلهای کسبوکار
بهویژه چالشبرانگیز است زیرا مکانیسمهای خلق ارزش و تعداد زیادی از سهامداران احتمالی وجود دارد.یک طبقه بندی در حال
ظهور هفت کهن الگو را شناسایی کرده است[22]
.
مفهوم مدل کسب و کار دراستانداردهایحسابداری خاصی گنجانده شده است.برای مثال،هیئت استانداردهای حسابداری
بینالمللی(IASB)از «مدل تجاری واحد تجاری برای مدیریت داراییهای مالی» به عنوان معیاری برای تعیین اینکه آیا این
داراییها باید بهبهایتمام شده یا بهارزش منصفانهدر استاندارد گزارشگری مالی بینالمللی خود،IFRS 9اندازهگیری شوند،
استفاده میکند[26][25][24][23]
. .در پیشنهاد سال2013خود برای حسابداری ابزارهای مالی،هیئت استانداردهای حسابداری
مالینیز استفاده مشابهی از مدل کسب و کار را برای طبقه بندی ابزارهای مالی پیشنهاد کرد[27]
.مفهوم مدل کسب و کار همچنین
در حسابداریمالیات های معوقتحتاستانداردهای بین المللی گزارشگری مالیبا اصالحات سال2010استاندارد حسابداری بین
المللی حسابداری12که به مالیات های معوق مربوط به دارایی های سرمایه گذاری پرداخته شده است، وارد شده است[30][29][28]
.
هر دوIASBوFASBاستفاده از مفهوم مدل کسب و کار را در زمینه گزارش درآمداجارهو هزینه اجاره اجاره دهنده در پروژه
مشترک خود در مورد حسابداری اجاره پیشنهاد کرده اند[35][34][33][32][31]
.در مدل حسابداری اجاره سال2016خود،IFRS
16،IASBتصمیم گرفت معیار “مطلوب بودن مستقل” را در تعریف اجاره خود لحاظ نکند زیرا ” واحدهای تجاری ممکن است
به نتایج متفاوتی دست یابند. برای قراردادهایی که دارای حقوق استفاده یکسان هستند، بسته به تفاوت بین منابع مشتریان یا مدل
های کسب و کار تامین کنندگان[36]
.”این مفهوم همچنین به عنوان رویکردی برای تعیین اندازهگیری و طبقهبندی هنگام حسابداری
پیشنهاد شده است.قراردادهای بیمه[38][37]
.در نتیجه برجستگی فزاینده ای که مفهوم مدل کسب و کار در زمینه گزارشگری مالی
دریافت کرده است،گروه مشاوره گزارشگری مالی اروپا(EFRAG)که بهاتحادیه اروپادر مورد تأیید استانداردهای گزارشگری
مالی مشاوره می دهد، شروع به کار کرد. پروژه ای در مورد “نقش مدل کسب و کار در گزارشگری مالی” در سال2011[39]
.
طراحی
طراحی مدل کسب و کاربه طور کلی به فعالیت طراحی مدل کسب و کار یک شرکت اشاره دارد.این بخشی از فرآیندتوسعهکسب
وکار و استراتژی کسبو کار است و شاملروش های طراحی است.ماسا و توچی[40]
(2014)تفاوت بین ایجاد یک مدل
کسبوکار جدید را در زمانی که هیچکدام وجود ندارد، برجسته کرد، همانطور که اغلب در مورد مدلهای فرعی دانشگاهی و
کارآفرینی با فناوری پیشرفته، و تغییر مدل کسبوکار موجود، مانند زمانی که شرکت ابزارسازی هیلتی از فروش ابزارهای خود
به مدل لیزینگآنها پیشنهاد کردند که تفاوت ها به قدری عمیق هستند(به عنوان مثال، کمبود منبع در مورد اول و اینرسی و تضاد
با پیکربندی ها و ساختارهای سازمانی موجود در مورد دوم) که می تواند ارزشمند باشد که اصطالحات متفاوتی را برای این دو
مورد استفاده کنیم.آنها طراحی مدل کسبوکار را برای اشاره به فرآیند ایجاد یک مدل کسبوکار در زمانی که هیچیک وجود
ندارد و پیکربندی مجدد مدل کسبوکار برای فرآیند تغییر مدل کسبوکار موجود پیشنهاد میکنند، همچنین تأکید میکنند که این دو
فرآیند متقابل متقابل نیستند.
مالحظات اقتصادی
الدبی و آویسون (2010) تامین مالی ارزش را یکی از ابعاد اصلیBMمی دانند که اطالعات مربوط به هزینه یابی، روش های
قیمت گذاری و ساختار درآمد را به تصویر می کشد.استوارت و ژائو (2000) مدل کسب و کار را به عنوان “بیانیه ای از
چگونگی کسب درآمد یک شرکت و حفظ جریان سود خود در طول زمان” تعریف کردند[41]
.
در نظر گرفتن مولفه
همکاران استروالدر و(2005)می نظر یک شرکت در نحوه تجارت طرحی از عنوان به را کار کسب و مدل
گیرندSlywotzky (1996)[42]
.مدل کسب و کار را اینگونه می داند: «مجموعه چگونگی انتخاب مشتریان، تعریف و تمایز
پیشنهادات یک شرکت، تعریف وظایفی که خودش انجام خواهد داد و کارهایی که برون سپاری خواهد کرد، منابع خود را پیکربندی
می کند، به بازار می رود. سودمندی را برای مشتریان ایجاد می کند و سود می برد[43]
.”
نتیجه استراتژیک
مایو و براون (1999) مدل کسب و کار را به عنوان “طراحی سیستم های کلیدی وابسته به یکدیگر که یک تجارت رقابتی را
ایجاد و حفظ می کند” در نظر گرفتندMasanell-usCasades[44]
.وRicart (2011)یک مدل کسب و کار را به عنوان مجموعه
ای از “انتخاب ها (سیاست، دارایی ها و حاکمیت)” و “پیامدها (انعطاف پذیر و سفت و سخت)” توضیح می دهند و بر اهمیت در
نظر گرفتن “نحوه تعامل آن با مدل ها تاکید می کنند. از دیگر بازیگران صنعت” به جایاینکه به تنهایی به آن فکر کنیم[45]
.
تعاریف طراحی یا توسعه
زوت و آمیت (2009) طراحی مدل کسب و کار را از منظر مضامین طراحی و محتوای طراحی در نظر می گیرند.مضامین
طراحی به محرکهای خلق ارزش غالب سیستم اشاره دارد و محتوای طراحی با جزئیات بیشتری فعالیتهایی را که باید انجام
شود، پیوند و ترتیب فعالیتها و اینکه چه کسی فعالیتها را انجام خواهد داد، بررسی میکند[46]
.
تاکید بر تم طراحی
توسعه مدل کسب و کار محیط-استراتژی-ساختار-عملیات
لیم (2010) با توسعه چارچوبی برای توسعه مدل کسب و کار با تاکید بر موضوعات طراحی، توسعه مدل کسب و کار محیط
استراتژی-ساختار-عملیات(ESSO)را پیشنهاد کرد که همسویی استراتژی سازمان را با ساختار، عملیات سازمان در نظر می
گیرد. و عوامل محیطی در دستیابی بهمزیت رقابتیدر ترکیبی از هزینه، کیفیت، زمان، انعطاف پذیری، نوآوری و اثربخشی[47]
.
تاکید بر محتوای طراحی
طراحی مدل کسب و کار شامل مدل سازی و شرح موارد زیر است:
•گزاره های ارزشی
•بخش های مشتریان هدف
•کانال های توزیع
•ارتباط با مشتری
•تنظیمات ارزش
•قابلیت های اصلی
•شبکه تجاری
•شبکه شریک
•ساختار هزینه
•مدل درآمد
یک قالب طراحی مدل کسب و کار می تواند فرآیند طراحی و توصیف مدل کسب و کار یک شرکت راتسهیل کند.در مقالهای که
در سال2017منتشر شد،[48]
جانسوننشان داد که چگونه روشهای ماتریسی ممکن است به طور مفید برای توصیف معماری
منابع، هزینهها و درآمدهایی که یک کسبوکار برای ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان که مدل کسبوکار آن را تعریف میکند،
استفاده میکند، به کار گرفته شود.نظامبندی این تکنیک (جانسون بر روی کد ژنومی کسبوکار متشکل از هفت عنصر ماتریس
یک مدل کسبوکار مینشیند) از یک رویکرد طبقهبندی برای مطالعات تجربی مدلهای کسبوکار پشتیبانی میکند، به همان
شیوهای کهطبقهبندی لینئوسزیستشناسی را متحول کرد.
دااس و همکاران(2012)یکسیستم پشتیبانی تصمیم(DSS)را برای طراحی مدل کسب و کار توسعه داد.در مطالعه آنها یک
سیستم پشتیبانی تصمیم(DSS)برای کمک بهSaaSدر این فرآیند،بر اساس یک رویکرد طراحی متشکل از یک فرآیند طراحی
که توسط روشهای طراحی مختلف هدایت میشود، توسعه داده شده است[49]
.
مثالها
در تاریخ اولیه مدلهای کسبوکار، تعریف انواع مدلهای تجاری مانند آجر و مالت یا کارگزار الکترونیکی بسیار معمول بود.با
این حال، این انواع معموال تنها یک جنبه از کسب و کار را توصیف می کنند (اغلب مدل درآمد).بنابراین، ادبیات جدیدتر در مورد
مدلهای کسبوکار، به جای صرفا ً قابل مشاهدهترین جنبهها، بر توصیف یک مدل کسبوکار به عنوان یک کل تمرکز دارد.
مثالهای زیر یک نمای کلی برای انواع مدلهای کسبوکار ارائه میدهند که از زمان اختراع اصطالح
مدل کسب
وکارمورد بحث
بودهاند:
•مدل کسب و کار آجر و کلیک
مدل کسب و کار که توسط آن یک شرکت حضورآفالین(
آجر)و آنالین(
کلیک)را ادغام می کند.یکی از نمونههای مدل آجر
و کلیک زمانی است که فروشگاههای زنجیرهای به کاربر اجازه سفارش آنالین محصوالت را میدهد، اما به او اجازه میدهد
سفارش خود را از یک فروشگاه محلی تحویل بگیرد.
•مدل های کسب و کار دوگانه
شرکتهای معاصر به طور فزایندهای به خواستههای متناقض با گذار از یک مدل کسبوکار واحد به مدل دوگانه پاسخ میدهند.به
عنوان مثال، انتظارات در حال تغییر ذینفعان، شرکت ها را تشویق می کند تا تجارت تجاری خود را با مشاغل اجتماعی ترکیب
کنند.جهانی شدن شرکت ها راوادار می کند تا مدل های کسب و کار برتر خود را با مدل های تجاری کم هزینه برای بازارهای
نوظهور تکمیل کنند.دیجیتالی شدن شرکت های تولیدی را قادر می سازد تا مدل های کسب و کار خدمات پیشرفته را به مدل های
کسب و کار محصول خود اضافه کنند[50]
.
•مدل های کسب و کار جمعی
سیستم تجاری، سازمان یا انجمن معموال ً متشکل از تعداد نسبتا ً زیادی ازمشاغل، تجار یامتخصصاندر زمینه های مشابه یا
مرتبط است کهمنابع راجمع آوری می کند، اطالعات را به اشتراک می گذارد یا مزایای دیگری را برای اعضای خود فراهم می
کند.به عنوان مثال، یکپارک علمییا پردیس با فناوری پیشرفته، منابع مشترک (مانند اتاقهای تمیز و سایر امکانات آزمایشگاهی)
را در اختیار شرکتهای مستقر در محل خود قرار میدهد و عالوه بر این به دنبال ایجاد یک جامعه نوآوری در بین این شرکتها
و کارمندانشان است[51]
.
•حذف مدلواسطه
حذفواسطه هادر یکزنجیره تامین: “برداشتن واسطه”.به جای عبور از کانالهای توزیع سنتی، که دارای نوعی واسطه
(مانندتوزیعکننده،عمدهفروش، دالل یانماینده)، شرکتها هستند، اکنون میتوانند مستقیما ً با هرمشتری، مثال ً از طریق اینترنت،
معامله کنند.
•مدل فروش مستقیم
فروش مستقیم،بازاریابیو فروش محصوالت به مصرف کنندگان به طور مستقیم، به دور از یک مکان خرده فروشی ثابت
است.فروش معموال ً از طریقبرنامه مهمانی، تظاهرات یک به یک و سایر ترتیبات تماس شخصی انجام می شود.تعریف کتاب
درسی این است: «ارائه مستقیم شخصی، نمایش و فروش محصوالت و خدمات به مصرف کنندگان، معموال ً در خانه یا محل
کارشان[52]
».
•مدل های کسب و کار توزیع، مختلف
•هزینه ورودی، خروجی رایگان
مدل کسبوکار که با دریافت هزینهای از مشتری اول برای یک سرویس کار میکند، در حالی که آن خدمات را به مشتریان بعدی
رایگان ارائه میدهد.
•حق امتیاز
فرانچایز عمل استفاده از مدل کسب و کار موفق شرکت دیگر است.برای فرنچایز دهنده، حق امتیاز جایگزینی برای ایجاد
«فروشگاه های زنجیره ای» برای
توزیعکاالها و اجتناب از سرمایه گذاری و مسئولیت بر روی یک زنجیره است.موفقیت
فرنچایز، موفقیت فرنچایزهاست.گفته می شود که امتیاز گیرنده انگیزه بیشتری نسبت به یک کارمند مستقیم دارد، زیرا او سهم
مستقیمی در تجارت دارد.
•مدل کسب و کار منبع یابی
مدل های کسب و کار منبعیابی یک رویکرد مبتنی بر سیستم برای ساختاردهی روابط تامین کننده است.مدل کسب و کار منبع
یابی نوعی از مدل کسب و کار است که برای روابط تجاری که در آن بیش از یک طرف برای موفقیت نیاز به همکاری با طرف
دیگر دارند، استفاده می شود.هفت مدل کسب و کار منبع یابی وجوددارد که از مبادله ای تا مبتنی بر سرمایه گذاری را شامل می
شود.این هفت مدل عبارتند از: ارائهدهنده اصلی، ارائهدهنده تأیید شده، ارائهدهنده ترجیحی، مدل خدمات مبتنی بر عملکرد/مدیریت،
مدل کسبوکاربرونسپاری واگذارشده، مدل خدمات مشترک، و مدل مشارکت سهام.مدل های کسب و کار منبع یابی برای
متخصصان تدارکاتی که به دنبال رویکردی مدرن برای دستیابی به بهترین تناسب بین خریداران و تامین کنندگان هستند، هدف
گذاری شده است.تئوری مدل کسب و کار منبع یابی بر اساس یک تالش مشترک تحقیقاتی توسط این سازمان استدانشگاه
تنسی(UT)، گروه صنعت منابع(SIG)، مرکز تحقیقات و آموزش برون سپاری(CORE)، و انجمن بین المللی قراردادها و مدیریت
تجاری(IACCM).این تحقیق پایه و اساس کتاب2016،
منبع یابی استراتژیک در اقتصاد جدید: استفاده از پتانسیل مدل های کسب
و کار منبع یابی در تدارکات
مدرن راتشکیل داد[53]
.
•مدل کسب و کار فریمیوم
مدل کسبوکار که با ارائه خدمات پایه وب یا یک محصول دیجیتالی پایه قابل دانلود به صورت رایگان کار میکند، در حالی که
برای ویژگیهای پیشرفته یا ویژه، حق بیمه دریافت میکند[54]
.
•آنچه می توانیدبپردازید(PWYC)
یک مدل کسبوکارغیرانتفاعییاانتفاعیکه به قیمتهای تعیینشده برای کاالهایش بستگی ندارد، بلکه از مشتریان میخواهد آنچه
را که احساس میکنند محصول یا خدمات برایشان ارزش دارد، بپردازند[57][56][55]
.اغلب به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی استفاده
می شود،[58]
اما همچنین می تواند روش معمولی برای انجام تجارت باشد.این یک تغییر دراقتصاد هدیهو یارانه متقابل است، به
این دلیل که برای موفقیت به اعتمادمتقابلو اعتماد بستگی دارد.
“پرداخت آنچه می خواهید” (PWYW)گاهی اوقات به صورت مترادف استفاده می شود، اما “آنچه می توانید بپردازید” اغلب
بیشتر به امور خیریه یا اجتماعی گرایش دارد، بیشتر بر اساس
تواناییپرداخت است، در حالی که “پرداخت آنچه می خواهید”
اغلب به طور گسترده تر است. گرایش به ارزش درک شده در ترکیببا تمایل و توانایی پرداخت.
•مدلفروشنده ارزش افزوده
Resellerارزش افزودهمدلی است که در آن یک کسب و کار چیزی را می سازد که توسط سایر مشاغل به فروش می رسد اما
با تغییراتی که ارزش محصول یا خدمات اصلی را افزایش می دهد.این اصالحات یا اضافات عمدتا ً ماهیت خاص صنعت دارند و
برای توزیع ضروری هستند.کسب و کارهایی که به دنبال مدلVARهستند باید یک شبکهVARتوسعه دهند.این یکی از جدیدترین
مدلهای تجاری مشترک است که میتواند به چرخههای توسعه سریعتر کمک کند و توسط بسیاری از شرکتهای فناوری بهویژه
نرمافزار پذیرفته شده است.
نمونه های دیگر از مدل های کسب و کار عبارتند از:
•مدل کسب و کار حراج
•مدل کسب و کار همه در یک
•لیزینگ شیمیایی
•مدل کسب و کارحامل کم هزینه
•مدل های کسب و کار وفاداری
•مدل کسب و کار انحصاری
•مدل کسب و کاربازاریابی چند سطحی
•مدل کسب وکاراثرات شبکه
•مدل کسب و کار حراج آنالین
•مدل کسب و کار محتوای آنالین
•مدل کسب و کار ممتاز
•مدل متن بازحرفه ای
•مدل کسب و کارطرح هرمی
•مدل تیغ و تیغ
•مدل کسب و کار سرویس دهی محصوالت
•مدل کسب و کار اشتراکی
•شرکت های ارکستراتور شبکه
•مدل کسب و کار مجازی
چارچوب ها
اگرچهWebvanدر هدف خود برای از بین بردن صنعتسوپرمارکت هایآمریکای شمالیشکست خورد ، چندین سوپرمارکت
زنجیره ای (مانند)Safeway Inc.خدمات تحویل خود را برای هدف قرار دادن بازار ویژه ای که وبوان به آن خدمات ارائه می
داد، راه اندازی کرده اند.
نمونه ای ازبوم مدل کسب و کار.
جوامع فناوری محور «چارچوبهایی» را برای مدلسازی کسبوکار تعریف کردهاند.این چارچوب ها تالش می کنند تا یک
رویکرد دقیق برای تعریف جریان های ارزش کسب و کار تعریف کنند.ًبا این حال، مشخص نیست که چنین چارچوب هایی واقعا
تا چه حد برای برنامه ریزی تجاری مهم هستند.چارچوب های مدل کسب و کار نمایانگر جنبه اصلی هر شرکت است.آنها شامل
«کلیات نحوه انتخاب مشتریانش توسط یک شرکت، پیشنهاداتش را تعریف و متمایز می کند، وظایفی را که خودش انجام خواهد
داد و کارهایی را که برون سپاری خواهد کرد، پیکربندی منابعش، رفتن به بازار، ایجاد سود برای مشتریان و کسب سود تعریف
می کند[59]
».چارچوب کسب و کار شامل عوامل داخلی (تحلیل بازار، ارتقای محصوالت/خدمات، توسعه اعتماد، نفوذ اجتماعی و
اشتراک دانش) و عوامل خارجی (رقبا و جنبه های تکنولوژیکی) است[60]
.
مروری بر چارچوب های مدل کسب و کار را می توان در کرومیچ و همکارانش یافت[61]
(2012)..در ادامه چند چارچوب
معرفی شده است.
•مدل مرجع کسب و کار
مدل مرجع کسب و کار یک مدل مرجع است که بر جنبه هایمعماریکسب و کار اصلی یک شرکت، سازمان خدماتی یا سازمان
دولتی تمرکز دارد.
•مدل کسب و کار جزء
تکنیکی که توسطIBMبرای مدلسازی و تجزیه و تحلیل یک سازمانتوسعه یافته است.این یک نمایش یا نقشه منطقی از اجزای
تجاری یا “بلوک های سازنده” است و می تواند در یک صفحه به تصویر کشیده شود.میتوان از آن برای تجزیه و تحلیل همسویی
استراتژی سازمانی با قابلیتها وسرمایهگذاریهایسازمان ، شناسایی قابلیتهای تجاری اضافی یا همپوشانی و غیره استفاده کرد.
•مدل کسب و کار صنعتی سازی خدمات
مدل کسب و کار مورد استفاده درمدیریت استراتژیکو بازاریابی خدمات که ارائه خدمات را به عنوان یک فرآیند صنعتی،
مشروط به رویههای بهینهسازی صنعتی در نظر میگیرد
•نمودار مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار[62][2]
که توسطA. Osterwalder،Yves Pigneur،Alan Smith، و470پزشک از45کشور توسعه
یافته است، یکی از پرکاربردترین چارچوب ها برای توصیف عناصر مدل های کسب و کار است.
•OGSM
OGSMتوسطMarc van EckوEllen van ZantenازBusiness Openersدر “طرح تجاری در1صفحه” توسعه یافته
است.به چندین زبان در سراسر جهان ترجمه شده است.کتاب مدیریت شماره1در هلند در سال2015. پایه و اساس طرح کسب
و کار در1صفحهOGSMاست.اهداف، اهداف، استراتژیها و اقدامات (داشبورد و اقدامات).
مفاهیم مرتبط
فرآیند طراحی مدل کسب و کار بخشی ازاستراتژی کسب و کار است.طراحی مدل کسب و کار و نوآوری به روشی که یک
شرکت (یا شبکه ای از شرکت ها) منطق تجاری خود را در سطح استراتژیک تعریف می کند، اشاره دارد.
در مقابل،شرکت ها مدل کسب و کار خود را در سطح عملیاتی، از طریقعملیات تجاریخود پیاده می کنند.این به فعالیتها،
قابلیتها، عملکردها و زیرساختهای سطح فرآیند (به عنوان مثال، فرآیندهای کسبوکار و مدلسازی فرآیند کسبوکار)،
ساختارهای سازمانی (مانند ارگانوگرام،گردش کار، منابع انسانی) و سیستمها (مانندمعماری فناوری اطالعات، خطوط تولید)
اشاره دارد. .
نامتجاریپیامد مدل کسب و کار است و با آن رابطه همزیستی دارد، زیرا مدل کسب و کار وعده برند را تعیین می کند و ارزش
ویژه برند به ویژگی مدل تبدیل می شود.مدیریت این وظیفهبازاریابی یکپارچه است.
اصطالحات استاندارد و مثالهایی از مدلهای کسبوکار برای اکثرسازمانهای غیرانتفاعیکاربرد ندارد ، زیرا منابع درآمد آنها
معموال ً با ذینفعان یکسان نیست.به طور کلی به جای آن از اصطالح “مدل تامین مالی” استفاده می شود[63]
.
این مدل با چشم انداز، مأموریت و ارزش های سازمان و همچنین مجموعه ای از مرزها برای سازمان تعریف می شود-اینکه
چه محصوالت یا خدماتی ارائه خواهد کرد، چه مشتریان یا بازارهایی را هدف قرار خواهد داد و از چه کانال های عرضه و
تحویل استفاده خواهد کرد.ماموریت و چشمانداز با هم بخشی از هدف کلیکسب و کاررا تشکیل می دهند.در حالی که مدل
کسبوکار شامل استراتژیهای سطح باال و جهتگیری تاکتیکی برای نحوه اجرای مدل توسط سازمان میشود، همچنینشامل
اهداف ساالنهای است که گامهای خاصی را که سازمان در نظر دارد در سال آینده انجام دهد و اقداماتی برای تحقق مورد انتظار
آنها تعیین میکند.هر یک از اینها احتماال ً بخشی از اسناد داخلی است که در دسترس حسابرس داخلی است.
نوآوری مدل کسب و کار
انواع نوآوری مدل کسب و کار[64]
هنگامی که یک سازمان یک مدل کسب و کار جدید ایجاد می کند، این فرآیند را نوآوری مدل کسب و کار می نامند[66][65]
.طیف
وسیعی از بررسی ها در مورد این موضوع وجود دارد،[68][67][64]
که مورد آخر، نوآوری مدل کسب و کار را به عنوان “مفهوم
سازی و اجرای مدل های کسب و کار جدید” تعریف می کند.این میتواند شامل توسعه مدلهای تجاری کامال ً جدید، تنوع به
مدلهای کسبوکار اضافی، دستیابی به مدلهای کسبوکار جدید، یا تبدیل از یک مدل کسبوکار به مدل دیگر باشد (شکل سمت
راست را ببینید).این دگرگونی میتواند بر کل مدل کسبوکار یا فرد یا ترکیبی از ارزش پیشنهادی، ایجاد و ارائه ارزش، و عناصر
جذب ارزش، همسویی بین عناصر تأثیر بگذارد[69]
.این مفهوم تحلیل و برنامه ریزی تحوالت از یک مدل کسب و کار به مدل
دیگر را تسهیل میکند[68]
.نوآوری مکرر و موفق مدل کسبوکار میتواند انعطافپذیری سازمان را در برابر تغییرات محیطی
افزایش دهد و اگر سازمانی توانایی انجام این کار را داشته باشد، میتواند به یکمزیت رقابتی تبدیل شود[70]
.
برچسب:مدل تجاری

