رهبری سازمانی چیست؟
مدیر عامل شرکت، ژنرال ارتش، رهبر حزب سیاسی، سرپرست مدرسه، رئیس بخش، مربی تیم – اینها تنها چند نمونه هستند که یکی از مؤلفه های اساسی رهبری سازمانی را نشان می دهند. در داخل هر سازمانی باید فردی مسئول هدایت یا هدایت گروه باشد.
به گفته جسیکا دین و همکارانش در مقاله ای در سال 2013 برای “فصلنامه رهبری”، نقش رهبر “ساختن روشی است که ورودی های دیگران برای تولید خروجی های سازمانی ترکیب می شوند.” اما چه چیزی یک رهبر سازمانی (OL) را از مثلاً یک مدیر عملکردی یا یک مدیر اجرایی با سایر ویژگی های رهبری متمایز می کند؟
به گفته دکتر لیندا الینگتون ، سرپرست هیئت علمی برای رهبری سازمانی در دانشگاه جنوبی نیوهمپشایر (SNHU) ، تفاوت اصلی این است که رهبران سازمان درک تجاری را با نقش های خود به عنوان “آینده اندیشان و آینده اندیشانی که ابتکارات گسترده ای را با استفاده از صداقت و اخلاق رهبری می کنند” ترکیب می کنند. ). بنابراین، رهبری سازمانی یک رویکرد مدیریتی است که در آن رهبران به تعیین اهداف استراتژیک برای سازمان کمک میکنند و در عین حال افراد درون گروه را برای انجام موفقیتآمیز تکالیف در خدمت آن اهداف تشویق میکنند.
دکتر لاول (کریس) متیوز ، دانشیار رهبری سازمانی در SNHU گفت: “شما باید مردم محور باشید.” رهبری سازمانی عبارت است از رهبری و مدیریت افراد در جهت دستیابی به یک هدف استراتژیک سازمانی. بنابراین، یک OL یک عامل تغییر است، کسی که تصویر بزرگ را می بیند، اما فرآیندها یا مراحل ایجاد تغییر را نیز درک می کند.
یادگیری مهارت ها و ذهنیت های رهبری سازمانی
دبورا گوگلیتینو ، سرپرست هیئت علمی برای منابع انسانی در SNHU ، گفت: «اگر هدف شما تأثیرگذاری بر افراد و تأثیرگذاری بر سازمان در بالاترین سطح ممکن است، پس میخواهید درباره رهبری سازمانی بیاموزید».
یادگیری در مورد یک موضوع یک چیز است. اما آیا می توان مهارت ها و ذهنیت های اساسی رهبری سازمانی را آموخت؟ به گفته الینگتون، این موارد عبارتند از:
- حل مسئله و تصمیم گیری
- برقراری ارتباط (به ویژه گوش دادن) به طور مؤثر
- ایجاد روابط و تیم (از جمله توسعه پتانسیل رهبری در دیگران)
- شناسایی نوآوری ها و فرصت های آینده
- درک محیط کسب و کار و عملیات شما
- استفاده از صداقت و اخلاق
- تفکر استراتژیک، سیستمی و کل نگر
- گسترش چشم انداز سازمان و الهام بخشیدن به دیگران برای سهیم شدن در آن چشم انداز
الینگتون گفت: «مردم ظرف خالی نیستند. آنها تجربیات، استعدادها و دانش منحصر به فردی دارند.” و اگر آنها انگیزه، تعهد و اشتیاق لازم برای یادگیری در مورد رهبری سازمانی را داشته باشند، “ما می توانیم آن مهارت ها و طرز فکرهای OL را به آنها آموزش دهیم و در عین حال درک کسب و کار را نیز تقویت کنیم.”
البته برخی از افراد مهارت های رهبری سازمانی را از طریق تجربیات دنیای واقعی یاد می گیرند. با این حال، مزیت آموزش، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد ، فرصتی برای مطالعه تئوریهای مربوط به انگیزه، استراتژی و رهبری است، و سپس آن نظریهها را بدون همان سطح خطر به اجرا درآورد.
الینگتون گفت: «در نهایت، تمرین زمانی است که شما اشتباه می کنید – و همه ما اشتباه می کنیم. “تفاوت این است که در یک محیط آموزشی، هیچ کس اخراج نمی شود یا شرکت خود را از دست نمی دهد یا بدهکار می شود. ما یک ماسهبازی یا زمین بازی امن برای دانشآموزانمان فراهم میکنیم تا شبیهسازیها را امتحان کنند و به تواناییهایشان اعتماد کنند.»
در حالت ایده آل، تئوری و عمل دست به دست هم می دهند. متیوز گفت: «قیاسی که من برای دانشجویانم به کار میبرم، شبیه یک پزشک است که به دانشکده پزشکی میرود و مدرک آنها را میگیرد. آنها تئوری را می دانند، اما تا زمانی که شروع به تمرین پزشکی با بیماران نکنند، این تئوری فقط شما را به این نتیجه می رساند. برعکس، البته، بیماران عموماً خواهان دکتری هستند که آموزش تئوری نیز داشته باشد، نه فقط دانش پزشکی حاصل از یادگیری «از طریق انجام».
مشاغل و مشاغل رهبری سازمانی
متیوز میگوید: «از فردی با مدرک رهبری سازمانی میتوان انتظار داشت که نقش مدیریت یا رهبری را در سازمانی که باید دائماً برای تغییر آماده باشد، ایفا کند.» «این نقشها ممکن است در منابع انسانی یا موقعیتهای نظارتی بیشتری باشد که مختص صنعت است. خوبی OL این است که برای همه انواع سازمان ها مورد نیاز است.
اینها شامل سازمان ها، مشاغل و شرکت های زیر می شود:
- بخش های دولتی و خصوصی
- قلمروهای انتفاعی و غیرانتفاعی
- نهادهای متمرکز و غیرمتمرکز
- استارت آپ های جدید و کنگلومراهای جهانی
گوگلیتینو گفت، در نتیجه، این امکان برای رهبران سازمانی وجود دارد که «در مکانهایی کار کنند که با ارزشهای اصلیشان مطابقت دارند».
مزیت بالقوه دیگر کار در این زمینه با توجه به غرامت است. بر اساس دفتر آمار کار ایالات متحده، “میانگین دستمزد سالانه مشاغل مدیریتی 104280 دلار در ماه می 2018 بود که بالاترین دستمزد در بین تمام گروه های شغلی اصلی بود.”
به گفته الینگتون، در حالی که برخی مشاغل دارای “رهبر سازمانی” در عنوان هستند، اما اغلب اوقات، OL عنوانی در شناسه کارمند شما نیست. در عوض، او گفت: «این طرز فکر، استعداد، عشق مردم و شجاعت و تمایل به هدایت و تأثیرگذاری بر تغییر است. یک OL این توانایی را دارد که گستردهتر و عمیقتر به نظر برسد و مهارتهای پیشرفتهای را به تصمیمگیری و تفکر استراتژیک شرکت بیاورد.»
گوگلیتینو گفت: «OL فردی است که قرار است در موقعیت نفوذ قرار گیرد. “این می تواند یک شخص منابع انسانی یا فردی سودمند باشد)، می تواند مدیر یک مالک غیرانتفاعی یا یک صاحب کسب و کار کوچک باشد. عناوین زیادی وجود دارد که یک شخص می تواند برای آنها OL باشد. سوال واقعی این است: آیا این شغل یا موقعیت به پیشرفت سازمان کمک می کند؟
با نگاهی به آینده، گوگلیتینو گفت که آینده شغلی و شغلی در رهبری سازمانی “مستمر و طولانی مدت است. همیشه نیاز به رهبران سازمانی ماهر وجود دارد – امروز، فردا و پس از آن. سازمانها همیشه افرادی را در آغوش میگیرند که بتواند چشماندازی بهویژه رشد و پایداری به ارمغان بیاورد. این روندی است که من هرگز از بین رفتن آن را نمی بینم.”
10 ویژگی یک رهبر خوب
اگر برای یک رهبر بد کار کرده اید، احتمالاً قبلاً پاسخی به این دارید که چرا رهبری خوب اهمیت دارد. رهبری خوب می تواند بین لذت بردن از شغل و تحمل شغل شما تفاوت ایجاد کند.
قبل از اینکه به بررسی عواملی که یک رهبر را خوب میکند، بپردازیم، بیایید به هزینههای رهبری بد فکر کنیم. حتی قبل از استعفای بزرگ ناشی از همهگیری کووید 19، رهبران بد برای سازمانهای خود از نظر کاهش بهرهوری و جابجایی کارکنان هزینه میبرند. به عنوان مثال، برآورد می شود که رهبری ضعیف بهره وری اعضای تیم را تا 7٪ کاهش می دهد، طبق گفته شرکت های کن بلانچارد ( منبع PDF ).
علاوه بر این، رهبران بد نیز با افزایش پتانسیل فرسودگی کارکنان، برای سازمانهای خود هزینه میبرند. تحقیقات گالوپ نشان می دهد که در ژوئن 2021، 74 درصد از کارمندان گفتند که گاهی اوقات فرسودگی شغلی را تجربه می کنند و کارمندان فرسوده 23 درصد بیشتر به اورژانس مراجعه می کنند. هزینه های انسانی رهبری بد به همان اندازه بد است و شامل روحیه پایین کارکنان و کاهش رضایت شغلی می شود. به عبارت دیگر، رهبران بد تفاوت بین شغلی هستند که دوست دارید و کاری که ممکن است آن را ترک کنید.
از سوی دیگر، طبق گفته مرکز رهبری خلاق ، رهبران خوب مزایای زیادی را برای تیمها و کل سازمانها به ارمغان میآورند، مانند افزایش سود، رضایت مشتری و حفظ کارکنان .
طبق تحقیقات گالوپ، استعفای بزرگ را می توان با رهبری بزرگ متوقف کرد.
یک رهبر موفق چیست؟
در اینجا 10 ویژگی رهبران خوب آورده شده است. آنها:
1. داشتن خودآگاهی
یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر خوب، خودآگاهی است. رهبر باید دائماً از نحوه عملکرد آنها، آنچه می گویند و ارتباط غیرکلامی آنها ارسال می کند آگاه باشد. اگرچه ممکن است همیشه متوجه این موضوع نباشند، اعضای تیم دائماً رهبران را مشاهده میکنند و اقدامات و واکنشهای آنها را بر اساس نحوه برخورد رهبر مدلسازی میکنند.
این امر به ویژه در زمان تغییر یا استرس شدید بسیار مهم است. کارکنان به رهبر برای راهنمایی رسمی و غیررسمی در مورد چگونگی واکنش به تغییر یا استرس نگاه می کنند و آگاهانه یا ناخودآگاه به همان شیوه واکنش نشان می دهند.
به این فکر کنید که در شرایط تغییر غیرمنتظره یا استرس چگونه پاسخ می دهید. آیا این راهی است که شما می خواهید پاسخ دهید؟
2. اعتبار گارنر
تحقیقات جیمز ام. کوزز و بری زی پوزنر نشان می دهد که اعتبار یا توانایی قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین ویژگی های یک رهبر خوب است. رهبران اعتبار و اعتماد اعضای تیم را با انجام کاری که می گویند انجام خواهند داد، پاسخگو بودن خود در قبال گفتار و اعمالشان و اولویت دادن به نیازهای تیم بر نیازهای خود به دست می آورند.
گالوپ گزارش می دهد که کارکنانی که به رهبران خود اعتماد ندارند، نسبت به کارکنانی که در سازمان هایی با فرهنگ اعتماد بالا هستند، احتمال بیشتری دارد که سازمان را ترک کنند، و این اعتبار را به یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر خوب تبدیل می کند. وقتی رهبران معتبر نباشند، اعضای تیم به آنها اعتماد ندارند.
چگونه می توانید به تیم خود نشان دهید که قابل اعتماد هستید؟ چگونه اعتماد آنها را جلب می کنید؟
3. بر ایجاد رابطه تمرکز کنید
محققان اولیه مدیریت فرض می کردند که مهمترین عنصر محل کار خود کار است. آنها مطالعاتی را انجام دادند و سیستم هایی را برای افزایش بهره وری کارکنان توسعه دادند، اما برای رسیدگی به عناصر انسانی کارکنان کار چندانی انجام ندادند. تئوری های رهبری معاصر رویکرد جامع تری به محل کار دارند و شامل عناصر انسانی کارکنان، از جمله نیاز آنها به ایجاد روابط با اعضای تیم می شود.
به عنوان یک انسان، کارمندان قادر نیستند تنها بخشی از خود را که کار را انجام می دهند به سازمان خود بیاورند. آنها تمام وجود خود را به ارمغان می آورند، به همین دلیل است که رهبران باید در همه زمینه های سازمان روابط ساز عالی باشند.
به روابط فعلی محل کار خود فکر کنید. با چه کسی دیگری می توانید ارتباط برقرار کنید؟
4. تعصب برای اقدام داشته باشید
برخی از رهبران هستند که یک بازی خوب صحبت می کنند اما هرگز کاری جز صحبت انجام نمی دهند. رهبران خوب کسانی هستند که در مورد آنچه باید اتفاق بیفتد صحبت می کنند و سپس کاری در مورد آن انجام می دهند یا سوگیری برای عمل دارند.
رهبرانی که تمایل به عمل دارند در مواقع عدم اطمینان یا زمانی که تصمیمی باید گرفته شود، یخ نمی زنند. آنها شجاعانه تصمیم می گیرند و عمل می کنند و خود را مسئول تصمیمات و اقدامات خود می دانند. کسی باید اولین قدم را بردارد و این رهبران هستند که آن را برمی دارند.
آیا موقعیتها یا تصمیمهای دشوار باعث میشوند که شما دچار انجماد شوید یا شما یک اقدامکننده هستید؟
5. فروتنی نشان دهید
فروتنی کلمه ای است که به راحتی قابل درک اشتباه است. افرادی که فروتنی دارند تمایل دارند بیش از حد به کار و دستاوردهای خود مغرور نشوند و خود را بهتر از دیگران باور نکنند. به عبارت دیگر، فروتنی این نیست که به خودمان کمتر فکر کنیم، بلکه کمتر به خود و بیشتر به دیگران فکر کنیم.
رهبران متواضع احتمالاً اعتباری برای کار دیگران قائل نیستند. آنها نیازهای تیم را بر نیازهای خود ترجیح می دهند و مدافعان قوی برای آنچه اعضای تیم خود نیاز دارند هستند. رهبران متواضع با تمرکز بیشتر بر دیگران به جای خودشان، اعتماد پیروان را به دست می آورند و به آنها کمک می کنند تا فراتر از آن چیزی که ممکن است فکر می کردند پیشرفت کنند و رشد کنند.
چقدر به نیازها و دستاوردهای دیگران توجه می کنید؟
6. تیم را توانمند کنید
رهبری که به دیگران توانمند میشود، توانایی آنها را برای عمل کردن از طرف حوزه کاری یا تخصصی خود آزاد میکند و فرصت رشد و پیشرفت را برای آنها فراهم میکند. زمانی که یک رهبر به یکی از اعضای تیم قدرت میدهد، مجموعهای از دستورالعملها را به آنها میدهد تا در آن کار کنند و سپس آنها را برای انجام کارشان به حال خود رها میکنند.
برای مثال، ممکن است تجربه صحبت با بخش خدمات مشتری یک فروشگاه در مورد خریدی که از آن ناراضی بودید را داشته باشید. هنگامی که نماینده خدمات مشتری می تواند بدون بررسی قبلی با مدیر خود بازپرداخت یا تخفیف در خرید آینده به شما بدهد، در نقش خود توانمند شده است.
چه کسانی را در کار یا خارج از آن توانمند می کنید؟ چه کسی می تواند بدون اینکه ابتدا با شما مشورت کند، تصمیماتی بگیرد؟
7. معتبر بمانید
اصالت رفتاری است که به جای اینکه بخواهیم مانند دیگران رفتار کنیم، به گونه ای عمل کنیم که واقعاً چه کسی هستیم. رهبرانی که به طور واقعی عمل می کنند، خود واقعی خود را به اعضای تیم خود نشان می دهند، و با گذشت زمان، اعضای تیم به رهبر که به روش های خاصی عمل می کند تکیه می کنند.
به عنوان مثال، اگر یکی از ویژگی های رهبر صبر باشد، هر بار که رهبر به اعضای تیم صبر نشان می دهد، آنها صادقانه عمل می کنند. هر چه اعضای تیم بیشتر ببینند که رهبر صبور است، بیشتر انتظار دارند که مهم نیست که چه چیزی برای رهبر بیاورند، رهبر با صبر و حوصله پاسخ خواهد داد. رفتار معتبر همچنین راهی عالی برای رهبران برای ایجاد اعتماد با اعضای تیم است.
آیا از بطن آنچه هستید صحبت می کنید و عمل می کنید یا سعی می کنید مانند دیگران رفتار کنید؟
8. خود را ثابت و ثابت نشان دهید
رهبرانی که کلمات و اعمالشان هر بار شبیه به هم است، تیم را قادر میسازد که در مورد اینکه رهبر چگونه پاسخ میدهد تعجب یا نگرانی نداشته باشد. مانند اصالت، رهبرانی که به روشی ثابت و ثابت صحبت می کنند تقریباً در طول زمان قابل پیش بینی می شوند. تیم به پیش بینی پذیری رهبر تکیه می کند که باعث ایجاد اعتماد و کاهش استرس در محل کار می شود.
هم تیمی ها، دوستان و خانواده شما چقدر می توانند واکنش های شما را پیش بینی کنند؟
9. الگویی برای فالوورها شوید
اگرچه ممکن است متوجه این موضوع نباشند، رهبران دائماً توسط پیروان مشاهده می شوند. اعضای تیم تماشا میکنند تا ببینند رهبر چگونه به پیامها یا رویدادها پاسخ میدهد و پاسخهای خود را از آنچه که رهبر انجام میدهد الگوبرداری میکنند.
رهبران خوب کسانی هستند که آگاه باشند که توسط تیم مورد توجه قرار می گیرند و برای آنها الگو قرار می گیرند. برای مثال، اگر رهبران به حمایت از تغییرات غیرمنتظره پاسخ دهند، با گذشت زمان اعضای تیم شروع به انجام همین کار خواهند کرد.
چه در نقش رهبری رسمی باشید و چه نباشید، احتمالاً در بخشی از زندگی خود رهبر هستید. شما چه نوع الگوی برای ناظران هستید؟
10. کاملاً حاضر باشید
این یکی می تواند برای رهبران سخت باشد زیرا آنها اغلب به طور همزمان به جهات مختلفی کشیده می شوند. حضور برای اعضای تیم به این معنی است که رهبر به طور کامل بر آنچه اعضای تیم می گویند، آنچه انجام می دهند و خود کار متمرکز است. رهبرانی که حضور ندارند کسانی هستند که حواسشان به چیزهای دیگر پرت می شود و به اعضای تیم توجه کامل خود را نمی دهند.
وقتی رهبران حضور دارند، ارزش خود را برای اعضای تیم نشان می دهند. هیچ چیز ارزشمندتر از زمان خود که رهبران می توانند به اعضای تیم بدهند، وجود ندارد، که می تواند با حضور کامل انجام شود.
چقدر به کسانی که با آنها کار می کنید توجه می کنید؟
راه های توسعه مهارت های رهبری
اکنون که ویژگی های رهبران خوب را درک کرده ایم، چه راه هایی وجود دارد که می توانید آنها را توسعه و تمرین کنید؟ رهبران خوب یک شبه ساخته نمی شوند و راه تبدیل شدن به یک رهبر بهتر باید از جایی شروع شود.
این پیشنهادات را در نظر بگیرید:
- آزمایش، تلاش، بهبود : با اقدامات کوچک یا تغییراتی برای آزمایش و امتحان شروع کنید و سپس از یک همکار یا دوست بازخورد بخواهید. با انتخاب یک یا دو موردی که میخواهید روی آن کار کنید، از فهرست ویژگیهای رهبران خوب به عنوان نقطه شروع استفاده کنید – و سپس آن را امتحان کنید. به عنوان مثال، اگر میخواهید خودآگاهی خود را افزایش دهید، روش جدیدی برای صحبت کردن یا عمل کردن در یک جلسه امتحان کنید و سپس از یک همکار بازخورد آنها را بپرسید و ببینید چقدر با برداشت شما از کاری که انجام میدادید مطابقت دارد.
- یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید : با یک یا دو نفر شروع کنید که می توانند مربیان یا شرکای مسئولیت پذیری شما شوند. مربیان به ما کمک می کنند تا در مورد نحوه عملکرد و درک چیزهایی که در محل کار اتفاق می افتد متفاوت فکر کنیم. شرکای مسئولیت پذیری به ما کمک می کنند تا در مسیر برنامه هایی که انجام داده ایم، بمانیم. به کسی که از او قدردانی می کنید فکر کنید و از او بخواهید که مربی یا شریک مسئولیت پذیری شما باشد.
- ایجاد روابط : رهبران موثر، سازنده روابط هستند. کوچک شروع کنید و به مرور زمان شبکه خود را گسترش دهید. ممکن است بخواهید هر هفته با یک یا دو همکار که معمولاً با آنها صحبت نمی کنید صحبت کنید و آن را از آنجا شروع کنید. به زودی شبکه گسترده ای از روابط خواهید داشت.
===========================================================================================================================================
پرش به بخش
رهبری سازمانی در مقابل مدیریت سنتی
آیا می توانید مدرک رهبری سازمانی بگیرید؟
آیا به مدرک رهبری سازمانی نیاز دارید؟
از کجا می توانید به عنوان یک رهبر سازمانی شغل پیدا کنید؟
رهبری سازمانی چیست؟
رهبری سازمانی توانایی هدایت گروهی از افراد به سمت انجام مأموریت سازمان است.
این شامل مهارت های زیر است:
- درک مأموریت یک سازمان، در راستای همسویی با نقاط قوت خود.
- ایجاد یک برنامه استراتژیک در راستای آن مأموریت.
- اجرای اهداف و مسئول نگه داشتن تیم ها برای دستیابی به آن اهداف در یک جدول زمانی تعیین شده و در راستای برنامه استراتژیک.
- پیش بینی چالش های احتمالی در مسیر پیش رو.
- نوآوری برای رویارویی با این چالش ها.
- چرخش موثر با تغییر شرایط.
- حفظ آرامش در میان عدم اطمینان.
- برقراری ارتباط موثر
- الهام بخشیدن به گروه هایی از افراد برای انجام بهترین کار و تلاش در جهت یک هدف واحد.
- رسیدگی به نگرانی های ذینفعان داخلی و جامعه در کل.
- انجام تمام موارد فوق، با توجه به جامعیت ، صداقت و اصالت.
مهارت های فوق بر اساس تخصص رهبر، مهارت های مدیریتی آموخته شده، ذهنیت رشد و هوش هیجانی توسعه یافته است. آنها به رهبر اجازه می دهند تا از خود، تأثیر آنها بر دیگران و انگیزه دیگران در چارچوب پیشبرد مأموریت منحصر به فرد سازمان آگاه باشد.
رهبری سازمانی در مقابل مدیریت سنتی
رهبری سازمانی نسبت به مدیریت سنتی دامنه مسئولیت وسیع تری را در بر می گیرد. رهبری سازمانی، مأموریت و چشم انداز را به اطلاع می رساند، برنامه استراتژیک را ایجاد می کند و افراد را تشویق می کند تا استعدادهای خود را برای تحقق اهداف همسو با برنامه استراتژیک و در نهایت چشم انداز رهبر به کار گیرند.
مدیریت سنتی تنها بخشی از این چشم انداز کلی را برآورده می کند. نقش مدیر معمولاً برقراری ارتباط با جهت رهبری، تعیین انتظارات، تعیین وظایف، حل مشکل و تکمیل اهداف تعیین شده به آن گروه خاص بوده است.
رهبری سازمانی مهم است زیرا:
- باعث ایجاد انگیزه در اعضای تیم می شود. اعضای تیم به طور مشابه به رهبر پاسخ می دهند. آنها انگیزه خواهند داشت تا ذهنیت رشد را برای تیم هایشان و خودشان منعکس کنند و در نظر بگیرند که چگونه می توانند شخصاً به حرکت رو به جلو سازمان به عنوان یک کل کمک کنند.
- ذهنیت حل مسئله و تصمیم گیری را امکان پذیر می کند. در یک فضای امن از نظر روانی که در آن مردم ترسی از صحبت کردن ندارند، ایدههای عالی میتوانند ظهور کنند. هنگامی که یک رهبر به افراد استخدام شده در نقش های خود برای توسعه راه حل ها و تصمیم گیری ها اعتماد می کند، رشد تصاعدی امکان پذیر است.
- ارتباطات، اخلاق، شمول و احترام را ترویج می کند. رهبر سازمانی با هوش هیجانی بالا به هر طریقی ارتباط برقرار می کند که مشارکت هر یک از کارکنان محترم شمرده شود، زیرا هر نقشی برای حرکت رو به جلوی سازمان به عنوان یک کل حیاتی است. رهبر ارزشهای سازمان را به اشتراک میگذارد و ارتباطات، اخلاق، شمول و احترام مورد انتظار هر فرد را مدل میکند.
- به رهبران سازمانی اجازه می دهد تا هدف گرا باقی بمانند. با داشتن افراد توانمند برای ایفای نقشهای خود و توسعه راهحلهای نوآورانه، رهبر سازمان ممکن است بر تصویر بزرگتر تمرکز کند: پیشبرد مأموریت با چشماندازی بر چالشهای پیش رو.
آیا می توانید مدرک رهبری سازمانی بگیرید؟
درجات مختلفی در رهبری سازمانی وجود دارد که از لیسانس تا دکترا را شامل می شود. در اینجا چند نمونه هستند:
- BA، رهبری سازمانی
- BS، رهبری کسب و کار
- کارشناسی ارشد علوم، رهبری سازمانی و یادگیری
- استاد اجرایی رهبری
- دکترای آموزش، تغییر سازمانی و رهبری
- دکتری، رهبری سازمانی
با این حال، درجات زیادی وجود دارد که ممکن است به همان اندازه در رهبری سازمانی نقش داشته باشد، از جمله
- لیسانس، مدیریت بازرگانی
- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA)
- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (MPA)
- کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (MPH)
- دکتری حقوقی (JD)
- دکتری مدیریت و سازمان
آیا به مدرک رهبری سازمانی نیاز دارید؟
در یک سازمان بزرگ، یک مدیر ارشد مالی (CFO) به احتمال زیاد دارای مدرک MBA از یک دانشگاه معتبر و سابقه کار در امور مالی و ارتقاء در نقش های رهبری خواهد بود. یک معاون منابع انسانی به احتمال زیاد دارای JD برای اطمینان از دانش لازم در مورد قوانین استخدامی متعدد خواهد بود.
با این حال، بسیاری از سازمانها و سطوح کوچکتر سازمان نیازی به مدارک مشابه ندارند. به عنوان مثال، کارشناسی ارشد در منابع انسانی ممکن است برای یک نقش سازمانی رهبری سطح متوسط یا یک نقش بالاتر در یک سازمان کوچکتر کافی باشد. بسیاری از متخصصان باتجربه مدرک، گواهینامه یا برنامه اجرایی پاره وقت را برای پر کردن هر گونه شکاف در حین حرکت به سمت نقش های رهبری دنبال می کنند.
گزینه ها نامحدود هستند. درجه مناسب به تجربه و اهداف شغلی شما بستگی دارد. هنگام انتخاب مسیر توسعه رهبری ، به موارد زیر توجه کنید:
- چه اندازه سازمانی می خواهید به آن بپیوندید.
- کدام سطح را می خواهید رهبری کنید (مدیر، مدیر، رئیس بخش، معاون رئیس، رئیس، و غیره).
- سطوح تحصیلات در نوع شرکت و نقشی که می خواهید به آن بپیوندید.
این اطلاعات باید به شما کمک کند تا مشخص کنید به چه تحصیلاتی نیاز دارید تا در نهایت سازمانی را با دانش لازم و مهارت های مدیریتی و رهبری انباشته هدایت کنید.
از کجا می توانید به عنوان یک رهبر سازمانی شغل پیدا کنید؟
رهبران سازمانی در همه بخشها مورد نیاز هستند: شرکتهای تجاری، فناوری، مراقبتهای بهداشتی، دولت، آموزش و پرورش و سازمانهای غیرانتفاعی. مشاغل رهبری سازمانی را می توان در سطوح مختلف سازمان یافت. با این حال، عنوان به احتمال زیاد «رهبر سازمانی» نخواهد بود.
به طور سنتی، رهبران سازمانی آینده ابتدا به عنوان کارکنان «با پتانسیل بالا» (HiPos) شناسایی میشوند، سپس به نقشهای رهبری سازمانی با عناوین مدیریت و مدیر ادامه میدهند. مشاغل رهبری سازمانی در سطوح بالاتر شامل عناوینی مانند رئیس، پروست، مشاور عمومی، مدیر مالی (CFO)، مدیر ارشد اطلاعات (CIO)، مدیر عملیاتی (COO)، معاون رئیس جمهور و رئیس است. نقش هایی که بالقوه برای رشد در رهبری سازمانی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- مدیر منابع انسانی
- مدیر سازمان
- مدیر آموزش و توسعه
- مدیر پروژه
- نماینده فروش
برخی از سازمانها متوجه شدهاند که فرآیند و مفهوم شناسایی چند “HiPos” منتخب میتواند بسیار محدود و عقب مانده باشد. سازمانها به رهبری بیشتر و متنوعتر در همه سطوح نیاز دارند. اجازه ندهید این واقعیت که در گروهی با پتانسیل بالا انتخاب نشده اید، شما را از ایجاد ویژگی های مورد نیاز برای رهبری سازمانی منصرف کند.
چگونه خود را به عنوان یک رهبر سازمانی توسعه دهید؟
برخی از مهارت ها ذاتی هستند، اما رهبران بزرگ می دانند که همیشه جایی برای یادگیری و پیشرفت بیشتر وجود دارد. مثلا:
- تخصص خود را از طریق آموزش رسمی، فرصت های آموزشی داخلی و برنامه های مربیگری ایجاد کنید.
- برای رهبری تیم ها و داشتن استعداد رهبری شهرت داشته باشید.
- برای گوش دادن و ایجاد تیم های بزرگ و مشترک با به نمایش گذاشتن بهترین ها در همه افراد شهرت پیدا کنید.
- در مورد تمایل خود برای رهبری شفاف باشید . ممکن است فرصتی فوراً باز نشود، اما مهم است که در گفتگوهای پیرامون برنامه ریزی جانشین پروری در ذهن خود باقی بمانید.
- ایجاد روابط کاری مثبت در سراسر سازمان. اطلاعات و منابع مفید را به اشتراک بگذارید.
- درخواست مصاحبه های اطلاعاتی با افرادی که در حال حاضر در نقش های رهبری شما آرزو دارید. از آنها بپرسید که ای کاش می دانستند زمانی که جای شما بودند چه چیزی را می دانستند.
- با مربیانی که می توانند شما را بر اساس تجربه و تخصص خود راهنمایی کنند و با حامیانی که می توانند شما را با کسانی که برای توسعه رهبری شما حیاتی هستند ارتباط برقرار کنید.
- داوطلب شوید و بخشی از سازمانی باشید که افراد را از سراسر سازمان یا چندین سازمان جمع آوری می کند. به حضور در هیئت مدیره و ایفای نقش رهبری «بله» بگویید.
- از فرصتها برای توسعه حرفهای استفاده کنید ، از جمله مدرک تحصیلات عالی که بر مهارتهای رهبری تمرکز دارد و شما را برای قدم گذاشتن در نقش رهبری سازمانی آماده میکند.

