• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

آینده - غذا

  • خانه
  • بلاگ
  • آینده - غذا
  • ایمنی غذا و تغذیه – چگونه برای آینده ای چالش برانگیز آماده شویم؟ رویکردهای جدید برای استفاده از سناریوها برای سیاست گذاری

ایمنی غذا و تغذیه – چگونه برای آینده ای چالش برانگیز آماده شویم؟ رویکردهای جدید برای استفاده از سناریوها برای سیاست گذاری

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی آینده - غذا, آینده پژوهی
  • تاریخ اردیبهشت 2, 1401
  • نظرات 0 نظر
  • در باره
  • مقالات
  • راهنمای ارسال
  • اینفوگرافیک

  • مقاله اصلی
  • دسترسی آزاد
  • منتشر شده:04 دسامبر 2017

ایمنی غذا و تغذیه – چگونه برای آینده ای چالش برانگیز آماده شویم؟ رویکردهای جدید برای استفاده از سناریوها برای سیاست گذاری

  • آن کاترین باک و
  • لوران بونتوکس

مجله اروپایی تحقیقات آینده جلد 5 , شماره مقاله:  10 ( 2017 ) به این مقاله استناد کنید

  • 3506 دسترسی

  • 2 نقل قول

  • 2 آلتمتریک

  • معیارهایجزئیات

خلاصه

سناریوها یک روش تثبیت شده است که در آینده نگاری استفاده می شود. در این مقاله یک فرآیند سه مرحله ای برای به حداکثر رساندن ارتباط برای سیاست گذاری مجموعه ای از سناریوها شرح داده شده است. به عنوان اولین گام، چهار سناریو به عنوان مبنایی برای ارزیابی توانایی چارچوب قانونگذاری و سیاست اتحادیه اروپا در مورد ایمنی غذا و تغذیه برای مقابله با چالش‌های احتمالی آینده ایجاد شد. در مرحله دوم سناریوها توسط ذینفعان برای شناسایی پروفایل های چالش خاص سناریو از نظر ایمنی و تغذیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سیاست ها و پاسخ های نظارتی به منظور بهبود تناسب چارچوب غذایی اتحادیه اروپا برای آینده تدوین شد. مناسب بودن و واقع گرایی این تمرین سوالاتی را در مورد چگونگی توسعه نقش سیاست گذار اتحادیه اروپا در این زمینه ایجاد کرد. برای پاسخ به این سوال، در مرحله سوم، یک رویکرد سفارشی جدید ایجاد شد که امکان کاوش و آزمایش سیاست گذاری را در شرایط مختلف فراهم می کرد. پلت فرم جدی بازی، سیستم کاوش سناریوی مرکز تحقیقات مشترک، با تعدادی از سهامداران منتخب اقتباس و اعمال شد. هر دو رویکرد، هر کدام به تنهایی، قدرت سناریوها را برای شبیه‌سازی شرایط سیاست واقعی نشان دادند. در ترکیب، این فرآیند به بررسی سیستمی، جنبه‌های مختلف سیاست‌های آتی و پرورش ذهنیت آینده‌نگرتر برای اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاری عملی اجازه داد. قدرت سناریوها را برای شبیه سازی شرایط واقعی سیاست نشان داد. در ترکیب، این فرآیند به بررسی سیستماتیک، جنبه‌های مختلف سیاست‌های آتی و پرورش ذهنیت آینده‌نگرتر برای اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاری عملی را می‌دهد. قدرت سناریوها را برای شبیه سازی شرایط واقعی سیاست نشان داد. در ترکیب، این فرآیند به بررسی سیستماتیک، جنبه‌های مختلف سیاست‌های آتی و پرورش ذهنیت آینده‌نگرتر برای اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاری عملی را می‌دهد.

زمینه و زمینه سیاست

غذا در سال های اخیر شاهد بازگشت به صدر برنامه های سیاسی در سراسر جهان بوده است. بحران قیمت مواد غذایی در سال 2007/2008 آسیب پذیری سیستم جهانی غذا را نشان داد. روندهای بزرگ مانند افزایش تقاضای آتی برای غذا به دلیل رشد جمعیت جهان با رشد مورد انتظار در مصرف پروتئین حیوانی، تأثیرات منفی مورد انتظار تغییرات آب و هوایی، احتمالاً منجر به کاهش قابل توجه در عملکرد محصولات در برخی مناطق، همراه با کمبود احتمالی منابع طبیعی در آینده می شود. انتظار می رود که آب، خاک، تنوع زیستی و کودهای معدنی چالش های امروزی را برای سیستم غذایی تشدید کنند [ 1 ].

در حالی که بسیاری تولید پایدار غذای کافی را یک چالش بزرگ می دانند [ 2 ، 3 ]، ایمنی غذا و تغذیه از نظر رژیم های غذایی سالم عناصر ضروری امنیت غذایی هستند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که در سال 2010 حدود 600 میلیون نفر به دلیل مواد غذایی ناایمن بیمار شده اند و 420000 نفر جان خود را از دست داده اند که یک سوم کودکان زیر 5 سال هستند [ 4 ]. علاوه بر این، تغذیه خوب به عنوان یک پیش نیاز برای دستیابی به 12 مورد از 17 هدف توسعه پایدار شناسایی شده است.پاورقی1 و رژیم های غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی و قابل اصلاح در افزایش بار بیماری های غیرواگیر نقش دارند.پاورقی2

در اتحادیه اروپا، سیاست غذایی، با اتخاذ “رویکرد مزرعه تا چنگال”، با هدف ارائه مواد غذایی ایمن، مغذی، با کیفیت بالا و مقرون به صرفه به شهروندان اتحادیه اروپا است. اصول و الزامات کلی در قانون عمومی مواد غذایی [ 5 ] آمده است. بسیاری از مقررات اضافی جنبه‌های خاصی مانند مواد در تماس با غذا، افزودنی‌های غذایی و غیره را پوشش می‌دهند. اگرچه شهروندان اروپایی از سطح بالایی از ایمنی غذا لذت می‌برند، حوادث اخیر ایمنی غذا در اروپا و جهان نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را بدیهی تلقی کرد (مانند انسفالوپاتی اسفنجی گاو (BSE) اپیدمی که از سال 1986 در انگلستان شروع شد، شیوع باکتری اشرشیاکلی O104:H4 انتروهموراژیک (EHEC) در آلمان در سال 2011، تقلب شیر با ملامین در چین در سال 2008).

در مقابل پس‌زمینه افزایش سطوح اضافه وزن و چاقی [ 6 ]، اتحادیه اروپا در سال 2007 کتاب سفید را در مورد استراتژی برای اروپا در مورد تغذیه، اضافه وزن و مسائل بهداشتی مرتبط با چاقی ارائه کرد [ 7 ]. یک چارچوب قانونی اتحادیه اروپا که برچسب‌گذاری مواد غذایی و بازاریابی محصولات غذایی را پوشش می‌دهد تا امکان انتخاب آگاهانه مواد غذایی را فراهم کند. علاوه بر این، رویکردهای غیرقانونی دنبال می شود، به عنوان مثال از طریق برنامه اقدام اتحادیه اروپا در مورد چاقی کودکان [ 8 ] یا پلت فرم اتحادیه اروپا برای اقدام در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سلامت، که تحت رهبری کمیسیون اروپا و با همکاری صنعت و مدنی هدف سازمان‌های اجتماعی ایجاد انواع مختلفی از ابتکارات مانند فرمول‌بندی مجدد محصولات غذایی برای حرکت به سمت رژیم غذایی سالم‌تر است.پاورقی3 با این حال، پیش‌بینی‌های OECD نشان‌دهنده افزایش سطوح چاقی تا سال 2030 است [ 6 ].

اتحادیه اروپا مرتباً ارزیابی‌هایی را از چارچوب‌های نظارتی موجود انجام می‌دهد تا مطمئن شود که برای هدف مناسب هستند.پاورقی4 این در اصل یک ارزیابی به عقب برای پاسخ به این سوال است که آیا چارچوب نظارتی در گذشته نزدیک کار می کرد یا خیر. برای داشتن چارچوبی که قادر به مقابله با چالش‌ها و فرصت‌های جدید باشد، این رویکرد باید با یک تمرین آینده‌نگر با در نظر گرفتن تکامل بلندمدت احتمالی روندها و ذینفعان مرتبط و پیامدهای ناشی از آن تکمیل شود. مطالعات متعددی وجود دارد که پیامدهای احتمالی را برای ظرفیت تولید غذای کافی تحلیل می‌کند، در حالی که ایمنی و تغذیه غذا کمتر یا اصلاً پوشش داده نمی‌شوند، اگرچه اینها به عنوان ویژگی‌های مهم امنیت غذایی شناخته می‌شوند.

علاوه بر این، سیستم غذایی بازیگران زیادی را شامل می‌شود، از تولیدکنندگان بذر، کشاورزان، صنایع غذایی گرفته تا خرده‌فروشان، رستوران‌ها و مصرف‌کنندگان، که همگی در تولید و مصرف رژیم‌های غذایی سالم و ایمن نقش دارند. بنابراین، هرگونه توجه به تحولات و چالش‌های آتی باید از نظر تخصص و دیدگاه‌های مختلف مرتبط باشد.

آینده نگاری یک رویکرد سیستماتیک، فراگیر و سیستمی را برای تجزیه و تحلیل تحولات آینده جایگزین و پیامدهای آنها فراهم می کند.پاورقی5 با هدف شناسایی چالش های احتمالی آینده برای ایمنی و تغذیه مواد غذایی در اتحادیه اروپا، و ارزیابی آمادگی چارچوب قانونی اتحادیه اروپا در مورد غذا، مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC)، با همکاری نزدیک با اداره کمیسیون اروپا General for Food Safety and Health، DG SANTE، یک ابتکار آینده نگری را بین سال های 2015 و 2016 انجام داد.

این ابتکار، همانطور که در مقاله توضیح داده خواهد شد، گام به گام تکامل یافت. به عنوان اولین گام، یک مطالعه محدوده‌بندی توسط DG SANTE انجام شد که محرک‌های مربوط به تغییر را شناسایی کرد و سناریوهای خاص راننده را توسعه و تحلیل کرد [ 9 ]. با توجه به نیاز به سناریوهای جامع تر، این تمرین با یک مطالعه آینده نگری گسترده که توسط JRC انجام شد، که طیف وسیعی از سهامداران را در بر می گرفت، دنبال شد. بر اساس سناریوها و بحث های انجام شده در زمینه مطالعه در مورد سیاست ایمنی مواد غذایی و تغذیه آینده در اتحادیه اروپا، این سوال مطرح شد که آیا نقش سیاست گذار نیز ممکن است در آینده با تغییراتی روبرو شود؟ برای نزدیک شدن به این سوال، ابزاری را به کار بردیم که توسط JRC توسعه یافته است، سیستم کاوش سناریو.

این مقاله چگونگی توسعه و استفاده از سناریوها را برای حمایت از این جنبه‌های مختلف سیاست‌های غذایی اتحادیه اروپا شرح خواهد داد. نتایج جامع مطالعه آینده‌نگاری، جزئیات سناریوها و نتایج تحلیل آنها را می‌توان در گزارش JRC مربوطه یافت [ 10 ].

توسعه سناریوهای سفارشی

سناریو سازی یک روش پیش بینی تثبیت شده است [ 11 ، 12 ]. سناریوهایی که برای پاسخگویی به سوال در مورد آمادگی آینده چارچوب قانونی اتحادیه اروپا در مورد ایمنی و تغذیه مفید باشد، به غیر از معیارهای اساسی، قابل قبول بودن، سازگاری و تنوع، مورد نیاز است.پاورقی6 الزامات زیر:

  • آنها باید جامع باشند، یعنی مبتنی بر ترکیبی از متفاوت ترین و مرتبط ترین محرک های تغییر هستند و کل سیستم غذایی را در نظر می گیرند.
  • آنها باید اکتشافی باشند، یعنی اهداف خاصی را برای توسعه آینده نشان نمی دهند، بلکه به این سوال پاسخ می دهند که “چه می شود اگر؟”
  • آنها باید از نظر ایمنی غذایی و تغذیه چالش برانگیز باشند تا برای اثبات چارچوب نظارتی آینده مفید باشند. این بدان معناست که از سناریوهای مثبت به این معنا برای مطالعه استفاده نشده است.

توسعه سناریو بر اساس مجموعه‌ای از نه محرک (تجارت جهانی، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، ساختار زنجیره کشاورزی-غذایی، به‌روزرسانی فناوری، انسجام اجتماعی، ارزش‌های غذایی، تغییرات آب و هوایی، کاهش منابع طبیعی و رشد جمعیت جهان) استوار بود. مطالعه محدوده [ 9 ] که برای شناسایی جهت های احتمالی توسعه آینده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در یک کارگاه داخلی با کارشناسان JRC با سوابق و تخصص های مختلف دانشگاهی، از جمله، اما نه محدود به ایمنی غذا و تغذیه، تحولات محرک احتمالی در رابطه با پیامدهای آنها برای ایمنی غذا و تغذیه مورد بررسی قرار گرفت. تجارت جهانی (جهانی سازی کامل در مقابل تکه تکه شدن) و ارزش های غذایی (انگیزه های اولیه متفاوت برای انتخاب غذا مانند قیمت، راحتی در مقابل سلامت و/یا اثرات زیست محیطی) به دلیل اهمیت آنها برای ایمنی غذا و تغذیه به عنوان نقطه شروع توسعه سناریو انتخاب شدند. . هفت راننده باقی مانده به گونه ای ترکیب شدند که منجر به سناریوهای معناداری شد. یک فشار پس زمینه مشترک بر روی سیستم غذایی با فرض برای همه سناریوها مشابه ایجاد شد، توسعه چالش برانگیز برای شرایط محیطی (تغییر آب و هوا و کاهش منابع طبیعی) و تقاضای غذا (جمعیت رو به رشد جهان). همچنین فرض بر این بود که اتحادیه اروپا و نهادهای آن و همچنین زیرساخت‌های نظارتی مربوط به مواد غذایی در محل باقی خواهند ماند.

نتیجه این تمرین چهار سناریو بود که بیشتر توسط تیم پروژه توسعه داده شد و در یک کارگاه توسط گروهی از حدود مورد بحث، اصلاح و توافق قرار گرفت. 35 ذینفع از کمیسیون اروپا، دانشگاه، مقامات نظارتی، صنعت و سازمان های مصرف کننده:

  • غذای جهانی : زنجیره‌های غذایی جهانی شده و صنعت غذای جهانی متمرکز بیشتر با غلبه غذای راحت بسیار فرآوری شده
  • غذای منطقه ای : تکه تکه شدن تجارت، اتحادیه اروپا به سمت یک اقتصاد دایره ای و خودکفا با شهروندانی که فعالانه در تولید مواد غذایی و قیمت های بالای مواد غذایی درگیر هستند حرکت می کند.
  • غذای مشارکتی : اتحادیه اروپا غیررقابتی با یک شریک اقتصادی قوی‌تر همکاری می‌کند در حالی که با فرار مغزها و از دست دادن دانش فنی با غلبه غذای راحت بسیار فرآوری شده مواجه است.
  • غذای داروسازی : صنعت غذایی اتحادیه اروپا رهبر بازار جهانی در زمینه مواد غذایی کاربردی و دارویی است که به تقاضای رژیم های غذایی شخصی شهروندان بسیار آگاه و سالخورده پاسخ می دهد.

شکل  1 خلاصه ای از فرآیند توسعه سناریو و کاربرد مورد استفاده در این پروژه است.

عکس. 1
شکل 1

فرآیند 3 مرحله ای توسعه سناریو و کاربرد

تصویر در اندازه کامل

آزمایش انعطاف پذیری چارچوب مقررات و سیاست مواد غذایی اتحادیه اروپا

هنگامی که سناریوها به توافق رسیدند، از شرکت کنندگان کارگاه خواسته شد تا چالش های سناریویی خاص را برای ایمنی و تغذیه مواد غذایی شناسایی کنند. در گروه های سناریو توزیع شده، آنها وظیفه داشتند به سؤالات پاسخ دهند “چه چیزی ممکن است در سناریو از نظر ایمنی غذا یا تغذیه اشتباه رخ دهد؟” و “خطرات/خطرات/چالش های جدید یا شناخته شده اما تغییر یافته در این سناریو چیست؟”

در این فرآیند، 29 چالش برای چهار سناریو شناسایی شد، که هشت مورد با همه سناریوها مشترک بود (مانند کمبود آب با کیفیت یا توسعه منابع غذایی جایگزین مانند پروتئین‌های حشرات). بقیه برای سناریوهای خاص منحصر به فرد بودند. نتایج یک نمایه چالشی غنی برای هر سناریو در اختیار تیم پروژه قرار داد. چهار نمایه چالش بر اساس ادبیات علمی بیشتر توضیح داده شدند زیرا قرار بود در کارگاه بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

برای این کارگاه دوم، مشخصات شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر شد تا افراد دارای تخصص خاص در چارچوب مقررات غذایی اتحادیه اروپا و کاربرد آن را شامل شود. شرکت کنندگان در زیر گروه های سناریو خاص تقسیم شدند و از آنها خواسته شد تا چالش های شناسایی شده در کارگاه اول را بر اساس اهمیت اولویت بندی کنند. هدف این بود که بتوانیم روی شش چالش برتر در هر سناریو برای بقیه کارگاه تمرکز کنیم. وظیفه بعدی توسعه روایتی پیرامون این مجموعه اولویت‌بندی شده از چالش‌های سناریو خاص، و در هم تنیدن آنها در بافت سناریو بود. هدف این بود که داستان‌های واضح و قابل قبولی برای سناریوی خاص ایجاد کنیم تا به «پانل سیاست» گفته شود. دو پانل خط مشی چهار نفره توسط شرکت کنندگان کارگاه با تخصص حقوقی و سیاستگذاری قوی تشکیل شد. این «پانل‌های خط‌مشی» با روایت‌های سناریویی خاص در مورد مشکلات مربوط به ایمنی غذا و تغذیه در سال 2050 به چالش کشیده شد. وظیفه این پانل بحث در مورد مجموعه چالش‌های سناریویی خاص و ارائه گزینه‌های سیاستی برای رسیدگی به آنها، از جمله هرگونه نیاز به آن بود. تغییرات قانونی این تمرین شامل عنصر ایفای نقش بود که به سازنده و تثبیت بحث در آینده کمک کرد. شرکت‌کنندگان در گروه‌های سناریویی مربوطه سپس توصیه‌های «پانل‌های خط‌مشی» را برای رسیدن به پایان کارگاه با مجموعه‌ای از توصیه‌های ملموس در مورد چگونگی رویارویی با چالش‌های پیش‌رو بر اساس سناریو و بهبود تناسب اندام مورد بحث و بررسی قرار دادند. چارچوب اتحادیه اروپا برای آینده وظیفه این پانل بحث در مورد مجموعه ای از چالش های سناریو خاص و ارائه گزینه های سیاستی برای رسیدگی به آنها از جمله هرگونه نیاز به تغییرات قانونی بود. این تمرین شامل عنصر ایفای نقش بود که به سازنده و تثبیت بحث در آینده کمک کرد. شرکت‌کنندگان در گروه‌های سناریویی مربوطه سپس توصیه‌های «پانل‌های خط‌مشی» را برای رسیدن به پایان کارگاه با مجموعه‌ای از توصیه‌های ملموس در مورد چگونگی رویارویی با چالش‌های پیش‌رو بر اساس سناریو و بهبود تناسب اندام مورد بحث و بررسی قرار دادند. چارچوب اتحادیه اروپا برای آینده وظیفه این پانل بحث در مورد مجموعه ای از چالش های سناریو خاص و ارائه گزینه های سیاستی برای رسیدگی به آنها از جمله هرگونه نیاز به تغییرات قانونی بود. این تمرین شامل عنصر ایفای نقش بود که به سازنده و تثبیت بحث در آینده کمک کرد. شرکت‌کنندگان در گروه‌های سناریویی مربوطه سپس توصیه‌های «پانل‌های خط‌مشی» را برای رسیدن به پایان کارگاه با مجموعه‌ای از توصیه‌های ملموس در مورد چگونگی رویارویی با چالش‌های پیش‌رو بر اساس سناریو و بهبود تناسب اندام مورد بحث و بررسی قرار دادند. چارچوب اتحادیه اروپا برای آینده

به عنوان مثال، روایت و پاسخ پانل برای سناریو غذای دارویی در کادر 1 آورده شده است. خروجی مشابهی برای سه سناریو دیگر به دست آمد. این نتایج توسط تیم پروژه بیشتر مورد تجزیه و تحلیل و توسعه قرار گرفت و در گزارش نهایی مطالعه ارائه شده است [ 10 ].

جعبه 1 پانل خط مشی برای سناریوی “غذای دارویی”

چالش ها
مصرف کننده در سال 2050 با طیف وسیعی از محصولات غذایی برای انتخاب مواجه است که 24 ساعته در دسترس است. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات جدید با عملکردهای جدید، از جمله اجزای فعال دارویی هستند. تحقیقات در ارائه دانش لازم برای صنعت برای توسعه این غذاهای «فناوری بالا» یا «Phoods»، یعنی مواد غذایی فعال دارویی، بسیار موفق بوده است. علاوه بر این، جریان اصلی تجهیزات پرینت سه بعدی در آشپزخانه های اروپایی، امکان تولید خانگی غذای مناسب را با استفاده از مواد اولیه سفارش داده شده از افراد یا شرکت ها از سراسر جهان فراهم می کند. “Phood” برای درمان و پیشگیری از بیماری ها بسیار مورد تقاضا است. با حمایت مربیان رژیم دیجیتال، مصرف کننده به نظر می رسد کنترل زیادی بر رژیم غذایی خود دارد. اما آیا همه واقعاً متوجه می شوند که چه چیزی مصرف می کند؟ برای انتخاب آگاهانه، مصرف‌کننده در سال 2050 باید در مورد تغذیه و چگونگی ارتباط آن با سلامتی آموزش‌های لازم را کسب کند. چگونه به آن دست یابیم و چگونه در آموزش با تحولات همگام باشیم؟ مصرف کننده همچنین باید تا حد زیادی به اطلاعاتی که توسط چند بازیگر بزرگ صنعت دارویی-غذایی ارائه می شود تکیه کند. این به صنعت مسئولیت بسیار بالایی می دهد تا اطمینان حاصل کند که مصرف کننده محصولات و مواد تشکیل دهنده مناسب را برای سلامتی خود انتخاب می کند – یک چالش قابل توجه با توجه به انبوه مواد موجود و استفاده شده در ترکیب، حجم عظیمی از داده ها با (آیا آنها به اندازه کافی قابل اعتماد هستند؟ ) چالش ردیابی مواد تشکیل دهنده و مشکلات ارزیابی ریسک. این همچنین به چالش هایی برای مدیریت سیستم غذایی تبدیل می شود – چگونه می توان قرار گرفتن مصرف کنندگان در معرض ترکیبات خاص را محدود کرد؟ ممکن است مصرف کنندگان تمایل بیشتری به مصرف بیشتر یک ماده خاص داشته باشند تا اثرات آن را تقویت کنند، به عنوان مثال برای بهبود حافظه. حداکثر میزان مصرف روزانه چگونه باید تنظیم و کنترل شود؟ از آنجایی که کل زنجیره تامین تغییر کرده است، چگونه کنترل ها می توانند موثر باشند؟ چه مقرراتی مؤثر خواهد بود و چه تعادلی بین قانون سخت و نرم مؤثر خواهد بود؟ چگونه کنترل ها می توانند موثر باشند؟ چه مقرراتی مؤثر خواهد بود و چه تعادلی بین قانون سخت و نرم مؤثر خواهد بود؟ چگونه کنترل ها می توانند موثر باشند؟ چه مقرراتی مؤثر خواهد بود و چه تعادلی بین قانون سخت و نرم مؤثر خواهد بود؟
پاسخ پنل سیاست:
در این سناریو، مقامات نظارتی با پیشرفت های علمی، صنعت و مصرف کننده پیشی خواهند گرفت. فشار ترکیبی سطح متفاوتی از ادعاهای سلامت برای محصولات غذایی، بسیاری از تولیدکنندگان فردی که همزمان مصرف کننده و فروشنده هستند، بازار جهانی محصولات و مواد تشکیل دهنده و نقش ناشناخته یک صنعت قوی باید توسط یک صنعت قوی پاسخ داده شود. پایه علمی و نگاهی دقیق به مقررات. تعاریف مواد غذایی و دارویی باید مورد بازنگری قرار گیرد و بهترین راه نظارتی رو به جلو (جدید یا انطباق با مقررات موجود؟) باید تعیین شود. ممکن است لازم باشد گواهینامه‌های چاپگرهای سه بعدی مواد غذایی و مشاوران رژیم غذایی از جمله برنامه‌های دیجیتال در نظر گرفته شود. بیمه های درمانی نیز ممکن است نقش داشته باشند و نابرابری های بهداشتی ممکن است به دلیل عدم توانایی در استفاده از مواد تشکیل دهنده سطح بالا یا ماشین آلات تولید مواد غذایی ایجاد شود. با این حال، مصرف کنندگان نیز عقل سلیم زیادی دارند و ممکن است تغییری نکند و تا حدودی بتوان به آن اعتماد کرد.

شبیه سازی نقش های احتمالی آینده برای سیاست گذاران اتحادیه اروپا

مناسب بودن و واقع گرایی این اولین تمرین سوالاتی را در مورد اینکه چگونه یک سیاست گذار اتحادیه اروپا مانند DG SANTE می تواند نقش سیاست غذایی آینده خود را به بهترین شکل ایفا کند، ایجاد کرد. ارزیابی توانایی چارچوب نظارتی ایمنی غذا و تغذیه اتحادیه اروپا برای مقابله با چالش‌های احتمالی آینده و شناسایی نیازهای بالقوه آن برای تکامل ضروری است. همچنین ممکن است پیامدهایی برای نقش آینده سیاست گذاران اتحادیه اروپا وجود داشته باشد که در پس زمینه هر گونه استراتژی نهادی، بررسی آنها مفید است.

در طول 15 سال گذشته، چارچوب مقررات و سیاست اتحادیه اروپا در مورد ایمنی غذا و تغذیه ایجاد شده است. اکنون درک گسترده ای وجود دارد که این مجموعه نهادی به بلوغ رسیده است [ 13 ] و همانطور که نتایج ابتکار عمل آینده نگری نشان می دهد، کار قانونگذاری که در 15 سال گذشته تسلط داشته است و نقش سیاست گذار مربوطه اتحادیه اروپا را شکل داده است. ، ممکن است از نظر تمرکز و ابزار در دهه های آینده تغییر کند. تقاضاهای سیاست گذاری در این شرایط چگونه ممکن است تکامل یابد؟ پاسخ دادن به این سوال با عمق کافی مستلزم توسعه یک رویکرد جدید و متناسب بود.

از آنجایی که فرآیند مبتنی بر سناریو قبلی به عنوان ارائه نتایج ارزشمند تلقی می‌شد، بازتاب نقش آینده سیاست‌گذار نیز باید با این سناریوها و چالش‌های ضمنی آن‌ها برای ایمنی و تغذیه مرتبط باشد.

یک پلت فرم بازی جدی، سیستم کاوش سناریوی JRC (SES) [ 14 ] (شکل 2 )، برای زنده کردن سناریوهای موجود استفاده شد، که امکان کاوش و آزمایش نقش های خط مشی تحت شرایط مختلف را به سرعت و در یک فضای امن فراهم می کرد. علاوه بر این، SES به سیاست گذار مواد غذایی اتحادیه اروپا اجازه داد تا نقش سیاست خود را در شرایط جدید واقع بینانه ایفا کند و در عین حال با رفتار سهامداران اصلی خود (صنعت و مصرف کنندگان) تحت محدودیت های مختلف ایجاد شده توسط سناریوهای متضاد مواجه شود.

شکل 2
شکل 2

سیستم کاوش سناریو JRC

تصویر در اندازه کامل

SES با درگیر کردن چهار شرکت کننده برای توسعه و ایفای نقش برای ترسیم دوره های خود به سمت اهداف بلندمدت خود عمل می کند. این با قضاوت شخص پنجمی که نماینده مردم است انجام می شود. کادر 2 قواعد کاوش سناریو را خلاصه می کند. در طول یک جلسه 3 ساعته، شرکت‌کنندگان این سفر را دو بار در سناریوهای متضاد انجام می‌دهند، نقش‌های یکسانی را برعهده دارند و اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند، اما منابع سناریو خاصی را دارند که فضای مانور را تعیین می‌کنند. این سفر دوگانه به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا موقعیت‌ها و راه‌حل‌های بالقوه را با هم مقایسه و مقایسه کنند، که منجر به بحث‌های استراتژیک پربار می‌شود.

جعبه 2 خلاصه قوانین کاوش سناریو

1. شرکت کنندگان نقشی را ایفا می کنند (یعنی سیاست گذار اتحادیه اروپا، شرکت چند ملیتی، شرکت کوچک یا متوسط، سازمان جامعه مدنی، و “صدای عمومی” برای قضاوت در مورد اقدامات سایر “کاوشگر سناریو”) و آن را به اندازه کافی توسعه می دهند. جزئیات
2. چهار سناریو کاوشگر چشم انداز بلند مدت خود را تعیین می کنند، یعنی آنچه را که می خواهند تا افق زمانی نهایی (در این مورد 2050) به دست آورند.
3. به همه کاوشگرهای سناریو، منابع خاص سناریو (تعدادی توکن) و یک دسته از “کارت های اقدام” داده می شود. اینها همه منابعی است که برای سه مرحله زمانی تا سال 2050 در دسترس آنهاست. آنها می توانند تنها یک اقدام در هر مرحله زمانی که از آن پشتیبانی می کنند با منابعی که صلاح می دانند انجام دهند.
4. استاد کاوش یک روایت خاص سناریو را برای اولین مرحله ارائه می دهد. کاوشگران سناریو به نوبه خود وارد عمل می شوند (بالاترین امتیاز شروع می شود). هنگامی که همه اقدام کردند، صدای عمومی آنها را قضاوت می کند و با اصطلاحاً نشانه های ضربه ای به آنها امتیاز می دهد. ضرب این نشانه‌های تاثیر در منابعی که برای حمایت از اقدام صرف می‌شود، امتیازات هر عمل را به دست می‌دهد.
5. دور دوم و سوم از الگوی مشابه دور اول پیروی می کنند، اما کاوشگران سناریو اکنون می توانند با یکدیگر همکاری کنند. انجام این کار به آنها این امکان را می دهد که علاوه بر اعمال دیگران، از اعمال دیگران نیز بهره مند شوند. بررسی سناریوی اول پس از دور سوم به پایان می رسد.
6. این روند برای دومین سناریوی متضاد تکرار می شود. همه شرکت‌کنندگان نقش‌ها و اهداف یکسانی را حفظ می‌کنند، اما سطوح منابع با سناریوی جدید تنظیم می‌شوند.

یک “نسخه” خاص SES با استفاده از سناریوهای ایمنی و تغذیه مواد غذایی که قبلاً به عنوان پایه ایجاد شده بود، تهیه شد. نقش‌هایی که برای این «ویرایش» انتخاب شدند، یک شرکت بزرگ، چند ملیتی و یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی کوچک، سیاست‌گذار مواد غذایی اتحادیه اروپا (یعنی DG SANTE) و یک سازمان مصرف‌کننده بودند. از آنجایی که SES سفر خود را در زمان حال آغاز می کند و شرکت کنندگان را در سه مرحله زمانی به سمت نقاط پایانی سناریو هدایت می کند، بخش مهمی از کار آماده سازی نوشتن داستان هایی بود که چگونه هر یک از سناریوها می توانند در سه مرحله زمانی به وقوع بپیوندند. این داستان ها برای دو سناریو متضاد، غذای جهانی و غذای منطقه ای، در جدول  1 ارائه شده است.

جدول 1 جدول زمانی داستان های مورد استفاده برای بررسی سناریوهای غذای جهانی و غذای منطقه ای با SES
جدول اندازه کامل

سپس یک جلسه کاوش سناریو با DG SANTE و سهامداران کلیدی آنها سازماندهی شد. نقش‌های مختلف (شرکت‌های مواد غذایی کوچک و چند ملیتی، سازمان مصرف‌کننده و سیاست‌گذار مواد غذایی اتحادیه اروپا) توسط متخصصان باتجربه ای که نقش‌های مشابهی در زندگی واقعی دارند، به عهده گرفتند. موضوع انتخاب شده برای جلسه نوآوری در مواد غذایی بود. این جلسه با دو تیم به صورت موازی سازماندهی شد تا بتواند هر چهار سناریو را به طور همزمان بررسی کند. این جلسه با یک جلسه توجیهی عمومی با همه شرکت کنندگان دنبال شد. هدف از این بحث گرفتن آموخته‌ها و برداشت‌های شرکت‌کنندگان و همچنین تأمل در فرآیند [ 14 ] بود.

برای نشان دادن نحوه عملکرد جلسه SES، کاوش سناریو دو سناریو، غذای جهانی و غذای منطقه ای ، در زیر توضیح داده شده است.

نقش های ساختگی زیر توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند:

  • سیاستگذار اتحادیه اروپا در زمینه مواد غذایی: ‘DG SANTE’/ کمیسیون اروپا. چشم انداز آن برای سال 2050 این است که از مواد غذایی ایمن، مغذی و مقرون به صرفه اطمینان حاصل کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که صنعت غذا در تلاش است و از نظر منابع کارآمد است.
  • شرکت بزرگ چندملیتی مواد غذایی: متخصص در تولید مواد غذایی مانند پروتئین ها و ویتامین ها که بخش “غذای بهداشتی” را هدف قرار می دهد. چشم انداز بلندمدت آن این است که انعطاف پذیر باقی بماند و رشد کند و در عین حال به ارائه مواد غذایی ایمن، مغذی و پایدار برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان ادامه دهد.
  • شرکت کوچک مواد غذایی: یک تولید کننده کوچک پنیر. چشم انداز بلندمدت آن، بقا (رقابت ماندن) از طریق برآورده کردن خواسته های مصرف کنندگان، و ارائه محصولات جدید در بازار با استفاده از روش تولید منطقه ای و سنتی آن است.
  • سازمان جامعه مدنی: یک سازمان مصرف کننده اتحادیه اروپا. چشم انداز بلندمدت آن اطمینان از دسترسی عموم به غذای ایمن و انتخاب آگاهانه و حمایت از نوآوری مواد غذایی تنها در صورت منفعت واضح مصرف کننده است.

موارد زیر “رویدادهایی” را که در سفرهای سناریو در افق های زمانی مختلف رخ داده اند، توصیف می کند.

  • سناریو غذای جهانی
  • 2020

با ادامه روندهای فعلی از نظر محیطی، نابرابری های اجتماعی و تمرکز صنعت، شرکت چند ملیتی یک برنامه سرمایه گذاری بلندمدت سنگین را برای توسعه منابع جدید برای مواد خام آغاز می کند، در حالی که سیاست گذار اتحادیه اروپا بحث های سطح اتحادیه اروپا را در مورد چگونگی آغاز کرده و وزن خود را پشت سر می گذارد. برای کاهش ضایعات مواد غذایی هر دوی این اقدامات بازتاب مثبتی در افکار عمومی دارد و ثمرات زیادی به همراه دارد. تولید کننده پنیر کوچک رقابت قوی تری را احساس می کند و برای نوسازی زیرساخت های خود سرمایه گذاری می کند. این به آن کمک می کند تا در سال های آینده زنده بماند. سازمان مصرف کننده اتحادیه اروپا با احتیاط به سمت ابزارهای پشتیبانی دیجیتال برای مصرف کنندگان حرکت می کند تا به آنها کمک کند راه خود را به سمت محصولات با ارزش برای پول پیدا کنند. این در برخی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

  • 2030

پیشرفت فن‌آوری‌های جدید و روند ثابت به سمت غذای راحت‌تر، تولیدکننده مواد چند ملیتی را به دنبال همکاری نزدیک‌تر با شرکت‌های مواد غذایی که ریشه در بازارهای محلی دارند و پیشنهاد همکاری به شرکت‌های کوچک و متوسط ​​می‌دهد. متاسفانه همکاری با تولیدکننده پنیر به محصولاتی که مصرف کنندگان دوست دارند منجر نمی شود. در همین حال، سیاست گذار و سازمان مصرف کننده نیاز به حمایت از مصرف کنندگان در انتخاب غذای با کیفیت را می بینند. سازمان مصرف کننده در توسعه یک برچسب کیفیت سرمایه گذاری می کند که توسط صنعت پذیرفته نمی شود و پیگیری کمی از مصرف کنندگان دارد. سیاستگذار اتحادیه اروپا قوانینی را در نظر می گیرد که صنعت را ملزم به ارائه برخی از نسخه های باکیفیت غذای راحت می کند. این موفقیت محدودی دارد زیرا مصرف کنندگان را نمی توان مجبور به خرید این محصولات کرد.

  • 2050

مصرف کنندگان اتحادیه اروپا بیشتر به سمت غذای ارزان قیمت حرکت می کنند و تولید کننده پنیر تصمیم می گیرد تا با جزر و مد پیش برود، از محصولات سنتی فاصله بگیرد و محصولات جدید، ارزان تر و خوشمزه تر تولید کند. این به شرکت کمک می کند تا بقای خود را حفظ کند. سیاست گذار اتحادیه اروپا می خواهد با کمبود محصولات تازه مقرون به صرفه مبارزه کند. برای افزایش بودجه عمومی و حمایت از تولید اولیه و محصولات تازه، مالیات بر تولیدکنندگان بزرگ مواد غذایی را تحت فشار قرار می دهد. این حرکت توسط شرکت چندملیتی حمایت می شود که این را فرصتی برای جلب توجه بیشتر و سهم بازار برای محصولات حاوی مواد سالم خود می داند که در گذشته چندان موفق نبوده اند. سازمان مصرف کننده همچنان سعی می کند ابزارهایی را برای اطلاع رسانی بهتر مصرف کنندگان ایجاد کند. با این حال، با توجه به شرایط چارچوب، اینها از بین نمی روند.

در نهایت، این شرکت چند ملیتی به چشم‌انداز بلندمدت خود نمی‌رسد، اما به دلیل همکاری با سایر ذینفعان، در بازی باقی می‌ماند. سیاست گذار به دلیل مشارکت فعال در بازار با قوانین (سنگین) تا حدی نفوذ دارد. SME با تغییر سبد محصولات زنده می ماند، در حالی که سازمان مصرف کننده ارتباط خود را با مشتریان خود از دست داده است.

شرکت کنندگان سپس سناریوی متضاد “غذای منطقه ای” را بررسی کردند.

  • سناریو غذای منطقه ای
  • 2020

محدودیت‌های زیست‌محیطی در حالی افزایش می‌یابد که شهروندان در این مورد نگران‌تر و فعال‌تر می‌شوند. تولیدکننده کوچک پنیر با سرمایه گذاری سنگین در تحقیق و توسعه واکنش نشان می دهد تا فرآیندها در منابع کارآمدتر شود. این شرکت چند ملیتی تاکید زیادی بر نشان دادن حضور محلی دارد و پیوندها را با شرکت های غذایی محلی بهبود می بخشد. مشارکت رو به رشد شهروندان در غذا توسط سازمان مصرف کننده از طریق یک پلت فرم جدید برای پیوند دادن جامعه محلی و امکان تبادل تجربیات، کالاها و غیره پشتیبانی می شود. سیاست گذار اتحادیه اروپا نگرانی هایی در رابطه با افزایش مشارکت افراد در تولید مواد غذایی دارد و یک کمپین کوچک اما نه چندان قابل مشاهده برای افزایش آگاهی از مسائل و قوانین ایمنی مواد غذایی اجرا می کند.

  • 2030

همانطور که تجارت جهانی بی ثبات تر و در نتیجه کمتر قابل اعتماد می شود، تولید محلی اهمیت پیدا می کند. چند نگرانی غذایی ناشی از واردات بیشتر به این روند می افزاید، اگرچه سیاست گذار اتحادیه اروپا تلاش می کند اعتماد به واردات را با استانداردهای بهتر و اجرای دقیق تر بازگرداند. این مورد توسط همه ذینفعان پشتیبانی می شود. سیاست گذار اتحادیه اروپا رویکردی متنوع را دنبال می کند و از طرح های حمایت کننده از تولید محلی حمایت می کند و با آنها همکاری می کند. در همان زمان، تولیدکننده کوچک مواد غذایی با موفقیت با تنظیم کننده لابی می کند تا روش های تولید بهتر را پذیرفته باشد. این شرکت چندملیتی این را می‌پذیرد و آن را عنصری از رویکرد تجاری جدید خود می‌بیند که مشارکت قوی‌تری با شرکت‌های محلی برای تضمین حضور خود در بازارهای اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند. همانطور که مشارکت شهروندان در تولید مواد غذایی همچنان در حال رشد است،

  • 2050

سهم تولید مواد غذایی محلی در مقیاس کوچک قابل توجه است و سازمان مصرف کننده همچنان از تولید شهری با اطلاعات و خدمات حمایت می کند ( مانند آزمایش کیفیت خاک، آموزش و غیره ). این امر توسط سیاست گذار اتحادیه اروپا و همچنین شرکت های کوچک بسیار مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. اتحادیه اروپا همچنین در تحقیق و توسعه برای بهبود بیشتر پایداری تولید در مقیاس کوچک سرمایه گذاری می کند. از جنبه تجاری، شرکت چند ملیتی تصمیم می گیرد کاملاً محلی باشد و به بسیاری از SMEهای واقع در مناطق مختلف اتحادیه اروپا تقسیم شود. در همان زمان، تولید کننده کوچک پنیر به دنبال همکاری با شرکت های همفکر برای افزایش عملکرد است.

در این سناریو، شرکت چندملیتی نتوانست راهی برای متقاعد کردن سایر مشاغل پیدا کند که محصولات و سازمان آن در محدودیت‌هایی که این جهان با آن مواجه است مفید هستند. همه ذینفعان دیگر بسیار خوب رفتار کردند. SME رونق گرفت و دست به دست شد، سازمان مصرف کننده آنچه را که مصرف کنندگان به دنبال آن بودند ارائه کرد و روند را بیشتر پیش برد، در حالی که سیاست گذار اتحادیه اروپا به چشم انداز خود از طریق ترکیبی از قوانین و همکاری های گسترده دست یافت.

بحث و نتیجه گیری

در حالی که از ابتدا قصد روشنی برای شرکت در یک تمرین آینده نگری وجود داشت، فرآیند کلی که در اینجا توضیح داده شد از ابتدا به این صورت طراحی نشده بود. با توجه به موفقیتی که تاکنون به دست آمده و نیاز به درک بیشتر در هر زمان، علاقه به ادامه دادن در پایان هر مرحله ظاهر شد. تخصص موجود در JRC توسعه رویکردهای جدید در صورت تقاضا و نوآوری “در حال حرکت” را ممکن کرد.

در این فرآیند سناریوها نقش محوری داشتند. سناریوهایی که در این مطالعه توسعه یافته و به کار گرفته شده اند، به عنوان یک ابزار آینده نگری کلاسیک، بار دیگر سودمندی خود را در تسهیل بحث در مورد تحولات احتمالی آینده و پیامدهای آن تأیید کردند. با ارائه دسترسی آسان به آینده های مختلف در حالی که جامعیت را از طریق ترکیبی از محرک های مختلف ارائه می دهند، بحث های هدفمند را در مورد چالش های احتمالی آینده امکان پذیر می کنند. فرمت تحلیلی که ما در چارچوب کارگاه‌ها ایجاد و آزمایش کردیم، تطبیق دانش متخصص با عناصر خلاقانه و ایفای نقش یک رویکرد کارآمد برای توسعه توصیه‌های سیاستی عملی و آینده‌گرا بود. یک عنصر مهم دیگر برای این امر، مشارکت طیف وسیعی از ذینفعان بود که از گنجاندن دیدگاه‌های مختلف در سناریوها اطمینان حاصل کرد. بحث ها و نتایج نکته کلیدی در این زمینه، توانایی جذب شرکت کنندگان با سطح بالایی از تخصص مرتبط در تمام جنبه های موضوعات مورد بحث بود. به ویژه مشارکت سیاستگذاران اتحادیه اروپا، به ویژه آنهایی که مستقیماً به نتایج مطالعه علاقه مند هستند، مرتبط بود زیرا این پیش شرط برای خرید و دریافت نتایج بعدی است.15 ]. سطح بسیار بالای صلاحیت اعضای “پانل های سیاست” نیز کیفیت خروجی را تضمین می کند.

سیستم کاوش سناریو JRC رویکرد متفاوتی را برای استفاده از سناریوها نشان می دهد. با ترکیب یک بازی رومیزی با نقش آفرینی، با واقع گرایی گفتگوها مشخص می شود که در فضایی آرام، بازیگوش و البته جدی با آینده به عنوان یک «فضای امن» اتفاق می افتد. بازیگری با محدودیت منابع که هدف خود را در چارچوب سناریوها دنبال می‌کند و در عین حال با سایر ذینفعان تعامل دارد، شرکت‌کنندگان را به در نظر گرفتن همزمان بسیاری از عناصر به شیوه‌ای پویا درگیر می‌کند. در واقع، آنها بدون اینکه متوجه شوند درگیر تفکر سیستمی می شوند. افق زمانی مورد استفاده (2050) و ارائه مجموعه ای از مگاترندهای مرتبط در شروع جلسه نیز به شرکت کنندگان کمک کرد تا دیدگاهی بلند مدت داشته باشند.

بررسی سناریوهای متضاد به ترتیب همچنین امکان مقایسه این دو مسیر و تأمل در مورد دلایل تفاوت در نتایج را فراهم می کند. این به تحلیل عمق بیشتری می دهد. این تمرین همچنین به درک اهمیت زمینه کلی در محدود کردن رفتار سهامداران کمک می کند، بلکه به آزادی و توانایی آنها برای مقابله با آنچه روی می دهد نیز کمک می کند. SES روشی بسیار کارآمد برای مشارکت دادن سهامداران در بحث های سازنده در مورد استراتژی های احتمالی آینده ارائه می دهد.

با این حال، کیفیت کلی فرآیند به شدت به دو پارامتر بستگی دارد: کیفیت سناریوها و مشارکت شرکت‌کنندگان. مجموعه سناریوها ستون فقرات فرآیند هستند و هر گونه کاستی سناریوها مفید بودن آن را محدود می کند. به عنوان مثال، از دست دادن روندها و محرک های مرتبط، نادیده گرفتن معکوس های قابل قبول روند، یا کنار گذاشتن بازیگران مهم در سیستم منجر به سناریوهای ناقص و در نتیجه عدم وجود دیدگاه های مرتبط در کاوش و تحلیل آنها می شود.

کیفیت فرآیند نیز بسیار به توانایی فرد در «گرفتن» شرکت‌کنندگان مناسب بستگی دارد. کیفیت پایین شرکت کنندگان بدون شک منجر به کیفیت پایین خروجی می شود. به همین دلیل، تلاش قابل توجهی برای شناسایی شرکت کنندگان مناسب، هم از نظر حصول اطمینان از تنوع و توازن ذینفعان مربوطه و هم به منظور ارائه بهترین سطح ممکن از تخصص انجام شد. همچنین تلاش شد تا مشارکت جذاب شود. این فرآیند به عنوان یک رویکرد نوآورانه برای سیاست گذاری اتحادیه اروپا قرار گرفت، اهداف آن روشن شد و تأثیر مورد نظر آن شفاف بود. مخاطبان هدف نیز عمدتاً در میان ذینفعان کلاسیک DG SANTE بودند، که امکان ایجاد سطحی از تعامل شخصی را فراهم می کرد که باعث ایجاد اعتماد می شد. زمانی که فرآیند شروع شد،

یک محدودیت اجتناب ناپذیر ذاتی فرآیند، نیاز به ساده سازی برای قابل اجرا کردن فرآیند است. به عنوان مثال، نیاز به کاهش تعداد چالش‌ها در هر سناریو به شش در کارگاه دوم و ساده‌سازی‌های متفاوت اعمال شده در سیستم کاوش سناریو برای امکان‌پذیر ساختن کاوش‌های سناریو در یک بازه زمانی 3 ساعته (به عنوان مثال فقط یک “صدای عمومی” و فقط 4 سناریو کاوشگر). یکی دیگر از موارد انتقاد احتمالی در سیستم امتیازدهی SES است که در مقایسه با موقعیت های زندگی واقعی بسیار خام تلقی می شود، اما برای ایجاد پویایی مطلوب بین شرکت کنندگان در طول جلسات مهم است (مثلا محدودیت منابع).

علاوه بر این، نیاز به انتخاب موضوع برای یک جلسه SES (در این مورد نوآوری مواد غذایی) نیز تجزیه و تحلیل حاصل را به این موضوع مرتبط می کند. اعتبار نتایج فراتر از این چارچوب باید با جلسات اضافی SES بررسی شود و موضوعات دیگر مربوط به سایر جنبه‌های سیاست غذایی را انتخاب کند.

در مجموع می توان به نتایج زیر دست یافت:

این ابتکار این واقعیت شناخته شده را تأیید می کند که سناریوها ابزار قدرتمندی برای آینده نگری هستند. در اینجا، سناریوها با موفقیت از طریق دو رویکرد بسیار متفاوت با طیف وسیعی از ذینفعان برای ایجاد درک جمعی از آینده های جایگزین و برای فرموله کردن پاسخ های واقع بینانه مورد استفاده قرار گرفته اند. سناریوها هنگامی که در محیط مناسب مورد استفاده قرار می گیرند، ابزار بسیار قدرتمندی برای کمک به مردم برای تفکر سیستمی با دیدگاه بلندمدت هستند.

درگیر شدن در یک تمرین فراگیر و مشارکتی که طیف وسیعی از ذینفعان و دیدگاه‌ها را در بر می‌گیرد، ارزش افزوده بالایی دارد. سازمان‌های جامعه مدنی، صنایع، سیاست‌گذاران و پژوهشگران در تنوع خود از طریق شرکت‌کنندگان شایسته نشان داده شدند. این منجر به بسیاری از بارورسازی متقابل شد و شرکت کنندگان هنگام نگاه کردن به سناریوها از دیدگاه های مختلف از یکدیگر یاد گرفتند.

آنچه این مطالعه را به یک تمرین قانع‌کننده تبدیل کرد، ترکیب رویکردهای مورد استفاده بود: فرآیند سه مرحله‌ای فراتر از تجربه غوطه‌وری قدرتمند ارائه‌شده توسط سناریوها برای تقویت تفکر سیستمی خود و ورود به سیاست‌گذاری عملی را امکان‌پذیر کرد. این فرآیند همچنین می‌تواند از توصیه‌های سیاستی در مقیاس سیاست غذایی اتحادیه اروپا (کارگاه 2) تا بازتاب‌های خاص‌تر مرتبط با موضوعات محدودتر (جلسه SES) باشد.

با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای انجام یک تمرین سناریوسازی کامل و اجرای یک کارگاه مشارکتی در مقیاس بزرگ، مدت زمان کلی فرآیند حدود 24 ماه منطقی باقی ماند.

آخرین اما نه کم اهمیت، این فرآیند را می توان در هر حوزه سیاست اعمال کرد. اگر سناریوهای کافی در دسترس باشد (و بسیاری از آنها هستند)، این فرآیند می تواند در زمان مورد نیاز برای سازماندهی یک کارگاه و نوشتن گزارش آن از نظر شناسایی چالش ها و توصیه های خط مشی اجرا شود. همچنین SES را می توان به راحتی با سناریوهای دیگر تطبیق داد. SES در حال حاضر تحت یک مجوز خلاقانه مشترک در دسترس همه است. دو نسخه مختلف (شامل نسخه ایمنی غذا و تغذیه) موجود استپاورقی7 و چندین مورد دیگر در حال توسعه هستند.

یادداشت

  1. WHO|دهه اقدام سازمان ملل در مورد تغذیه: http://www.who.int/nutrition/decade-of-action/en/

  2. سازمان بهداشت جهانی: http://www.who.int/gho/ncd/en/

  3. پلت فرم اتحادیه اروپا برای اقدام در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سلامت – کمیسیون اروپا: https://ec.europa.eu/health/nutrition_physical_activity/platform_en

  4. کمیسیون اروپا: اصلاح – ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کردن قوانین اتحادیه اروپا، به http://ec.europa.eu/info/law/law-making-process/overview-law-making-process/evaluating-and-improving-existing- مراجعه کنید. قوانین/کاهش-بار-و-ساده-قانون/تجدید-سازگاری-قانون اتحادیه اروپا-ساده-و-کم هزینه-fa

  5. راهنمای آینده نگری آنلاین FOR-LEARN: http://forlearn.jrc.ec.europa.eu/index.htm

  6. راهنمای آینده‌نگری آنلاین FOR-LEARN- روش‌های اصلی: http://forlearn.jrc.ec.europa.eu/guide/4_methodology/meth_scenario.htm

  7. کمیسیون اروپا: سیستم کاوش سناریو (SES)، نگاه کنید به: https://ec.europa.eu/jrc/en/research/foresight/ses

منابع

  1. فائو (2017) آینده غذا و کشاورزی – روندها و چالش ها. رم http://www.fao.org/3/a-i6583e.pdf . دریافت شده در 26 جولای 2017

  2. FAO (2009) نحوه تغذیه جهان در سال 2050. دفتر مرکزی فائو، رم

    Google Scholar

  3. آینده نگری (2011) آینده غذا و کشاورزی: ​​چالش ها و انتخاب ها برای پایداری جهانی. گزارش نهایی پروژه اداره دولتی علوم، لندن

    Google Scholar

  4. WHO (2015) WHO بار جهانی بیماری های منتقله از غذا را تخمین می زند: گروه مرجع اپیدمیولوژی بار بیماری ناشی از غذا 2007-2015. http://www.who.int/foodsafety/publications/foodborne_disease/fergreport/en/ . دریافت شده در 26 جولای 2017

  5. مقررات (EC) (2002) شماره 178/2002 پارلمان اروپا و شورای مورخ 28 ژانویه 2002 مبنی بر تعیین اصول و الزامات کلی قانون مواد غذایی، تأسیس سازمان ایمنی غذای اروپا و تعیین رویه ها در مورد ایمنی مواد غذایی. J Eur Communities L 31:1–24

    Google Scholar

  6. OECD (2017) Obesity Update 2017. https://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf . دریافت شده در 26 جولای 2017

  7. کمیسیون اروپا (2007) کاغذ سفید در مورد استراتژی برای اروپا در مورد تغذیه، اضافه وزن و چاقی مسائل مربوط به سلامت. COM (2007) 279 نهایی، بروکسل

  8. اتحادیه اروپا (2014) طرح اقدام اتحادیه اروپا در مورد چاقی کودکان 2014-2020. 24022014 https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/nutrition_physical_activity/docs/childhoodobesity_actionplan_2014_2020_en.pdf . دریافت شده در 26 جولای 2017

  9. کمیسیون اروپا (2013) مطالعه محدوده ارائه ایمنی غذا و تغذیه اتحادیه اروپا در سال 2050 – سناریوهای تغییرات آینده و پاسخ های سیاست. گزارش نهایی. https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/safety/docs/final_report_scoping_study_en.pdf . دریافت شده در 26 جولای 2016

  10. Mylona K، Maragkoudakis P، Bock AK، Wollgast J، Caldeira S، Ulberth F (2016) ارائه امنیت غذایی و تغذیه اتحادیه اروپا در سال 2050 – چالش های آینده و آمادگی سیاست. دفتر انتشارات اتحادیه اروپا doi: https://doi.org/10.2787/625130 (آنلاین)

  11. شوارتز پی (1991) هنر نمای طولانی. واحد پول Doubleday، نیویورک

    Google Scholar

  12. پوپر آر (2008) روش شناسی آینده نگاری. در: Georghiou R, Cassingena Harper J, Keenan M, Miles I, Popper R (eds) The handbook of technology foresight. ادوارد الگار، چلتنهام، ص 44-88

    Google Scholar

  13. Alemanno A (2014) مقدمه: مبانی قانون و سیاست غذایی اتحادیه اروپا. در: Alemanno A, Gabbi S (ویرایشگران) مبانی قانون و سیاست مواد غذایی – ده سال از مقامات ایمنی مواد غذایی اروپا. راتلج، آکسفورد، صفحات 1-14

    Google Scholar

  14. Bontoux L, Bengtsson D, Rosa A, Sweeney JA (2016) سیستم کاوش سناریوی JRC – از مطالعه تا بازی جدی. J Futur Stud 20 (3): 93-108. https://doi.org/10.6531/JFS.2016.20(3).R93

    Google Scholar

  15. Cox A, Swift S, Rhisiart M (2015) عوامل موفقیت برای دستیابی به تأثیر سیاست در مطالعات آینده‌نگاری. رصدخانه خطر اروپا، آژانس اروپایی ایمنی و سلامت در محل کار. https://doi.org/10.2802/89572

References

  1. FAO (2017) The future of food and agriculture – trends and challenges. Rome. http://www.fao.org/3/a-i6583e.pdf. Accessed 26 July 2017

  2. FAO (2009) How to feed the world in 2050. FAO Headquarters, Rome

    Google Scholar

  3. Foresight (2011) The future of food and farming: challenges and choices for global sustainability. Final Project Report. The Government Office for Science, London

    Google Scholar

  4. WHO (2015) WHO estimates of the global burden of foodborne diseases: foodborne disease burden epidemiology reference group 2007–2015. http://www.who.int/foodsafety/publications/foodborne_disease/fergreport/en/. Accessed 26 July 2017

  5. REGULATION (EC) (2002) No 178/2002 of the European Parliament and of the Council of 28 January 2002 laying down the general principles and requirements of food law, establishing the European Food Safety Authority and laying down procedures in matters of food safety. Off J Eur Communities L 31:1–24

    Google Scholar

  6. OECD (2017) Obesity Update 2017. https://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf. Accessed 26 July 2017

  7. European Commission (2007) WHITE PAPER ON A Strategy for Europe on Nutrition, Overweight and Obesity related health issues. COM (2007) 279 final, Brussels

  8. European Union (2014) EU action plan on childhood obesity 2014-2020. 24022014 https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/nutrition_physical_activity/docs/childhoodobesity_actionplan_2014_2020_en.pdf. Accessed 26 July 2017

  9. European Commission (2013) Scoping study Delivering on EU food safety and nutrition in 2050 – Scenarios of future change and policy responses. Final Report. https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/safety/docs/final_report_scoping_study_en.pdf. Accessed 26 July 2016

  10. Mylona K, Maragkoudakis P, Bock AK, Wollgast J, Caldeira S, Ulberth F (2016) Delivering on EU food safety and nutrition in 2050 – future challenges and policy preparedness. Publications Office of the European Union doi: https://doi.org/10.2787/625130 (online)

  11. Schwartz P (1991) The art of the long view. Currency Doubleday, New York

    Google Scholar

  12. Popper R (2008) Foresight methodology. In: Georghiou R, Cassingena Harper J, Keenan M, Miles I, Popper R (eds) The handbook of technology foresight. Edward Elgar, Cheltenham, pp 44–88

    Google Scholar

  13. Alemanno A (2014) Introduction: foundations of EU food law and policy. In: Alemanno A, Gabbi S (eds) Foundations of food law and policy – ten years of the European food safety authority. Routledge, Oxford, pp 1–14

    Google Scholar

  14. Bontoux L, Bengtsson D, Rosa A, Sweeney JA (2016) The JRC scenario exploration system – from study to serious game. J Futur Stud 20(3):93–108. https://doi.org/10.6531/JFS.2016.20(3).R93

    Google Scholar

  15. Cox A, Swift S, Rhisiart M (2015) Success factors for achieving policy impact in foresight studies. European Risk Observatory, European Agency for Safety and Health at Work. https://doi.org/10.2802/89572

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

روش‌هایی برای ارزیابی سناریوهای آینده از منظر پایداری
اردیبهشت 2, 1401

مطلب بعدی

عدم اطمینان آزاردهنده سه نگاه اجمالی به آینده
اردیبهشت 2, 1401

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (7)
آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
20 بهمن, 1401
images (4)
19 شهریور, 1401
images (5)
تاریخچه آینده‌پژوهی
10 مرداد, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید