• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

کسب و کار

  • خانه
  • بلاگ
  • کسب و کار
  • برنامه ریزی سناریو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

برنامه ریزی سناریو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی کسب و کار
  • تاریخ اسفند 7, 1400
  • نظرات 0 نظر

SME Strategy یک شرکت مشاوره استراتژی است که متخصص در همسوسازی تیم ها حول چشم انداز، ماموریت، ارزش ها، اهداف و برنامه های اقدام است. درباره اینکه چگونه می‌توانیم به شما و تیمتان در برنامه‌ریزی برای سناریوهای آینده با خدمات برنامه‌ریزی و اجرای استراتژیک خود کمک کنیم، بیشتر بیاموزید.

استراتژی در شرایط عدم قطعیت

اگر در مورد آینده اطمینان ندارید، چگونه یک برنامه استراتژیک برای شرکت خود ایجاد می کنید؟ این مانند این است که پایه های خانه خود را روی زمینی بگذارید که ممکن است در آینده جابجا شود یا تغییر کند.

 

برنامه ریزی_سناریو_چیست-1

واقعیت این است که هر تصمیمی در سازمان شما یک انتخاب تحت درجه ای از عدم قطعیت است. در عمل، کاری که در نهایت انجام می‌دهیم این است که انتخاب‌های خود را بر اساس نتایج احتمالی و بهترین پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه آینده قرار است به کجا برود، قرار دهیم.

همه ما موافقیم که تصمیم گیری باید بیشتر بر اساس داده ها و تجزیه و تحلیل باشد تا شهود و احساسات درونی.

اما در اینجا دو مشکل وجود دارد: اول، جمع آوری داده ها ممکن است دشوار باشد. دوم، داده ها به شما در مورد گذشته می گویند اما هیچ نشانه ای در مورد آینده به شما نمی دهند.

بنابراین چگونه می توان داده هایی ایجاد کرد که به شما در پیش بینی آنچه قرار است رخ دهد کمک کند؟

خوشبختانه ابزاری وجود دارد که می توانید از آن به عنوان یک استراتژیست استفاده کنید که به شما کمک می کند آینده را پیش بینی کنید و در کوتاه مدت و بلند مدت انتخاب های بهتری داشته باشید.

گفتی برنامه ریزی سناریو؟ 

تماشا کنید: فرآیند برنامه ریزی سناریو در یک برنامه استراتژیک چیست؟


برنامه ریزی سناریو چیست؟

برنامه‌ریزی سناریو عبارت است از ایجاد فرضیاتی در مورد اینکه آینده چگونه خواهد بود و چگونه محیط کسب و کار شما در پرتو آن آینده در طول زمان تغییر خواهد کرد.

به‌طور دقیق‌تر، برنامه‌ریزی سناریو، شناسایی مجموعه خاصی از عدم قطعیت‌ها، «واقعیت‌های» متفاوت از آنچه ممکن است در آینده کسب‌وکار شما اتفاق بیفتد، است.

ساده به نظر می رسد، و احتمالاً ارزش زحمت یا تلاش خاصی را ندارد، با این حال، ایجاد این مجموعه از مفروضات احتمالاً بهترین کاری است که می توانید برای کمک به هدایت سازمان خود در بلندمدت انجام دهید.

به عنوان مثال، کشاورزان از سناریوها برای پیش بینی خوب یا بد بودن برداشت بسته به آب و هوا استفاده می کنند. این به آنها کمک می کند تا فروش خود را پیش بینی کنند بلکه سرمایه گذاری های آینده خود را نیز پیش بینی کنند.  

نهادهای نظامی در عملیات خود از برنامه ریزی سناریو برای مقابله با هر موقعیت غیر محتمل استفاده می کنند و عواقب هر رویداد را پیش بینی می کنند. در این صورت، سناریوسازی می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.  

