• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

وبلاگ

  • خانه
  • بلاگ
  • وبلاگ
  • ارزیابی وضعیت آموزش الکترونیکی کشور

ارزیابی وضعیت آموزش الکترونیکی کشور

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی وبلاگ
  • تاریخ تیر 26, 1400
  • نظرات 0 نظر

نقلاب‌ اطلاعاتی‌ که‌ امکان‌ استفاده‌ از منابع‌ دیجیتال‌ با سرعت‌ بسیار زیاد را فراهم‌ کرده‌ است‌ نظام‌ آموزشی‌ را با چالش­هایی‌ مواجه‌ کرده‌ ازجمله سرعت‌ تولید دانش‌ و لزوم‌ طراحی‌ نظام‌ آموزشی‌ مستمر و مادام‌العمر به‌منظور همراهی‌ با تغییرات ‌شتابان‌ در نظام‌ آموزش‌ جهانی‌، تقاضای‌ روزافزون‌ برای‌ ورود به‌ نظام‌ دانشگاهی‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ سواد اطلاعاتی‌ که‌ بسیار فراتر از گنجایش ‌و امکانات‌ آموزش‌ عالی‌ است‌ و تحقق‌ جای­گاه‌ مناسب‌ و هم­گرا با پدیده­ی‌ جهانی‌شدن‌ و ضرورت‌ پاسخ­گویی‌ به‌ تقاضای‌ روزافزون‌ برای‌ آموزشی‌ متفاوت‌ که‌ عدالت‌ آموزشی‌ و کاربرمحوری‌ هسته­ی ‌اصلی‌ آن‌ است‌ و جذب‌ دانشجویان‌ بااستعداد داخلی‌ و خارجی‌ را در بطن‌ خود می‌پروراند.(Sampson 2010)

             برای‌ غلبه‌ بر این‌ چالش­ها، شیوه‌های‌ متفاوتی‌ وجود دارد. مهم­ترین‌ آن‌ شیوه‌ای‌ است‌ که‌ در بیانیه­ی‌ جهانی ‌آموزش‌ عالی‌ در اجلاس‌ جهانی‌ یونسکو، پاریس‌ سال‌ 1998، منعکس‌ شده‌ است.‌ در این‌ اعلامیه‌ آمده‌ است‌: «مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ باید نخستین‌ نهادهایی‌ باشند که‌ از مزیتها و امکانات‌ بالقوه‌ فناوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ بهره‌مند می‌شوند در این‌ راستا باید به‌ ایجاد محیط‌های‌ نوین‌ آموزشی‌ برای‌ هماهنگی‌ با عصر اطلاعات‌ و تبیین‌ نظامهای‌ مجازی‌ بپردازند». این‌ درحالی‌ است‌ که‌ غالباً تصمیم­های‌ استراتژیک‌ و روش­شناسی‌ جدیدی‌ برای‌ تغییر که‌ ضامن‌ موفقیت‌ باشد به‌­خوبی‌ شکل‌ نگرفته‌ است‌ و به‌ نظر می‌رسد که‌«مجازی‌ شدن‌»‌ چیزی مدرن‌ و خیالی‌ تلقی‌ شده‌ است‌ و بنابراین ‌بسیاری‌ از دانشگاه­ها فاقد‌ برنامه‌ریزی‌ استراتژیک‌ واضحی‌ در ایجاد زیرساختهای ضروری­اند. مسلّم است که در چنین شرایط متحولی فرایند آماده‌سازی فراگیران (کودکان، نوجوانان و جوانان) به‌عنوان‌ اندیشمندان‌ مستقل‌، شهروندان‌ مولّد و رهبران‌ آینده‌ دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود، چراکه‌ ماهیت‌ یادگیرنده‌، تجارب‌ آموزشی‌، یادگیری‌، تدریس‌ و ارزیابی‌ بازده‌ و کلاً عوامل‌ و مؤلفه‌های‌ آموزش الکترونیکی تغییر کرده‌ است. درضمن با وجود همه­ی مشکلات و اشکالات موجود در آموزش­های الکترونیکی تحولات جهانی­شدن موجب توسعه کمی و کیفی چنین آموزش هایی شده است(Barajas 2010) .

 

تاریخچه­ی جهانی­شدن

گرچه واژه­ی «جهانی» (Global) بیش از چهارصد سال قدمت دارد، اما اصطلاحاتی نظیر”Globalization”، “Globalize” و “Globalizing” از حدود 1960 رواج یافته­اند. فرهنگ وبستر نخستین فرهنگ معتبری بود که در 1961 تعاریفی برای اصطلاحات “Globalism” وGlobalization” ” ارائه داد. واژه­ی جهانی­شدن به­عنوان واژه­ای مهم تا اوایل یا حتی اواسط دهه­ی 1980 در محافل دانشگاهی چندان به رسمیت شناخته نمی شد هرچند که جلوتر از این تاریخ پیدا شده بود و گاهی به­کار می­رفت. در نیمه­ی دوم دهه­ی 1980 بود که استفاده از این مفهوم به­سرعت رواج یافت. اما عده­ای از صاحب­نظران برآن­اند که جهانی­شدن از آغاز تاریخ بشر وجود داشته است و در دهه­های اخیر صرفاً شتاب چشم­گیری یافته است. در آثار گوناگون چندین قرن پیش از میلاد مسیح نقطه­ی آغاز این فرایند معرفی می شود و نظریه­پردازانی مانند “والرشتاین”، “فرانک” و “اریک ولف” ریشه‎های تحولات جهانی کنونی را در ساختارهای تمدن­های باستانی جست­وجو می­کنند (عاملی، 1384).

نظریه­های جهانی­شدن را در سه گروه و براساس زمان طرح آن­ها طبقه بندی کرده­اند که عبارت­اند از:

  1. نظریه­های کلاسیک: در این گروه نظریات کسانی چون “سن­سیمون”، “ماکس وبر”، “دورکهایم” و “اگوست کنت” قرار می­گیرند.
  2. نظریه­های پیشتاز: در این گروه نظریات کسانی چون “پارسونز”، “والرشتاین”، “دانیل بل”، “مک­لوهان” و… قرار می­گیرند.
  3. نظریه­های جدید: شامل نظریات کسانی چون “آنتونی گیدنز”، “دیوید هاروی” و “رابرتسون” (عطاران 1383).

 

  1. 1.        نظریه­های کلاسیک

معمولاً در نظریه­های کلاسیک جهانی­شدن ابتدا نظریات سن­سیمون درمقام نظریه­پرداز متقدم بررسی می­شود. سن سیمون اعتقاد داشت صنعتی­شدن عامل پیشبرد رفتارهای مشابه در درون فرهنگ­های متنوع اروپایی بوده است. اگوست کنت، شاگرد سن­سیمون، عقاید وی را دنبال کرد و موجب راه­یابی نظریات وی در آثار دورکهایم گردید. آراء دورکهایم، جامعه­شناس فرانسوی، درخصوص جهانی­شدن حول محور تمایز و فرهنگ قرار داشت. وی از وجه ارزشی جهان صنعتی دربرابر جوامع سنتی صحبت می­کند و رفتن جوامع به­سوی ارزش­های جهان­شمول یا آگاهی جمعی و جهانی و زندگی جهانی را که ناشی از تمدن مدرن است به بحث می­گذارد. جهان به سویی حرکت می­کند که ارزش­ها اجتناب­ناپذیرانه به هم پیوند خواهند خورد و نهایتاً نظام ارزشی واحد یا جهانی­ای به­وجود خواهد آمد. دورکهایم این تحول را حاصل سازوکار تقسیم کار و تحول جوامع از همبستگی مکانیکی (حول سنت­ها) به همبستگی ارگانیک (حول کار و تخصص) می­دانست (آرت­شولت 1369). مارکس نیروی محرکه­ی جهانی­شدن را توسعه­ی سرمایه­داری می­دانست.

  1. 2.       نظریه­های پیشتاز

بخش نظریه­های پیشتاز را با بررسی اندیشه­های کارکردگرایان امریکایی آغاز می­کنیم. بر اساس نظریات این گروه در جهان درحال نوسازی هر جامعه­ای با استفاده از یک رشته اصول محوری سازمان اجتماعی خود را سامان می­دهد و به سوی شرایط اجتماعی مشترکی که بر مبنای انتخاب عقلانی صورت گرفته حرکت می کند (آلبرو 1380). از نظر والرشتاین نظام جهانی دارای ویژگی­های زیر است: دارای تقسیم کار گسترده بین جوامع تشکیل­دهنده­ی خود است، دارای تنوع فرهنگی است که اجزای تشکیل­دهنده­ی «جهان» محسوب می­شوند. وی بیان می­کند که نظام جهانی سه شکل محتمل دارد: امپراتوری­های جهانی، اقتصادهای جهانی و سوسیالیسم جهانی.

جهانی­شدن آموزش

جهان به سوی هم­گون شدن سیر نمی­کند اما بخش­های معینی از آن بسیار شبیه هم می­شوند. محض نمونه آموزش در اشکال متفاوت خود بیشتر بین­المللی شده است؛ مثلاً محبوبیت جهانی دانشگاه هاروارد، کالیفرنیا و دانشگاه پاریس با تنوع گسترده­ای از دانشجویان چندملیتی تنها نمونه­هایی از جهانی­شدن آموزش عالی است که مرزهای ملی را درنوردیده است.

            عده­ای معتقدند که کل فرایندهای جهانی تحت تأثیر رشد حیرت­انگیز وجهان­شمولی فنّاوری ارتباطات واطلاعات است. آنچه در حوزه­ی رشد اقتصاد و تجارت دیده می­شود یا تحولاتی که درحوزه­ی سیاست وامنیت اتفاق افتاده است دراثررشد فزاینده­ی بهره­گیری از اینترنت و ماهواره و ایجاد فضای مجازی جدیدی است که انسان­ها را از طریق رایانه­ی شخصی و خط تلفن با تمامی دنیا مرتبط کرده ومیلیون­ها نشانه، اطلاعات، فرصت ومخاطره­ی جدید در اختیارآن­ها قرار می­دهد. درحالی­که صدها کانال تلویزیونی ماهواره­ای درتمامی نقاط جهان دریافت می­شود فرهنگ­ها نیز از طرق گوناگون امکان مبادله وتعامل بیشتری می­یابند و هویت­های فرهنگی نیز دستخوش دگرگونی می­شوند. اینترنت و ماهواره هر روز هزاران نشانه و میلیون­ها اطلاعات جدید را به انسان­ها و به­خصوص نخبگان جوامع عرضه می­کنند و از این طریق اندیشه­ها، نظریات و ارزش­های آن­ها را تحت تأثیر قرار میدهند (مهرعلیزاده 1382). اپادورای (1996) ازجمله پنج بعد جریان جهانی­شدن آموزش را مطرح می­کند شامل:

– قومی (جابجایی جهانگردان و مهاجرت نخبگان)

– رسانه­ای (عرضه­ی جهانی اطلاعات از طریق اینترنت، ماهواره و فیلم‎ها)

– فنی (عرضه­ی فنّاوری­ها)

– مالی (جابجایی سرمایه)

– فکری (آموزش و ترویج ارزش­ها) (سلیمی 1384)

اما مهم­ترین ویژگی­های آموزش در شرایط جهانی­شدن به شرح زیر است:

  • تغییر ماهیت‌ یادگیرندگان‌: ویژگی‌ برجسته­ی‌ دانش‌آموزان‌ و دانشجویان‌ امروزی‌ تنوع‌ در جنس‌، سن‌، موقعیت ‌اقتصادی‌ و اجتماعی‌، نژاد، توانایی‌ فیزیکی‌ و توانایی‌ یادگیری‌ است‌. این‌ گوناگونی‌ امروزه‌ بیش‌ از هر زمان ‌دیگری‌ در تاریخ‌ آموزش‌ دیده‌ می‌شود. این‌ ناهمگونی‌ در جمعیت‌ دانشجویی‌ و اهداف‌ آموزشی‌ چندگانه‌ روی­کردهای‌ یادگیری‌ جدید و عوامل‌ سازمانی‌ را ایجاد می‌کند که‌ می‌تواند برای‌ مؤسسات‌ آموزشی‌ چالش­های ‌جدیدی‌ به‌­همراه‌ داشته‌ باشد.

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

یادگیری زبان انگلیسی
تیر 26, 1400

مطلب بعدی

آموزش مجازی در جهان
تیر 26, 1400

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (6)
بهبود کسب و کار از COVID-19ایجاد بهبودی بر پایه اعتماد
29 اردیبهشت, 1401
download (3)
30 ویژگی که افراد عادی را خارق العاده می کند
16 اردیبهشت, 1401
images (15)
13 اردیبهشت, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید