• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

مطالب سازمانی و مدیریتی

  • خانه
  • بلاگ
  • مطالب سازمانی و مدیریتی
  • ارتباط موثر

ارتباط موثر

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی مطالب سازمانی و مدیریتی
  • تاریخ اسفند 18, 1400
  • نظرات 0 نظر

ارتباط موثر

تعریف: یک ارتباط مؤثر ارتباطی بین دو یا چند نفر است که در آن پیام مورد نظر با موفقیت تحویل، دریافت و درک می شود.

به عبارت دیگر، ارتباط زمانی مؤثر گفته می شود که همه طرفین (فرستنده و گیرنده) در ارتباط، معانی مشابهی را برای پیام قائل شوند و با دقت به آنچه گفته شده است گوش دهند و احساس کند که فرستنده شنیده شده و درک می شود. در زمینه کسب و کار، ارتباطات در صورتی موثر است که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده بین کارکنان شرکت به موفقیت تجاری سازمان کمک کند.

ارتباط موثر نه تنها شامل نحوه استفاده شما از کلمات می شود، بلکه چندین مهارت دیگر مانند ارتباط غیرکلامی، توانایی درک احساسات خود و همچنین شخصی که با او ارتباط برقرار می کنید، گوش دادن متعهد، توانایی قاطعانه صحبت کنید و غیره

موانع ارتباط موثر

موانع متعددی برای برقراری ارتباط موثر وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

  1. موانع معنایی
  2. موانع سازمانی
  3. موانع روانی یا عاطفی
  4. موانع شخصی

ارتباط مؤثر در سازمان، کارکنان را قادر می سازد تا ارتباط خود را با دیگران عمیق تر کنند و ظرفیت کار تیمی، تصمیم گیری و حل مسئله را بهبود بخشند. ارتباط مهارتی است که آموخته می شود و فرد می تواند با تلاش مضاعف خود و شرکت در گفتگوهای عمومی بیشتر در آن خودانگیخته شود.

 

اصطلاحات مرتبط:

  1. ارتباط کلامی
  2. فرآیند ارتباط
  3. 7 C از ارتباطات
  4. موانع سازمانی
  5. موانع روانی

ارتباط کلامی

  1. Verbal Communication

تعریف: ارتباط کلامی نوعی ارتباط شفاهی است که در آن پیام از طریق کلمات گفتاری منتقل می شود. در اینجا فرستنده به احساسات، افکار، ایده ها و نظرات خود کلماتی می دهد و آنها را در قالب سخنرانی، بحث، ارائه و گفتگو بیان می کند.

اثربخشی ارتباط کلامی به لحن گوینده، وضوح گفتار، حجم، سرعت، زبان بدن و کیفیت کلمات استفاده شده در مکالمه بستگی دارد. در مورد ارتباط شفاهی، بازخورد فوری است زیرا به ترتیب ارسال و دریافت پیام توسط فرستنده و گیرنده به طور همزمان وجود دارد.

فرستنده باید لحن گفتار خود را بالا نگه دارد و به وضوح برای همه قابل شنیدن باشد و موضوع را با در نظر گرفتن مخاطب هدف طراحی کند. فرستنده باید همیشه با گیرنده چک کند تا مطمئن شود که پیام کاملاً به همان روشی که در نظر گرفته شده است درک می شود. چنین ارتباطی بیشتر مستعد خطا است زیرا گاهی اوقات کلمات برای بیان احساسات و عواطف فرد کافی نیستند.

موفقیت ارتباط کلامی نه تنها به توانایی گفتاری یک فرد بلکه به مهارت های شنیداری نیز بستگی دارد. اینکه چگونه یک فرد به طور مؤثر به موضوع گوش می دهد، تأثیرگذاری ارتباط را تعیین می کند. ارتباط کلامی در هر دو حالت رسمی و غیررسمی قابل استفاده است.

 

Communication Process         فرآیند ارتباط

فرآیند ارتباط

تعریف: ارتباط فرآیندی دوطرفه است که در آن پیام در قالب ایده‌ها، افکار، احساسات، عقاید بین دو یا چند نفر با هدف ایجاد تفاهم مشترک منتقل می‌شود .

به سادگی، عمل انتقال اطلاعات و درک مورد نظر از یک شخص به فرد دیگر ارتباط نامیده می شود. اصطلاح ارتباط از کلمه لاتین “Communis” به معنای به اشتراک گذاشتن گرفته شده است. ارتباط موثر زمانی است که پیام منتقل شده توسط فرستنده توسط گیرنده دقیقاً به همان روشی که در نظر گرفته شده است درک شود.

فرآیند ارتباط

ارتباط یک فرآیند پویا است که با مفهوم سازی ایده ها توسط فرستنده شروع می شود و سپس پیام را از طریق یک کانال به گیرنده منتقل می کند، که به نوبه خود بازخورد را در قالب پیام یا سیگنال در چارچوب زمانی معین می دهد. بنابراین، هفت عنصر اصلی فرآیند ارتباط وجود دارد:

فرآیند ارتباطی

  1. فرستنده: فرستنده یا ارتباط دهنده فردی است که مکالمه را آغاز می کند و این ایده را که قصد دارد آن را به دیگران منتقل کند، مفهوم سازی کرده است.
  2. رمزگذاری: فرستنده با فرآیند رمزگذاری شروع می کند که در آن از کلمات خاص یا روش های غیرکلامی مانند نمادها، علائم، حرکات بدن و غیره برای تبدیل اطلاعات به پیام استفاده می کند. دانش، مهارت، ادراک، پیشینه، شایستگی ها و غیره فرستنده در موفقیت پیام تاثیر زیادی دارد.
  3. پیام: هنگامی که رمزگذاری به پایان رسید، فرستنده پیامی را دریافت می کند که قصد دارد منتقل کند. پیام می تواند نوشتاری، شفاهی، نمادین یا غیرکلامی مانند حرکات بدن، سکوت، آه، صداها و غیره یا هر سیگنال دیگری که پاسخ گیرنده را تحریک کند.
  4. کانال ارتباطی: فرستنده رسانه ای را انتخاب می کند که می خواهد پیام خود را از طریق آن به گیرنده برساند. باید با دقت انتخاب شود تا پیام مؤثر باشد و توسط گیرنده به درستی تفسیر شود. انتخاب رسانه به روابط بین فردی بین فرستنده و گیرنده و همچنین به فوریت پیام ارسال شده بستگی دارد. شفاهی، مجازی، نوشتاری، صدا، اشاره و غیره برخی از رسانه های ارتباطی رایج هستند.
  5. گیرنده: گیرنده شخصی است که پیام برای او در نظر گرفته شده یا هدف قرار گرفته است. او سعی می کند آن را به بهترین شکل ممکن درک کند تا به هدف ارتباطی دست یابد. میزان رمزگشایی پیام توسط گیرنده به دانش او از موضوع، تجربه، اعتماد و رابطه با فرستنده بستگی دارد.
  6. رمزگشایی: در اینجا گیرنده پیام فرستنده را تفسیر می کند و سعی می کند آن را به بهترین شکل ممکن درک کند. یک ارتباط موثر تنها زمانی رخ می دهد که گیرنده پیام را دقیقاً به همان روشی که فرستنده در نظر گرفته است، درک کند.
  7. بازخورد: بازخورد مرحله نهایی فرآیندی است که تضمین می کند گیرنده پیام را دریافت کرده و آن را به درستی همانطور که توسط فرستنده در نظر گرفته شده است تفسیر کرده است. اثربخشی ارتباط را افزایش می دهد، زیرا به فرستنده اجازه می دهد تا اثربخشی پیام خود را بداند. پاسخ گیرنده می تواند کلامی یا غیرکلامی باشد.

توجه: Noise موانع موجود در ارتباطات را نشان می دهد. این احتمال وجود دارد که پیام ارسال شده توسط فرستنده توسط گیرنده دریافت نشود.

اصطلاحات مرتبط:

  1. 7 C از ارتباطات
  2. ارتباط کلامی
  3. ارتباط غیر کلامی
  4. ارتباط موثر
  5. انواع ارتباطات

 C’s of Communication7

7 C از ارتباطات

تعریف: 7 C از ارتباطات چک لیستی است که به بهبود مهارت های ارتباطی حرفه ای کمک می کند و شانس درک پیام را دقیقاً به همان روشی که در نظر گرفته شده است افزایش می دهد.

برای داشتن ارتباط موثر، باید 7 C ارتباط زیر را در نظر داشته باشید:

7 C ارتباط

  1. واضح: پیام باید واضح و به راحتی برای گیرنده قابل درک باشد. هدف از ارتباط باید برای فرستنده مشخص باشد و تنها گیرنده از آن مطمئن می شود. پیام باید بر روی یک هدف واحد در یک زمان تاکید کند و نباید چندین ایده را در یک جمله پوشش دهد.
  2. صحیح: پیام باید صحیح باشد، یعنی از زبان صحیح استفاده شود و فرستنده باید اطمینان حاصل کند که اشتباهات گرامری و املایی وجود ندارد. همچنین پیام باید دقیق و به موقع باشد. پیام های صحیح تاثیر بیشتری بر گیرنده می گذارد و در عین حال با ارسال دقیق پیام، روحیه فرستنده نیز افزایش می یابد.
  3. کامل: پیام باید کامل باشد، یعنی باید تمام اطلاعات مربوطه را که مورد نیاز مخاطب است در بر گیرد. اطلاعات کامل به تمام سوالات گیرندگان پاسخ می دهد و به تصمیم گیری بهتر توسط گیرنده کمک می کند.
  4. بتن: ارتباط باید ملموس باشد، به این معنی که پیام باید واضح و به‌ویژه به گونه‌ای باشد که جایی برای سوء تعبیر باقی نماند. تمام حقایق و ارقام باید به وضوح در یک پیام ذکر شود تا آنچه فرستنده می گوید ثابت شود.
  5. مختصر: پیام باید دقیق و دقیق باشد. فرستنده باید از جملات طولانی پرهیز کند و سعی کند موضوع را با کمترین کلمات ممکن بیان کند. پیام کوتاه و مختصر جامع تر است و به حفظ توجه گیرنده کمک می کند.
  6. توجه: فرستنده باید نظرات، دانش، طرز فکر، سوابق و غیره گیرنده را در نظر بگیرد تا ارتباط موثری داشته باشد. برای برقراری ارتباط، فرستنده باید با گیرنده هدف ارتباط داشته باشد و درگیر باشد.
  7. مؤدبانه: به این معناست که فرستنده باید هم احساسات و هم دیدگاه های گیرنده را در نظر بگیرد تا پیام مثبت و متمرکز بر مخاطب باشد. پیام نباید جانبدارانه باشد و باید شامل عباراتی باشد که نشان دهنده احترام به گیرنده باشد.

توجه:  این چک لیست هم برای ارتباط کتبی و هم برای ارتباط شفاهی کاربرد دارد.

اصطلاحات مرتبط:

  1. فرآیند ارتباط
  2. ارتباط کلامی
  3. ارتباط موثر
  4. موانع معنایی
  5. ارتباط نوشتاری

Organizational Barriers

 

موانع سازمانی

تعریف: موانع سازمانی به موانعی در جریان اطلاعات در بین کارکنان اشاره دارد که ممکن است منجر به شکست تجاری یک سازمان شود.

موانع سازمانی

تعریف: موانع سازمانی به موانعی در جریان اطلاعات در بین کارکنان اشاره دارد که ممکن است منجر به شکست تجاری یک سازمان شود.

عمده ترین موانع سازمانی به شرح زیر است:

موانع سازمانی

  1. قوانین و سیاست‌های سازمانی: اغلب سازمان‌ها در رابطه با اینکه چه پیام، رسانه و شیوه ارتباطی باید انتخاب شوند، قاعده دارند. و با توجه به قوانین سختگیرانه، کارکنان خود را از ارسال هر پیامی می گریزند.به طور مشابه، خط مشی سازمانی روابط بین کارکنان و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و حفظ سطوح موقعیت خود در سازمان را تعریف می کند. مثلاً اگر سیاست شرکت این است که تمام ارتباطات باید به صورت مکتوب انجام شود، حتی برای یک پیام کوچک باید رسانه مورد استفاده نوشته شود. این امر منجر به تاخیر در انتقال پیام و در نتیجه تصمیم گیری به تاخیر می افتد.
  2. وضعیت یا موقعیت های سلسله مراتبی در سازمان: در هر سازمانی، کارکنان بر اساس سطوح سازمانی به چند دسته تقسیم می شوند. افرادی که رده‌های بالای سلسله مراتب را اشغال می‌کنند، برتر از افرادی هستند که سطوح پایین‌تری را اشغال می‌کنند و بنابراین، ارتباط بین آنها رسمی خواهد بود. این ارتباط رسمی اغلب ممکن است به عنوان مانعی برای ارتباط مؤثر عمل کند. مانند کارمند سطح پایین ممکن است به دلیل ترس از ارسال پیام معیوب یا اشتباه در ذهنش از ارسال پیام به مافوق خود بی میل باشد.
  3. امکانات سازمانی: منظور از امکانات سازمانی تلفن، لوازم التحریر، مترجم و … است که برای تسهیل ارتباط در اختیار کارکنان قرار می گیرد. هنگامی که این امکانات به اندازه کافی به کارکنان ارائه شود، گفته می شود که ارتباط به موقع، دقیق و بر اساس نیاز صورت می گیرد. در حالی که در غیاب چنین امکاناتی، ارتباطات ممکن است تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد.
  4. ساختار سازمانی پیچیده: اگر تعداد سطوح مدیریتی بیشتری در سازمان وجود داشته باشد، ارتباطات تحت تأثیر قرار می گیرد. با سطوح بیشتر، ارتباط به تاخیر می افتد و ممکن است قبل از رسیدن به گیرنده مورد نظر تغییر کند.

بنابراین، ارتباطات عامل کلیدی در موفقیت هر شرکتی است و گفته می شود که ارتباطات زمانی موثر است که کارکنان با یکدیگر تعامل داشته باشند به گونه ای که منجر به بهبود کلی خود و همچنین سازمان شود.

اصطلاحات مرتبط:

  1. ارتباط موثر
  2. موانع معنایی
  3. ارتباطات رسمی
  4. تئوری سازمانی
  5. تضاد سازمانی

 

  1. Psychological Barriers

موانع روانی

تعریف: موانع روانشناختی یا عاطفی به حالت روانشناختی یعنی نظرات، نگرش ها، آگاهی از وضعیت، عواطف و غیره یک فرد اشاره دارد که عمیقاً بر توانایی برقراری ارتباط تأثیر می گذارد.

ارتباط تا حد زیادی به شرایط روحی یک فرد بستگی دارد، اگر فرد از نظر روانی یا عاطفی سالم نباشد، نمی تواند به عنوان یک فرستنده یا یک گیرنده ارتباط موثر برقرار کند.

انواع اصلی موانع روانی یا عاطفی عبارتند از:

موانع روانی

  1. عدم توجه: زمانی که فرد درگیر چیزهای دیگری باشد و با دقت به صحبت های طرف مقابل گوش ندهد، مانع روانی در برقراری ارتباط ایجاد می شود. وقتی فرد به دیگران گوش نمی دهد، نمی تواند پیام را آنطور که در نظر گرفته شده است درک کند و نمی تواند بازخورد مناسبی ارائه دهد.
  2. ارزیابی زودهنگام: بسیاری از افراد تمایل دارند که مستقیماً نتیجه گیری کنند و بدون در نظر گرفتن تمام جنبه های اطلاعات قضاوت کنند. این معمولاً توسط افرادی انجام می شود که بی حوصله هستند و به گوش دادن انتخابی متوسل می شوند. این ارزیابی زودهنگام اطلاعات به عنوان مانعی برای ارتباط موثر عمل می کند و روحیه فرستنده را کاهش می دهد.
  3. حفظ ضعیف: احتباس به ظرفیت مغز برای حفظ یا ذخیره چیزها در حافظه اشاره دارد. مغز تمام اطلاعاتی را که به دست می‌آید ذخیره نمی‌کند، اما در واقع فقط آن‌هایی را که در آینده مفید می‌دانند، حفظ می‌کند. بنابراین، بسیاری از اطلاعات در طول فرآیند نگهداری از بین می‌رود و این به عنوان مانعی برای ارتباط مؤثر عمل می‌کند.
  4. ضرر از طریق انتقال: ضرر از طریق انتقال به این معناست که هر گاه تبادل اطلاعات از اعتبار آن کاسته شود. اغلب در مورد ارتباط شفاهی مشاهده می شود که در آن افراد با بی دقتی اطلاعات را مدیریت می کنند و اطلاعاتی را منتقل می کنند که بخشی از حقیقت خود را از دست داده است. بنابراین، نادرست و عدم انتقال اطلاعات به دیگران به عنوان مانعی در روند ارتباط عمل می کند.
  5. بی اعتمادی: برای داشتن یک ارتباط موثر، باید هر دو ارتباط دهنده (فرستنده و گیرنده) به یکدیگر اعتماد داشته باشند. در صورت عدم اعتماد بین هر دو طرف، آنها تمایل دارند تا معنای منفی را از پیام استخراج کنند و اغلب آنچه را که ابلاغ شده نادیده می گیرند. اگر گیرنده اعتماد نداشته باشد، به هر چه فرستنده می گوید گوش نمی دهد و این منجر به ارتباط بی معنی می شود.
  6. احساسات: ارتباطات تا حد زیادی تحت تأثیر احساسات یک فرد است. اگر فردی خلق و خوی خوبی نداشته باشد، به آنچه گفته می شود درست گوش نمی دهد و ممکن است چیزهایی بگوید که فرستنده را آزار دهد. چندین هیجان دیگر مانند عصبانیت، عصبی بودن، سردرگمی، بی قراری و غیره بر روند ارتباط تاثیر می گذارد.

بنابراین، هر انسانی دارای ذهنی منحصر به فرد است که از احساسات، باورها، ادراکات، عقاید و افکار گوناگونی تشکیل شده است که اشکال مختلف ارتباط را تسهیل می کند.

اصطلاحات مرتبط:

  1. ارتباط موثر
  2. فرآیند ارتباط
  3. نظریه روانشناختی اجتماعی
  4. موانع معنایی
  5. موانع سازمانی

 

Effective Communication

ارتباط موثر

تعریف: یک ارتباط مؤثر ارتباطی بین دو یا چند نفر است که در آن پیام مورد نظر با موفقیت تحویل، دریافت و درک می شود.

به عبارت دیگر، ارتباط زمانی مؤثر گفته می شود که همه طرفین (فرستنده و گیرنده) در ارتباط، معانی مشابهی را برای پیام قائل شوند و با دقت به آنچه گفته شده است گوش دهند و احساس کند که فرستنده شنیده شده و درک می شود. در زمینه کسب و کار، ارتباطات در صورتی موثر است که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده بین کارکنان شرکت به موفقیت تجاری سازمان کمک کند.

ارتباط موثر نه تنها شامل نحوه استفاده شما از کلمات می شود، بلکه چندین مهارت دیگر مانند ارتباط غیرکلامی، توانایی درک احساسات خود و همچنین شخصی که با او ارتباط برقرار می کنید، گوش دادن متعهد، توانایی قاطعانه صحبت کنید و غیره

موانع ارتباط موثر

موانع متعددی برای برقراری ارتباط موثر وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

  1. موانع معنایی
  2. موانع سازمانی
  3. موانع روانی یا عاطفی
  4. موانع شخصی

ارتباط مؤثر در سازمان، کارکنان را قادر می سازد تا ارتباط خود را با دیگران عمیق تر کنند و ظرفیت کار تیمی، تصمیم گیری و حل مسئله را بهبود بخشند. ارتباط مهارتی است که آموخته می شود و فرد می تواند با تلاش مضاعف خود و شرکت در گفتگوهای عمومی بیشتر در آن خودانگیخته شود.

اصطلاحات مرتبط:

  1. ارتباط کلامی
  2. فرآیند ارتباط
  3. 7 C از ارتباطات
  4. موانع سازمانی
  5. موانع روانی

  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

انواع آموزش کارآفرینی: کدام یک برای من مناسب است؟
اسفند 18, 1400

مطلب بعدی

مدیریت استراتژیک
اسفند 18, 1400

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (2)
سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
21 اردیبهشت, 1402
01400-06-03-12-0-47
شش روند برای سال 2021: آینده مدیریت دانش
22 دی, 1401
images
مسئولیت اجتماعی چیست؟
9 دی, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید