فرآیند برنامه ریزی سناریو 4 مرحله ای
در اینجا، هر یک از 4 مرحله در فرآیند برنامه ریزی سناریو را به همراه چند مثال مرتبط توضیح خواهیم داد:
مرحله 1: شناسایی نیروهای محرک
برای شروع فرآیند برنامه ریزی سناریو، ما نیروهای محرکی را که می توانند بر سازمان شما تأثیر بگذارند، شناسایی می کنیم. برای انجام این کار، از تحلیل PESTLE استفاده خواهیم کرد. هدف از این تجزیه و تحلیل این است که تا جایی که می توانیم از دنیای اطراف خود استخراج کنیم که می تواند به هر شکلی بر سازمان شما تأثیر بگذارد. اکنون زمان آن است که دقیق باشید. برای توضیح ویدیویی: چگونه یک تجزیه و تحلیل PESTLE انجام دهیم.
همچنین، به خاطر داشته باشید که اینها لزوماً نباید رویدادهای منفی باشند. اگرچه ما تمایل داریم بر روی آنچه که ما را به بدترین شکل تحت تاثیر قرار می دهد تمرکز کنیم، ارزش آن را دارد که برخی از عوامل مثبت تری را در نظر بگیریم که هنوز هم می توانند تأثیر زیادی داشته باشند.
بیا شروع کنیم:
سیاسی : بخش سیاسی این تحلیل هر کاری را که دولت شما یا حتی دولت دیگری می تواند برای تأثیرگذاری بر سازمان شما انجام دهد را بررسی می کند. مقررات دولتی در سرتاسر جهان متفاوت است، اما این باید در نهایت یکی از بخشهای سادهتر تحلیل باشد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- نرخ مالیات بر درآمد شما 5٪ افزایش یافته است (این می تواند یک عامل اقتصادی نیز باشد)
- نصب نوار قرمز در صنعت
- دولت فدرال با کشوری که برای تولید به آن تکیه می کنید، جنگ تجاری دارد
- رهبر جدید انتخاب می شود
اقتصادی : عوامل اقتصادی شامل هر چیزی است که از نظر مالی بر شما یا مشتریانتان تأثیر می گذارد. این عوامل ممکن است در سطح کلان اتفاق بیفتند، اگر به این معنی باشد که به شما سرازیر می شوند، یا ممکن است در سطح محلی اتفاق بیفتند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- قیمت مواد خامی که بر آن تکیه می کنید به شدت افزایش می یابد
- سطح بیکاری در شهر شما افزایش می یابد
- درآمد قابل تصرف مشتریان شما افزایش می یابد
- نرخ ارز بین کشور شما و کشور دیگری که به آن تکیه می کنید به شدت در نوسان است
اجتماعی : بخش اجتماعی این تحلیل در غیر این صورت به عنوان “اجتماعی” شناخته می شود و هر موضوع یا رویداد اجتماعی، جمعیتی یا فرهنگی را که می تواند بر سازمان شما و صنعت آن تأثیر بگذارد، شناسایی می کند. در اینجا چند نمونه خوب وجود دارد:
- جمعیت در بازار هدف شما در حال پیر شدن است
- مردم بیشتر به سلامت و تندرستی علاقه مند و درگیر می شوند
- به دلیل همهگیری، فشار اجتماعی باعث میشود مردم در داخل بمانند
- اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی به شدت بر انتخاب خرید تأثیر می گذارند
فن آوری : نیروهای فناورانه مؤثر بر کسب و کار از قوی ترین نیروها در سال گذشته بوده اند. این نیروها شامل هر چیزی مرتبط با فناوری و اینترنت است که بر سازمان شما تأثیر می گذارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- به لطف فناوری چت ویدیویی، افراد میتوانند تمام وقت از خانه کار کنند
- اتوماسیون در صنعت شما با سرعت هشدار دهنده ای در حال افزایش است
- افزایش تهدید باج افزار و حملات سایبری
- اتصال به اینترنت جهانی در حال پیشرفت بزرگی است
حقوقی : عوامل حقوقی این تجزیه و تحلیل قوانین، مقررات، استانداردهای ایمنی و سیاستهای خارجی و داخلی را بررسی میکند که میتواند بر جمعیت یا سازمان شما تأثیر بگذارد . در اینجا چند نمونه خوب وجود دارد:
- دولت ساعات کاری سختگیرانه ای را برای کاهش سرعت انتشار COVID-19 تعیین می کند
- شیوع COVID-19 در یکی از مراکز شما وجود دارد
- قوانین جدید استخدام شما را ملزم می کند که حقوق بیشتری به کارمندان خود بدهید
- تحریم ها شما را از تجارت با کشور خاصی منع می کند
محیطی : عوامل محیطی هر چیزی را که در محیط، جغرافیا یا آب و هوای اطراف شما اتفاق می افتد، شناسایی می کند. این ممکن است در مقیاس جهانی یا فقط به صورت محلی اتفاق بیفتد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
- یک رویداد آب و هوایی بزرگ رخ می دهد، که بخشی از منطقه شما را ویران می کند
- آلودگی شدید هوا یا آب
- مشتریان به دنبال محصولات تجدیدپذیر، قابل بازیافت یا کارآمد هستند
- میانگین دمای جهانی افزایش می یابد
> زیر را تماشا کنید: سناریو برنامه ریزی برای آینده پس از همه گیری با لنس مورتلاک از EY
مرحله 2: عدم قطعیت های حیاتی خود را شناسایی کنید
اکنون که همه عوامل محرکی را که میتوانند بر سازمان شما تأثیر بگذارند، شناسایی کردهاید، وقت آن است که دو مورد را که میتوانند بیشترین تأثیر را داشته باشند، انتخاب کنید – لازم نیست این عوامل مشابه باشند. در واقع، اگر بسیار متفاوت باشند، مفید است.
سپس، برای هر یک از این عدم قطعیت های بحرانی، انتهای حداکثری طیف را برای هر یک در نظر بگیرید.
اگرچه تعداد نامحدودی از سناریوهای ممکن وجود دارد، توصیه می کنیم ابتدا این تمرین را با یک جفت انجام دهید.
انتخاب فقط دو مورد می تواند مشکل باشد. اگر مرحله 1 را به اندازه کافی کامل انجام داده اید، باید ده ها عامل محرک برای انتخاب داشته باشید. به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید این روند را تکرار کنید تا در نهایت با سناریوهای مختلفی روبرو شوید.
برای آسانتر کردن کار، هم عواملی را که بیشترین تأثیر را بر سازمان شما میگذارند و هم عواملی را که در بازه زمانی توافق شدهتان به احتمال زیاد رخ میدهند، در نظر بگیرید.
بیایید یک مثال را امتحان کنیم.
برای این مثال، ما به یک چارچوب زمانی فقط یک ساله نگاه خواهیم کرد . عدم قطعیت های مهمی که ما انتخاب خواهیم کرد عبارتند از:
- قرنطینه های ماندن در خانه
- درآمد قابل تصرف مشتریان ما
برای فرآیند برنامه ریزی استراتژیک خود به کمک نیاز دارید؟ یک تسهیل کننده می تواند کمک کند:






This exercise will be extremely useful during the strategic planning process. When developing a strategic plan for your organization with your team, you’ll want to factor in some of these scenarios. You may even want to do the scenario planning process several times with different critical uncertainties to be sure you’re prepared for a range of scenarios.
