• خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما
با ما در ارتباط باشید.
reformh@yahoo.com
عضویتورود
مشقکمشقک
  • خانه
  • فروشگاه
  • وبلاگ
  • گالری
  • درباره ما
  • تماس باما

آینده پژوهی

  • خانه
  • بلاگ
  • آینده پژوهی
  • آینده نگری چیست ؟ از چه روش هایی استفاده می کنیم؟

آینده نگری چیست ؟ از چه روش هایی استفاده می کنیم؟

  • ارسال شده توسط ادمین 1
  • دسته بندی آینده پژوهی
  • تاریخ اردیبهشت 2, 1401
  • نظرات 0 نظر

آینده پژوهی چیست؟

آینده پژوهی عبارت است از “مطالعه علمی تحولات احتمالی، مطلوب و محتمل آینده و گزینه های طراحی و همچنین پیش شرط های آنها در گذشته و حال”. (کرایبیچ، 2006)

بیشتر در مورد آینده پژوهی ما

آینده نگری یا آینده نگری شرکتی چیست؟

آینده نگاری به کارگیری روش های آینده پژوهی توسط سازمان ها با هدف آمادگی برای آینده های ممکن به بهترین شکل ممکن است. از آنجایی که از آن به عنوان یک ابزار مدیریت در زمینه شرکت استفاده می شود، به آن “استراتژیک” یا “آینده نگری شرکتی” نیز گفته می شود. آینده نگری شرکتی بخش اساسی توسعه استراتژی است و به شرکت ها کمک می کند تا در بلندمدت موفق باشند.

تفاوت بین آینده پژوهی و آینده نگری چیست؟

فرآیند تحقیق آینده نگاری ما چگونه به نظر می رسد؟

فرآیند تحقیق در پروژه های ما بر اساس شش مرحله است تا نیازهای کار علمی را برآورده کند.

اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند تحقیق

قانون برای ما این است: ما همچنین یافته های ناراحت کننده را در ملاحظات خود لحاظ می کنیم. علم هیچ روتوشی را تحمل نمی کند. این بیشترین دامنه ممکن را برای شما به عنوان یک رهبر تجاری ایجاد می کند.

برای اطمینان از اینکه تغییرات مهم در تونل کسب و کار روزانه را از دست ندهید، تحقیقات آینده سفارشی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای این منظور از روش های علمی زیر استفاده می کنیم.

 

 

 

 

 

تحلیل روند

Trendcycle چیست؟

Trendcycle تأثیرات  اجتماعی، فناوری، اقتصادی، محیطی و سیاسی  و چگونگی تأثیر آنها بر مدل کسب و کار یا یک صنعت را بررسی می کند. این تجزیه و تحلیل STEEP را با بوم مدل کسب و کار ترکیب می کند.

کجا می توان از Trendcycle استفاده کرد؟

Trendcycle به ویژه برای…

  • تجسم تاثیر گرایش های مختلف بر مدل های کسب و کار
  • ایجاد یک دیدگاه جامع در مورد مدل های کسب و کار موجود
  • تدوین فرضیه ها برای وظایف و پروژه های تحقیقاتی جدید
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت مدل های کسب و کار موجود
  • توسعه مشتقات استراتژیک برای شرکت ها

دلفی

روش دلفی چیست؟

دلفی یک روش آینده‌نگری کیفی است که در آن کارشناسان مربوطه ارزیابی‌های خود را از تحولات آینده در یک فرآیند مصاحبه چند مرحله‌ای ارائه می‌کنند .

روش دلفی یک روش بررسی کیفی است که توسط اندیشکده مشهور RAND ایجاد شده است که از دهه 1960 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. مانند Themis Foresight، این روش نام خود را از اساطیر یونانی – Oracle of Delphi – گرفته است. از روش دلفی اغلب به عنوان نوعی بحث کنترل شده یاد می شود. این بر اساس یک پانل متشکل از 15-35 متخصص است که با آنها مصاحبه های عمیق در مورد یک موضوع خاص، به عنوان مثال توسعه هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز انجام می شود. ما از این اصل شروع می کنیم که آینده چیزی نیست که تصادفی اتفاق بیفتد. توسط افراد با نفوذ در تجارت، علم، سیاست و جامعه ایجاد شده است.

در دور دوم، گزاره های اصلی مصاحبه ها با استفاده از پرسشنامه به عنوان فرضیه به خبرگان بازگردانده می شود. ناشناس بودن حفظ می شود تا حتی پاسخ های نامطلوب نیز بدون تغییر داده شوند.

دلفی برای چه چیزی مناسب است؟

این روش به ویژه برای موارد زیر مناسب است:

  • توسعه پیش بینی در مورد تحولات آینده
  • شرح قراردادهای آتی و استخراج ابزارهای مرتبط برای دستیابی به آنها
  • نتیجه گیری استراتژیک مشخص برای شرکت ها و انتقال آنها به مراحل دقیق

استانداردهای کیفیت ما برای دلفی چیست؟
نقد روش دلفی چیست؟

تحلیل سناریو

تحلیل سناریو چیست؟

سناریوها توصیف‌های روایی از آینده‌های مختلف هستند که به شرکت‌ها کمک می‌کنند آینده را تصور کنند و گام‌های لازم را از آن برداشت کنند.

معمولاً می توان چندین آینده را از بینش های به دست آمده در مصاحبه های دلفی استخراج کرد. توسعه سناریوها روشی مناسب برای مدیریت پذیرتر کردن این آینده های احتمالی است. در دهه 1950 توسط هرمان کان در زمینه مطالعات نظامی و استراتژیک توسعه یافت. کان سناریوها را توصیفات روایی آینده با تمرکز بر ارتباطات علی و نقاط تصمیم تعریف می کند. نکته این نیست که یک سناریو محتمل است. روش سناریو به تصور آینده و استخراج گام‌های لازم برای امروز از آنها کمک می‌کند. پیتر شوارتز، یکی از پیشگامان این حوزه، با کمک سناریوهایی توانست شل را با موفقیت از بحران نفت عبور دهد.

سناریوها برای چه مواردی مناسب هستند؟

این روش به ویژه برای…
  • فهرست بندی متغیرهای مهم برای تصمیم گیری
  • بیان عدم قطعیت ها
  • توسعه استراتژی های واقع بینانه و انتقال آنها به مراحل دقیق
  • آینده را برای تصمیم گیرندگان ملموس تر می کند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند .

چنین سناریوهایی چگونه به نظر می رسند؟

سناریوها می توانند از طرق مختلف تصاویری از آینده های احتمالی ایجاد کنند. تعداد و تمرکز سناریوهای توسعه یافته بسته به نگرانی های مشتری بسیار متفاوت است. اغلب فرآیند سناریو بر اساس دسته بندی های مجموعه ای مانند:

  1. کسب و کار به طور معمول ، که در آن روندهای فعلی برون یابی می شوند
  2. بدترین سناریو
  3. بهترین سناریو

سناریوها باید کدام سه معیار را رعایت کنند؟
سناریوها چه ریسکی را به دنبال دارند؟

پشت سر هم

Backcasting چیست؟

Backcasting از توسعه استراتژی مشخص پشتیبانی می کند. هدف این روش قرار دادن ذهنی خود در آینده  و برداشتن گام هایی برای امروز است .

مانند توسعه سناریو، روش پس‌کستینگ به هرمان کان برمی‌گردد و در دهه‌های 1950 و 1960 توسعه یافت. از آن زمان به بعد، به بخشی از قانون روش های علمی تحقیقات آینده تبدیل شده است. با این روش، امکان دستیابی استراتژیک به برنامه‌های آینده در یک چارچوب زمانی ثابت – امروز، فردا، پس فردا – وجود دارد. هدف این روش قرار دادن خود در آینده و اندیشیدن به امروز از این منظر است. به این ترتیب می توان خود را از الگوهای فکری امروزی و الگوهای رفتاری روزمره جدا کرد. برای اطمینان از اینکه نتیجه با فرهنگ شرکت همخوانی دارد، ابتدا چشم اندازی از آینده مطلوب همراه با رهبران شرکت ایجاد می شود.

Backcasting برای چه چیزی مناسب است؟

روش بک کاست به ویژه برای…

  • شکستن موانع تفکر
  • یافتن راه حل ها با هم به روشی تعاملی و در نتیجه افزایش شناسایی با نتایج به دست آمده
  • ترجمه موفقیت آمیز دیدگاه ها به استراتژی ها و “گام های بعدی”
  • توسعه اهداف بین بخشی 

 


Backcasting چگونه اعمال می شود؟

  1. ابتدا، شرکت کنندگان یک چشم انداز برای یک دوره حدود ده سال در آینده ایجاد می کنند. چشم انداز می تواند ماهیت کلی داشته باشد یا محدود به یک موضوع خاص باشد، مانند تحرک در سال 2035.
  2. در مرحله دوم، شرکت کنندگان در مسیرهای مختلف به عقب کار می کنند که بر اساس نسخه آنها از آینده، امکان توسعه در زمان حال را فراهم می کند.
  3. پس از آن، مراحل توسعه فردی با جزئیات بیشتری تعریف می شود. چه وظایف خاصی برای یک بخش به منظور رسیدن به چشم انداز مورد نظر پیش می آید؟ آیا محدودیت های زمانی یا محدودیت های دیگری مانند بودجه یا منابع انسانی وجود دارد؟ آیا تحقق بینش به عوامل بیرونی بستگی دارد؟
  4. هدف مرحله آخر این است که هر فرد درک فردی از مراحل توسعه توافق شده داشته باشد. نتیجه یک نقشه راه عمل گرا است که شامل یک توالی زمانی از همه وظایف است. این امر ادغام مراحل لازم در عملیات روزانه و ارتباط با منابع انسانی و بودجه را تسهیل می کند
  • اشتراک گذاری:
author avatar
ادمین 1

مطلب قبلی

مدیریت استراتژیک
اردیبهشت 2, 1401

مطلب بعدی

ایجاد چشم‌اندازی برای شهرهای پایدار هوشمند در آینده: رویکردی علمی
اردیبهشت 2, 1401

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

download (7)
آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
20 بهمن, 1401
images (4)
19 شهریور, 1401
images (5)
تاریخچه آینده‌پژوهی
10 مرداد, 1401

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

  • مدل تجاری
  • سازمان تحقیق و توسعه با تمرکز بر حال و آینده
  • مدیریت مالی: دامنه، اهداف و اهمیت
  • آینده‌اندیشی: نگارش سناریوها
  • چگونه ذهنیت می تواند یک کسب و کار را ایجاد یا شکست دهد

درخواست مقاله و اسلاید سفارشی

برای سفارش مقاله و اسلاید با ما در ارتباط باشید:
reformh@yahoo.com

ارسال درخواست

[miniorange_social_login shape="longbuttonwithtext" theme="default" space="4" width="240" height="40"]

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

یک حساب کاربری جدید ثبت کنید

آیا عضو هستید? اکنون وارد شوید