عوامل اجتماعی موثر بر کسب و کار خرده فروشی
عوامل اجتماعی موثر بر کسب و کار خرده فروشی
موفقیت در کسبوکار خردهفروشی صرفاً به این معنا نیست که به مصرفکنندگان فرصت خرید کالاهای شما را بدهند. مشتریان شما خودشان سازمان شما را تعریف می کنند، تقریباً به همان اندازه که خط تولید شما سازمان شما را تعریف می کند. یک به یک، ممکن است در مورد مشتری ایده آل خود فکر کرده باشید، او به دنبال چه چیزی است و چگونه ترجیح می دهد خرید کند. و اگرچه این دانش راهی را به شما می دهد تا هویت تجاری و بازار خود را متمرکز کنید، اما در نظر گرفتن پایگاه مشتری خود در مقیاس وسیع فرصت بهتری برای موفقیت ایجاد می کند.
عوامل اجتماعی بازار شما را بهعنوان یک گروه در نظر میگیرند، اینکه مصرفکنندگان چگونه بهطور انبوه رفتار خواهند کرد. حتی اگر معامله فروش ممکن است به عنوان یک تعامل مستقیم با یک مشتری باقی بماند، توالی رویدادهایی که منجر به تصمیم خرید آن شخص می شود، از دامنه بسیار گسترده تری شروع می شود. به خصوص در دنیای خرده فروشی که به سرعت در حال تغییر است و با فناوری جدید محدود می شود، عوامل اجتماعی همچنان بر موفقیت فعلی و آینده شما تأثیر می گذارد.
تعریف عوامل اجتماعی
عوامل اجتماعی تأثیراتی هستند که سبک زندگی را تحت تأثیر قرار می دهند و آن را تعریف می کنند، عناصری مانند خانواده، اجتماع، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و مذهب. برای یک کسبوکار خردهفروشی، این دیدگاهی فراتر از جمعیتشناسی است، زیرا نه تنها به شناسایی افرادی که پایگاه مشتریان شما را تشکیل میدهند، کمک میکند، بلکه به نحوه زندگی آنها نیز کمک میکند و این عوامل چگونه میتوانند بر روابط شما با آنها تأثیر بگذارند. عوامل اجتماعی ممکن است بر تصمیمات تجاری تأثیر بگذارد، مانند اینکه چه سهامی را حمل کنید، کجا مغازههای آجر و ملات را قرار دهید و چگونه به شدت گزینههای فروش آنلاین را دنبال میکنید.
نقش اینفلوئنسرها که در اقتصاد اینترنتی امروزی به طور فزاینده ای برجسته است، همچنان در حال رشد است. به روز رسانی مفهوم دهان به دهان، اینها افرادی هستند که مشتری شما برای مرجع به آنها مراجعه می کند. اینفلوئنسرهای اولیه ممکن است دوستان، خانواده و همکاران باشند، در حالی که اینفلوئنسرهای ثانویه می توانند شامل باشگاه ها، سازمان های مذهبی یا تیم های ورزشی باشند، افرادی که مشتریان شما کمتر با آنها ملاقات می کنند. یک اینفلوئنسر ممکن است مشتری کسب و کار شما باشد یا نباشد، و هر مشتری یک تأثیرگذار بالقوه است. از آنجایی که اینفلوئنسرها می توانند در هر نقطه از جهان آنلاین باشند، بازار شما ممکن است تحت تأثیر عوامل اجتماعی بین المللی باشد.
نمونه هایی از عوامل اجتماعی
هیچ لیست استانداردی از عوامل اجتماعی به طور کلی وجود ندارد، چه رسد به لیست خاصی که یک کسب و کار خرده فروشی می تواند به سمت آن سوق پیدا کند. صلاحدید شما تعیین می کند که کدام عوامل اجتماعی ممکن است بیشترین تأثیر را در موفقیت فروش شما داشته باشند. حتی در یک شرکت واحد، عوامل اجتماعی ممکن است بین مکانها متفاوت باشد، مانند مشتریان مرفهی که از مراکز خرید حومه شهر بازدید میکنند در مقابل کسانی که از ویترین فروشگاههای مرکز شهر عبور میکنند. حتی طراحی وب شما ممکن است تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار گیرد، زیرا شما در تلاش برای جذب و جذابیت بخشی از بازار هستید که نشان دهنده پایگاه مشتری ایده آل شما است.
چند نمونه از عوامل اجتماعی که بر مشاغل خردهفروشی تأثیر میگذارند عبارتند از:
- پذیرش تجارت اینترنتی
- ترجیحات تبلیغاتی
- توزیع سنی
- عادات خرید
- راحتی با تکنولوژی
- انتظارات خدمات مشتری
- سطوح درآمد قابل تصرف
- سطح تحصیلات
- خانواده
- توزیع جنسیتی
- آگاهی “سبز”.
- آگاهی سلامت
- مهاجرت
- نرخ های امید به زندگی
- اقلیت ها
- رشد جمعیت
- انتظارات کیفیت
- سازمان اجتماعی
- ادراکات ارزشی
عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار
| عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار | |
|---|---|
| همچنین ببینید | |
عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار عبارتند از: سیستم های اعتقادی و اعمال، آداب و رسوم، سنت ها و رفتارهای همه مردم در کشور خاص، روند مد و فعالیت های بازار که بر اعمال و تصمیمات تأثیر می گذارد. دیدگاه اجتماعی-فرهنگی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر تصمیم مدیران بازاریابی و اهداف استراتژیک ورود شرکت ها به بازارهای خارجی جدید است. لازم به ذکر است که عوامل قانونی مؤثر بر کسب و کار نیز به عنوان یکی از عمده ترین عوامل اجتماعی-فرهنگی می تواند بر شرکت ها تأثیر بگذارد. شناسایی صحیح این عامل در هنگام تحلیل استراتژیک ( تحلیل PESTتجزیه و تحلیل STEEP ، تجزیه و تحلیل SWOT ، تجزیه و تحلیل TOWS ) می تواند منجر به همسویی استراتژیک بهتر شرکت با جامعه (در طول توسعه بین المللی) شود.
عوامل اجتماعی موثر بر کسب و کار
- طبقات اجتماعی و تأثیر آنها بر جامعه،
- متوسط سطح درآمد قابل تصرف،
- ثروت مردم،
- نابرابری های اقتصادی
- سطح تحصیلات ،
- دسترسی به آموزش (رایگان، پولی)،
- سطح و دسترسی به مراقبت های بهداشتی،
- آگاهی بهداشتی در جامعه (سیگار، الکل، مصرف مواد مخدر، رانندگی ایمن و غیره)،
- عادات خرید و ترجیحات مصرف کننده ،
- میانگین سن بازنشستگی (برای مردان و زنان)،
- شخصیت مصرف کننده متوسط ،
- شهرت شرکت در جامعه،
- تعارضات درون جامعه،
- استعداد نفوذ ،
- سازمان های اجتماعی (جوامع، گروه های اجتماعی، باندها، گردهمایی های موقت و غیره)،
- اجتناب از عدم قطعیت حاکم بر جامعه (یا سایر عوامل فرهنگی-اجتماعی G. Hofstede)،
عوامل فرهنگی مؤثر بر کسب و کار
- روند مد،
- سبک زندگی،
- نفوذ رسانه های اجتماعی (وبلاگینگ و غیره) در مقابل رسانه های سنتی (مطبوعات، تلویزیون، رادیو)،
- فن آوری ارتباطی غالب در گروه های اجتماعی،
- شرکت در رویدادهای فرهنگی،
- تمایل به پرداخت بلیط،
- بازیگران محبوب، سبک های موسیقی، فرم های طراحی و غیره.
- خلاقیت افراد،
- جمعیت نسبی هنرمندان محلی (عامیانه) در مقابل فرهنگ وارداتی جهانی،
- دیگر عوامل تعیین کننده فرهنگ
عوامل اجتماعی-فرهنگی و جمعیت شناسی
- نرخ رشد جمعیت،
- مقررات و مشوق های کنترل تولد،
- توزیع سنی (پیری جوامع می تواند تقاضا را تغییر دهد )،
- نرخ امید به زندگی،
- توزیع جنسیتی (تفاوت بین تعداد مردان و زنان در جامعه)،
- میانگین اندازه خانواده و ساختار خانواده،
- نفوذ نسبی اقلیت ها در جامعه،
- نرخ مهاجرت،
- نرخ مهاجرت،
- تنوع اجتماعی (درآمد، تحصیلات، نژاد، جنسیت و غیره)،
باورها و نظام های ارزشی در جامعه
- ادیان اکثریت و اقلیت،
- تأثیر رهبران دینی بر رفتارهای اجتماعی،
- نقش دین به عنوان یک عامل الزام آور / جداکننده در جامعه،
- باورهای غالب در جامعه،
- عادات غذایی مرتبط با دین،
- اعتقاد به خرافات (جمعه سیزدهم، طبقه سیزدهم در ساختمان ها و …) و افسانه ها،
- نقش علم در ارتباط با دین
- آداب و رسوم، سنت ها در تعطیلات (روزهای عبادت)،
نگرش های رایج در جامعه
- نگرش به بانکداری، پس انداز پول و سرمایه گذاری،
- نگرش نسبت به محصولات زیست محیطی، بازیافت، گرمایش جهانی و غیره،
- نگرش به منابع انرژی تجدیدپذیر، محصولات سبز،
- نگرش نسبت به محصولات و خدمات وارداتی، سرمایه گذاری خارجی و غیره.
- نگرش نسبت به کار و شغل ، امکان پیشرفت،
- نگرش به اوقات فراغت و بازنشستگی،
- نگرش نسبت به یادگیری و خودسازی،
- نگرش نسبت به دیگران (افراد متنوع، شهرستان ها، شرکت ها و غیره)،
- نگرش نسبت به ایمنی (پلیس، نظامی و غیره) و حریم خصوصی،
- نگرش نسبت به رفتارهای اخلاقی/غیر اخلاقی و مسئولیت اجتماعی شرکت ،
- نگرش نسبت به شیوه های مدیریت ( مذاکره ، فعالیت های تجاری و غیره)،
موارد دیگر را نیز بررسی کنید:
- عوامل تکنولوژیکی موثر بر کسب و کار
- عوامل اقتصادی موثر بر کسب و کار
- عوامل زیست محیطی موثر بر کسب و کار
- عوامل سیاسی موثر بر کسب و کار
- عوامل قانونی مؤثر بر تجارت
- عوامل اخلاقی موثر بر کسب و کار
منابع
- Bhaskaran, S., & Sukumaran, N. (2007). فرهنگ ملی، فرهنگ کسب و کار و شیوه های مدیریت: روابط پیامد؟ . مدیریت بین فرهنگی: مجله بین المللی، 14(1)، 54-67.
- کوکران، تی سی (1960). عوامل فرهنگی در رشد اقتصادی مجله تاریخ اقتصادی، 20(04)، 515-530.
- گریسون، دی، و هاجز، ا. (2007). فرصت اجتماعی شرکتی! هفت گام برای اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتی برای کسب و کار شما مفید واقع شود.
- پیرس، JA، رابینسون، RB، و سوبرامانیان، R. (2000). مدیریت استراتژیک : تدوین، اجرا و کنترل . کلمبوس، اوه: ایروین/مک گرو هیل.
- Schepers، P.، و Van den Berg، PT (2007). عوامل اجتماعی خلاقیت محیط کار . مجله تجارت و روانشناسی، 21 (3)، 407-428.
- Thornton، PH، Ribeiro-Soriano، D.، & Urbano، D. (2011). عوامل اجتماعی-فرهنگی و فعالیت کارآفرینی: مروری. مجله بین المللی تجارت کوچک 0266242610391930.
نویسنده: کریستوف وزنیاک