برنامه ریزی سناریو ممکن است چنین پیامدهای بدی را در سازمان شما نداشته باشد، اما اگر این کار را انجام ندهید، خطر افزایش هزینه ها، افزایش خطرات و فرصت های از دست رفته را دارید.


ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تیم خود را حول یک چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌ها، اهداف و برنامه‌های عملیاتی روشن هماهنگ کنید.

شما می توانید سازمان خود را به طور مؤثرتری رهبری کنید و نتایج بهتری بگیرید.

 


بنابراین چگونه می توان از برنامه ریزی سناریو استفاده کرد؟

ایده بسیار ساده است: هدف برنامه ریزی سناریو تعریف عدم قطعیت های مهم شما و ایجاد سناریوهای قابل قبول به منظور بحث در مورد تأثیرات و پاسخ هایی است که باید برای هر یک از آنها ارائه شود. اگر از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد آگاه باشید، به احتمال زیاد با آنچه اتفاق خواهد افتاد مقابله خواهید کرد .

همانطور که از تصویر بالا می بینید، فرآیند توسعه سناریو دارای 4 مرحله حیاتی است. پس از شناسایی نیروهای محرک و عدم قطعیت های بحرانی برای ماه ها یا سال های آینده، هدف این است که 4 سناریو متمایز را ایجاد کنیم که به احتمال زیاد اتفاق می افتد. بهترین راه برای انجام همه این مراحل، سازماندهی کارگاه هایی است که در طی آن همه شرکت کنندگان با هم طوفان فکری می کنند، این به شما کمک می کند راه حل های خلاقانه ای پیدا کنید.

4 سناریو، در مقایسه با انبوه سناریوهای احتمالی زیاد نیست، اما باید به اندازه ای باشد که روی مسائل اصلی در خطر تمرکز کنید.

فرآیند ایجاد سناریوهای خود بسیار ساده است. شما مجبور خواهید بود:

  • نیروهای محرک خود را شناسایی کنید : 

برای شروع، باید در مورد تغییرات بزرگ جامعه، اقتصاد، فناوری و سیاست در آینده صحبت کنید و ببینید که چگونه بر شرکت شما تأثیر می گذارد .

  • عدم قطعیت های حیاتی خود را شناسایی کنید:

هنگامی که نیروهای محرک خود را شناسایی کردید و فهرستی از آن تهیه کردید، تنها دو مورد را انتخاب کنید (آنهایی که بیشترین تأثیر را بر تجارت شما دارند). به عنوان مثال، دو مورد از مهم ترین عدم قطعیت ها برای شرکت های کشاورزی، قیمت مواد غذایی و تقاضای مصرف کننده است.  

  • طیف وسیعی از سناریوهای قابل قبول را ایجاد کنید:

اکنون هدف این است که نوعی ماتریس را با دو عدم قطعیت بحرانی خود به عنوان محور تشکیل دهید (به مثال بالا مراجعه کنید). بسته به اینکه هر کدام از عدم قطعیت ها چه جهتی خواهند داشت، اکنون می توانید چهار سناریو ممکن برای آینده ترسیم کنید.  

  • در مورد پیامدها بحث کنید:

در این مرحله نهایی، شما باید پیامدها و تأثیرات مختلف هر سناریو را مورد بحث قرار دهید و شروع به تجدید نظر در استراتژی خود کنید: ماموریت و اهداف خود را با در نظر گرفتن هر سناریو تنظیم کنید.

در مرحله تعیین هدف گیر کرده اید؟ راهنمای و کاربرگ رایگان تنظیم هدف ما را دانلود کنید.

به مثال سه خودروساز دیترویت در اوایل دهه 80 توجه کنید. در آن زمان، تیم های مدیریت هر شرکت به این فکر می کردند که آینده صنعت آنها چگونه خواهد بود.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، آنها می توانستند 4 سناریوی قابل قبول را بسته به دو عدم قطعیت احتمالی در طول آن سال ها تهیه کنند: نوسانات قیمت نفت و تحول ارزش مصرف کننده در طول زمان.

با استفاده از برنامه ریزی سناریو، همه آنها سناریوی “زنده باد دیترویت” را پیش بینی کردند که در آن کل صنعت خودرو رشد می کند. متأسفانه برای آنها، آنها به اندازه کافی دور از دسترس نبودند تا بتوانند ورود رقبای جدیدی از ژاپن را پیش بینی کنند، که باعث ایجاد یک بحران بزرگ در صنعت خودرو شد.  

برای مشاهده پرونده کامل در فوربس: http://www.forbes.com/sites/stratfor/2015/01/08/scenario-planning-and-strategic-forecasting/4/#7a23216473f8

همانطور که ممکن است متوجه شوید، برنامه ریزی سناریو بیشتر یک تکنیک ذهنی است که گفت و گو را در شرکت امکان پذیر می کند تا تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده و این در واقع چیزی است که به آن قدرت می بخشد.

 

> زیر را تماشا کنید: سناریو برنامه ریزی برای آینده پس از همه گیری با لنس مورتلاک از EY

 


برای فرآیند برنامه ریزی استراتژیک خود به کمک نیاز دارید؟ یک تسهیل کننده می تواند کمک کند:

 


برخی از دام ها برای جلوگیری از

  • یک تله معمولی فلج شدن توسط انبوهی از احتمالات است. برای ساختن سناریوهای خود، ترکیب جدید نامعلومی از عدم قطعیت را امتحان نکنید. آن را ساده نگه دارید و روی دو عدم قطعیت اصلی تمرکز کنید.
  • یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که باور کنید باید یک سناریوی خاص را انتخاب کنید و استراتژی خود را بر اساس آن بسازید. برنامه ریزی سناریو به معنای انتخاب تنها یک گزینه برای آینده نیست، بلکه به معنای پرداختن به تمام نتایج ممکن برای توسعه استراتژی است که در آزمون همه سناریوها مقاومت کند.
  • همچنین، هنگام توسعه سناریوهای مختلف خود، سعی کنید به کوتاه مدت که به عنوان مثال در بازار، محصولات یا رقبای موجود خود نگاه کنید، نگاه نکنید. از نگاه کردن به آینده و پیش‌بینی اینکه بازار و رقبا در سال‌های آینده چه خواهند شد، تردید نکنید. در یک کلام، خلاق باشید!

در نهایت، «برنامه ریزی سناریو یک ابزار است، اما نه تنها ابزاری که به شما در برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند. روی چشم انداز شرکت خود تمرکز کنید و از برنامه ریزی سناریو برای ساختن آینده ای قوی تر و چشم انداز “در” این سناریوهای جایگزین استفاده کنید.

تا زمانی که بدانید که چگونه از برنامه ریزی سناریو استفاده کنید و چگونه در این تله ها نیفتید، شکی نیست که در مورد تصمیم گیری و انتخاب استراتژی در مورد آینده اطمینان بیشتری خواهید داشت. و در صورت نیاز، استراتژی SME می تواند به شما کمک کند مسیر خود را ترسیم کنید!

به هر حال، اگر به برنامه ریزی سناریو یا استراتژی تجاری علاقه مند هستید، می توانید موقعیت های  خالی فعلی را برای تحلیلگران استراتژی کسب و کار بررسی کنید.

 

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

6 نکته برای رشد با ذهنیت کارآفرینی
اسفند 7, 1400

مطلب بعدی

فرآیند برنامه ریزی سناریو 4 مرحله ای
اسفند 7, 1400

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

images (1)
مدل تجاری
28 مرداد, 1402
images
چگونه به طور موثر عملکرد کسب و کار را در 7 مرحله اندازه گیری کنیم
19 مهر, 1401
download (5)
راه هایی برای محافظت از کسب و کار کوچک خود در برابر فشار تورم
9 شهریور, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید