راهنمای قطعی برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار کوچک
مشاوران مشاغل کوچک با صاحبان و مدیران مشاغل ملاقات می کنند تا به آنها کمک کنند تا کسب و کارهای کوچک را بهبود بخشند و توسعه دهند. مشاوران می توانند دانش تجاری را به مشتریان خود ارائه دهند تا مشتریان بتوانند از آن برای بهبود عملکرد استفاده کنند. کشف مسیر شغلی برای یک مشاور کسب و کار کوچک می تواند به شما این امکان را بدهد که گام هایی به سمت حرفه ای در مشاوره بردارید. در این مقاله به تشریح وظایف و حقوق یک مشاور کسب و کار کوچک می پردازیم و نحوه تبدیل شدن به یک مشاور برای یک کسب و کار کوچک را فهرست می کنیم.
بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ : شرکت مشاوره چیست؟
مشاور کسب و کار کوچک چیست؟
یک مشاور کسبوکار کوچک به کسبوکارها در مورد راههایی برای بهبود فرآیندهای فعلی توصیه میکند و توصیههایی برای فرآیندهایی که باید برای بهبود کارایی و عملکرد کسبوکار پیادهسازی شوند، ارائه میکند. مشاوران برای مشاغل کوچک می توانند به طور مستقل یا برای یک شرکت مشاوره کار کنند تا به کسب و کارها کمک کنند تا چالش های ناشی از رشد، سوء مدیریت یا تغییرات بازار را برطرف کنند.
مشاور کسب و کارهای کوچک چه می کند؟
در اینجا لیستی از وظایف یک مشاور کسب و کار کوچک آمده است:
-
با مشتریان تجاری ملاقات کنید تا از نیازهای مشاوره آنها مطلع شوید.
-
فرآیندها و وضعیت یک کسب و کار را ارزیابی کنید.
-
انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار با استفاده از مدل سازی مالی.
-
در مورد راه هایی برای بهبود فرآیندها و گردش کارها مشاوره دهید.
-
ارائه مشاوره در مورد فرآیندهای جدید برای پیاده سازی.
-
راه حل های بالقوه برای مسائل تجاری پیشنهاد دهید.
-
به کسب و کارهای کوچک کمک کنید تا فرصت های مالی پیدا کنند.
-
توصیه هایی برای شیوه های حسابداری و مدیریت ارائه دهید.
-
شاخص های کلیدی عملکرد را برای مشتریان نظارت کنید.
-
ایجاد گزارش هایی که اثرات مشاوره را نشان می دهد.
زمینه های تخصصی برای مشاوران مشاغل کوچک
برخی از مشاوران کسب و کارهای کوچک در زمینه های خاصی تخصص دارند. در اینجا چند نمونه از تخصص هایی که می توانید به عنوان مشاور کسب و کار کوچک دنبال کنید آورده شده است:
-
بازاریابی و روابط عمومی: مشاوران کسب و کارهای کوچک با تخصص در بازاریابی یا روابط عمومی می توانند به کسب و کارها در برنامه ریزی، بودجه و سنجش موفقیت تلاش های بازاریابی یا روابط عمومی کمک کنند.
-
امور مالی: یک مشاور کسب و کار کوچک که در امور مالی تخصص دارد می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا بودجه خود را بدست آورند و پول خود را عاقلانه خرج کنند.
-
حسابداری: یک مشاور متخصص در حسابداری می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا در یک بودجه تعریف شده فعالیت کنند یا مسئولانه رشد کنند.
-
بیمه: یک مشاور کسبوکار کوچک با تمرکز بیمه میتواند به مشتریان کمک کند تا طرحهای بیمهای را در چارچوب بودجه خود شناسایی و به دست آورند که میتواند از منافع تجاری آنها محافظت کند.
-
توسعه محصول: مشاوران کسب و کارهای کوچک متخصص در توسعه محصول می توانند به مشتریان خود در برنامه ریزی و ارائه محصولات یا خدمات جدید کمک کنند.
-
منابع انسانی: یک مشاور با تخصص در HR می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا شیوه های منابع انسانی را مطابق با بودجه و نیازهای آنها اجرا کنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل مشاوره مزایای کارکنان: وظایف، حقوق و مهارت ها
مشاور کسب و کار کوچک در مقابل مربی مشاغل کوچک
یک مشاور کسبوکار کوچک و یک مربی کسبوکار کوچک، هر دو با یک شرکت برای بهبود فرآیندها و نتایج آن کار میکنند، اما تفاوتهای کلیدی وجود دارد. یک مشاور کسب و کار کوچک به مشتریان کسب و کار کمک می کند تا با مهارت های کسب و کار راهبردی داشته باشند و مشکلات را حل کنند. در اینجا چند نمونه از فرآیندهایی وجود دارد که یک مشاور کسب و کار کوچک می تواند به آنها کمک کند:
-
ایجاد یک طرح بازاریابی: یک مشاور کسب و کار کوچک می تواند به مشتریان در برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و نظارت بر عملکرد برنامه بازاریابی با شاخص های کلیدی عملکرد کمک کند.
-
تهیه طرح کسب و کار: مشاوران کسب و کارهای کوچک همچنین می توانند به مشتریانی که قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارند کمک کنند تا یک طرح کسب و کار که شامل تجزیه و تحلیل بازار، خدمات یا توضیحات محصول و پیش بینی های مالی است ایجاد کنند.
-
پیادهسازی یک پروژه جدید: یک مشاور همچنین میتواند به کسبوکارهای کوچک در مورد چگونگی انجام یک پروژه جدید، مانند عرضه محصول جدید، مشاوره دهد.
یک مربی کسب و کار کوچک بر توسعه مهارت های شخصی تمرکز می کند که می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در اینجا چند نمونه از مهارت هایی وجود دارد که یک مربی کسب و کار کوچک می تواند به مشتریان کمک کند تا آنها را توسعه دهند:
-
بهرهوری: یک مربی کسبوکار کوچک میتواند به صاحبان یا مدیران کسبوکار کمک کند تا استراتژیهایی را توسعه دهند تا به آنها کمک کند حواسپرتیها را کاهش دهند تا وظایف را به نحو احسن انجام دهند.
-
سازمان: مربیان کسبوکارهای کوچک همچنین میتوانند به مشتریان کمک کنند تا عناصر یک کسبوکار را سازماندهی کنند، مانند پرداخت صورتحساب و حضور کارکنان، تا اطمینان حاصل شود که کسبوکار به خوبی اجرا میشود.
-
مدیریت زمان: مربیان می توانند به صاحبان مشاغل کوچک کمک کنند تا زمان خود را برای تکمیل کارهای بیشتر و مدیریت تعهدات خود مدیریت کنند.
-
تصمیمگیری: یک مربی کسبوکار کوچک میتواند به صاحب یک کسبوکار کوچک کمک کند تا استراتژیهایی برای تصمیمگیریهایی که به نفع کسبوکار باشد، توسعه دهد.
بیشتر بخوانید: چه چیزی یک مربی کسب و کار عالی را می سازد
حقوق و چشم انداز یک مشاور مشاغل کوچک
میانگین حقوق پایه برای یک مشاور تجاری با توجه به حقوق واقعی 71365 دلار در سال است. شما می توانید سالانه 10000 دلار اضافی در سود تقسیم کنید. اداره آمار کار ایالات متحده پیش بینی می کند که تقاضا برای مشاوران مشاغل کوچک بین سال های 2019 تا 2029 11 درصد رشد خواهد کرد که رشد سریع تر از میانگین است.
چگونه یک مشاور کسب و کار کوچک شویم
اگر به عنوان یک مشاور کسب و کار کوچک در نظر دارید، در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید انجام دهید:
1. مدرک لیسانس بگیرید
برای اینکه مشاور کسب و کارهای کوچک شوید، می توانید با کسب مدرک لیسانس، هوش تجاری خود را افزایش دهید. در اینجا برخی از زمینه های تحصیلی که در بین مشاوران تجاری رایج است آورده شده است:
-
بازاریابی: مدرک لیسانس در بازاریابی می تواند به شما اجازه دهد تا در مورد استراتژی ها و نتایج بازاریابی با مشاغل مشورت کنید.
-
کسب و کار: کسب مدرک لیسانس در تجارت می تواند به شما اطلاعاتی از دنیای تجارت بدهد. شما می توانید از این دانش برای کمک به کسب و کارهای کوچک برای رسیدن به اهداف درآمدی و خروجی خود استفاده کنید. این همچنین برای افرادی که می خواهند در مشاوره مدیریت تخصص داشته باشند، انتخاب درجه خوبی است.
-
حسابداری: میتوانید مدرک لیسانس حسابداری کسب کنید تا در مورد بودجهبندی و ارزیابی ریسک، مهارتهایی که میتوانید برای کمک به کسبوکارهای کوچک در تصمیمگیری صحیح مالی به عنوان مشاور استفاده کنید، بیاموزید.
-
امور مالی: مدرک لیسانس در رشته مالی می تواند به شما یاد دهد که چگونه برای کسب و کارهای کوچک و تاکتیک های مدیریت پول تامین مالی کنید.
2. مدرک فوق لیسانس بگیرید
به صورت اختیاری، می توانید برای کسب دانش عمیق تر از فرآیندها و استراتژی های کسب و کار، مدرک کارشناسی ارشد کسب کنید. به عنوان مثال، کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی یک مدرک قابل فروش است که می توانید از آن در مشاوره یا حوزه دیگری از تجارت استفاده کنید. برخی از مزایای اخذ مدرک کارشناسی ارشد:
-
دستمزد بالاتر: ممکن است با مدرک کارشناسی ارشد دستمزد بالاتری نسبت به مدرک لیسانس به تنهایی دریافت کنید.
-
مزیت رقابتی: مدرک کارشناسی ارشد می تواند به شما این امکان را بدهد که برای مشاغل با سایر داوطلبان دارای مدرک لیسانس رقابت کنید.
-
شبکه سازی: کسب مدرک کارشناسی ارشد به شما این امکان را می دهد که از فرصت های شبکه ای استفاده کنید که می تواند به شما کمک کند تا در زمینه مشاوره شغلی پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: انتخاب مدرک کارشناسی ارشد متناسب با اهداف شغلی شما
3. مجوزها و گواهینامه ها را به دست آورید
بسته به ایالت و صنعتی که می خواهید در آن مشاوره کنید، ممکن است برای کار به عنوان مشاور نیاز به مجوز داشته باشید. در اینجا چند مجوز وجود دارد که در بین مشاوران محبوب هستند:
-
گواهی مشاوره: شما می توانید گواهینامه مشاوره کسب و کار کوچک را از یک سازمان تجاری دریافت کنید تا تخصص مشاوره خود را به مشتریان بالقوه نشان دهید.
-
گواهی توسعه کسب و کار: شما همچنین می توانید گواهینامه توسعه کسب و کار کسب کنید تا به مشتریان نشان دهید که در مورد فرآیندها و توسعه کسب و کار آگاه هستید.
4. کسب تجربه
مشاوران می توانند در زمینه خاصی از کسب و کار یا فرآیندهای مختلف متخصص باشند. تجربه کاری می تواند به شما این امکان را بدهد که تخصص لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور برای مشاغل کوچک را به دست آورید. به دست آوردن تجربه کاری همچنین می تواند به شما در توسعه مهارت های شغلی و یادگیری دانش تجاری جدید کمک کند. در اینجا برخی از زمینه های کاری مشترک برای مشاوران مشتاق آورده شده است:
-
فروش: دانش کسب و کار فروش می تواند به شما درک عمیق تری از نحوه ایجاد فرآیندهای تجاری کارآمد و مولد بدهد.
-
تجزیه و تحلیل کسب و کار: تحلیلگران کسب و کار داده ها را برای کمک به شرکت ها در تعیین اهداف و تصمیم گیری تجزیه و تحلیل و اعمال می کنند. این مهارت ها به شغلی به عنوان مشاور کسب و کار کوچک قابل انتقال هستند.
-
منابع انسانی: کار در منابع انسانی میتواند مهارتهایی را در برقراری ارتباط و همدلی به شما بدهد که میتوانید در یک حرفه مشاوره از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از تخصص منابع انسانی خود برای مشاوره با کسب و کارهای کوچک در زمینه اجرای شیوه های منابع انسانی استفاده کنید.
5. شبکه
ایجاد یک شبکه حرفه ای از مشاوران، صاحبان مشاغل کوچک و سایر کارمندان در صنعت شما می تواند به شما در یافتن مشاغل مشاوره کمک کند. شما می توانید به صورت آنلاین شبکه سازی کنید یا در کنفرانس های حرفه ای خاص صنعت شرکت کنید تا با مشتریان بالقوه و سایر مشاوران ارتباط جدید برقرار کنید.
6. مشاور شوید
برای تبدیل شدن به یک مشاور برای کسب و کارهای کوچک دو راه وجود دارد:
-
راه اندازی یک کسب و کار مشاوره: می توانید کسب و کار مستقل خود را برای ارائه مشاوره به صاحبان مشاغل کوچک راه اندازی کنید.
-
مشاوره از طرف یک شرکت: اگر می خواهید به عنوان مشاور کسب و کار کوچک برای یک شرکت بزرگتر کار کنید، می توانید برای موقعیت های باز در یک شرکت مشاوره درخواست دهید.
اگر تصمیم دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، می توانید یک طرح تجاری متشکل از نرخ ساعتی، اهداف تجاری، رقبا و سایر عوامل ایجاد کنید تا یک کسب و کار کوچک خودتان را آماده کنید. سپس میتوانید با استفاده از وبسایت، رسانههای اجتماعی، ایمیل و تبلیغات خود را بازاریابی کنید تا جمعیتشناسی خود را هدف قرار دهید. همچنین میتوانید از شبکه حرفهای خود برای یافتن مشتریان تجاری کوچک که به خدمات مشاوره نیاز دارند، استفاده کنید.
برای موقعیتهای شغلی در شرکتهای مشاوره موجود، میتوانید از تابلوهای شغلی آنلاین برای اطلاع از فرصتهای جدید استفاده کنید. همچنین میتوانید از ارتباطات حرفهای خود برای یافتن شغل در شرکتهای مشاورهای که با مشتریان تجاری کوچک کار میکنند، استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ : شرکت مشاوره چیست؟
مهارت برای یک مشاور کسب و کار کوچک
در اینجا لیستی از مهارت هایی که می توانید در حرفه به عنوان مشاور کسب و کار کوچک استفاده کنید آورده شده است:
-
ارتباط: یک مشاور کسب و کار کوچک می تواند از مهارت های ارتباطی استفاده کند تا به مشتریان بگوید که چگونه می توانند فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند یا جریان های کاری جدید ایجاد کنند.
-
حل مسئله: مشاوران کسب و کارهای کوچک می توانند از مهارت های حل مسئله خلاق برای کمک به مشتریان خود برای یافتن راه حل برای مسائل عملیاتی استفاده کنند.
-
همکاری: یک مشاور میتواند از مهارتهای همکاری برای کار با صاحبان کسبوکارهای کوچک برای یافتن فرآیندها و روشهایی که متناسب با محدوده و بودجه مشتری است استفاده کند.
-
هوش تجاری: دانش کسب و کار یا صنعت برای مشتریان شما می تواند به شما در درک چالش ها و خطرات آنها کمک کند و به شما این امکان را می دهد که مشاور مؤثرتری برای مشاغل کوچک باشید.
-
مدیریت زمان: مهارتهای مدیریت زمان میتواند به شما کمک کند تا زمانی که به چندین مشتری کسبوکار کوچک مشاوره میدهید، سازماندهی کنید.

