بینش به مدلسازی مسائل مدیریت برای شبیهسازی کسبوکار کامل
بینش به مدلسازی مسائل مدیریت برای شبیهسازی کسبوکار کامل
خلاصه
در این مقاله، من سعی میکنم بر حوزهی رو به رشد علم مدیریت تمرکز کنم. و آن “مدل سازی مسائل مدیریت”. امروزه از تکنیکهای شبیهسازی کسبوکار برای کسب سود بیشتر از کسبوکار استفاده میشود و این تنها مسائلی است که مسیر اقدامات آینده را به درستی کنترل میکند. با استفاده از مدلها میتوانیم مسیر و موقعیت آینده را پیشبینی و کنترل کنیم. مدلینگ موضوع جدیدی نیست. این قدیمی ترین تکنیک است، اما به طور گسترده در علوم فیزیک مانند شیمی، فیزیک، الکترونیک، رشته مهندسی استفاده می شود، اما پس از مدتی در علوم زیستی مانند گیاه شناسی، جانورشناسی، بیو شیمی، بیوتکنولوژی و مدل سازی مسائل حوزه پزشکی دوباره حیاتی شده است. و اکنون در دنیای کنونی در موضوعات فناوری اطلاعات و مدیریت نیز بسیار حیاتی شده است. در اینجا همیشه یک سوال مطرح می شود که چرا به چنین مدل سازی نیاز است و کجا و در چه زمانی مورد نیاز است. و پاسخ به این سوال ساده این است که با در نظر گرفتن چند مشکل ساده مانند “پیدا کردن عرض رودخانه (اما اجازه عبور از آن را ندارید) ، فهمیدن دما (اما مجاز به استفاده از دماسنج نیستید) یعنی تلاش کنید. برای پی بردن به هر کمیت یا پارامتر/متغیر بدون وجود یا موجودیت آن، و در صورت ارضای موقعیت مجازی با استفاده از تکنیک مدلسازی، آن مدل مجازی را برای وضعیت واقعی پیادهسازی میکنیم. در پایان میخواهم نتیجه بگیرم که مدلسازی قلب هر شاخهای از آموزش است، هوای علم آن، هنر، بازرگانی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی یا مدیریت و به طور خلاصه میخواهم بگویم این مقاله چیزی جز یکی از مدلهای نظری نیست. که برای مدل سازی مسائل مدیریتی برای شبیه سازی کامل کسب و کار است. با در نظر گرفتن چند مشکل ساده مانند “پیدا کردن عرض رودخانه (اما شما مجاز به عبور از آن نیستید)، دما (اما مجاز به استفاده از دماسنج نیستید)، یعنی سعی کنید هر مقدار یا پارامتری را پیدا کنید. متغیر بدون وجود یا موجودیت آن و در صورت ارضای موقعیت مجازی با استفاده از تکنیک مدلسازی، آن مدل مجازی را برای وضعیت واقعی پیاده سازی می کنیم. در پایان میخواهم نتیجه بگیرم که مدلسازی قلب هر شاخهای از آموزش است، هوای علم آن، هنر، بازرگانی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی یا مدیریت و به طور خلاصه میخواهم بگویم این مقاله چیزی جز یکی از مدلهای نظری نیست. که برای مدل سازی مسائل مدیریتی برای شبیه سازی کامل کسب و کار است. با در نظر گرفتن چند مشکل ساده مانند “پیدا کردن عرض رودخانه (اما شما مجاز به عبور از آن نیستید)، دما (اما مجاز به استفاده از دماسنج نیستید)، یعنی سعی کنید هر مقدار یا پارامتری را پیدا کنید. متغیر بدون وجود یا موجودیت آن و در صورت ارضای موقعیت مجازی با استفاده از تکنیک مدلسازی، آن مدل مجازی را برای وضعیت واقعی پیاده سازی می کنیم. در پایان میخواهم نتیجه بگیرم که مدلسازی قلب هر شاخهای از آموزش است، هوای علم آن، هنر، بازرگانی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی یا مدیریت و به طور خلاصه میخواهم بگویم این مقاله چیزی جز یکی از مدلهای نظری نیست. که برای مدل سازی مسائل مدیریتی برای شبیه سازی کامل کسب و کار است. دما را بیابید (اما مجاز به استفاده از دماسنج نیستید)، یعنی سعی کنید هر مقدار یا پارامتر/متغیری را بدون وجود یا موجودیت آن پیدا کنید و اگر شرایط مجازی با استفاده از تکنیک مدلسازی برآورده شد، آن مدل مجازی را برای واقعی پیاده سازی می کنیم. وضعیت. در پایان میخواهم نتیجه بگیرم که مدلسازی قلب هر شاخهای از آموزش است، هوای علم آن، هنر، بازرگانی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی یا مدیریت و به طور خلاصه میخواهم بگویم این مقاله چیزی جز یکی از مدلهای نظری نیست. که برای مدل سازی مسائل مدیریتی برای شبیه سازی کامل کسب و کار است. دما را بیابید (اما مجاز به استفاده از دماسنج نیستید)، یعنی سعی کنید هر مقدار یا پارامتر/متغیری را بدون وجود یا موجودیت آن پیدا کنید و اگر شرایط مجازی با استفاده از تکنیک مدلسازی برآورده شد، آن مدل مجازی را برای واقعی پیاده سازی می کنیم. وضعیت. در پایان میخواهم نتیجه بگیرم که مدلسازی قلب هر شاخهای از آموزش است، هوای علم آن، هنر، بازرگانی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی یا مدیریت و به طور خلاصه میخواهم بگویم این مقاله چیزی جز یکی از مدلهای نظری نیست. که برای مدل سازی مسائل مدیریتی برای شبیه سازی کامل کسب و کار است.
معرفی
امروزه مدیریت نقش بسیار حیاتی را در تمام جریانهای کسبوکار ایفا میکند که حس جدیدی را به همه پرسنل ارائه میکند تا به طور بسیار هوشمندانه با تجارت پیچیده در مدت زمان معین با دقت بیشتر و سود بیشتر به صنایع و ارائهدهندگان خدمات رسیدگی کنند. مدیریت مجموعهای از پرسنل حرفهای است که سازمانی را برای کسبوکار میسازد، که در آن همه پرسنل چند فرهنگی و چند رشتهای با هم برای اهداف مشترک کار میکنند و همه کارها با سازماندهی، برنامهریزی، هماهنگی، هدایت و کنترل مناسب انجام میشوند، جایی که برنامهریزی، هدایت و کنترل مهمترین پارامتر است و به گسترش کسب و کار، به حداکثر رساندن سود کسب و کار/خدمات به صورت متوالی کمک می کند. “برنامه ریزی و کنترل در آینده” برای آینده کارآمد مدل سازی کسب و کار چنین مسائلی در مدیریت امروزه اهمیت زیادی پیدا می کند. در اینجا میخواهم روی این آخرین تئوری کمک تمرکز کنم، اینکه چگونه مدلسازی/مدلسازی ریاضی کسبوکار را با حداکثر سود افزایش میدهد. با استفاده از مدلها، میتوانیم با جایگزینی مدلهای طرح پیشگیرانه بر اساس نیاز، با موقعیتهای آینده در تجارت روبرو شویم.1. به همین دلیل است که با توجه به روند اخیر مدیریت و مدیریت علمی نوین، نیاز به الگوسازی مسائل مدیریتی در علوم مدیریت اهمیت بالایی دارد. برای شناخت رفتار سازمان، رفتار خریدار، و تحقیقات بازار، برنامههای استراتژیک، تحقیقات عملیاتی و غیره. اینها چگونه عمل میکنند و چگونه میتوانیم طرح «طراحیشده و تصمیمگیری» را در کسبوکار پیادهسازی کنیم تا اثر/نتیجه آن را بدون اجرا ببینیم، این فقط میتواند با مدل سازی چنین طرح هایی برای اهداف تجاری مربوطه امکان پذیر است. برای ساختن یک مدل طرح پیشگیرانه خوب برای آینده اقدام، تحقیق عملیات آگاهانه (OR) مورد نیاز است و آنچه ما از محیط رقابتی کسب و کار با نظرسنجی، روش پرسشنامه، روش نمونه گیری، مصاحبه شخصی، مصاحبه تلفنی، بحث، مشاهده، افکار عمومی جمع آوری می کنیم. ، پیشنهادات، & رفتارها به صورت تئوریک یعنی داده های ما ممکن است داده های اولیه یا ثانویه باشند و با استفاده از این داده ها می توانیم پس از جمع آوری داده ها، روابط و معادلات ریاضی/منطقی ایجاد کنیم. فیلتر شده و انتزاعی از تئوری های تحقیقاتی است و با کمک این داده های ریاضی یا نظری انتزاعی می توانیم مدل هایی را بر اساس آن بسازیم که می تواند برای اجرای هر تصمیم، کنترل و برنامه های پیشگیرانه برای کارهای آینده برای دیدن نتایج آن مفید باشد. و اثرات بدون اجرای آن، برای مشاهده اینکه چه نوع اثرات و نتایجی از تبدیل داده ها به اطلاعات حاصل می شود و پس از مشاهده می توان در صورت نیاز مدل ها را تغییر داد و آن را برای اصلاحات آتی در برنامه ریزی و مدیریت که بدون ضرر انجام می شود، کارآمدتر و منعطف کرد. نیروی انسانی، پول، ماشین آلات و منابع طبیعی2 ، 3. اکنون پس از تجزیه و تحلیل کل داده های تحقیق، باید مدل مناسب و مناسبی را با توجه به داده های تحلیل شده انتخاب کنید، مثلاً اگر داده های تحقیق عددی هستند، باید هر معادله ریاضی استاندارد خوبی را برای ارتباط و برازش داده های خود در معادلات (معادلات) انتخاب کنید. درک و ارائه آسان و راحت برای دیگران و پرسنل مدیریت رده بالای سازمان با رعایت مدل پیشنهادی تصمیم گیری گروهی را فراهم کند. این مدل ها نمایش گرافیکی، نمایش استاتیکی، نمودارها، فلوچارت ها، نمودار بلوکی، نمودار جریان سیگنال، معادلات ریاضی، چکیده، فرمول ها، فرضیه ها، برنامه های خطی، نظریه احتمال، انتگرال گیری ها، مشتقات، معادلات دیفرانسیل، روش های تفاضل محدود/المان محدود، ماتریس هستند. ،
1) کار تحقیق را کامل کنید
2) به نتایج و تصمیمات ملموس برسیم
3) درمان ریاضی آب و هوا یا درمان نظری را پیدا کنید، که بهترین مکان برای توسعه مدل از داده های شما است.
4) اگر روش ریاضی مناسب است از پارامترها و پارامترهای مختلف برای برچسب گذاری داده های عددی خود استفاده کنید، در غیر این صورت آن را به صورت خلاصه فیلتر کنید.
5) اگر داده های عددی هر یک از روش های ریاضی استاندارد و مناسب را پیدا کند که نتایج رضایت بخش و مطلوبی به دست آورد.
6) با تمام متغیرها و پارامترها در معادلات ریاضی انتخاب شده مطابقت دارد یا معادلات خود را بسازید یعنی مدل ریاضی خود را
7) معادلات مدل خود را حل کنید
8) اگر مدل ریاضی است برنامه کامپیوتری بسازید در غیر این صورت برای نظری سعی کنید به صورت نمودار، نمودار، نمودار منطقی، بلوک دیاگرام، نمودار جریان سیگنال و غیره نمایش دهید.
9) شبیه سازی مدل ها به کمک کامپیوتر در صورت ریاضی
10) با توجه به نتایج شبیه سازی به دست آمده از مدل مربوطه تصمیم گیری کنید. آن را با وضعیت واقعی مقایسه کنید.
11) اگر پس از مقایسه قابل قبول بود، آن را برای وضعیت واقعی اجرا کنید و در غیر این صورت مدل را رد کنید
12) دوباره سعی کنید معادله خوب دیگری پیدا کنید و مراحل 1 تا 11 را تکرار کنید.
مهمتر از همه، عمدتاً برای مدلسازی ریاضی، اما اگر دادههای شما تئوری هستند، میتوانید به راحتی آنها را در قالب نمودارهای بلوکی، نمودارهای جریان سیگنال شبکه PERT، نمودارهای جریان، جداول، مدلهای منطقی، حروف الفبا و شکلها نشان دهید. اما در این نوع مدلها باید نسبت به جهت و پیوند بین بلوکهایی که با فلش نشان داده میشوند حساس و هوشیار باشید، اینها باید برای نشان دادن هر موضوع، طرح، رویه، سیستم فرآیند، تصمیم، موضوع یا مکانیسم، مانند جریان سمت چپ، درست باشند. – به – راست، یا راست به چپ، بالا به پایین، پایین به بالا و پیوند یک طرفه یا دو طرفه و غیره است.
مدل
مدل، نمونه اولیه از وضعیت واقعی بدون وجود وضعیت واقعی است، برای مشاهده، قضاوت و نتیجه گیری وضعیت واقعی، تا در صورت نیاز با تغییر مدل، کارآمدتر شود. اکنون دوباره مدل را به عنوان یک نمایش ایده آل از وضعیت زندگی واقعی تعریف می کنیم. این یک یا چند جنبه از واقعیت را نشان می دهد، مانند نقشه، نمودار فعالیت های متعدد، زندگی نامه، شبکه PERT، ترازنامه، نمونه های حساب نهایی، معادله EOQ و غیره همه مدل ها هستند، زیرا هر یک از آنها جنبه های کمی از واقعی بودن را نشان می دهد. موقعیت زمانی در اینجا ما ایده روشن و هدف مدل ها را به دست آوردیم، که ابزاری برای تجزیه و تحلیل رفتار طرح/سیستم/فرآیند به منظور بهبود عملکرد آن فراهم می کند.
جدول 1 درک آسانی را برای طبقه بندی مدل ها ارائه می دهد. همانطور که قبلاً میدانستیم، «مدل نمایش مجازی موقعیتهای واقعی، فرآیند، طرحها، اشیاء و سیستمها است» و دوباره میتوان آن را به چندین کلاس به شرح زیر دستهبندی کرد:
| مدل ها | |||||
| با درجه انتزاع | بر اساس عملکرد | بر اساس ساختار | بر اساس ماهیت محیط | توسط عمومیت | توسط Time Horizon |
| مدل های ریاضی | مدل های توصیفی | مدلهای نمادین/فیزیکی | مدل های قطعی | مدل های عمومی | مدل های استاتیک |
| مدل های زبان | مدل های پیش بینی | مدل های آنالوگ/شماتیک | مدل های احتمالی | مدل های خاص | مدل های پویا |
| – | مدل های هنجاری | مدل های نمادین/ریاضی | – | – | – |
با توجه به درجه انتزاع
این مدل ها به طور کلی بر اساس درجه چکیده یا خلاصه طبقه بندی می شوند و می توان آنها را به صورت زیر تقسیم کرد:
مدل های ریاضی
تمام داده های تحقیق به متغیرها و پارامترهایی تبدیل می شوند که در قالب یک معادله استاندارد با استفاده از روش های ریاضی مناسب برای نتیجه مطلوب حل می شوند.
مدل های زبان
اگر دادههای تحقیق تئوری باشد یا مدتی باشد اگر مدلها فوراً شکل، اندازه و ویژگی وضعیت/سیستم واقعی را نشان دهند، به عنوان مثال، مدل زمین، مدل هند، مدلهای ساختمان و غیره.
با توجه به عملکرد
برخی از مدل ها نیز با توجه به عملکرد خود به عنوان طبقه بندی می شوند
مدل های توصیفی
مدل های توصیفی به عملیات های مختلف به صورت غیر ریاضی می پردازند و سعی می کنند روابط عملکردی و تعامل بین عملیات های مختلف را تعریف کنند. به عنوان مثال نمودار سازمانی، نمودار دایره ای، طرح چیدمان، نقشه مهندسی، طرح ها و غیره.
مدل های پیش بینی
رفتار سیستم را بررسی و پیش بینی می کند. به عنوان مثال مدل پیش بینی برای هموارسازی نمایی، به عنوان مثال پیش بینی تقاضای آینده 5 .
با توجه به ساختار
این مدل ها مجدداً به صورت زیر تقسیم می شوند:
مدلهای نمادین/فیزیکی
در مدلهای نمادین/فیزیکی، ویژگیهای سیستم واقعی ارائه میشود، اما همه با تغییر مقیاس نشان داده میشوند. بنابراین مدل های نمادین سیستم را دوباره جمع می کنند. در اینجا سیستم با اندازه واقعی متفاوت است. به عنوان مثال Globe برای نشان دادن جهت و شکل قاره های مختلف اقیانوس ها و سایر ویژگی های جغرافیایی زمین استفاده می شود. مدلی از منظومه شمسی که موقعیت، شکل، اندازه و رنگ خورشید، ماه، زمین و سایر سیارات را نشان می دهد. در اینجا هر دو بزرگ هستند و ما نمی توانیم آنها را ببینیم، به همین دلیل است که مدل ها “کاهش مقیاس” هستند. به طور مشابه، مدلی که برای نشان دادن ساختار مولکولی، اندازه، رنگ، پیوند، بارها، اتمها، مولکول استفاده میشود، همه میکروسکوپی هستند و نمیتوانند با چشم غیر مسلح دیده شوند، به همین دلیل است که در اینجا مدلها «مقیاسشده» هستند تا آنها را قابل مشاهده کنند.
مدل های آنالوگ/شماتیک
این مدل ها موقعیت های پویا را نشان می دهند. آنها همیشه مشابه با ویژگی سیستم مورد مطالعه هستند. آنها از یک مجموعه از پارامترها (خواص) برای نشان دادن مجموعه دیگر از پارامترها (خواص) سیستم مورد نظر برای اجرا استفاده می کنند و پس از حل مدل ها، راه حل بر حسب سیستم اصلی مجدداً تفسیر می شود. برای مثال، مدلهای گراف مشابه هستند، زیرا دو میدان/پارامتر/متغیر مختلف بر روی دو محور مختلف مانند زمان، سرعت، شدت، رطوبت، فشار، دما، جریان، ولتاژ، شتاب، جریان، صدا و غیره و به عنوان یک پارامتر قرار میگیرند. تغییر آن بر پارامتر دیگری تأثیر می گذارد و تغییرات با نمودار به صورت رابطه، نسبت مستقیم، نسبت معکوس، افزایش، کاهش، خطی، غیرخطی، سهمی، منحنی و غیره نمونه هایی از روابط مشابه بین دو هستند.
مدل های نمادین/ریاضی
این نوع مدل ها پس از تحقیق کامل توسعه یافتند. تمامی داده های جمع آوری شده با روش تحقیق به صورت اعداد، حروف، اعداد الفا، کاراکترهای خاص و غیره تبدیل می شوند و همه اینها به صورت یک یا چند معادله در می آیند و با استفاده از تکنیک ریاضی مناسب تمامی این معادلات را حل می کنند. و نتایجی را که از معادلات مدل سازی شده به دست می آید مورد بحث قرار داده و پیش بینی می کند که آیا قابل قبول است یا خیر.
با توجه به Nature of Environment
این مدل ها امروزه در مدیریت علمی نوین به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و عبارتند از:
مدل های قطعی
این مدل ها همیشه با “سیستم حلقه بسته” سروکار دارند. در اینجا، متغیرهای خروجی همیشه قبل از اعمال متغیر ورودی مشخص یا شناخته شده هستند. بنابراین هر زمان که ورودی اعمال می شود، ما همیشه مطمئن هستیم که کدام نوع خروجی در خروجی ظاهر می شود. یکی از مثالهای خوب این سیستم این است که وقتی دو رنگ اصلی را با هم مخلوط میکنیم، همیشه مطمئن هستیم که چه نوع رنگ ثانویهای را به دست میآوریم، مثلاً فرض کنید اگر زرد را با آبی به عنوان ورودی مخلوط کنیم، همیشه مطمئن هستیم که در خروجی رنگ ثانویه سبز خواهیم داشت. .
مدل های احتمالی
در این مدل ها همیشه عدم قطعیت وجود دارد و اساساً «سیستم حلقه نیمه بسته یا حلقه باز» هستند. در مورد این مدلها هر زمان که ورودی اعمال شود، نمیتوانیم مطمئن باشیم که کدام نوع خروجی ظاهر میشود و نمیتوانیم آن را تعیین کنیم، فقط میتوانیم «حدس بزنیم». به عنوان مثال، زمانی که یک سکه به عنوان ورودی در هوا پرش می شود، تا زمانی که سکه به پایین سقوط نکند، نمی توان تعیین کرد که کدام نوع خروجی ظاهر می شود. ممکن است “سر” یا “دم” باشد.
با توجه به میزان عمومیت
اینها برخی از قدیمی ترین و گسترده ترین مدل های مورد استفاده هستند که در مدیریت و تجارت مدرن فعلی بسیار مفید هستند که در زیر مشخص شده است.
مدل های عمومی
این مدل ها ماهیت انعطاف پذیری دارند و می توانند برای نشان دادن چندین موقعیت مختلف، به صورت جداگانه در صورت نیاز استفاده شوند. به عنوان مثال، مدل برنامه ریزی خطی به عنوان یک مدل کلی در نظر گرفته می شود زیرا می تواند برای همه عملکردهای سازمان مانند، ترکیب محصول، برنامه ریزی تولید، ترکیب بازاریابی و غیره استفاده شود.
مدل های خاص
این مدلها فقط برای نمایش منحنی/معادله پاسخ فروش به عنوان تابعی از تبلیغات استفاده میشوند.
به گزارش Time Horizon
در برخی از مدلها «زمان» نیز نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و با توجه به این عامل، این دو مدل به صورت جهانی پیشنهاد میشوند.
مدل های استاتیک
اینها “مدل های تصمیم گیری یکباره” هستند. در این مدلها «علت و معلول» هر دو تقریباً همزمان به وجود میآیند و اختلاف زمانی بین این دو صفر است. فرمولبندی، دستکاری و حل این موارد آسانتر است .
مدل های پویا
در این نوع مدل ها، زمان اغلب نقش مهمی ایفا می کند. اینها برای بهینهسازی مسائل «تصمیمهای چند مرحلهای» استفاده میشوند که مستلزم مجموعهای از تصمیمها با نتیجه هر کدام بسته به نتایج تصمیم قبلی در سری است. این نوع مدل ها دارای «علت و معلول» با اختلاف زمانی کافی برای یک خروجی به عنوان ورودی به دیگری در سری هستند. به عنوان مثال در مدیریت لجستیک و زنجیره تامین، مدیریت استراتژیک و تاکتیک و غیره استفاده می شود.
الگویی برای مدل سازی مسائل مدیریتی
اکنون پس از بحث کامل در مورد انواع مختلف مدلها، میخواهم به سمت «چگونه میتوانیم چنین مدلهایی را توسعه دهیم» که در بالا ذکر شد و «چگونه مدلسازی مسائل مدیریتی با و بدون درمان ریاضی امکانپذیر است» روی بیاورم.
مدل زیر می تواند به مدل سازی خوب مدیریت و کسب و کار کمک کند. برای توسعه مدلها، توجه اول این است که برای کدام هدف، مدلسازی در حال انجام، ابتدا سعی کنید مشکل را درک کنید. انسداد در مدیریت یا مدتی برای بررسی برنامه های پیشگیرانه و غیره. جمع آوری کلیه داده های مرتبط و لازم برای موضوع مربوطه با روش تحقیق، در حین انجام کار تحقیقاتی، معرفی نمادها، اعداد، معادلات، روابط و قوانین فیزیکی، در صورتی که مدل ریاضی باشد، در غیر این صورت اگر مدل باشد. نظری است، تئوری انتزاعی و دقیق را بارها و بارها با استفاده از برخی روابط فیزیکی و منطقی اصلاح می کند. شکل 1
شکل 1. مدل مدل سازی مسائل مدیریت

پس از اتمام این کار، هر چه به صورت ریاضی و نظری به دست می آورید به کمک آن مدل های مربوطه را بسازید. اگر مدل ریاضی است، تمام معادله(ها) را حل کرده و آن را پیش بینی کنید، اگر تئوری است با استفاده از روابط فیزیکی با استفاده از قوانین فیزیکی و منطقی روابط منطقی و فیزیکی ایجاد کنید. برای این منظور به تفکر منطقی قوی، انسان تصمیم گیری و شهود نیاز است، همچنین کار تحقیقاتی را با تمام پرسنل سازمان یا به صورت تیمی با اشتراک و تبادل نظر و استعداد بر اساس روش های مدیریت استعداد یا استعدادیابی به اشتراک بگذارید. در مدلهای ریاضی پس از گرفتن راهحلهای ریاضی یا تصمیمهای منطقی از مدلهای نظری، آنها را با حالت واقعی مقایسه کنید، موارد را مشاهده کنید، راهحلها و تصمیمهای منطقی را که از مجازی، با موقعیتها/مشکلهای واقعی به دست میآید تفسیر کنید.
ویژگی های مدل ها
برای توسعه مدلهای خوب و کارآمد با درجه دقت بالا، تعداد مفروضات یا عناصر سادهکننده باید تا حد امکان کم باشد تا از پیچیدگی جلوگیری شود. تعداد متغیرها، کاراکترها و پارامترهای مربوطه نیز باید تا حد امکان کم باشد که مدلهای سادهای را ارائه میدهد. مدل ها باید قابل تنظیم باشند و نوع پارامتری H نیز برای ساخت آسان و مقرون به صرفه باشد.
مزیت – فایده – سود – منفعت
با استفاده از تکنیک مدلسازی، رویکرد منطقی و سیستماتیک به مسائل امکان پذیر است. همچنین دامنه و همچنین محدودیت یک مسئله و آن را در حوزه کاری تحقیقاتی جدید نشان می دهد و همچنین سیستم موجود را به راحتی بهبود می بخشد.
محدودیت ها
همیشه باید مدلهایی را در نظر گرفت که بازنمایی ایدهآل از واقعیت هستند و نمیتوان آنها را مطلق تلقی کرد و برای شرایط خاص تنها با انجام آزمایش بر روی آن میتوان مطمئن شد.
نتیجه
میخواهیم نتیجه بگیریم که مدلسازی جنبههای بسیار مهمی در همه رشتههای تحقیقاتی است و به همان اندازه در مدیریت کسبوکار نیز برای تدوین برنامهها، استراتژیها و اقدامات اهمیت زیادی دارد. انواع مدلها را به تفصیل مورد بحث قرار دادهایم و پیشنهاد کردهایم که بهترین مدلها را متناسب با نیاز خود استفاده کنید و همچنین مدلهای نظری و ریاضی را توضیح داده و آنها را در اقدامات مدیریتی با مدل پیادهسازی کنید.

