عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار

عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار
همچنین ببینید

عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کسب و کار عبارتند از: سیستم های اعتقادی و اعمال، آداب و رسوم، سنت ها و رفتارهای همه مردم در کشور خاص، روند مد و فعالیت های بازار که بر اعمال و تصمیمات تأثیر می گذارد. دیدگاه اجتماعی-فرهنگی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر تصمیم مدیران بازاریابی و اهداف استراتژیک ورود شرکت ها به بازارهای خارجی جدید است. لازم به ذکر است که عوامل قانونی مؤثر بر کسب و کار نیز به عنوان یکی از عمده ترین عوامل اجتماعی-فرهنگی می تواند بر شرکت ها تأثیر بگذارد. شناسایی صحیح این عامل در هنگام تحلیل استراتژیک ( تحلیل PESTتجزیه و تحلیل STEEP ، تجزیه و تحلیل SWOT ، تجزیه و تحلیل TOWS ) می تواند منجر به همسویی استراتژیک بهتر شرکت با جامعه (در طول توسعه بین المللی) شود.

عوامل اجتماعی موثر بر کسب و کار

  • طبقات اجتماعی و تأثیر آنها بر جامعه،
  • متوسط ​​سطح درآمد قابل تصرف،
  • ثروت مردم،
  • نابرابری های اقتصادی
  • سطح تحصیلات ،
  • دسترسی به آموزش (رایگان، پولی)،
  • سطح و دسترسی به مراقبت های بهداشتی،
  • آگاهی بهداشتی در جامعه (سیگار، الکل، مصرف مواد مخدر، رانندگی ایمن و غیره)،
  • عادات خرید و ترجیحات مصرف کننده ،
  • میانگین سن بازنشستگی (برای مردان و زنان)،

عوامل فرهنگی مؤثر بر کسب و کار

عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر business.png

  • روند مد،
  • سبک زندگی،
  • نفوذ رسانه های اجتماعی (وبلاگینگ و غیره) در مقابل رسانه های سنتی (مطبوعات، تلویزیون، رادیو)،
  • فن آوری ارتباطی غالب در گروه های اجتماعی،
  • شرکت در رویدادهای فرهنگی،
  • تمایل به پرداخت بلیط،
  • بازیگران محبوب، سبک های موسیقی، فرم های طراحی و غیره.
  • خلاقیت افراد،
  • جمعیت نسبی هنرمندان محلی (عامیانه) در مقابل فرهنگ وارداتی جهانی،
  • دیگر عوامل تعیین کننده فرهنگ

عوامل اجتماعی-فرهنگی و جمعیت شناسی

  • نرخ رشد جمعیت،
  • مقررات و مشوق های کنترل تولد،
  • توزیع سنی (پیری جوامع می تواند تقاضا را تغییر دهد )،
  • نرخ امید به زندگی،
  • توزیع جنسیتی (تفاوت بین تعداد مردان و زنان در جامعه)،
  • میانگین اندازه خانواده و ساختار خانواده،
  • نفوذ نسبی اقلیت ها در جامعه،
  • نرخ مهاجرت،
  • نرخ مهاجرت،
  • تنوع اجتماعی (درآمد، تحصیلات، نژاد، جنسیت و غیره)،

باورها و نظام های ارزشی در جامعه

  • ادیان اکثریت و اقلیت،
  • تأثیر رهبران دینی بر رفتارهای اجتماعی،
  • نقش دین به عنوان یک عامل الزام آور / جداکننده در جامعه،
  • باورهای غالب در جامعه،
  • عادات غذایی مرتبط با دین،
  • اعتقاد به خرافات (جمعه سیزدهم، طبقه سیزدهم در ساختمان ها و …) و افسانه ها،
  • نقش علم در ارتباط با دین
  • آداب و رسوم، سنت ها در تعطیلات (روزهای عبادت)،

نگرش های رایج در جامعه

  • نگرش به بانکداری، پس انداز پول و سرمایه گذاری،
  • نگرش نسبت به محصولات زیست محیطی، بازیافت، گرمایش جهانی و غیره،
  • نگرش به منابع انرژی تجدیدپذیر، محصولات سبز،
  • نگرش نسبت به محصولات و خدمات وارداتی، سرمایه گذاری خارجی و غیره.
  • نگرش نسبت به کار و شغل ، امکان پیشرفت،
  • نگرش به اوقات فراغت و بازنشستگی،
  • نگرش نسبت به یادگیری و خودسازی،
  • نگرش نسبت به دیگران (افراد متنوع، شهرستان ها، شرکت ها و غیره)،
  • نگرش نسبت به ایمنی (پلیس، نظامی و غیره) و حریم خصوصی،
  • نگرش نسبت به رفتارهای اخلاقی/غیر اخلاقی و مسئولیت اجتماعی شرکت ،
  • نگرش نسبت به شیوه های مدیریت ( مذاکره ، فعالیت های تجاری و غیره)،

موارد دیگر را نیز بررسی کنید:

منابع

نویسنده: کریستوف وزنیاک